Lentokoneeseen oksutaudissa
Kiitos sille perheelle, joka otti oksentavat lapsensa lentokoneeseen ja istuitte edessämme. Meillä meni sitten loma lasten kanssa tiputuksessa ja hotellihuoneen suojissa. Hienoja ihmisiä olette. Ja juu, yritettiin kyllä käsiä pestä jne. eipä auttanut. Emmekä olleet ainoat, toinenkin lähellä istunut perhe sai myös saman taudin, yhdessä lääkäriasemalla sitten oltiin.
On se nyt uskomatonta, että niitä oksentelijoita on pakko raahata lomalle. Matkavakuutus korvaa, menette toisen kerran terveinä. Paluun vielä jotenkin ymmärrän, että voi olla pakko tulla kotiin.
Ja ennenkuin joku viisastelee, ihan lomalento täynnä suomalaisia turisteja.
Niin suututtaa tämä itsekkyys. Kunhan minäminäminä pääsen, viis kymmenistä perheistä siellä koneessa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tästä eteenpäin matkustetaan hengityssuojaimet kasvoilla. En ainakaan haluaisi lomaani pilata joidenkin toisia matkustajia huomioimattomien kanssamatkustajien takia. JÄÄDÄÄN VAAN SUOSIOLLA SAIRAINA KOTIIN. 😷
Minä kanssa aion jatkossa matkustaa maski suun edessä. Ja vaikka en ole käsidesin ystävä, niin lentokoneessa se on ihan hyödyllinen aine. Kuka edes haluaa sairaana lomalle?
Paitsi että käsidesi ei auta, pitää pestä kunnolla lämpimällä vedellä lutraten. Koneessa tämä on mahdotonta.
Paitsi että auttaa, kun toinen avustaa toista (vesi+saippua+käsidesi). Juuri tämöisiä epähygieenisia paikkoja varten käsidesi on luotu.
Käsidesi tappaa bakteereja ja lipidivaipallisia viruksia. Yleisimmät oksennustautia auheuttavat virukset, erityisesti noro, on rakenteeltaan vaipattomia. Käsidesi ei niitä tapa.
Mulle käyny samalla tavalla, meni lomasta pari päivää hukkaan, onneksi ei silloin vielä ollu lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tästä eteenpäin matkustetaan hengityssuojaimet kasvoilla. En ainakaan haluaisi lomaani pilata joidenkin toisia matkustajia huomioimattomien kanssamatkustajien takia. JÄÄDÄÄN VAAN SUOSIOLLA SAIRAINA KOTIIN. 😷
Minä kanssa aion jatkossa matkustaa maski suun edessä. Ja vaikka en ole käsidesin ystävä, niin lentokoneessa se on ihan hyödyllinen aine. Kuka edes haluaa sairaana lomalle?
Paitsi että käsidesi ei auta, pitää pestä kunnolla lämpimällä vedellä lutraten. Koneessa tämä on mahdotonta.
Paitsi että auttaa, kun toinen avustaa toista (vesi+saippua+käsidesi). Juuri tämöisiä epähygieenisia paikkoja varten käsidesi on luotu.
Käsidesi tappaa bakteereja ja lipidivaipallisia viruksia. Yleisimmät oksennustautia auheuttavat virukset, erityisesti noro, on rakenteeltaan vaipattomia. Käsidesi ei niitä tapa.
Nykyään on markkinoilla käsihuuhteita, jotka tutkitusti tehoavat norovirukseen. Tällaisen huuhteen purkista löytyy koodi EN14476. LV:llä ja Erisanilla on tällaisia huuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis kannettiin koneeseen oksentelevana ja vanhemmat kertoi teille, että tauti oli puhjennut jo ennen kuin check-in oli suoritettu..?
Mikähän vatsatauti muuten tarttuu ilmateitse vai roiskuiko se oksennus teidän päälle?
Check-innin jälkeenkin voi vielä jäädä lennolta pois. Juu, kettumaista muille sekin, kun joudutaan odottamaan laukkujen poistamista, mutta mieluummin puoli tuntia odotusta kuin loma kokonaan pilalla..
Siinä tapauksessa täällä vaadittaisiin lasten lentämisen kieltämistä kokonaan kun aiheuttavat lentojen myöhästymistä sairastuessaan... Mutta nariskaa vapaasti. Kai tajuatte ettei se muuta mitään ;D
Joo myös hoitoon tuodaan näitä "ei nyt just tällä hetkellä oo oireita vaikka äsken oli, soittakaa jos alkaa taas"
Voi vee sentään!!! Näiden takia se sit kiertää koko porukan! Miten itsekkäitä ja ajattelemattomia ihmiset onkaan?
Perusargumentti: ku voi sen jostain muualtakin saada.
Voi pöljät, se on ihan liikuttavan yhdentekevää saivatko ap:n perhe oksennustaudin juuri näiltä sankareilta vai jostain muualta. Olennaista on se, että menemällä lentokoneeseen oksennustaudin kanssa, altistat käytännössä koko koneen taudille ja usean sadan ihmisen terveyden. Mikään käsidesi ja lutraus ei suojaa, eikä hengityssuojakaan täysin.
Ja kyllä, jotkut voivat oikeasti joutua tiputuskuntoon ihan oksennustaudista. Yllättävää jollekin?
Omasta puolestani ihmiset (lapset tai aikuiset, ihan sama), jotka tulevat oksennustaudissa koneeseen saisivat korvata muiden matkat riippumatta siitä sairastuuko kukaan vai ei. Ehkä se saisi nämä itsekkyyden ilmentymät kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Voi pöljät, se on ihan liikuttavan yhdentekevää saivatko ap:n perhe oksennustaudin juuri näiltä sankareilta vai jostain muualta. Olennaista on se, että menemällä lentokoneeseen oksennustaudin kanssa, altistat käytännössä koko koneen taudille ja usean sadan ihmisen terveyden. Mikään käsidesi ja lutraus ei suojaa, eikä hengityssuojakaan täysin.
Ja kyllä, jotkut voivat oikeasti joutua tiputuskuntoon ihan oksennustaudista. Yllättävää jollekin?
Omasta puolestani ihmiset (lapset tai aikuiset, ihan sama), jotka tulevat oksennustaudissa koneeseen saisivat korvata muiden matkat riippumatta siitä sairastuuko kukaan vai ei. Ehkä se saisi nämä itsekkyyden ilmentymät kuriin.
Ei se ole yhdentekevää mistä ap taudin sai. Täytyy ottaa myös mahdollisuus, että sen voi saada muualtakin luin siltä todennäköisimmältä tartuttajalta. Monesti vihapäissään ihmiset unohtavat tämän.
Lopusta tekstistäsi olen täysin samaa mieltä.
Voiko oksentelevat lapset ilmiantaa lentoyhtiölle? Jos näkee lapset oksentamassa vessassa, voisiko etsiä jonkun kenttähenkilökunnan edustajan ja kertoa siitä? Saako koneeseen mennä mahataudissa? Jos ei, voitaisiin moinen porukka jättää pois koneesta.
Toisaalta, mun lapsella on taipumus migreeniin. Migreenin laukaisee yleensä jännittäminen ja huonosti nukuttu edeltävä yö. Lomalennot lähtevät yleensä aikaisin aamulla ja matkalle lähtö jännittää. Mun lapsi voisi hyvinkin olla tästä syystä terminaalin vessassa oksentamassa. Tauti ei ole kuitenkaan tarttuva ja migreenikohtaus menee ohi parissa tunnissa. Jos oksentaa, yleensä vain kerran. Olisi kurjaa, jos meitä ei sen takia päästettäisi koneeseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole yhdentekevää mistä ap taudin sai. Täytyy ottaa myös mahdollisuus, että sen voi saada muualtakin luin siltä todennäköisimmältä tartuttajalta. Monesti vihapäissään ihmiset unohtavat tämän.
Tauti tarttui varmaan aika moneen muuhunkin matkalle lähtijään...sieltä vessasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tauti tarttui varmaan aika moneen muuhunkin matkalle lähtijään...sieltä vessasta!
No joo tässä tapauksessa varmaan on aika selvää, mut tarkoitin yleisesti ottaen ihmiset et ihmiset yleensä on hirveen varmoja mistä ne minkäki taudin on saanu. Yleensä joltain tutulta kolme viikkoa sit vaikka sen jälkeen on lähmitty monta kertaa kauppakärryjä ja maisteltu leivän palasia ja naposteltu julkisissa kulkuvälineissä pähkinöitä yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo tässä tapauksessa varmaan on aika selvää, mut tarkoitin yleisesti ottaen ihmiset et ihmiset yleensä on hirveen varmoja mistä ne minkäki taudin on saanu. Yleensä joltain tutulta kolme viikkoa sit vaikka sen jälkeen on lähmitty monta kertaa kauppakärryjä ja maisteltu leivän palasia ja naposteltu julkisissa kulkuvälineissä pähkinöitä yms
Ja todettakoon edelleen, et olen kaikenlaista tartuttamista ja turhia riskejä vastaan. Meillä pidetään aina kunnon karanteeni kun edes joku perheestä sairastuu ja huolehditaan hygieniasta. Mut välillä ihmetyttää, kun ihmiset on niin varmoja siitä et "joo kyllä mä sen nyt sain Markitilta, joka kävi meillä kolme viikkoa sit kun sen pojanpojalla oli joskus kuus viikkoa sitten tämä sama..."
Toki tässä tapauksessa asia taitaa olla selvä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko oksentelevat lapset ilmiantaa lentoyhtiölle? Jos näkee lapset oksentamassa vessassa, voisiko etsiä jonkun kenttähenkilökunnan edustajan ja kertoa siitä? Saako koneeseen mennä mahataudissa? Jos ei, voitaisiin moinen porukka jättää pois koneesta.
Toisaalta, mun lapsella on taipumus migreeniin. Migreenin laukaisee yleensä jännittäminen ja huonosti nukuttu edeltävä yö. Lomalennot lähtevät yleensä aikaisin aamulla ja matkalle lähtö jännittää. Mun lapsi voisi hyvinkin olla tästä syystä terminaalin vessassa oksentamassa. Tauti ei ole kuitenkaan tarttuva ja migreenikohtaus menee ohi parissa tunnissa. Jos oksentaa, yleensä vain kerran. Olisi kurjaa, jos meitä ei sen takia päästettäisi koneeseen...
No niinpä! Ei aina kyse ole tartuntataudista. Jotkut jännittää niin et laatta lentää. Mut työmatkat on hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaako joku olla vielä yllättynyt? Kävin äsken kauppareissulla polkupyörällä. Kaksi miestä ohitti vanhusta erittäin hitaasti ja erittäin leveästi, joten jouduin pyytämään heitä väistämään poljettuani ensin heidän perässään ehkä viiden sekunnin ajan kävelyvauhtia.
Olin pyöräilläni ylittämässä suojatietä, jossa autoilijalle oli kolmio ja kolmioon on vielä lisätty tarpeettomasti "väistä pyöräilijää" -lisäkilpi. Vuoroaan ylitykseen oli odottamassa myös kaksi jalankulkijaa, mutta autoilija vain paahtoi menemään hidastamatta. Kaupassa naisen kaksi lasta jyräsivät lastenkärryillä pitkin poikin kauppaa ja lopulta törmäsivät vanhuksen kärryihin. Nainen puhui puhelimeensa, eikä välittänyt mitään. Takaisin tullessani pyöräilin kevyen liikenteen väylää, joka on jaettu pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Kaksi miestä oli tupakalla pyöräilijöiden puolella, eivätkä liikahtaneet mihinkään, vaikka minä ja vastaantuleva pyöräilijä kohtasimme juuri heidän kohdallaan.
Tämä kaikki siis alle tunnin sisään ja tämä toistuu joka kerta kun lähden johonkin.
Miinuksista päätellen ihmiset eivät ymmärtäneet miten tämä liittyi aiheeseen.
Mun mielestä se jos tietoisesti vie taudin lentokoneeseen, on jo melkein biologista terrorismia. Jos taudin levityksestä jää kiinni, niin voisi joku sakkorangaistus tulla. Matkavakuutus ei paljoa maksa ja matkaa voi siirtää sen verran että on terve.
Vierailija kirjoitti:
Oksettavaa toimintaa!
:D
Tällaisten ihmisten takia vältän kaikkea ylimääräistä matkustamista kevättalvella ja marras-joulukuussa. PYSY KOTONA JOS SAIRASTAT!!! Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää. Itsekkyydellä ei tunnu olevan mitään rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi siis kannettiin koneeseen oksentelevana ja vanhemmat kertoi teille, että tauti oli puhjennut jo ennen kuin check-in oli suoritettu..?
Mikähän vatsatauti muuten tarttuu ilmateitse vai roiskuiko se oksennus teidän päälle?
No kyllä noro ainakin tarttuu ilmateitse. Vanha ketju, mutta asia ajankohtainen. Lennolle tuli perhe oksennustaudissa. Ja nyt sitten sairastetaan itse!! Luulisi, että koronasta olisi jotain opittu..,
Silloin avainsana on matkavakuutus, jonka etenkin lapsiperheet ottavat aina elleivät ole täysiä idiootteja. Sitten lähdetään myöhemmin kun kaikki ovat terveitä.