Älä sitten kerro kenellekään
Yhdellä tutullani on tapana selittää kakkien tuttujensa asiat minulle. Aloittaa aiheen sanomalla älä sitten kerro kenellekään. No en tietystikään kerro, mutta en kyllä kerro myös omia asioitani koskaan tälle tutulle, joka sattuu olemaan myös työkaverini. Nyt juorusi myös yhteisen tuttumme asioita. Nyt mietin kerronko tälle yhteiselle tutullemme tästä asiasta vai olenko vaan hiljaa.
Kommentit (20)
Onhan tuo eriasia jos on vaan tuttu, ettei ystävä.
Jokainen joka kyseistä lausetta käyttää on pirun lapsellinen ja nolo.
Kun joku tuolla lauseella edes aloittaa en jää edes kuuntelemaan tai pyydän vaihtamaan puheenaihetta, minä en juoruja kuuntele.
Tollaselle ihmiselle ei kannata kertoo mitään asioita. Voit olla ihan varma, että se puhuu kaiken eteenpäin.
Lapsiko tämä tuttu on? Luulisi jo aikuisen ihmisen ymmärtävän, että niitä asioita ei kerrota joita ei haluta juoruttavan eteen päin. Muiden asioiden juoruilu on ollut kautta aikojen oikein oivallinen harrastus. Johon ap sortuu itsekin, jos lähtee tutulle kertomaan, että Sirpa kuulee levittää sinusta tälläisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Tollaselle ihmiselle ei kannata kertoo mitään asioita. Voit olla ihan varma, että se puhuu kaiken eteenpäin.
Pahimpia on ne jotka ei edes käytä tuota lausetta ja silti kertoo kaiken eteenpäin.
Itse olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että älä juoruile. Miksi pitää tyhmänä kuunnella ja sitten mennä itse juoruamaan sen juoruilijan selän takana? Et ole yhtään sen parempi, jos et tee selväksi, että toiminta on väärin.
Sen voi myös sanoa ihan tavallisesti, olematta ilkeä. Ehkä se juoruilija alkaa ajatella asiaa, todennäköisemmin puolustautuu ja suuttuu, mutta suuttukoon.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka kyseistä lausetta käyttää on pirun lapsellinen ja nolo.
Tähän lapsellisuuteen on sortunut myös jouruilun kohteeksi joutunut.
Kerron aina vähintään yhdelle jos kuulen juorun tai tiedän jotain salaista. No pari tosi pahaa juttua en ole kertonut eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Kerron aina vähintään yhdelle jos kuulen juorun tai tiedän jotain salaista. No pari tosi pahaa juttua en ole kertonut eteenpäin.
Hyi vittu mikä sontiainen olet.
Otat sitten kuitenkin juorut vastaan ja kuuntelet? Entä jos sanoisit seuraavalla, kerralla, ettet halua kuulla kenestäkään mitään juoruja saati salaisuuksia, pidä omana asianasi?
Käyttäytyjä vai käytöksen mahdollistaja, kumpi olikaan tyhmempi toistaan?
Tuo on varmasti yleisin lause jonka olen äidiltäni kuullut.
Älä sitten kerro kenellekään.
Yleensä ne jutut ovat niin vastenmielisiä etten haluakaan puhua niistä kenellekään. Olenkin viimeaikoina kieltänyt puhumasta minulle sellaisia asioita joita ei sitten saa kertoa kenellekään.
Ymmärrän kyllä että hänellä itsellään on kova tarve päästää se saasta sydämeltään ja vuodattaa niitä juttuja siksi minulle. En kuitenkaan halua olla mikään saastan soppusijoituspaikka, roskakori. Äitini ei tätä ymmärrä ja välillä yrittää kertoa ne jutut puhumalla tosi nopeasti, että ehtisi sanoa ennen kuin ehdin kieltää. Hän on pitänyt minua ilmaisena terapeuttina niin kauan kuin muistan. Muistan vieläkin kuinka 10-vuotiaana kuuntelin iltakaudet äidin mieshuolia. Isäni oli niin kelvoton ihminen että vatvoi sitä minulle iltakaudet :(
Isän haukkumisesta se sitten laajeni sukulaisten, naapurien, tuttavien, työkavereiden, jopa tuntemattomien haukkumiseen.
Ja aina tuli se "älä sitten kerro kenellekään".
Koska ollaan työkavereita samassa huoneessa, otan juorut vastaan, mutten kerro niitä eteenpäin. En halua mitään kitkaa hänen kanssaan, jotta työasiat vielä sujuisivat hyvin tästäkin eteenpäin. Itse en kerro mitään yksityisiä asioita hänelle. Ongelma tuli, kun hän alkoi kertoa yhteisen tuttumme asioista. Tähän asti ole yrittänyt olla mahdollisimman neutraali, asiat siis toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Selittää mitä selittää, eipä ne minulle kuulu.
Enkä ole mitenkään reagoinut, kun en edes tunne näitä hänen tuttujaan. Nyt vaan tuli puhe yhteisestä tutusta.
Itse sanon, että minulle on turha kertoa salaisuuksia, voi olla, etten muista niiden olevan sitä.
Niin ja kyse tutusta ei hyvästä ystävästä.
Mitä hemmetin väliä sillä on mitä joku kertoo kenestäkin? Kaikki puhuvat kaikkien selän takana kaikenlaista. Eli normaali aikuinen ihminen ei lotkauta korvaansakaan mitä kuulee vaan tutustuu siihen ihmiseen itse ja muodostaa omat käsityksensä.
Itseä aina huvittaa kun joku tulee supattamaan jotain, yleensä lähtee nolona pois.
Kannattaa kertoa, osaa sitten se toinenkin varoa tuollaista mulkkua jatkossa.