--- Kesänuput vko 28 ---
Tein taas uuden, kun viikkokin vaihtui.
Edellinen:
[http://http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=f...|http://http://www.va…]
Lohdullista että samojen vaivojen kanssa painitaan :)
meillä näpyt nyt helpottumaan päin, mutta itkuisuus lisääntyy. Aamuyöstä asti nukkui ja ähisi ja huitoi käsillä ja naama oli kurtussa ja heräili vähän väliä. Nyt on tissitellyt ja vähän väliä huutaa, ja sitten saattaa yhtäkkiä kesken huudon nukahtaa puoleksi minuutiksi ja havahduttuaan jatkaa huutoa. Hyssyttelyt eikä oikein mikään tunnu auttavan. Lisää maitoakaan ei huoli; hamuaa kyllä mutta ei tunnu olevan tosissaan eikä ala imemään ja sitten taas menee naama kurttuun ja alkaa huutaa.
Pitänee kohta lähteä kärryttelemään, vaunuihin se kuitenkin melko varmasti nukahtaa päiväunille...
Alcatraz ja tinni 1vko 6vrk
Kommentit (62)
Yritän tässä imetyksen lomassa yksikätisenä kirjoittaa.
Tintti: meillä 1kk ikäinen syö 100-110ml per kerta (on aluksi rinnalla ja saa lypsettyä lisämaitoa mikäli huulet töröttelee ja hamuilee vielä ruokailun jälkeen). Uskoisin, että 1.,5kk ikäinen söisi jo varmaankin 130-140ml/kerta pullosta? Toki paljon riippuu yös vauvan koosta, iso vauva syö enemmän, pienempi vähemmän jne...
Steriloinnista: Pullot keitän isommissa satseissa kaksi-kolme kertaa päivässä. Lypsän maidon kolmeen 200ml:n pulloon, joista jaan 100ml:n annoksia pitkin päivää 120ml pulloihin. Noiden kolmen pitkän pullon lisäksi minulla on 7 pikkupulloa (120ml) ja kun likaisia pulloja alkaa kertyä enemmän, pesen ja keittelen ne yhdessä satsissa kaikki. Ideana tässä kaikessa on, että minulla on steriloitu pullo joka syöttökerralle. Tutit keittelen kahdesti päivässä ja huuhtelen kylmällä raanavedellä, mikäli ne putoavat kotona lattialle. Muualle pudonneet kyllä steriloin ennen käyttöönottoa kiehauttamalla.
Tintti: niissä tetroissa sanotaan, että voi antaa lämmittämättäkin, mutta se onkin toinen juttu, että kelpuuttaako vauva sen juomansa viileänä. Meillä ei ole esim. lämmittämätön velli kelvannut milloinkaan muksuille ja jos olen tarjonnut viileähköä rintamaitoa, on senkin kanssa takkuiltu. Toki riippuu myös vauvasta sekin, jos on helppo vauva, hän sietää epämukavuutta paljon paremmin kuin herkkä, vaikeahoitoisempi vauva.
Meille kuuluu ihan hyvää nyt. Aurora on nukkunut peräti kaksi yötä hienosti, ilman sitä kauheaa huutokonserttia. meillä on ollut varmaan liian kuuma, sillä rauhoittuakseen illalla syliin, hän tarvitsee tuulettimen, muuten huutaa pää punaisena monta tuntia.
Eilen aloitin Devitolinkin ja tänään olisi tarkoitus lisätä toinenkin tippa...
Koko päivä menikin eilen siivoillessa. Tänään olisi tarkoitus käydä ruokaostoksilla, kunhan kaupat aukeavat...ihanaa kun on sunnuntai-aukiolot!
Jep, nyt lopettelen ja katson, josko neiti ottaisi hieman lisämaitoa pullosta...
Kanelisokeri
Minulla on sellainen AVENtin MIKROSTRILAATTORI. Suositeltava kapistus. Ei tarvitse vahtia kiehumista ja suttailla kuumien vesien kanssa. Sisältö pysyy steriilinä 3h eli voi antaa jäähtyä ennen purkamista.
Meidän neiti tissitteli sitten taas läpi yön. Heräsi ekakerran klo24 ja jatkoi onneksi vielä tunnin tutinvoimin. Sitten mentiinkin tissillä parin tunnin välein ja klo 6 kävin vaihtamassa megakakat pöksyistä. Ja 8 asti tissitteli taas...Nyt sitten taas nukkuu kun sai aamutissiä 9.30 aikaan.
Alkuviikosta tulee anoppi ja appi meille. Ajattelin käyttää tilaisuutta hyväksi ja häipyä tytön kanssa kaupungille kokopäiväksi joku pv. Mulla on tuhat asiaa hoidettavana ja hankittavana ja kolmen lapsen kanssa se on mahdottomuus. Tosin oli pe koko revohkan kanssa Ideaparkissa ja selvisin hengissä.
Kuinkas monella olikaan SISARUSRATTAT käytössä? Mitäs teillä nyt onkaan? Mä jätin hankkimatta näin alkuun, mutta kylllä mä ne tarviin. En pääse ikinä edes lenkille, jos en ottais väintää kahta lasta mukaan!!!! Eli suositteluja peliin - tosin kriteerit ovat kovat täällä suunnassa (kuten aina) ; )
Onko muilla muuten GALLERIOISSA kuvia? Olis kiva käydä kurkkamassa ; )
art&tyttö 3vkoa4pv
Mulla takkusi sivut kanssa eilen, en päässyt ollenkaan sivuille. Täällä arki rullaa ihan mukavasti. Neiti nukkuu päivisin kahdet pidemmät unet, ja illalla vielä pienemmät ennen kuin käy yöunille. Yöllä herää pari kertaa syömään ja nukahtaa samantien uudestaan. MAsukivutkin ovat helpottaneet, kiitos cuplatonin ja rela-tippojen, tai sitten vain hyvän tuurin ;)
Milloin teillä on vauvan kakkausvälit pidentyneet? MHeillä tuli ennen kakkaa joka vaippaan, nyt on monta päivää väliä, ettei kakkaa ollenkaan, mutta ei tunnu neitiä häiritsevän.
Mulla alkaa kanssa pinna kiristyä. Kukas sitä sanoi, että huono omatunto, kun tulee tiuskittua vanhemmille lapsille. Mulla oli kanssa, kun olin yksin lasten kanssa. Musta tuli ihan hirviöäiti, oli tosi huono omatunto, kun pinna ei pitänyt yhtään. Nyt, kun mies on kotona, niin on kummasti helpottanut. Väsymys saa kummia aikaiseksi. Lisäksi tuntuu, ettei kesää ole ollut ollenkaan, kun koko aika on tullut oltua täällä kotona. Kaipaan niin kovin mökille, tai muualle reissuun, tuntuu, että sekoan, kun samaa arkea päivästä toiseen, eikä lomasta tietoakaan.
Eilen olin vauvan kanssa Ideaparkissa etsimässä ittelleni ristiäisvaatteita, niitä en löytänyt, mutta lapsille kyllä kaikenlaista. Olipas helppoa olla vauvan kanssa liikenteessä ilman noita meidän ikiliikkujia! En muistanutkaan kuinka mukavaa on, kun lapsi ei pääse vielä karkuun ;)
Mutta nyt taas takaisin arkiaskareiden pariin. (miten tässä mitään ehtii pakata, kun kaikki aika menee pyykin pesussa ja ruoan laitossa yms muussa touhussa?)
Selma ja neiti n. 3vko
Nyt se on sitten koettu, ensimmäinen rintatulehdus. Oireet alkoivat perjantaina, mutta silloin sain sen vielä hoidettua kotikonstein. Eilen nousi kuume ja olo oli muutenkin karsea. Rintoja kuumotti, pakotti ja olivat niin arat, ettei vauvaa voinut kantaa vasemmalla puolella ollenkaan. Pakko oli illasta lähteä päivystykseen hakemaan lääkäkuuri. Kaiken kukkuraksi olin vauvan kanssa kahdestaan kotona ja vauva piti tietty ottaa mukaan. Onneks reissussa ei mennyt kuin reilu pari tuntia, mutta eihän tuo mikään mukava paikka ole pienen vauvan kanssa olla ja itekin siinä vielä tuskissaan. Nyt olo on jo huomattavasti parempi ja ei ole enää kuumetta. Vauva suostui imemään taas rintaakin, niin helpottaa kummasti. Ja tissitkin alkaa tuntumaan taas omilta : )
Keitän pulloja joka päivä isomman satsin kerralla. Pakko oli ostaa pulloja niin paljon, ettei tarvitse kuin sen kerran päivässä keittää. Ja tosiaan on joka syöttökerralle steriloitu pullo. Minkähän ikäiseksi asti niitä pitikään keittää? Alussa pullojen pesu ja keittely otti päähän, mutta nyt siihen on jo tottunut. Menee jo rutiinilla muiden kotitöiden ohella. Tutin huuhdon minäkin kotona hanavedellä ja jos muualla tippuu maahan niin keitän kotona.
Meillä vauva syö korviketta hätätapauksessa huoneenlämpöisenäkin. Sitä ei aikasemmat lapset olekaan tehneet ja aina sai kaupungilla olla mikroa etsimässä. Lämmitän kuitenkin kotona aina maidon. Vauva syö kerrallan 60-90ml ja on kohta 3 viikkoa.
Vauva kakkaa 2-3 kertaa päivässä, mutta luulen että korvikkeen anto on tehnyt suolentoimintaa hitaammaksi. Tai ainakin sen jälkeen kun aloin myös sitä antamaan ei kakkaa ole joka vaipassa.
Muuten meillä on mennyt hyvin ja vauva on tosi kiltti tapaus, ei itkeskele turhia. Välillä kuumuutta huutelee, mutta rauhoittuu nopeasti vaatteita vähentämällä. Yöllä heräilee yleensä 2 kertaa. En anna yöllä ollenkaan rinnasta ja se on huomattavasti helpottanut yösyöttöjä. Itsellähän siinä on vähän enemmän työtä kun joutuu lypsämään, mutta ei siinä kauan mene. Verrattuna aikasempaan kun ensin imetin molemmat rinnat ja silti kuitenkin oli nälkäinen ja pullosta piti aina antaa päälle.
Joku muukin oli ristiäisvaatteiden kanssa pähkäillyt. Olen etsinyt vauvalle 62cm mekkoa, jokaisen Oulun liikkeen läpi ja ei tunnu löytyvän. 68cm löytyy kyllä vaikka kuinka paljon. Onko ideoita mistä voisi netistä löytyä? Muille onkin jo vaatteet valmiiksi hankittuina. Muuten kyllä pitäisi alkaa suunnittelemaan ristiäisten tarjottavia, mutta kun ei vaan jotenkin saa aikaiseksi.
Tyttö nukkuu ulkona vesisateen rummutuksessa ja hyvin näyttää uni maistuvan.
Onnea vielä vauvan saaneille!
Tuikku ja tyttö kohta 3viikkoa
Napatyngästä: Meilläkin tihkutti suht pitkään sen jälkeen kun se irtosi. Puhdistin vaan kaksi kertaa päivässä Septidinillä, kunnes oli kokonaan parantunut.
Pulloista ja tuteista: Huuhdon tutin jos tippuu lattialle, keitän ne kerran päivässä. Pullon keitän joka syötön jälkeen (oon alkanut antamaan yhden syötön pullosta, jotta ei unohtaisi sitä taitoa. Lypsän aina rintamaitoa. Mut yksi kerta päivässä tosiaan riittää, joten tuon yhden pullon keittäminen ei ole aina iso vaiva. Siskoni menee naimisiin kun vauva on 4kk, joten haluaisin silloin lähteä viihteelle. Esikoinen ei huolinut pulloa 3kk ikäisenä kun emme olleet sitä hälle antaneet. Nyt olen kaukaa viisas enkä päästä vauvaa tuota taitoa unohtamaan. Tilasin jo netistä Aventin pumpun, jotta saan alkaa lypsämään maitoa pakkaseen. Itse pakastan 50ml:n pusseissa, siitä on sitten helppo ottaa niin paljon kuin vauva tarvitsee.
Nyt on ollut muutamia päiviä parempia itkujen suhteen, joten ei tämä varsinaista koliikkia ole. Meillä vaan on aika masuvaivainen otus. Tänään onkin ollut rinnalla rimpuilua ja itkua. Ääntelee niin, että haluaa imeä rintaa, mutta kun hetken on imenyt, niin alkaa huuto ja kitinä.
Olin tänään kirpparilla myymässä vauvan kanssa. Sain yli 70 euroa voittoa, joten kiitettävä saalis tuli. Ja pääs tavarasta eroon.
Tytteli-83 ja neiti 6vk
Meillä pullojen kanssa menetellään niin, että keitän ne kaikki (myös tutit) kerran päivässä isossa kattilassa. Joka syötön jälkeen pestään fairylla ja huuhdellaan hyvin. Pulloja täytyy steriloida siihen asti, kunnes aletaan antaa kiinteitä.
Oletteko jotenkin luoneet päiväunirytmiä teidän vauvoillenne? Meillä nukutaan äärimmäisen huonosti päivisin, ja neuvolassa sanottiinkin, että joitakin vauvoja täytyy nukuttaa, kun eivät itse tajua nukahtaa. Eli jos nukuttaisin, täytyisi keksiä jotkut ajat, milloin vauva voisi nukkua. Tänään kokeiltiin laittaa pikkukaveri ulos nukkumaan, nyt on nukkunut tunnin, tosin levottomasti. Saa nähdä, auttaako mikään vai meinaako hän olla ikuisesti nukkumatta päivisin.
Öisin poju on siirtynyt kahteen syöttöön, jee! Helpottaa huomattavasti, kun saa nukkua kolmen tunnin pätkiä entisten kahden tai lyhyempien sijaan.
Meilläkin on välillä kakattomia päiviä ja välillä taas on oikein tuottoisaa. Kai se on ihan normaalia.
Tintti, meillä syödään pullosta 90-110 ml kerralla kahden kolmen tunnin välein. Ikäähän on pari päivää vaille kuukausi.
Kuka kysyikään, miten sitä ikää lasketaan. Itsekin olen pohtinut tätä. Meillä on ensi ti 4 viikkoa, mutta päivämäärän mukaan kuukausi tulee täyteen vasta to. No, ehkä se ei ole niin kamalan tärkeää.
Tänään ärtyivät synnytyksestä lahjaksi saadut pukamat. Kyllä olikin tuskaista, mies joutui lähtemään apteekkiin hakemaan voidetta. Voi että, kun pääsisi taas normaaliin elämään, jossa ei olisi kipuja ja ongelmia perusasioiden kanssa.
Eilen poika oli ekaa kertaa hoidossa mummolassa ja me käytiin miehen kanssa kaupungilla. Puolitoista tuntia jaksoin olla huolestumatta, mutta sitten piti päästä pojan luo :) Mutta olipa ihanaa käydä syömässä hyvää ruokaa ja otinpa pienen lasillisen viiniäkin. Se maistui ihanalta, kun ei ole syyskuusta lähtien ottanut tippaakaan alkoholia. Nyt kuulostan ihan alkoholistilta :D, mutta nautin niin paljon hyvästä ruoasta ja viinistä.
Poltsi+poikanen kohta kuukauden
Tutteleita me lämmitetään mikrossa päivisin ja kun ollaan kotona tai mummolassa. Öisin ja muualla annetaan huoneenlämpöisenä. Periaatteessa pullosta voi kai antaa minkälämpöistä tahansa, mutta suositeltavaa olisi, että maito olisi aina suunnilleen samanlämpöistä. Sehän ei tietenkään onnistu, kun välillä ei voi lämmittää ja välillä maito jää kylmemmäksi, vaikka laittaisikin mikroon, joten me ei olla oltu turhan tarkkoja.
Ikävää, kun nää sivut taas kerran jumii!!!
Meillä oli tänään ristiäiset :) Paikalle oltiin kutsuttu vain isovanhemmat, kummit ja pappi tietenkin. Mun veli ja hänen vaimo tulivat kummeiksi ja vauvamme sai kasteessa nimekseen TOPI. Topi Matias Benjamin koko nimeltään. Meillä on ollut Topi- setä, toivo oikealta nimeltään. Myös tuo Benjamin kulkee meidän suvussa. Matias on taas väännelmä mieheni isän toisesta nimestä Matti. Mieheel ostettiin uusi puku ihan tätä varten, itsellä mulla oli mustat suorat housut ja musta kirjailtu paita. Lukalla oli kauluspaita, ruudullinen sekä mustat samettifarkut. Pitää laittaa kuvia mun galleriaan, jahka kerkeän. Mulla muuten on profiilissa muitakin kuvia ja salasana on sen gallerian nimi ;)
Muksaa sunnuntain jatkoa!
t:Rouva, Topi 1.5kk ja Luka 2,5v
vauva tissillä.
tuikku oletko käynyt zeppeliinissä siellä oli jos mitä mekkoja nicky ja nellissä.
Aventin mikro strilaattori on aivan must, esikoisella oli sama käytössä, joka kerta jos pulloa käytetään pistän pullot mikroon, todellinen vauvatavaroiden helmi! itse olen nyt alkanut antaa pullosta kans enemmän, koska vauva puklaa tosi paljon tissin jälkeen, varmaan tulee niin suihkulla. mietin pitäiskö siirtyä kokonaaan lypsyhommiin ja ostaa aventin pumppu, ainulla ei paljoa heru pullon pohjallle, toisaalta en aijo enää kovin monta viikkoa koko rintatouhua jaksaa, joten eiköhän se muutama viikko vielä mene kovien, mega idojen muhkuraisten tissien ja pulauttelujen kanssa, sitten siirryn kokonaan korvikkeeseen.
Onnea rouvan Topille hienosta nimestä!!
meillä vauva nukkuu siinä klo 11 parin kolmen tunnin päikkärit ja iltapäivällä n klo 16 toiset plus parit torkut sylissä/rintarepussa. ulkona ei suostu nukkumaan ellei vaunut ole liikkeessä. yöllä syödään kolmen tunnin välein, paitsi aamu viiden jälkeen tunnin tai kahden. joudun lypsämään ennen syöttöä maitoa pois, koska muuten puklu lentää kaarella, joten siinäkin suhteessa siirtyminen pulloon tulee olemaan mulle helpotus kun joudun nytkin joka tapauksessa nousemaan, haluan kuitenkin vielä jonkin aikaa antaa rintamaitoa kun sitä kerran tällä kertaa tulee.
cuplatonit ei meillä tehonneet mutta ne toiset d:llä alkavat on tehneet ihmeitä, kaks päivää ilman kätinää ja pahempia pieruja. olen aloittanut jopa taas jekovititkin ja rela menee meilläkin.
pyykkikone laulaa yötä päivää ja kuivausrummun ollaan saatu melkeen rikki niin paljon on käytössä, ollaan kaikki ihan maitopuklussa ja ei voi muuta sanoa kun olipa viisas hankinta se nahkainen sohva.
todella paskamainen kesä jatkuu, vettä tulee ja esikoinen mankuu leikkikaveria ja seuraa ja ei vaan ehdi. pieni raukka, itsekkin tunnustaudun todella raivoavaksi välillä, ei vaan jaksa vähillä yöunilla sitä ainaista ruinausta ja narinaa. joka päivä oon pakannut lapset autoon ja vienyt poikaa kavereiden kans leikkimään, silti kotona alkaa sama laulu. aukeais jo päiväkodit......
me lähtään reissuun ens viikolla sukuloimaan ympäri Suomea, nyt vähän positiivisemmallla mielellä kun vauva ei enää huuda iltoja.
tekeepä mieleni punkkua,, taidan ottaa lasin kaks ja rentoutua!
kix ja neiti 4viikkoa ja 3 päivää
Huh, taitaa koko kaarti nukkua, pieni neiti vaan heräilee varmaan vielä maidolle. Mä en ole vielä antanut paljon yhtään pullosta, olen niin laiska pumppaamaan. Jotenkin tuntuu, ettei aikaa vaan ole. Pitäis varmaan alkaa antamaan vähän korviketta silloin tällöin, että pääsis itsekin välillä johonkin. Elokuussa olis yhet häät, ja olis ihanaa ottaa muutama lasi viiniä!
Niin, kiitti vaan Kix, nyt mullekin iski hirmu himo punkkuun! ;) Voi että, niin kauan ollut ottamatta mitään... Ja saunakalja kesämökillä ens viikolla on pakko saada!
Pienet ne ois kotiäidin ilot. Mulla on selkä hirmukipeä, ja buranan otan joka ilta melkein. Kysyin lääkäriltä, et on ok. Kunhan tästä saa selkä- ja vatsalihakset kuntoon, niin sitten varmaan helpottaa. Ja kun jaksais venytellä. Mutta kun illalla saa noi kaikki kolme nukkumaan ja kodin suht ok kuntoon kaikkine pyykkeineen ja tiskeineen, on niin puhki, ettei jaksa muuta kuin kaatua pehkuihin. Tuntuu, että miehenkin kanssa ollaan etsitty yhteistä kahdenkeskistä aikaa, mutta joka ilta molemmat ihan rättipuhki. Onneks on ees valosat yöt. Mua muuten ärsyttää tää ilma, kun joka päivä sataa japaistaa vuorotellen. Hirmu hiostavaa. Tulis kunnolla vettä koko päivän, tai olis hellettä, mutta tää sekametelisoppa ärsyttää.
Näihin kuvin näihin tunnelmiin,
Selma
huuto alko taas ja jatkunu jo tunnin....
tyttö huus suoraa huutoa 5 tuntia! välillä kyllä rauhoittu, mut pomppas heti pystyyn kun laski sänkyyn. välillä joi tissistä, puklas, sit juotiim pullosta. lopulta simahti yhdeltä viereen. klo 4 alkoi esikoinen huutamaan ja halus viereen, vauva heräs klo 5 syömään ja siinä valvottiin kuuteen. nyt on huutanut taas koko aamun ja pelkään et herättää esikoisen jolla jäi yöunet vähiin. tuossa vaunuissa huutaa ja mä hytkytän.
söi rintaa j puklas, söi taas ja huutaa. meillä se puklailu ei johdu ylensyömisestä koska syö niim vähän ja heti puklaa...
punkut jäi juomatta sen verran kova oli meininki. luulen, et osaksi tää vauva huutaa väsymystäkin, se valvoo illalla jopa 5h putkeen jja taas huonosti nukutun yön jälkeen huutaa tosi väsyneenä.
mun on nyt pakko soittaa johonkin, koska ei kai tuollanen huutaminen oo enää normaalia, nyt sanon jo muutaman kirosanan tähän saa**na per**le
Meillä alkaa rytmit tasaantumaan. Unille päästään yöllä vasta klo 01, mutta enää ei huudeta suuremmin. Ihme juttu, aloitin ne Devitolitkin, muttei niistä mitään ole tullut, pikemminkin tilanne rauhoittui...Ehkä se oli jokin vaihe kun sitä hormoniakin näytti pukkaavan ihon kautta ulos, mistä sen tietää, miten paljon se vaikuttaa vauvan suolistoonkin?
Soittelin äsken Taysiin kun ei ole laskuja kuulunut lainkaan, ei toukokuun äitipolikäynneistä, saati sitten synnytyksestä. Sanoivat, että laskutus on myöhässä, mutta lupasi lähettää 170€ (!) laskun heti eteenpäin :) Noh, parempi oli kuitenkin soittaa ja kysyä, kun olisi voinut käydä niinkin, että posti on möhlinyt, millä siinä sitten todistelet, ettet ole koko laskua saanutkaan? Tulee pian perintäfirmalta noottia, vaikkei itsellä ole asian kanssa osaa eikä arpaa.
Hassua, minä koen imetyksen niin paljon helpommaksi kuin pullottelun :) Nyt kun se jopa alkoi sujumaan joten kuten, on se helpottanut arkea huomattavasti. Silti vielä pumppailen rintoja tyhjiksi pitkin päivää, kun ei tuo vieläkää ime niitä tyhjiksi. Inhoan, jos siellä on kovia maitopatteja, jotka kiristelevät ja painavat.
Kixnixkix: jaksamista vauvan huudon kanssa. Ei ole mukavaa kun ei tiedä miksi vauva huutaa. Meillä myös huudetaan pää hiestä märkänä välillä ja kauan! Pitäisi koko ajan olla liikenteessä, jotta vauva jaksaa olla sylissä. Sängyssäkään ei viihdy lainkaan, herää heti kun sinne lasketaan. Ihme ja kumma, tänä aamuna suostui sinne jäämään kun vaan kylmästi ruokailun jälkeen tytsyn sinne panin kyselemättä mitään...
Sain tänään ensimmäisiä hymyjä, oikein leveitä hymyjä :D Iskä sai jo eilen, mutta minulle hymyiltiin vasta tänään kun oli taitoa ensin vähän harjoiteltu. Sain heti uutta puhtia hoitamiseen. Tuntuu, että vauva alkaa pikkuhiljaa kuoriutumaan ulos siitä sisäänpäin käpertyneestä olostaan. Onhan tuota valveillaoloakin melko paljon jo, harmi vain, että se menee huutamiseksi vain...
Rouva80:lle onnittelut hyvästä nimivalinnasta :) Pidän kovasti vanhoista nimistä ja Topi on melko miehekäs nimi kaiken kaikkiaan...nimiäisiä pitää meidänkin vielä miettiä, että milloin pidetään...ei millään jaksaisi, mutta kaipa se on pakko.
Tuikulle pikaista paranemista rintatulehduksesta, kolme kertaa saman kokeneena tiedän mitä se olotila on...:(
Selma kyseli kakkausväleistä: Meillä tulee ihan samalla tavalla vieläkin, koko ajan ruuttaa, eikä mitenkään vähän. Olen odottanut, että milloin suolentoiminta hieman tasoittuisi, mutta meidän pikkuinen tuntuu olevan ihan läpipasko...tuo scheissen määrä on kyllä ihan omaa luokkaansa, en ole moista ennen nähnyt.
Art: Ostimme juuri sisarusrattaat, kun ei tuon 1v8kk kanssa voi lähteä pihaa kauemmas muuten. Päädyimme ostamaan Emmaljungan Twin City Cross -mallin. Ei tosiaankaan mikään matkaratas, sellaiset pitää hommata vielä erikseen. Eivät nimittäin mahtuneet kunnolla meidän tila-autoonkaan, vaan piti laittaa runko kyljelleen ja irrottaa istuinosa kokonaan. Meillä kun on autossa 6. penkki käytössä niin ikään, eli siellä takana on nyt rajallisesti kuljetustilaa. Eipä tuolla autolla lähdetä tämän revohkan kanssa minnekään isompiin reissuihin...valitettavasti...
Seuraavaksi pitää varmaan hommata jokin minibussi meille.
Kukas se oli, joka ihmetteli vihertävää kakkaa? Jos vauvalla on ilmaa suolistossa, kakka muuttuu vihreäksi. Meillä tummanvihreä kakka, joka myös haisi ihan kamalalle, oli ensimmäinen merkki suolistoperäisestä maitoallergiasta tuolla meidän pojalla. Poika huusi kuin sikaa tapettaisiin ja veti hiestä märkänä selkäänsä kaarelle kun masussa kipristeli niin kovasti. Onneksi nekin ajat ovat ohi ja selvisimme aikanaan allergioista (maito, kotimaiset viljat) tiukalla dieetillä. Enää iho lehahtelee mausteille ja rukiille, mutta se on vähäistä siihen verrattuna mitä elämä oli kaikkien niiden allergioiden kanssa ekat kaksi vuotta...
Jep, nyt hoitamaan päivän asioita :)
Kanelisokeri
esikoinen mummulassa, minullakin aikaa taas kirjotella :)
meillä on rytmiä vauvalla silleen nukkumisten kanssa, että aamusta ottaa tirsat sitterissä, 30min-1h noin suunnilleen. sitten aamupv.laita vaunuun pitemmille unille, jotka voi kestää 4-6tuntiakin ja sitten iltapv/ilta nukkuu sisällä yhet tai kahet lyhyemmät unet vielä. ne olen yrittänyt saada nukutettua meidän sänkyyn. neiti ei nukahda sisällä itekseen kuin sitteriin. ja minä olen huolissani, mitä tekee selälle jos paljon siinä. aamut sellasta haipakkaa, ettei kertakaikkiaan ehdi nukuttaa, siks sitteri helppo ratkaisu.
täytyy kyllä nostaa hattua teille, jotka viitsitte pumpata maitoa :) minä en ole viitsinyt kuin alun pakkotilanteissa, kun pakkautui maito niin, että ei muuta vaihtoehtoa ollut. minä en ole kauhean innokas imettäjäkään..esikoista imetin 1v1kk eikä korviketta saanut kertaakaan. tämän kakkosen kohdalla on ollut tarkoitus totuttaa myös pulloon ja korvikkeeseen, jotta pääsisin itsekkin joskus jonnekin..en vaan ole saanut aikaseksi ja kohta voi olla ettei sitten sitä pulloa enää huolikkaan. jotenkin käyn itseni kanssa sellaista sisäistä taistelua, että olenko itsekäs, kun maito tulee hyvin ja silti itseni takia haluaisin korvikettakin antaa..
olen tosi paljon yksin lasten kanssa, joten jonnekin pääseminen ilman lapsia on kyllä välillä ehdoton oman jaksamisen takia. kateellisena ihan luen, kuinka teillä joillain miehet osallistuu paljon lasten hoitoon ja reissaatte yhdessä yms. meillä sellaista ei ole, mies on niin paljon töissä. esikoisen mielestäkin isin koti on töissä..
mulla on tunnin päästä jälkitark.aika, ei yhtään huvittais mennä..
tämmöisiä mietteitä tänään :)
mukavaa alkanutta viikkoa kaikille :)
Uuvistus: Mulla on kans taistelu omassa mielessä tuon korvikkeen kanssa. Mut en aiokaan nyt antaa sitä, vaan lypsän sitä rintamaitoa pulloon. Sit mulla on ainakin hyvä mieli. Ja ketkä antaa korviketta, niin ei siinäkään mitään vikaa ole. Mulla on kans vähän sellainen fiilis, että kun maitoa kerta tulee, niin hölmöä on sitten antaa korviketta. Kun saan sen Aventin pumpun, niin mikäs siinä on pumppaillessa maitoa pakkaseen. Vedenkeittimellä kun kiehauttaa vettä ja laittaa kuppiin, niin siellä kupissa lämpenee tuttipullo nopsaan.
Kyllä tää lapsiperheen arki käy välillä voimille (siis joka päivä...). Taas esikoinen tänään kiukkus ja teki ihan tahallaan pahoja (meni telkkarin eteen kun mies sitä katsoi, yritti heitellä vauvaa leluilla, heitti 2kg:n painon minun mahan päälle kun tein vatsalihaksia... Sitten vauva huusi siinä korvan juuressa eikä oikein mitenkään rauhoittunut. Ruokaa piti laittaa ja kaikilla tietty alkoi olla nälkä. Meillä nuo aamut on aina ihan katastrofeja. Lounaan jälkeen sitten helpottaa kun kaikilla on maha täynnä ja lapset menee nukkumaan.
Rytmistä: Meillä on melkeinpä joka päivä sellainen rytmi, että vauva nukkuu aamulla noin tunnin tirsat, sit joskus lounaan jälkeen käy yleensä pidemmille unille. Ilalla torkkuu miten sattuu. Yöunille käydään klo 21-22 välillä (menen aina samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan). Aamulla sitten herätään klo 7. Yöllä herää yleensä syömään 2-3 kertaa.
Tytteli-83 ja neiti 6vk 2pv
Kiitos vastauksista maitomääriin, pitäisi aloittaa pulloon tutustuminen säännöllisesti, nyt on vaan pari kertaa annettu lypsettyä maitoa ja on pullon huolinut. Pitää vaan nyt tehdä siitäkin rutiini. Mulla on tässä ihan itsekäs tavoite eli haluan, että on valmius olla syöttökerta silloin tällöin poissa ihan itsekseen -vaikka sitten ihan vaan ruokakaupassa... Sekin tuntuisi juuri nyt 3 viikon vauva- ja uhmaikäisarjen jälkeen ihan luksukselta! Esikoinen ei pulloa ottanut ja kiinteiden aloituksen aikaan vielä sairasteli niin, että oli käytännössä melkein äidinmaidon varassa 8 kk asti, joten nyt on motivaatiota pumpata sekä totuttaa pulloon ;-) Tarvitsen vähän tuuletusta aivoille silloin tällöin.. Mulla on vuokrattuna apteekista sairaalapumppu ja se on ihan loistava peli.
Meillä päivät kuluvat nyt jotenkin niin, että aamulla noustaan 07 maissa, sitten torkahdetaan kerran 15-45 minuuttia ennen noin klo 10:30-11 alkavaa pidempää unta (2-3 h). Nämä pitkät unet nukkuu ulkona vaunuissa, kun samalla ollaan yleensä esikoisen kanssa puistossa tai itse olen lähtenyt vaunulenkille. Näiden unien jälkeen onkin sitten sekava iltapäivä-/iltajakso, ottaa 1-2 unet, mutta kesto voi olla ihan mitä tahansa 0,5 - 2 tunnin välillä. Illalla nukahtaa 21-22 yöunille ja toistaiseksi on menty kahdella syötöllä aamuun. Tuon iltaosion kun saisi jossain vaiheessa kuosiin. Klo 12 jälkeen on yleensä tunnin verran rauhaisaa meidän taloudessamme, kun molemmat lapset ovat päiväunilla. Sillä tunnilla sitten eletäänkin iltaan asti!
Nyt pojalle pukkaa jotain näppyä kasvoihin, ei näytä ihan hormoninäpyiltä, joten en tiedä, mikä ihonpuhdistautuminen on käynnissä. Esikoisella tuli tosi raju taliköhnäksi (ihana nimi) nimetty iho-oire noin 4 viikkoisena otsaan, ja nyt odotellaan, toistuuko tällä vauvalla sama. Tuo taliköhnäjuttu tosin lähti nopeasti pois, kun saatiin oikeat neuvot ihotautilääkäriltä.
Tonttu ja poika 1 pv vajaa 3 vkoa
mutta äänekästä on, kitisee ja röhkii. Aika tilattu vyöhyketerapiaan, 30 Euroa per kerta, mut toivottavasti on hintansa väärti! Onkohan tuolla neidillä sittenkin vähän koliikkia...tai vaan vatsanpuruja... viikonlopun oli niin hiljaa ja rauhallisesti.
Mulla ei sinänsä ole imetystä vastaan mitään muuta, mutta kun joka tapauksessa joutuu säätämään pumppujen ja pullojen kanssa, niin se joko tai on tietty helpompi. Jos se sujuiskin hienosti ilman ongelmia niin mikäs siinä imettäessä ja onhan se yöllä helppoa kun ei tarvis nousta, mutta kun pitää (pumppaamaan). Esikoisella koin, että sekä mun elämä, että vauvan elämä oli stressittömämpää kun siirryin pulloon joten teen sen nytkin tässä kun tyttö on viim. 3kk, siihen asti kai voi säätää kun on vielä valoistat yöt ja mieskin lomalla :). Ja koska mulle on kans niin tärkeetä oma aika ja tehdä välillä jotain kahdestaan pojankin ja miehenkin kanssa, on vauva helppo jättää hoitoon kun ei ole tissistä riipuvainen. Pitää pakastaa tuota maitoa nyt tulevaisuudelle kun sitä kerta tulee, koska onhan se varmasti tärkeää vauvalle se rintamaito. Kai sitä minäkin oon sen verran itsekäs kuitenkin :( :(. En myöskään pidä näisä meijereistä ja en näitä julkisella paikalla halua ulos lotkauttaa, mun C kupin tissit on taas jotain E:n ja F:n välillä ja niihin sattuu ja oon niin lihavan näkönenkin yäk.
Meillä tulee kans IHAN lirusinappi kakkaa joka vaipanvaihdon yhteydessä on kakat vaipassa, välillä on vähän "paksumpaa" pääasiassa kuitenkin löysää.
Nyt nukkumaan tytsin kanssa, mulle iski vielä kuumetauti, nuha, kurkkukipu ja kaikki päälle.
Kix
nii että muutaki asiaa ois..
ei oo oikeen kerenny lukemaan tänne ees, vähän pihalla jutuista.
poika vie kaiken mehun ja ajan, yöt ollu yhtä hulinaa ja päivät sitte menny enemmän ja vähemmän sumussa.. viime yö oli vähän parempi mut tuntuu et vaikka helpottaa ni ei se yks yö oikee ratkase mitää. vaikka pitää sitte olla tyytyväinen siihenki..
meillä kans mennään periaatteessa täystissityksellä, joskus ulkonaollessa on annettu nannia jos ei oo mahollisuutta oikeen imettää. on liian kylmä eikä mitään paikkaa ym. ja sit joskus se ei millään rauhotu nukkumaan ennen ku antaa lisäks korviketta. vaikka iteltä tulee paljon maitoa. mietin et onks se sitte sitä janojuomamaitoa vaa..? vaikka on hyvin kasvanu ja kakkaa ja pissaa tulee joka päivä..
meillä kanssa keitellään sitte niitä tutteja ja pulloja ku tarvii ja rintakumeja edelleen myös. en oo vielä päässy niistä eroon ja ite rupesin jo kiihtyy siitä mut neuvolassa sano ettei vielä mitään kiirettä. mulla on niin matalat rinnanpäät, sano et voi oottaa et ne venyis kunnolla käytössä. ite taas oon aatellu et mitä nopeemmin oppis sen helpompi kaikille. vähän rasittaa varsinki pois kotoo ja yöllä pimeessä läträä niitten kumien kanssa.
poju saa kanssa välillä ihme raivohuutokohtauksia. en tiiä johtuuko sitte siitä jos pitää imee rintakumista välillä kauemmin ennen ku tulee maitoa. aattelin johtuisko siitä että nälissään sitte luulee että tungetaan vaan tuttia sille eikä anneta ruokaa vaikka on hirvee nälkä. vaikka aika harvoin syö tuttia. pääasiassa öisin et sais taas nukkumaan. ei aamuyöstä meinaa millään nukahtaa syönnin jälkeen.
päivällä on sit tosi pitkiä aikoja hereillä ja killittelee tarkasti kohti ja on ruvennu ääntelemään. ei mitään kummosta jokeltelua vielä mut sinne suuntaan. :) muutaman kerran hymyillykki takas. vahingossa kait kylläki..
mä oon yrittäny innoissaa aina maidon päälle olla heti kameran kaa valmiina et sais ees yhen sulosen ja unisen maitohymyn ikuistettua. ei oo onnistunu.. hö.
jälkivuoto on onneks loppunu. kesti sen kolme viikkoo. tikitki on sulanu mut se arpikohta tuntuu vähän kovalta. petipuuhista oon vaan haaveillu, ei uskalla vielä kunnolla.
tuntuu tosi ärsyttävältä noi epätasaset maitopahkurat rinnoissa välillä. on onneks lämpimällä hierominen auttanu tosi hyvin. ja kaurapussin kanssa nukahtaa niin autuaallisesti ku laittaa rintojen päälle. :)
ei kait tänne muuta.. koittakaa saada tästä sekavuudesta selvää.. ja jaksuja kaikilla!
mulla on muuten kans galleriassa kuvia, salasana hugo boss. :)
kirjottelee silmät ristissä alf ja tirisevä Hugo 1 kk
Nyt on käyty isyystunnustamassa ja samalla tuli allekirjoitettua yhteishuoltajuus lappunen!! tuli sellanen olo..et se nainen tyrkytti sitä yhteishuoltajuuus lappua!! et se on hyvä olla, jos ero tulee niin molemmilla on samat oikeudet!! ihan ku nykyään ei vois elää loppuelämää onnellisesti yhdessä vaan pitäis erota!!
(toivottasti ymmärrätte oikein mitä yritin selittää)
tuli mieleen et meidän pikkuisen kiukuttelu voi jouhtua mun antibiooti kuurista!! mut saahan se rela tippoja!! annan rela tipat aamusta..kestääkö niiden vaikutus seuraavaan aamuun?? vielä olis muutama päivä jäljellä antibiootti kuuria!! toivotaan et sit helpottaa!!
ihanaa tulee lapsuuden ystävä kohta kahville, mut hävettää ku ei ole ehtinyt siivoon!! ei voi mitään kiirettä pitää niin jossainhan se näkyy!!
ystävä on melkein valmis terveydenhoitaja..ja mul on pari kysymystä valmiina :
jälkivuodosta: mullakin tulee viel ja meil on synnytyksestä aikaa 1kk4pv tällä viikolla on onneks pienentynyt vuoto rutkasti!!
steriloit mikrossa?! laitatko tutit vesikippoon ja tuttipulloon vettä?? vai miten??
luin jostain et tuttelia/nannia voi antaa suoraan tetrasta, ettei tartte lämmittää! miten te olette antaneet??lämmitettynä vai ei??
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=10bbdb4d-50a7-11dd-bd90-…!