Aso-kupla
Katsoin äsken, että Suomessa on noin 41500 aso-asuntoa ja pk-seudulla siitä vajaa puolet, n. 18000. Kuinka millään yli 40000 järjestysnumerolla voi ikinä Helsingissä saada asuntoa vai onko vaan suurin osa numeroa hakeneista jättänyt hakematta asuntoa tai asutaanko aso-asunnoissa normaalia lyhyemmän ajan? Ka. yleensä 7 vuotta, sen mukaan laskin. Nyt jaossa Hgissä on järjestysnumerot alkaen 220000. Onko ikinä mitään toivoa?
Kommentit (4)
Tosi monella on se aso-numero sitten jossain piirongin kaapissa. Helsingin alueella on noita aso-asukasperheitä 18000 ja vaikka ne kaikki olisi jo muuttanut kerran, numeroita olisi kulunut vasta tuplasti tuon, ja triplasti, jos ovat hakeneet uudet numerot, eli sekin on vasta 54000. Missä loput 166000 numeroa..?
On toivoa. Mutta suosituilta alueilta voit joutua useamman vuoden jonottamaan. Itse muutin 8 vuotta sitten Helsinkiin muulta paikkakunnalta, joten mulla ei ollut "varmuuden varalle" haettuna asonumeroa kuten monilla paikallisilla on. Uudella numerolla sitten lähdin hakemaan. Mulla oli asuntotoiveet suosittuja alueita: Arabianranta, Eko-Viikki, Pikku-Huopalahti. Näistä en ollut valmis tinkimään, ei kiitos Kontulaa tai Myllypuroa.
3 vuotta jonotin ja sitten tarjolle tuli aivan ihana juuri koiria omistavalla sinkulle sopiva rivitalokaksio Eko-Viikistä. Kyllä todellakin kannatti. Maksan 730 euroa kuussa siitä että mulla ja koirilla on paitsi kiva asunto, myös oma piha ja sisäänkäynti (koiraihmiset osaavat arvostaa, kun ei tule riitoja kurasta rapussa) sekä vielä asuntoon kuuluva viljelypläntti.
Kaikki eivät koskaan käytä numeroitaan ja itse esim. olen käyttänyt jo neljä ja varmaan saman verran on vielä käyttämättömiä numeroita. Parin vuoden välein olen ottanut uuden kun ei tulevaisuudesta tiedä, niin on varalla vanhenemassa. Joihinkin kohteisiin voi päästä ihan uudellakin numerolla.
Osalla nro "varmuuden vuoksi" vaikka eivät sitä tarvitse. Kaikkia, jotka asuvat jo asossa kehotetaan hakemaan nro varalle. Jos myöhemmin tulee tarvetta.