Voiko kortisonisuihke "lihottaa"?
Neuroottinen kysymys, tiedän, mutta tällainen pälkähti päähäni äkillistä kolmen kilon painonnousuani stressatessa. Olen joutunut käyttämään kortisonia sisältävää nenäsuihketta jo kahden kuukauden ajan. Voiko sellainen aiheuttaa nesteen kerääntymistä / turvotusta??
Kommentit (8)
Kortisoni lisää ruokahalua ja vireystasoa.
No vähän vaikea uskoa. Astmaatikkona käytän ajoittain kortisonisuihkeita putkeen useamman kuukauden. Ei se ainakaan minulla niin vaikuta. Eiköhän suihkeilla ole melko paikallinen vaikutus. Tablettimuotoinen kortisoni kyllä voi turvottaa pidempiaikaisesti käytettynä. Itse olen yhden kahden kuukauden tablettijakson syönyt, eikä sekään vielä näkynyt missään.
Mun lapsen naama turpoaa aina kortisonikuurin aikana, syö kyllä tabletteja
Kortisoni voi aiheuttaa mm. turvotusta ja rasvakudoksen siirtymistä raajoista keskivartalolle, mutta silloin sitä on pitänyt käyttää huomattavasti suurempia annoksia kuin mitä nenäsuihkeissa on. Nenäsuihkeissa kortisonipitoisuudet ovat hyvin pienet ja lisäksi annostelu on paikallinen, jolloin vain hyvin pieni määrä kortisonista päätyy verenkiertoon. On hyvin epätodennäköistä, että "lihominen# johtuisi nenäsuihkeesta.
Minä olen käyttänyt vuosia keväisin kortisonia sisältävää nenäsuihketta ja koko ikäni silloin tällöin kortisonirasvoja. Mitään painonnousua en ole havainnut. Nyt jouduin syömään "tymäkän" kuurin kortisonitabletteja, aloitettiin 40 mg päiväannoksilla. Jo puolentoista viikon päästä alkoi kauhea ruuanhimo ja myös kasvoni turposivat, sain hamsteripussit poskiin ja muutenkin turvotti.
Kiitos vastauksista. Aloin vain epäillä tätä(kin), koska painon kerääntyminen on ollut niin nopeaa ja tapahtunut itselleni omituisella tavalla; tuntuu kuin kasvot ja koko keho olisivat täynnä nestettä, ja olo on jotenkin tukala. En ole mielestäni syönytkään mitenkään entistä epäterveellisemmin.
-a.p.
Ei voi. On paikallinen ja niin minimaalinen annostus ettei sillä ole vaikutusta
Lue pakkausselosteesta tai kysy lääkäriltä.