Miksi tulee mieleen että turvallisuusalalla työskentelevät ei ole ihan terävämmästä päästä?
Tarkoitan lähinnä vartijoita, niiden esimiehiä ja muissa yrityksissä työskentelevät turvallisuusalan ammattilaiset. Esimerkiksi IT-alan tietoturva-asiantuntijat on usein aika skarppeja.
Kommentit (29)
Kiva ottaa noilla tuntimäärällä koulutettuna pataan joltakin vuosikausia omaa alaansa treenanneelta narkkarilta.
Varmaan, ehkä siksi, että vartijoita on jollei nyt yhtä monenlaista kuin on "vartijoitavia" niin hyvin monesta lähtökohdista; eivät siis ole mitään "erityisiä" vaan enempi hommaan -kärjistäen- ehkä voiko sanoa, että ajautuneita. Harvan unelma-ammatti on ollut toimia vartijana, ainakaan siinä vaiheessa kun on selvinnyt, kuinka oikeasti v-maista työtä se saattaa olla. Mutta toki onneksi on myös vartijoita, joista tuntuu, että nauttivat työstään. Tai jolleivat nyt ihan nauti, niin osaavat toimia huomaavaisesti, etten sanoisi ammattimaisesti ja hyvin, siinä kuin mitä hyvänsä rehellistä työtätekevät..
Pari vuotta takaperin vielä työskentelin vartijana. Satoja eri vartijoita tavannu ja todellisuus on se että 80% heistä opiskelee samaan aikaan korkeakoulussa / yliopistossa. Monet heistä rahoittaa juurikin opiskelunsa tuolla. Osa on myös käynyt 3 vuotta kestävän turvallisuusalan perustutkinnon joka kestää 3 vuotta. Enkä oikeen tiedä mistä tämä tulee että vartija haluaa olla poliisi. Osa vartijoista hakee poliisiksi kyllä, mutta työnä ne on hyvin erilaista. Ite en henkilökohtasesti ymmärrä miten kukaan haluaisi poliisiksi. Pelkkää kurjuutta näkee siinä ammatissa. :)
Vihaan myymälävartijoita vaikka ymmärrän miksi heitä on. Aina tulee mieleen se "store detectives" heitto Uncle Festeriltä Addams Family elokuvasta. Toissapäivänä olin ruokakaupassa jossa olen viimeisen vuoden aikana käynyt monta kertaa viikossa ja uusi myyjä skannasi yhden tuotteen kaksi kertaa. Huomautin asiasta ja eilen kun kävin samassa kaupassa vartija kyttäsi mua hartaudella kuin rikollista. Joopajoo. Näitä sattuu AINA yksin shoppaillessa. Pikkuvauhkoilla seisoo kun saa hyökätä yksinäisen naisen kimppuun.
Täällä luetellut käsitykset vartijoista tolloina, jotka eivät ole päässeet poliisikouluun, kertovat kyllä enemmän näiden "totuuksien" latelijoista kuin vartijoista yleensä. Olin itsekin nuorempana vartijana ja kuulin jatkuvasti vastaavia huomioita, yleensä vielä päin naamaa. Nämä viisaat näpäyttelijät olivat yleensä keski-ikäisiä jakkukalkkunoita, joiden piti aina jostain syystä muistutella kollegoilleen tai asiakkailleen (!), että katsokaa tuota urpoa tuossa puvussaan, ei se ole päässyt elämässään minnekään. En tosin sano, että nämä heitot olisivat millään lailla osuneet maaliinsa, päällimmäinen tunne oli lähinnä myötähäpeä noiden huonon käytöksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Oulusta kirjoitti:
Kommentilla tulit paljastaneeksi enemmän itsestäsi ja "älystäsi" kuin solvaamastasi ammattiryhmästä.
Tiedätkö että vartijoiden koulutus on 3 vuotinen ja siinäkin 3 eri erityisosaamista vaihtoehtoineen?
Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan?!
Väliaikaisen vartijan koulutus kestää 40 tuntia, vartijan peruskurssi 80 tuntia. Näillä 120 tunnilla saa pätevyyden toimia vartijana. Ei siitä ihan kolmea vuotta täyteen saa. Turvallisuusalan perustutkinto on se, joka kestää kolme vuotta nuorten koulutuksena.
- Utelaisuus heräsi sen verran, että osaisitko kertoa tietämättömälle, että mihin nämä turvallisuusalan perustutkinnon suorittaneet päätyvät töihin? - Ei mahdu pieneen päähäni, että he kilpailisivat ensi-sijaisesti samoista paikoista kuin kertomasti "pikakoulutetut" vartijat. - 2. juttu on se, että nykyisessä työllisyystilanteessa -joka on kestänyt jo yli 15 vuotta- on, että mm. kaupankassalla istuu porukkaa ja varmasti "pikakoulutettuina" vartijoinakin toimii henkilöitä, joiden potenttiaalinen osaaminen mahdollistaisi hyvin moniin muihinkin tehtäviin ja toimiin, myös niihin vaativampiin.
Yhteen vartijoiden kouluttajaan olen törmännyt. Erittäin pätevä kaveri, teki vaikutuksen taidoillaan. Siinä ei kauaa nokka tuhise, kun on maissa. Toimii myös opettajana.
Mulla tulee lähihoitajista sama mieleen. Ollaan niin hoitajaa, mutta mitään chancee päästä amkiin.
Väliaikaisen vartijan koulutus kestää 40 tuntia, vartijan peruskurssi 80 tuntia. Näillä 120 tunnilla saa pätevyyden toimia vartijana. Ei siitä ihan kolmea vuotta täyteen saa. Turvallisuusalan perustutkinto on se, joka kestää kolme vuotta nuorten koulutuksena.