Nyt aikuisten oikeasti. Mihin matemaatikko voi työllistyä?
Unohdetaan opettajat ja tutkijat. Mitä muita vaihtoehtoja on?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Big data -jutut
AnalyytikkoTestaaja
Määrittelijä
Oikealla sivuaineella (tilastotiede, ohjelmistosuunnittelu, ohjelmistotestaus, automaatiotekniikka, taloustieteet) työllistyy oikein hyvin. Itse ottaisin matemaatikkona sivuaineen lisäksi joltain tekniikan alalta.
Eli jos nyt työttömänä dippainssinä lukisin itteni myös matemaatikoksi ja siihen sivuun ottaisin tilastotiedettä ja ohjelmointia, työllistyisin oikein hyvin?
Se nyt on turhaa. Sulla on kuitenkin DI:nä matematiikkaa aika paljon sun tutkinnossasi. Riippuen vähän alastasi pyrkisin kyllä työllistymään pienemmällä lisäkoulutuksella kuin kokonaisella uudella tutkinnolla. Esim. testausalalla on jatkuvasti rekry päällä. Nuoria otetaan ihan koulunpenkiltä, mutta toki tutkinnon pitää olla jotenkin edes it-alalta. Esim. testiautomaatiota osaavat voivat valita aika vapaasti, minne menevät töihin.
Tilastokeskukseen. Vakuutusyhtiöihin. Kelaan. Finanssifirmoihin. Erilaisiin tutkimuslaitoksiin (THL, TTL, yliopistot jne). Isoilla kaupungeilla työskentelee matemaatikkoja tietopalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Big data -jutut
AnalyytikkoTestaaja
Määrittelijä
Oikealla sivuaineella (tilastotiede, ohjelmistosuunnittelu, ohjelmistotestaus, automaatiotekniikka, taloustieteet) työllistyy oikein hyvin. Itse ottaisin matemaatikkona sivuaineen lisäksi joltain tekniikan alalta.
Eli jos nyt työttömänä dippainssinä lukisin itteni myös matemaatikoksi ja siihen sivuun ottaisin tilastotiedettä ja ohjelmointia, työllistyisin oikein hyvin?
Se nyt on turhaa. Sulla on kuitenkin DI:nä matematiikkaa aika paljon sun tutkinnossasi. Riippuen vähän alastasi pyrkisin kyllä työllistymään pienemmällä lisäkoulutuksella kuin kokonaisella uudella tutkinnolla. Esim. testausalalla on jatkuvasti rekry päällä. Nuoria otetaan ihan koulunpenkiltä, mutta toki tutkinnon pitää olla jotenkin edes it-alalta. Esim. testiautomaatiota osaavat voivat valita aika vapaasti, minne menevät töihin.
Ei mulla ole kuin 30op pakollisia ja 20op systistä ("soveltavaa matikkaa"). Eli aika vähän verrattuna matemaatikkoon. It-juttujakin pitäisi varmaan käydä vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Big data -jutut
AnalyytikkoTestaaja
Määrittelijä
Ei mulla ole kuin 30op pakollisia ja 20op systistä ("soveltavaa matikkaa"). Eli aika vähän verrattuna matemaatikkoon. It-juttujakin pitäisi varmaan käydä vielä
Kantsis ehkä lähtee sit suoraan tekeen väikkäriä. Statistiikka on varma nakki, sen jälkeen voit lähtee maailmalle esim. puolijohde- tai muuhun prosessiteollisuuden kattoon työpaikkoja. Jos postdokkaus kiinnostaa niin sen vois koittaa tehdä lääketeollisuudessa ja sen jälkeen kattoo alan hommia sieltä. Liksat on eri planeetalta mitä Suomessa maksetaan.
Pääaine sovellettu matikka, sivuaineena mm. Laaja tilastotiede. Kymmeniä hakemuksia, nolla kutsua haastatteluun. Postia jakamaan...
Pelinjakajaksi.