Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasta mielenterveydellinen oireilusi

Vierailija
29.03.2017 |

Oletko huomannut oireilevasi jollekin mielenterveyden häiriölle ominaisella tavalla, vaikka sinulla ei sitä olisi koskaan diagnosoitu tai vaikka oireilisit vain yhdenlaisella tai lievällä tavalla? Koetko välillä voimakasta ahdistuneisuutta tai onko sinulla itsetuhoisia ajatuksia? Oksennatko välillä herkuteltuasi liikaa tai kuvitteletko joskus kuulevasi harhoja? Eli kerro ihan kaikenlaiset ja kaikentyyppiset ''pilkahdukset hulluuteen'' ;) Olisi hauska kerätä yhteen näitä ja huomata, että kummallisuus onkin ihan normaalia eikä yksi oire tee vielä kenestäkään sairasta.

Itse kuvittelen välillä edesmenneen läheiseni olevan läsnä ja juttelenkin hänelle, mikä tuntuu ihan vinksahtaneelta. Tiedän kuitenkin olevani täysin järjissäni. Välillä myös mietin, kuinka lähtisin tästä maailmasta, vaikken tahdokaan tehdä itselleni mitään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo noin 15 vuoden ajan oksennellut satunnaisen syöpöttelyn seurauksena. Ei ole yltynyt eikä haitannut elämää, paitsi ruokarytmiä ja nestetasapainoa. En tietenkään suosittele tätä. Jotkut voi käyttää huumeita tulematta riippuvaiseksi, mulla ilmeisesti tämä pysyy hallinnassa, vaikka siitä tuskin paljon hyötyä/iloa on.

Vierailija
22/43 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samaa, etten oikeastaan tunne itseäni. Tai osaa arvioida mikä on mulle ominaista käytöstä, ja mikä on vaan ikäänkuin vedettyä roolia. Esimerkiksi empatia - miellän itseni useimmiten hyvinkin empaattiseksi, mutta empaattiset reaktiot (joku kertoo suruistaan, erosta, kuolemasta you name it) ei tule luonnostaan, ne on aina "näyteltyjä". Siis tiedän kyllä mitä niissä tilanteissa tulee sanoa ja lohduttaa, mutta se ei tule luonnostaan vaan ihan vaan siksi että tiedän mitä täytyy sanoa..hankala selittää. Mutta tästä sitten ajattelinkin että olenko minä empaattinen edes? Vai hyvä roolin vetäjä?

Toinen on syömisongelmat. Oon ihan normaalipainoinen mutta mun koko päivän mieliala on oikeastaan aamupainosta kiinni. Pienetkin turvotuksen tuomat plussat saa mut helvetin ahdistuneeksi pään sisällä. Mietin painoa, kaloreita ja kulutusta todella suuren ajan päivästä. Syön ihan hyvin (=normaalisti), joskaan en ulkopuolisten edessä sitä mielelläni tee. Viime vuonna ahdistus purkautui välillä oksentamalla, silloin harvoin kuin olin itsekseni.

Kärsin myös ajoittain pakkoajatuksista ja toiminnoista. Ihan typeriä juttuja, yhtäkkiä tulee mieleen vaikka että jos en nyt tyhjennä pesukonetta/siirrä kaukosäädintä/sano jotain tiettyä sanaa/yms niin tapahtuu sitä ja tätä ja tuota. Siis jotain pahaa. Yleensä liittyy läheisten kuolemiseen nuo pahat tapahtumat joten mun on "pakko" sitten tehdä sen pakkoajatuksen sisältämä asia jotta vältän sellaisen tapahtuman. Oireilee pahiten stressin alla, ja on muille ihmisille ihan huomaamatonta, en siis jynssää käsiäni 500 kertaa päivässä tai kokeile lukkoja ja hellaa vaan tuollaisia typeriä pikkujuttuja.

Välillä myös pelkään että mun ajatukset muuttuu todeksi, koska ajatukset on energiaa ja mietin ihan liikaa kaikkea paskaa. En siis oikeasti usko että asiat muuttuu todeksi ajattelemalla mutta pelkään sitä silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että mulla on joku itseni hahmottamisen häiriö, mm. luonteessa, taidoissa ja ulkonäössä. Koska tykkään aina veikata kaiken varmuuden vuoksi negatiiviseen suuntaan, pidän itseäni esim. todella rumana ja monella tavalla tyhmänä.

En esimerkiksi osaa sanoa, olenko pohjimmiltani enemmän rauhallinen ja lempeä vai rauhaton ja aggressiivinen. Toki jonkinlaisen ihmispelon ja ujouden takia näyttäydyn rauhallisena muille, mutta muistan lapsuudessani olleeni kotona määräilevä ja väkivaltainenkin. Koulussa olin päinvastainen. En osaa sanoa mikä on "oikeaa" luonnettani, kun eri tilanteissa näyttäydyn eri tavalla. En tiedä missä määrin mitäkin ilmenemismuotoani pitäisi ottaa huomioon yleisessä "itsensä analysoimisessa".

En myöskään tiedä vaikka että olenko itserakas vai nöyrä. Molempia löytyy (kuten varmaan jokaisesta ihmisestä), mutta niiden "määrän" vertaaminen on mulle tosi vaikeaa. Toisaalta inhoan itseäni (pidän kuvottavana) ja tiedän olevani muita arvottomampi, mutta joskus huomaan ajattelevani muista tuomitsevasti tai tekeväni tai jättämättä jotain tekemättä vain ylpeyttäni.

En myöskään aina tiedä käyttäydynkö normaalisti vai epänormaalisti. Esim. saatan tietämättäni puhua ihan oudosti (vaikka jotenkin liian kimeästi), mutta toisaalta saatan tuntea itseni kummajaiseksi ja ollakin ihan normaali muiden silmiin. En yhtään tiedä miten asia on. Jos näen ihmisten katsovan minua ilman syytä, johtuuko se siitä, että he näkevät jotain outoa ja hämmentävää ja ovat ihan että wtf is that, vai olenko heidän silmissään mitään sanomaton tavallisuus, johon he suuntaavat katseensa oikeastaan ajattelematta minusta juuri mitään?

Ehkä olen täysin normaali, ehkä en, mutta se varsinainen ongelma ei ole se millainen olen, vaan kyvyttömyyteni tietää millainen olen. En näe tavallaan itseeni liittyvien asioiden "painoarvoa", jos tajuatte?

Apua, oletko minä :O

Minkälainen lapsuus sinulla oli? Itsellä aika traumaattinen, äidillä pahat mielenterveysongelmat, ta hävisikin sitten vanhempien eron yhteydessä kuin tuhka tuuleen.

En oikeasti tiedä millainen olen. Olen identiteetitön. En tiedä olenko outo vai normaali. Joskus tunnen olevani maailman kamalin, rumin ja oudoin, mutta kuitenkin saan itseni kiinni ajattelemasta että olen muita parempi tai "tiedän enemmän".

Ystävyyssuhteeni ovat erikoisia, tunnen, ettei kukaan ystäväni tunne minua vaan jonkun roolini. Mikä ei ole yllätys siihen nähden, etten itsekään tiedä kuka olen.

Ystäviä minulla ei ole montaa, joitakin kumminkin.

Olen yrittänyt hakeutua hoidon piiriin, mutta se ei ole ottanut tulta alleen. Ehkä kuitenkin olen "liian normaali" saadaksesi psykiatrista apua. Olen jotenkin onnistunut hoitamaan raha-asiani ja olen opiskellut jne. Sisäisesti olen kuitenkin onneton ja sekaisin.

Kuulostaa epävakaalta persoonallisuudelta ja/tai liialta introspektiivisyydeltä

Vierailija
24/43 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta. Lähikauppaankin meneminen on joskus ahdistavaa, en halua kohdata tuttuja enkä tiedä miten kohdata heidät. Myöskin esiintyminen, huomion keskipisteenä oleminen, virallisten puheluiden soittaminen ja moni muu arkipäiväinen sosiaalinen tilanne antavat ylimääräisiä sydämentykytyksiä, ahdistusta ja ennalta päässä läpikäymistä. En ole kuitenkaan käynyt koskaan lääkärillä/psykologilla tms. asiak vuoksi, sillä tämä ei ole rajoittanut elämääni täysin, vaikka välillä rajoittaakin aika paljon, kun jättäydyn pois paikoista.

Vierailija
25/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin liioitellusta syövän pelosta. Pelkään oikeasti syöpää ja olen vahvasti luulosairas. Jokainen kiputuntemus on vähintää syöpä, als tai ms-tauti. Tiedostan olevani luulosairas, mutta muutamia kertoja olen käynyt näyttämässä pattejs yms. jotta saan mielenrauhan. Tämä pelko aiheuttaa ahdistusta, joka taas aiheuttaa mitä erilaisimpia oireita ja kehä syntyy. Onneksi olen oppinut tunnistamaan tilanteen.

Vierailija
26/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva sytyttää palamaan asioita, yleensä kuitenkin onneksi puita uunissa.

Vierailija
27/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ajasta en todellakaan tiedä kuka minä olen. Joskus uskon olevani hyvä ja pärjääväni mainiosti ja joskus tunnen että sietäisin kuolla pois koska olen niin paska kaikin puolin. Epävakaan persoonallisuuden tekosia.

Vierailija
28/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen "mielisairas", mutta kirjoitan kuitenkin :D (ahdistuneisuushäiriö ja masennus)

Koen syyllisyyttä ihan kaikesta.  Ei väliä miten naurettava asia, kaiken voi pyörittää päässä niin, että se on minun vikani.

Suomen taloudellinen tilanne- minun vikani

veljeni menettää ajokortin- minun vikani

isäni sai sydänkohtauksen- minun vikani

lontoon terroristi iskut- minun vikani       

ystäväni valvoo myöhään ja on väsynyt koulussa- minun vikani

Auttanut kun oppinut tunnistamaan, milloin tunnen syyllisyyttä naurettavista asioista, sanomaan ne ääneen jollekulle, ja nauramaan asialle.

Yllätin itseni juuri toissapäivänä miettimästä, miten minä voin korjata isäni elintavat, ettei hänen sydän ongelmansa pahene. Sitten naurahdin itselleni, että olipa taas omituinen ajatus, että minun pitäisi työkyvyttämänä nuorena vahtia isäni syömistä, etenkin kun hän asuu ihan toisella paikkakunnalla.

Ennen kun pääsin hoitoon minulla oli tapana ottaa aina kaapin perimmäinen lasi ja tarkistaa se myrkyn varalta ja huuhdella ylipäätänsä kaikki astiat huolella.

Suihkussa pelkäsin, että veden sijasta hanasta tulisi happoa.

Mitään esille jätettyä ruokaa ei voi syödä koska se on myrkytettyä.

Jos istuin jonkun perheenjäseneni kyydissä autossa, sain toisinaan todella vahvan tunteen, että he aikovat ajaa metsään ja tappaa minut.

Sitten tällaisia kummallisia ajatuksia kuten "en ansaitse syödä. En ansaitse nukkua".

Vierailija
29/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näen unia tuntemattomien ihmisten tappamisesta ja ajaudun päivisin "herkuttelemaan" edellisen yön unilla, miettien miten todelta ne tuntuu. En varmasti ketään tapa oikeasti mutta nautin olevani öisin unissani murhaaja

Tappamisunia voi tulkita myös niin, että kaikki unissasi esiintyvät ihmiset edustavat jotakin puolta omassa itsessäsi. Haluat siis vertauskuvallisesti tappaa itsestäsi joitakin ominaisuuksia. Sinuna miettisin, millaisia nuo tappamasi tuntemattomat ovat, onko heissä jotain yhteistä?

Vierailija
30/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voitko selittää vähän tarkemmin? Ja eikö tämä voi liittyä epävakaaseen, kuulostaa samalta?[/quote]

Jos lasta esim hakataan, hänestä tule yliherkkä aistimaan toisten mielialat ja esittämään niiden kanssa sitä roolia, mikä tuntuu suojelevan häntä juuri sillä hetkellä. Esimerkiksi sellainen henkilö saattaa aistia, että kaksi ihmistä yrittävät savustaa hänet työpaikalta ja heittäytyy heidän kaveriksi. Tämän mallin saa rikottua jos käy psykologilla noin 40 päivää.

Vierailija
31/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko pahimpiakin juttuja saada kertoa, ilman että pahoitatte mielenne? Sitähän varten keskustelu oli, mutta heti kiinnitettiin negatiivista huomiota kun joku kertoi näkevänsä väkivaltaisia unia. Ei uni ja anonyymi kommentti ketään satuta. En tiedä haluanko sitten kertoa enää omaani, jos tänne saa kirjoittaa vain kesyjä oireita.

Vierailija
32/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mielikuvitusystävä. Ystävän persoona ja henkilöllisyys vaihtelee. Hän on aina täydellinen ja toimii juuri niin kuin haluan. Jos haluan havannoitsijan, hän on sellainen. Jos haluan kuuntelijan, hän on sellainen. Uskon tämän johtuvan pettymyksestä todellisiin ihmisiin ja henkilöihin lähelläni.

Vierailija
33/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan istun autossa kaupan pihassa ja jätän menemättä sisään, koska kaupassa asioiminen ahdistaa liikaa ja alkaa tuntua monimutkaiselta. Samoin joskus haluaisin esim. hakea pitsaa, mutta en osaa päättää mistä haen, jolloin koko asia alkaa tuntua kamalan raskaalta enkä pysty lopulta hakemaan sitä pitsaa mistään.

Mielialani vaihtelevat. Välillä olen pirteä ja iloinen, sitten saatan olla pari viikkoa tosi masentunut enkä jaksa tehdä kuin pakolliset. Hyvinä kausina jaksan esim nähdä kavereita ja tutustua potentiaalisiin miehiin. Sitten saatan seuraavana päivänä kyllästyä ja unohdan kaikki kontaktit, koska en kykene tapaamaan ketään.

Vierailija
34/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin syömishäiriöön ja masennukseen teini-ikäisenä noin 13 vuotta sitten. Harva tietää, koska toimintakykyni on hyvä; käyn töissä, opiskelen, minulla on parisuhde ja sosiaalisia suhteita. Sisältä kalvava tyhjyyden ja arvottomuuden tunne vaivaa silti päivittäin. Minulla on myös pakkoajatuksia ja -toimintoja (vrt. kahvinkeitinneuroosi mutta potenssiin sata, kotoa lähteminen on vaikeaa koska kaikki pitää tarkistaa monta kertaa). Pelkään myös sairastumista, varsinkin syöpää, lähes pakkomielteisesti.

Ulospäin vaikutan kuitenkin ihan "normaalilta", jos näin tökerösti voisi yleistää.

Vierailija
35/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jonkinsorttista ahdistusta ja masentuneisuutta löytyy.

Elämänhallintataitoni ovat aivan kuralla vaikka olen jo reippaasti yli parikymppinen, enkä osaa toimia "aikuisten maailmassa" vaaditulla tavalla. Kammoan virallisia tilanteita niin paljon, että jätän välistä ystävieni häitä ja lasten nimiäisiä, eikä minulla ole harmainta aavistustakaan kuinka työhaastattelutilanteessa voisin antaa itsestäni edes jossain määrin ihmismäisen kuvan. Tulevaisuudenhaaveeni on vain olla elossa katto pään päällä, mistä syystä en tykkää tavata enää sukulaisianikaan, kun ei minulla kysyttäessä ole koskaan ollut heille mitään sellaista kerrottavaa mitä he haluaisivat kuulla.

Ihan kuin minä, ja satun olemaan AS ja paniikkihäiriöinen. 

Vierailija
36/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavia, väkivaltaisia pakkoajatuksia. En ole kuitenkaan varma onko kyseessä juuri pakkoajatukset, sillä ne eivät häiritse elämääni. Ovathan ne toki epämiellyttäviä.

Vierailija
37/43 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko pahimpiakin juttuja saada kertoa, ilman että pahoitatte mielenne? Sitähän varten keskustelu oli, mutta heti kiinnitettiin negatiivista huomiota kun joku kertoi näkevänsä väkivaltaisia unia. Ei uni ja anonyymi kommentti ketään satuta. En tiedä haluanko sitten kertoa enää omaani, jos tänne saa kirjoittaa vain kesyjä oireita.

Joo kyllä itseänikin ihmetytti että miksi tuomitseminen vain harmittomien unien takia, kun unet eivät satuta ketään ja hereillä ollessani itken jopa siitä jos kärpänen tapetaan. Katsovathan ihmiset kauhuelokuviakin saadakseen elämäänsä jotain ilman että se oikeasti tapahtuu. Ei kukaan halua pelätä henkensä edestä tulevansa tapetuksi oikeassa elämässä mutta pelko on kiva elää elokuvan kautta harmittomasti. Edelleen herrantähden en ole tapaamassa ketään oikeassa elämässä :D

T. Unimurhaaja

Vierailija
38/43 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppia

Vierailija
39/43 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä itseänikin ihmetytti että miksi tuomitseminen vain harmittomien unien takia, kun unet eivät satuta ketään ja hereillä ollessani itken jopa siitä jos kärpänen tapetaan. Katsovathan ihmiset kauhuelokuviakin saadakseen elämäänsä jotain ilman että se oikeasti tapahtuu. Ei kukaan halua pelätä henkensä edestä tulevansa tapetuksi oikeassa elämässä mutta pelko on kiva elää elokuvan kautta harmittomasti. Edelleen herrantähden en ole tapaamassa ketään oikeassa elämässä :D

T. Unimurhaaja

Aivan. Eihän unia voi kontrolloida (ainakaan ennen kuin oppii näkemään selkounia) ja varmasti jokainen on joskus nähnyt unta, että tappaa jonkun. Mutta varmaan se yksittäinen kommentoija ahdistui ajatuksesta niin, että oli pakko purkaa omat tunteet jonnekin.

Vierailija
40/43 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että mulla on joku itseni hahmottamisen häiriö, mm. luonteessa, taidoissa ja ulkonäössä. Koska tykkään aina veikata kaiken varmuuden vuoksi negatiiviseen suuntaan, pidän itseäni esim. todella rumana ja monella tavalla tyhmänä.

En esimerkiksi osaa sanoa, olenko pohjimmiltani enemmän rauhallinen ja lempeä vai rauhaton ja aggressiivinen. Toki jonkinlaisen ihmispelon ja ujouden takia näyttäydyn rauhallisena muille, mutta muistan lapsuudessani olleeni kotona määräilevä ja väkivaltainenkin. Koulussa olin päinvastainen. En osaa sanoa mikä on "oikeaa" luonnettani, kun eri tilanteissa näyttäydyn eri tavalla. En tiedä missä määrin mitäkin ilmenemismuotoani pitäisi ottaa huomioon yleisessä "itsensä analysoimisessa".

En myöskään tiedä vaikka että olenko itserakas vai nöyrä. Molempia löytyy (kuten varmaan jokaisesta ihmisestä), mutta niiden "määrän" vertaaminen on mulle tosi vaikeaa. Toisaalta inhoan itseäni (pidän kuvottavana) ja tiedän olevani muita arvottomampi, mutta joskus huomaan ajattelevani muista tuomitsevasti tai tekeväni tai jättämättä jotain tekemättä vain ylpeyttäni.

En myöskään aina tiedä käyttäydynkö normaalisti vai epänormaalisti. Esim. saatan tietämättäni puhua ihan oudosti (vaikka jotenkin liian kimeästi), mutta toisaalta saatan tuntea itseni kummajaiseksi ja ollakin ihan normaali muiden silmiin. En yhtään tiedä miten asia on. Jos näen ihmisten katsovan minua ilman syytä, johtuuko se siitä, että he näkevät jotain outoa ja hämmentävää ja ovat ihan että wtf is that, vai olenko heidän silmissään mitään sanomaton tavallisuus, johon he suuntaavat katseensa oikeastaan ajattelematta minusta juuri mitään?

Ehkä olen täysin normaali, ehkä en, mutta se varsinainen ongelma ei ole se millainen olen, vaan kyvyttömyyteni tietää millainen olen. En näe tavallaan itseeni liittyvien asioiden "painoarvoa", jos tajuatte?

Tää oli ihan 10. Nauroin. Näitä mäkin olen pohtinut, tosin en yhtä jäsentyneesti. Ihminenhän on juuri käsittämättömän sopeutuva otus ja siksi ottaa luonnostaan rooleja. Löydän itsestäni myös äärimmäisyyksiä. Tätä kirjoittaessa tiedostan yhtäkkiä, että itselleenhän sitä on aina konkreettisesti olemassa ja kokee itsessään kaikki tilanteet, tilanteista johtuvat muutokset, muutokset, muutokset vaikuttamassa persoonaan ja oman persoonansa, joka on läpi ajan, paikkojen, ihmisten ja kokemusten läpi matkaava tietoinen maja.

Ja muut ihmiset tuntee vain siitä mitä he tuottavat itsensä ulkopuolella. Muut kokee aisteillaan, mutta mistä minä tiedän mitä maailmoja toisella ihmisellä on sisällään? Jos olen kaupan kassalla töissä menee joka päivä satoja ihmisiä joille tervehdin ja jotka rahastan ostoksistaan. Heillä on elämänsä, vuotensa ja vuosikymmenensä ja he jatkavat elämiään tuolla jossain ja heidän elämänsä risteävät jossain ja ne voivat risteytyä minun elämääni taas tai sitten näin viimeisen kerran tässä elämässä tuon mummon, joka meni ulos. Tai jos tapaan miehen voi mummo olla tuon miehen mummo tai...

Mitä olin sanomassa on se, että mitä pitemmälle menee sen sumuisemmaksi menee muutenkin. Ihmisten rajat tavallaan menevät. Omat rajat sortuvat ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi