Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuulontutkimus?

Vierailija
29.03.2017 |

Onko perinteinen audiometria, luurit korville ja piippauksia kuullessa napin painaminen, ainut tapa millä Suomessa edelleen kuuloa testataan vai onko omaanne tai jonkun sukulaisenne/ystävänne kuuloa testattu jollain muulla menetelmällä ja miten? Ja mitä kokemuksia niistä on?
Ja mitä kokemuksia teillä on kuulotutkimuksista? Usein tuntuu että etenkin terkkarit tekevät ne liian heppoisilla kuulokkeilla ja huonosti äänieristetyssä huoneessa niin että alkaa häiritä jo se että milloin joku käytävän melu peittää testipiippauksen. Pahimmillaan audiometri on ollut niin heppoisalla siirrettävällä metallipöydällä että kun terkkari paineli audiometrin nappeja niin, tukevista kuulokkeista huolimatta, se kuului läpi ja pystyin melkein arvaamaan milloin seuraava piippa kuuluu vaikka se ei liene tarkoitus?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kokemusta muunlaisesta tutkimuksesta. Enkä tykkää mäkään tästä piippaushommasta, koska korvani tinnittävät. Olen tästä aina sanonutkin, että joku ääni tuntuu jäävän korviin soimaan, eli nappia saisi pitää pohjassa, muttei tutkijat ole koskaan oikein siihen mitään sanoneet. Kannattaa kysyä lähete audionomin tutkimukseen, en itsekään pidä terkkarin neuvolassa lapsilleni tekemiä kuulontestauksia kovinkaan luotettavina. Joskus on kuulo testattu lapselta ihan vaan kuiskaten.

Vierailija
2/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuulon testaa aina ihan siihen koulutettu kuulontutkija, ei mikään perusterkkari... Huone on äänieristetty pikkukoppi, sinne ei kuulu yhtään mitään ylimääräistä, tutkija kopin ulkopuolella lasin takana.

Mutta minulla onkin kuulonalenema ollut pikkulapsesta asti. Niin kauan kuin muistan on kuulo tutkittu näin, eikä minkään terkkarin toimesta. HUS:n kuulokeskuksessa siis näin. Tutkimus on noin joka toinen vuosi.

Toki se tutkimus silti ärsyttävä ojn, kun minullakin tinnittää korva nykyisin. 

ja kyllä itsekin pystyn arvaamaan milloin seuraava piippaus kuuluu - olen ollut tutkimuksessa niin monta kertaa ja aina hyvin samalla kaavalla etenee. Ajatus onkin että vaikka tietää milloin jotain kuuluu, on se myös kuultava ja vain kun kuulee, painettava nappia. Ei siis saa painella vain koska näkee/aavistaa että nyt kuuluisi kuulua jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on testattu sillä et kuulenko sanat oikein ja ne on täytynyt sitten toistaa.

Vierailija
4/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten peruskoulussa kun suoritettiin kuulontutkimuksia niin jokaisesta luokasta kuoriutui aina joukko supersankareita.

Nämä supersankarit kuulivat ääniä mitä ei edes ollut olemassa. Itsekkin kuuluin tähän porukkaan kun istuin siellä äänieristetyssä kopissa odottaen milloin kuuluu ääni ja kummalta puolelta!

Olin jo monta kertaa heilutellut käsiäni " VASEN, VASEN, OIKEA, VASEN , OIKEA!!! " Sitten se testaaja ilmoitti " Joo oota kun aloitetaan tämä testi... " Aivan kauhea pettymys pikkupojalle kun en omannutkaan superkuuloa. 

T: Keskiviivan Mies.

Vierailija
5/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on testattu sillä et kuulenko sanat oikein ja ne on täytynyt sitten toistaa.

Tuliko sanat kuulokkeista? Vaihteliko voimakkuus? Oliko tutkija samassa huoneessa vai miten testi oli järjestetty?

Vierailija
6/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piippaus, sanojen toistoa. Näin minulla.

Tyttärellä mitattu unen aikana aivosähköistä ja nyt menossa nukutuksessa tehtävään tutkimukseen, jotta kuulovamman aste selviää varmuudella. Kohta kaksi vuotta tutkittu, näin pieniltä vaikea saada luotettava testi ja lapsi heräsi kesken testin viimeisellä kolmella kerralla. Keskivaikeana pidetty vauvasta asti tuo kuulovamman aste, saa nähdä muuttuuko uuden tutkimuksen jälkeen.

Vierailija
7/10 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko sanat kuulokkeista? Vaihteliko voimakkuus? Oliko tutkija samassa huoneessa vai miten testi oli järjestetty?

En ole tuo vaan alempi vastaaja, minulla tuli kuulokkeista sanoja jotka toistin juuri kuten kuulin. Olin erillisessä huoneessa, tutkija lasin takana. Voimakkuudesta en muista.

Vierailija
8/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/10 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/10 |
07.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista verbiä kuin "tinnittää" ei suomen kielessä ole. Tinnitus on latinaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi