Mua ihan oikeasti hirvittää, että tuo sote-uudistus menee samalla tavalla aivan perseelleen kuten Kelan toimeentulotuki-uudistus
Pelottaa, että tällä kertaa sitten menee ihan niitä ihmishenkiäkin. Sipilän asenne tuntuu olevan ihan käsittämätön, kaikki menee kuin elokuvissa ja ollaan luomassa maailman parasta ja ainutlaatuista järjestelmää. Kun pääministerin suusta tulee pelkkää hype-puhetta samaan aikaan kun melkein jokainen asiantuntija vastustaa niin alkaa väkisinkin ajatella, että onko hän itse tilanteen tasalla ollenkaan ja ennen kaikkea: miten hänen suunnitelmissaan on varauduttu siihen että uudistus menee liian ripeän aikataulun johdosta täysin poskelleen?
Nyt tuntuu oikeasti siltä, että sisäpiirikaupoilla lotossa voittanut perheyrityksen toimari on lähtenyt mopolla moottoritielle.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201703282200093224_pi.shtml
Kommentit (47)
Rahat säästyy kirjoitti:
Skenaariosi toisi silkkaa säästöä valtiolle ja kunnille.
Tää saa yläpeukkuja vaikka ap kirjoitti: Pelottaa, että tällä kertaa sitten menee ihan niitä ihmishenkiäkin.
Mitä te oikein ajattelette vai eikö ajatus kulje?
Mikä ihme kelan toimeentulotuessa muka meni pieleen, paitsi että ne virhepäätökset joita sossut tekivät pitkin maata kerääntyivät nyt yhdelle toimijalle ja lisäksi siirron jälkeiset alkuhankaluudet aiheuttavat myöhästymisiä maksuissa.
Muutamaan muuhun projektiin verrattuna tuo meni suorastaan sujuvasti ja jopa aikataulussaan.
Sote on ihan eri kokoluokan härdelli varsinkin kun siinä on seassa se täysin tarpeeton maakuntaporras välissä.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, että tällä kertaa sitten menee ihan niitä ihmishenkiäkin. Sipilän asenne tuntuu olevan ihan käsittämätön, kaikki menee kuin elokuvissa ja ollaan luomassa maailman parasta ja ainutlaatuista järjestelmää. Kun pääministerin suusta tulee pelkkää hype-puhetta samaan aikaan kun melkein jokainen asiantuntija vastustaa niin alkaa väkisinkin ajatella, että onko hän itse tilanteen tasalla ollenkaan ja ennen kaikkea: miten hänen suunnitelmissaan on varauduttu siihen että uudistus menee liian ripeän aikataulun johdosta täysin poskelleen?
Nyt tuntuu oikeasti siltä, että sisäpiirikaupoilla lotossa voittanut perheyrityksen toimari on lähtenyt mopolla moottoritielle.
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201703282200093224_pi.shtml
Mieti nyt ite ketkä siellä on takapiruina: Keskusta eli tuloksena on vain haisevaa lantaa ja kavereille etuja. Älkää hyvän tähden antako maakunnissa valtaa kepulistolle!!!!
Niinhän se meneekin. En usko tuosta seuraavan mitään hyvää, paitsi veroparatiisiyhtiöiden omistajille lisää mammonaa. Pelottavinta tuossa on se, että Suomeen pikkuhiljaa muodostuu samanlainen terveydenhuolto kuin Amerikassa (ilman kattavia vakuutuksia et saa välttämätöntäkään hoitoa, terveys on vain rikkaille, muilla ei ole varaa sairastaa). Iso kiitos siitä kuuluu sitten Sipilälle ja Keskustan kannattajille/äänestäjille! <3
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sote nyt sitä että tavallinen raihnainen pulliainenkin pääsee ihan yksityiselle? Ei huono, ei huono, paitsi yksityisellähän puolella myös raha ratkaisee. Miten musta tuntuu että yksityise myyvät palvelujaan taas sikahalvalla ja toteuttavat sitten nämä palvelut myöskin sikasika halvalla jotta voittoa jäisi. Ei taida olla se yksityinen palvelu ihan samaa tasoa enää kun mitä on kun asiakas itse kaivaa lompakkoa eikä tule jonkun palvelusetelin kanssa.
Ei tarkoita. Sote tarkoittaa, että tavallinen pulliainen voi valita, haluaako terveyskeskuspalvelunsa julkiselta vai yksityiseltä. Jos et nyt saa toivomaasi selän magneettitutkimusta terveyskeskuksesta, et tule saamaan sitä soten myötä yksityiseltäkään. Paitsi jos maksat sen itse kuten nytkin käymällä yksityisellä. Tulevat maakunnat määrittelevät hyvin tarkkaan, mitä minkäkin sairauden tutkiminen ja hoito saavat maksaa. Se summa sovitaan yksityisten lääkäriasemien kanssa ja koska näillä ei ole aikomustakaan tuottaa euroakaan tappiota, et todellakaan saa yhtään sen enempää tutkimuksia tai parempaa hoitoa kuin saisit julkisella terveyskeskuksessakaan. Pahimmassa tapauksessa käy jopa niin, että maakunnan määräämä summa on jo käytetty, kun potilaan kannalta olisi hyvä vielä tehdä se magneettitutkimuskin. Ei tehdä, koska rahasumma on jo käytetty. "Ihan yksityiselle" tulet soten myötä pääsemään aivan samalla tavalla kuin nytkin eli varaamalla ajan ja maksamalla itse. Kela tietenkin korvaa sen mitä korvaa kuten nytkin.
Harmi että suomalaisilla kuntapäättäjillä ei taida riittää munaa (jos nyt tietysti haluakaan kun 90 prosenttia johtaa joko kepu tai kokoomus) nousemaan tarvittaessa hallitusta vastaan. Jos tuolle saatanan tontulle ei järkeä saada päähän vähintäänkin pakkoyhtiöittämisen suhteen niin sitten peliliike olisi yksinkertaisesti kunnan jatkaa niiden palvelujen tuottamista rikkoen vaikka lakia jos niikseen tulee.
Lääkäripalveluita harvakseltaan käyttävänä työikäisenä hyväksyn tuon viimeisessä kappaleessa kuvaamasi tilanteen täysin. Esimerkiksi erilaisia vammaispalveluita on oltava, vaikka se vammainen ei ikinä pystyisi tuottavaa työtä tekemään.
Sote on senkin takia hankala kokonaisuus, kun se sisältää niin monenlaista palvelua. Perusterve työikäinen näkee sen, kuinka nopeasti pääsee akuuttihoitoon. Mutta ei ehkä sitä, kuinka vanhusten kotihoitopalvelut on toteutettu, tai lasten pitkäaikainen psykoterapia. Minusta on tärkeää huolehtia ennen muuta niistä, jotka itse eivät pysty palveluita itselleen vaatimaan.