Asiaa vaihdevuosista. Kai täällä on senkin ikäisiä naisia nyt paikalla?
Kuukautisia ei ole tullut kolmeen kuukauteen. Aikaisemminkin on jo ollut tällaisia monen kuukauden taukoja. Minua mietityttääkin nyt, että koska niiden kuumien aaltojen pitäisi tulla? Olen tullut viime aikoina vaan viluisemmaksi ja mua paleltaa vähän väliä. Entä jos niitä ei tulekaan?
Kommentit (43)
Hyvä ystävä on minua pari vuotta vanhempi ja hänellä ainakin alkoi vaihdevuodet rytinällä. Kuumia aaltoja, hikoilua, univaikeuksia/uupumusta ja mielialavaihteluita...itkua, ärtymystä ja masennusta. Lääkkeet palautti elämän normaaliksi.
Äidilläni alkoi vaihdevuodet jo 45v. ja oireet oli myös elämänlaatua heikentäviä.
Itse olen 48v. ja en voi hormonikorvauslääkkeitä käyttää joten toivottavasti oireet eivät ole pahimmasta päästä.
Vielä olo on ok.
Miten olette pärjänneet ilman hormonihoitoa jos oireet ovat pahoja?
Ei minullakaan (nyt 57v) erityisen pahat olleet. Pikku tupsauksia niin, että tuntui kuin kasvot olisivat menneet kireäksi ja kirkuvan punaisiksi. Ei onneksi hikoamisia, eikä mitään varsinaisia aaltoja. Aamuyön pissaaminen tosin alkoi. Joka aamu viimeistään klo 3 on mentävä. Tihentynyttä tarvetta. Ja usein oli pakko lähteä yöllä kävelemään pihapiiriin. Unen katkonaisuus.
Sen sijaan alkoi "ruuvi kiristää" ja kaikki otti päähän. Liikuntaa vaan ja itsepsyykkausta. Ruokavaliota muutin terveellisemmäksi ja laihdutin aika reippaasti. Koheneva ulkonäkö ja kunto peittosivat raivon tunteet suurimmaksi osaksi. Täysin luomuna kärsitty koko episodi.
Tukka on ohentunut reippaasti, mutta ei mitään limakalvojen tai ihon kuivumista ole ollut. Jotenkin todella helpottunut olo nyt. Hirveintä oli kierron heittely; kolme kk ilman kuukautisia ja sitten se alkoi, viikkojen vuoto, joka oli vertaansa vailla! Tätä kesti noin pari, kolme vuotta. Iskias alkoi myös vaivata.
Ei kaikille tule mitään oireita. Mulla loppui kuukautiset. Ja se oli siinä. Jatkoin elämääni entistä hyvinvoipaisena.
Taas sisareni oli tulla hulluksi. Aluksi vähättelin hänen vaivojaan, mutta totuus valkeni pariviikkoisella lomamatkalla.
Lempeä sisareni oli kireä kuin viulunkieli, tuli painoa lisää, nukkui todella huonosti, kuumia aaltoja tuli milloin vain, heräsi yöllä hiestä märkänä, yövaatteet ja lakanat hiestä märkänä, kiusallista oli myös päivähikoilu. Vaatteita sai vaihtaa yhtenään ja käydä useamman kerran päivässä/yöllä suihkussa. Oli kauheata seurata sivusta, mitä vaihdevuodet voi naiselle tehdä.
Kun palattiin kotiin, passitin hänet lääkärille ja sai lääkityksen vaivoihin ja sen jälkeen puhkesi entinen ihminen.
Omasta kokemuksesta tiedän, vaihdevuosioireiden olihan hyvin yksilöllinen, eikä niihin itse voi paljon vaikuttaa, oli miten hyvät ja terveelliset elämäntavat tahansa.