Asiaa vaihdevuosista. Kai täällä on senkin ikäisiä naisia nyt paikalla?
Kuukautisia ei ole tullut kolmeen kuukauteen. Aikaisemminkin on jo ollut tällaisia monen kuukauden taukoja. Minua mietityttääkin nyt, että koska niiden kuumien aaltojen pitäisi tulla? Olen tullut viime aikoina vaan viluisemmaksi ja mua paleltaa vähän väliä. Entä jos niitä ei tulekaan?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, minkä ikäinen olet?
Olen 42v ja minulla edelliset kuukautiset oli tammikuussa. Ei niin väliä, jos eivät enää palaakaan. Kierto on ollut 21-24 vrk, joten on niitä ollut.
Ajoittain minulla on kuumia aaltoja. Stressaantuneena iskevät helpommin.
En kaipaisi niitä, vaikka ei olisikaan.
Se hieman mietityttää, että jos vaihdevuodet ovat käsillä, niin mitä se muuten vaikuttaa, vaikka kasvojen ihoon. Aika näyttää.Jos oireet käyvät kovin hankaliksi. Petraan lisää ruokavaliota. Jotain luontaistuotetta voisin myös kokeilla.
Sun iässä harvoin vielä on vaihdevuosia. Voi olla, mutta silloin puhutaan jo ennenaikaisista vaihdevuosista. Kannattaa käydä gynekologilla, tuossa voi olla jotakin hormonihäiriötä takana. Ja kai olet raskaustestin tehnyt...?
Raskaana en voi olla, joten raskaustesti ei ratkaise kohdakkani mitään.
Olen käyttänyt vaihdevuosilääkkeitä. Lääkärin mukaan niinä ei voida koskaan lopettaakaan. Kuukautiset loppuivat 54 vuotiaana ja olen jo 68 v. Käyn säännöllisesti mammografiassa, koska hormonikorvaushoito lisää rintasyöpäriskiä. Tosin onneksi suvussani ei ole ollut rintasyöpää. Lääkitykseni ehkäisee luiden haurastumista ja kyllä, ihoni on paljon nuorekkaampi kun syön hormoneja. Lihakseni ovat myös voimakkaat. Mitään haittoja ei ole ilmennyt, mutta aina kun ollaan vähennetty annosta, niin sydämeni ei tykkää. Se alkaa tykyttelemään miten sattuu. Lääkäri sanoikin , että ei yritetä kokonaan luopua, mutta pienennetään annosta iän myötä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56-vuotias eikä merkkiäkään vaihdevuosista. Kuukutisista en osaa sanoa, sillä niitä minulla ei ole ollut 25 vuoteen hormonikierukan ansioista. Gynekologini mielestä sitä ei kannata vielä poistaa, koska sekin kuulemma voi ehkäistä/vähentää vaihdevuosioireita ja flimmerin vuoksi en voisi käyttää hormonikorvaushoitoa.
Olenkin siis päättänyt hypätä kokonaan vaihdevuoisen yli ja elän kuten ennenkin :D. Tosin kehotettiin mammografiassa mainitsemaan kohonneesta rintasyöpäriskistä vaihdevuosien puuttuessa.
Vaihdetaanko tuo kuitenkin säännöllisesti?
Vähän pelottaa että tulee voimakkaat vaihdevuosioireet koska äidilläni oli. Hän sai hormonikorvaushoitoa mutta minulle ei sovi hormoniehkäisy tai hormonikorvaushoito koska on suuri veritulppariski verenhyytymishäiriön takia. Saas nähdä kuinka pärjään luomuna.
Onko kenelläkään myoomia kohdussa? Miten vaihdevuodet vaikutti myoomiin? Pienenikö ne vai pitikö kohtu poistaa? Itse en haluaisi kohdunpoistoa kun ei niistä myoomista erityista vaivaa ole.
Vaikeahan se on meidän muiden sanoa, milloin ja millä voimalla kuumat aallot sulle tulevat, jos ovat lainkaan tullakseen. Tuntuu nämä vaihdevuosioireilut olevan kovin yksilöllisiä.
Itse aloitin aaltoilun aika pian kohdunpoistoleikkauksen jälkeen. Jätettiin vain pätkä toisesta munasarjasta hormonia tuottamaan mutta niinhän se vain tuokin pätkä hiipui hengettömäksi.
Viime talven (= kuluvan talven) kävelin takin vetoketju auki säässä kuin säässä. Aiemmin olen ollut ihan mahdoton vilukissa. Iltaisin ja nukkumaan mennessä tulee sellaisia kunnon hikoilupuuskia mutta päivällä ei sentään (ainakaan vielä) hiki valu valtoimenaan kuumien aaltojen takia. Toistaiseksi pärjään ilman hormonikorvaushoitoa ja endometrioosin takia mulle ei estrogeenivalmisteita edes suositellakaan käytettäväksi. Hirvittää vain, jos nää oireet ihan mahdottomiksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettii kohtu nelikymppisenä ja vaihdevuosioireet alkoivat viidenkympin tienoilla. Minulla oireet olivat lievät, kuumia aaltoja oli, mutta ne oli siedettäviä. Öisin peittoa piti laittaa päälle ja päältä pois, mutta kuitenkin nukuin suht hyvin.
Tuolle yhdelle älypäälle sanoisin, että todellakin lääkärissä kannattaa käydä, jos hikoilu on niin voimakasta, että yöllä menee petivaatteet vaihtoon.
Ihan kuin omalta näppikseltäni. Kysyisin teiltä muilta vielä, että oletteko vaihdevuosien yhteydessä havainneet runsasta hiustenlähtöä? Oma tukkani on ohentunut puolella. :(
N47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettii kohtu nelikymppisenä ja vaihdevuosioireet alkoivat viidenkympin tienoilla. Minulla oireet olivat lievät, kuumia aaltoja oli, mutta ne oli siedettäviä. Öisin peittoa piti laittaa päälle ja päältä pois, mutta kuitenkin nukuin suht hyvin.
Tuolle yhdelle älypäälle sanoisin, että todellakin lääkärissä kannattaa käydä, jos hikoilu on niin voimakasta, että yöllä menee petivaatteet vaihtoon.
Ihan kuin omalta näppikseltäni. Kysyisin teiltä muilta vielä, että oletteko vaihdevuosien yhteydessä havainneet runsasta hiustenlähtöä? Oma tukkani on ohentunut puolella. :(
N47
Hiustenlähtö ei ehkä liity vaihdevuosiin. Jostain luin, että äidinisältä periytyisi...
Sopii omalle kohdalleni sekin. Muistan myös, kuinka isäni tuskaili ikäisenäni omien vahvojen hiusten harvenemista. Onneksi ei hänkään ole kokonaan kalju, joten toivoa on vielä. Itse syön noita " tukkakapseleita" , jotta edes loput pysyisi elinvoimaisen näköisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 56-vuotias eikä merkkiäkään vaihdevuosista. Kuukutisista en osaa sanoa, sillä niitä minulla ei ole ollut 25 vuoteen hormonikierukan ansioista. Gynekologini mielestä sitä ei kannata vielä poistaa, koska sekin kuulemma voi ehkäistä/vähentää vaihdevuosioireita ja flimmerin vuoksi en voisi käyttää hormonikorvaushoitoa.
Olenkin siis päättänyt hypätä kokonaan vaihdevuoisen yli ja elän kuten ennenkin :D. Tosin kehotettiin mammografiassa mainitsemaan kohonneesta rintasyöpäriskistä vaihdevuosien puuttuessa.
Tietenkin, vaihtoväli kuitenkin pidempi kuin 5 v.
Menkat loppui 51.6 vuotiaana (nauratti, kun se taitaa olla juuri keskiarvo), kuumia aaltoja oli jonkun verran, mutta ihan siedettävässä määrin kuitenkin. Olen käyttänyt paikallista emätinpuikkohoitoa (ei pitäisi niin pienen hormonimäärän lisätä mitään riskejä) pitämään limakalvot kosteina ja estämään pissavaivoja. Jos ne unohtuu, niin huomaa kyllä.
Kaikki tietävät että vaihdevuosiin liittyy kuumat aallot, menkkaongelmat, unihäiriöt ja ärtyneisyys, mutta ainakaan minä en tiennyt mitkä kaikki muutkin oireet voivat johtua vaihdevuosista: nenän jatkuva valuminen, nivelkivut, virtsatievaivat, virstanpidättämisvaikeudet, keskittymisvaikeudet, muistihäiriöt, turvotus, allergiat, kuiva iho ja kynnet, muutos hajuaistissa, lihasjännitykset ja "sähköiskut" lihaksissa, ihon kutina, kylmänväristykset, palelevat jalat, jne...
Mihinkään luontaistuotteisiin ei kannata rahojaan tuhlata, todella harvalle on mitään tieteellistä tukea. Jos oireet ovat pahat, sitten keskustelemaan gynen kanssa hormonikorvaushoidoista. Tämä siis varsinkin jos kuumat aallot ovat pahat, sekä väsymystä ja unihäiriötä on.
Mutta jos oireet ovat enemmän tuota muuta sarjaa, eikä lääkärin mukaan ole kilpparioireita (kantsii tarkistaa nekin) niin silloin voi kokeilla ihan vaan terveellistä elämää ja oireenmukaisia ratkaisuja.
Vaihdevuosia voisi helpottaa juuri lihan ja kanan sekä kananmunien vaihtaminen luomuun (ja lihan syömisen vähentäminen). Mahdollisesti kannattaa jättää maito pois tai vaihtaa maitotuotteet kalsiumrikastettuun kauramaitoon tms. Myös kylmäpuristetut kasviöljyt ovat tärkeitä. Liikunta ja jooga tai joku muu mieltä rauhoittava laji myös. Ja alkoholi, se yleensä kannattaa lopettaa. Myös kahvi kannattaa jättää pois ainakin klo 14 jälkeen.
Valuvaan nenään voi kokeilla A-vitatippoja ja nenäkannua, jalat pidetään lämpimänä, kylmää varten "mummohuivi" mukaan, kannattaa tarkistaa että saa kaikkia vitamiineja ja hivenaineita tarpeeksi, jne...
Mulla meni viihdevuodet :) ohi lähes huomaamatta. Välillä oli sydämentykytystä ja sellainen kuuma olo kasvoilla, mutta nämä kohtaukset kestivät vain muutaman minuutin. Nenä kyllä valui, hiusta lähti joka kamman vetäisyllä ja niveliä välillä jäyti, oli vähän väsymystäkin eikä pääkään toiminut ihan okei. Mutta periaatteessa iisimmät kuin kuvittelin etukäteen, joten hormoneja en siis tarvinnut, ihan luomuna mentiin.
Helppous voi johtua osittain ruokavaliosta. En syö lihaa, vaan kala-kasvisruokavaliolla mennään. Liikunta ja jooga ollut mulla pitkään kalenterissa. Ei juo alkoholia ollenkaan. Ihosta pitää huolehtia hyvin, koska se kuivuu ja tulee herkemmäksi. Itse vaihdoin kaikki kosmetiikkatuotteet hajusteettomiin. Tärkeintä on myös lepääminen ja itsensä hemmottelu :)
Ei paljon hikoiluttanut eikä tullut kuumia aaltojakaan kuin hyvin harvakseen. Sen sijaan tuli mielialanmuutoksia. Aloin olla oikea piru ja ärähtelin ihan syyttömillekin. Painelin gynelle ja sain estrogeenigeeliä (kohtu poistettu, siksi ei keltarauhashormonia). Pian olin taas oma mukava itseni. Yritin lopettaa geelin käytön jo alle kahden vuoden jälkeen. Hölmöyksissäni tein sen kuin seinään, mistä seurasi, että noin kuukauden kuluttua oireet palasivat. Kytin reilun vuoden ja aloin sitten hiljakseen vähennellä käyttöä ja sehän onnistui. Joku yksittäinen oire häilähti joskus, mutta ei mielialan vaihteluita. Söin rasiallisen verran jotain luontaistuotetta, nimi unohtunut. Sen jälkeen en mitään. Sanotaan, että oireet menevät suvuttain, mutta ei se ihan niinkään ole. Äidilläni oli pahat oireet eikä hänelle voitu määrätä hormonilääkitystä, koska hän oli vasta ollut syöpäleikkauksessa. Tiedä sitten, mikä oli syy ja mikä seuraus eli mikä johtui menopaussista ja mikä siitä leikkauksesta, mutta varsinkin hikoilu oli hirveää.
Minua ei viluttanut vielä vaihdevuosien aikaan, mutta sen jälkeen kyllä. Välillä on vedettävä paksu villatakki normaalien sisävaatteiden päälle ja kääriydyttävä villashaaliin sohvannurkkaan ja sittenkin palelee.
Mulla oli 44-vuotiaana biin pahat oireet, että piti hankkia hormonit. Hikoilu oli pienin niistä. Pahin oli totaalinen unettomuus ja niveltulehdus, jota luultiin ensin reumaksi. Ja gyne sanoi, et nämä oireet voivat jatkua mulla loppuiän. Olin vannonut, etten koskisi hormoneihin ikinä, nyt vannon, etten aio ikinä luopua niistä vaikka tulisi rintasyöpä tms. Tuntui ertä ne vaihdevuosioireet olivat mulla ihan melkein kuolemaan johtavaa tasoa. Luulisi, että ihminen kuolee nopeammin siihen, jos ei enää pysty nukkumaan kuin tunnin yössä edes unilääkkeillä kuin siihen, että saa syövän, jonka voi sentään leikata pois.
Mutta tämä on yksilöllistä, osa ei saa mitään vaihdevuosioireita. Kateellinen heille...
Mun kohtu ja munasarjat poistettiin, kun olin 52-vuotias, ja siihen loppuivat kuukautiset, jotka tulivat sitä ennen säännöllisesti. Mitään vaihdevuosioireita ei ollut ennen leikkausta. Sain hormonikorvaushoidon, jonka aloitin n. viikon päästä leikkaukseta ja olen sitä nyt jatkanut n. 4,5 vuotta. Jos olen vaikka viikon ilman, tulee n. muutaman sekunnin mittaisia kohtauksia, ettei palele, siis kai kuumia aaltoja. Muuten palelen aina. Mutta mulla on myös paljon rytmihäriöitä, joten en uskalla hormoneita lopettaakaan, vaikka tuollaisten kuumien aaltojen kanssa kyllä pärjäisin. En hikoile ollenkaan. Edes lapsena ja nuorena en hikoillut koskaan, en myöskään saunassa, lenkillä enkä synnytyksissäkään. Hikoilua ei siis ole tullut edes noilla lyhyillä tauoilla, jolloin en hormoneita ole käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mutsilla oli sama kierukka 30v, ei kuitenkaan hormoni. Ei se kaikille ole niin "tietenkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mutsilla oli sama kierukka 30v, ei kuitenkaan hormoni. Ei se kaikille ole niin "tietenkin".
Siinä tapauksessa äitisi ei ole käynyt säännöllisesti gynekologilla tai lääkäri on ollut anteeksiantamattoman huolimaton. Mitään kierukkaa ei käytetä kymmeniä vuosia.
Tuo ihon kuivuminen olikin unohtunut että sekin kuuluu vaihdevuosiin. Olenkin ihmetellyt mikä helvetti poskien ihoa vaivaa kun ovat korppukuivat vaikka kuinka rasvaan ja ennen oli sekaiho.
Alapää ei sentään ole vielä rutikuiva ;) mutta mitä ovat nuo emätinpuikot jossa on pieni määrä estrogeeniä? Saako apteekista ilman reseptiä ja voiko niitä siis käyttää ilman keltarauhashormonia?
Minulla on yliaktiivinen rakko niin mahtaako sekin johtua osaksi estrogeenin puutteesta?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ihon kuivuminen olikin unohtunut että sekin kuuluu vaihdevuosiin. Olenkin ihmetellyt mikä helvetti poskien ihoa vaivaa kun ovat korppukuivat vaikka kuinka rasvaan ja ennen oli sekaiho.
Alapää ei sentään ole vielä rutikuiva ;) mutta mitä ovat nuo emätinpuikot jossa on pieni määrä estrogeeniä? Saako apteekista ilman reseptiä ja voiko niitä siis käyttää ilman keltarauhashormonia?
Minulla on yliaktiivinen rakko niin mahtaako sekin johtua osaksi estrogeenin puutteesta?
Eli juu, tuo vessassa juoksu kuuluu kanssa viihdevuosien huviohjelmaan :)
Hyvä että mun vinkki ihosta osui. Jos olet käyttänyt ihonhoitoon kuten minäkin sekaihon tuotteita nuorena, niin nyt pitää vaihtaa kuivan herkän ihon tuotteisiin tai edes normaalin ihon voiteiisin. Eli iholle kosteutta mutta myös rasvaa sekä mahdollisesti A- ja E-vitamiineja. Eikä tarvitse enää puhdistaa ihoa niin tujuilla aineilla kuin ennen.
Mulla on käytössä Erisanin täyteläinen kosteusvoide, vetelen sitä naamaan aamuin illoin. Aamulla (koska en hikoile yöllä) en puhdista vaan laitan kosteusvoiteen suoraan. Illalla puhdistan LV:n misellaarivedellä.
Alapäähän todella saa ilman reseptiä apteekistä noita puikkoja ja geelejä. Sopivat kuulema hoidoksi virstatievaivoihin myös kuivuuden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pieni gallup teille viluisille: onko teillä ylipainoa?
Kysyn siksi, että itsellä on ja hirmuisesti ja työkaveri joskus sanoi, että miehet tarkenee paremmin sen takia kun niillä on vähemmän rasvaa ja yleensähän väitetään päinvastaista eli rasva pitäisi lämpimänä.
Ei ole ylipainoa eikä ole ikinä ollutkaan. Viluisuus tuli muutama vuosi sitten, olisiko vaihdevuosien ansiota, kuumia aaltoja on ollut tasan kerran yhtenä yönä pari vuotta sitten. Kuukautiset olleet epäsäännölliset jo kolme vuotta. N52
Vierailija kirjoitti:
et
Nuo tuotteet ovat ihan pelastus olleet. Saa apteekista ilman reseptiä ja esim. mammografiassa käydessä niitä ei lasketa hormonihoidoksi. Noin 2 kertaa viikossa käytän. Nykyisin on myös täysin hormonittomia emätinpuikkoja saatavana. Helpottaa kuivuutta ja ainakin jonkinlaisia virtsaamisvaivoja. Itse käytän niitä violetissa pakkauksessa, en tiedä voiko täällä tuotenimiä mainita.