Havaintoja "hätäavun tarpeessa" olevista perheistä
Olen mukana eräässä "hätäapua" tarjoavassa Facebook-ryhmässä ja olen toimittanut niin lahjakortteja, kuin vaatteita ja joululahjoja lapsille niille perheille, joiden tilanteesta lukeminen on sattunut omaan sydämeen. Olen siis auttanut lapsia, jotka ovat viattomia vanhempiensa tekemisiin.
Olen lukenut paljon palstalla olevien avunhakijoiden taustakertomuksia ja siellä tuntuu olevan aina samat taustatekijät:
* ei koulutusta
* ulosottovelat
* "nuoruuden erheet", joiden vuoksi maksetaan edelleen näitä ulosottovelkoja
* yksinhuoltajuus
* masennus
* useita perussairauksia, joihin kalliit lääkitykset
* vaatekoko naisilla XL-> ja miehillä XXL->, eli ylipainoa
* yleinen kyvyttömyys saada otetta omasta elämästä
Minusta ala- ja yläasteelle pitäisi ehdottomasti saada oppiaineeksi Elämänhallinta! Opetettaisiin mitä on työ, miten verot määräytyvät, mitä eri ammateista saa palkkaa, miten opiskellaan (eli ihan opiskelutekniikkaa) ja miten elämässä käy jos ei panosta omaan itseensä ja tulevaisuuteen. Joku viisas voisi tehdä tästä hyvän opintokokonaisuuden. Huolestuttaa näiden ongelmaisten lapset, sillä lapsi oppii sitä mitä hän elää päivästä toiseen. Siksi olisi hyvä auttaa edes yhteiskunnan taholta ja opettaa, miten saada ote omasta itsestä ja elämästä. Jospa tarvittaisiin vähemmän näitä hätäapuryhmiä?
Kommentit (4)
Mulla on kaksi alakouluikäistä lasta ja kummallakin on 1h/vko ns. Me-tunti. Eli siellä opetellaan mm. opiskelutekniikoita, opitaan tuntemaan itseään (vahvuudet ja heikkoudet) ja miten itseään voi parantaa noiden vahvuuksien kautta. Opetellaan käsittelemään erilaisia pettymyksiä ja muitakin tunteita eri harjoitusten avulla yms. Eli pois uhriutumisesta ja syrjäytymisestä, etsitään jokaisesta ne vahvuudet, jolla elämässä pääsisi eteenpäin. Omat lapset nyt on työssäkäyvän pariskunnan tavallisia tallaajia, joten en tiedä, kuinka tuo heihin puree, mutta parempihan tuo on kuin että mitään ei tehtäisi.
Se että koulussa opetetaan elämän hallintaa, kaatuu asenneongelmaan.
Koulu ja sen arvostaminen "kuuluu" "niille rikkaille ja herroille"... eli ihan sama mitä koulussa kerrotaan, niin 99% noiden ongelmaperheiden lapsista ei kuuntele vaan toimii kotoa opitulla asenteella.
60-luvulla koulussa oli kaksi tällaista ainetta, joiden tiedot yhdistämällä oppi, miten eletään, että elämästä selviää hengissä. Ne olivat yhteiskuntaoppi ja kotitalous.
Em opetettiin yhteiskunnan normiston muakiset tavat ja jälkimmäisellä kodinhoito, ruuanlaiito yms.
En ymmärrä, mitä vastaavilla oppitunneilla nykyään tehdään, vai onko niitä enää.?
Mua kiinnostaisi tietää, että mikä saa ihmisen tekemään isot ulosottovelat ja myöhemmin päätymään yh:ksi jonnekin lähiöön vailla tulevaisuudennäkymiä? Olen itsekin vain peruskoulun käynyt (amis jäi kesken mt-ongelmien vuoksi), mutta ei mullakaan ole velkojia perässä, en polta röökiä tai tee isättömiä lapsia.