Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä opettelit assemblerin?

Vierailija
28.03.2017 |

Mitäpä koodailit?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 8-vuotiaana aloittelin. Olin eräässä demoryhmässä, tehtiin kaikenlaisia pieniä demoja. Minä tein grafiikkaan kaikenlaisia efektejä joita sen ajan tietokoneilla ei ollut helppoa tehdä tehokkaasti muuten joten välillä tarvittiin assembleriakin. 

Vierailija
2/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana, jotain opiskelutehtäviä koodailin. Ei kovin innostavaa hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20-vuotiaana, jotain opiskelutehtäviä koodailin. Ei kovin innostavaa hommaa.

Samaa mieltä, ei siinä nykyisin ole enää käytännössä missään järkeä. Silloin vanhaan aikaan ei vaan saanut hienoja efektejä muuten, esim. luotua värejä enemmän kuin sen ajan koneiden väripaletti salli, tehtyä lieskaefektejä, kierrettyä muita rajoituksia. Siksi joskus innosti tehdä assembleriäkin C:n lisäksi. 

Nykyisin oon tavallinen lamer J2EE webbisoftan koodari :D

- 1

Vierailija
4/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vieläkään opetellut. Olen 28-vuotias. Pitäisikö osata?

Vierailija
5/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Printf"hello world";

Vierailija
6/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koodannut ikinä mitään assemblerilla. Minulta meni demo scenet ohi. Opiskellessa rinnastin assyn proffien juttuihin reikäkorteista, eikä näin arvio näin jälkikäteen mennyt paljoa ohi. Toki assember on nykyäänkin ajankohtainen, mutta vain decompilereiden yhteydessä.

Vierailija
7/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana aloittelin, taisi olla joku MC68000-konekielen alkeiskurssi, seuraavana vuonna koodasin jo melko sujuvasti. Onhan se Intelin x86-konekieli melkoista oksennusta verrattuna M68k-sarjaan. Meinaan se on vieläkin painolastina uudemmissa prosessoreissa. Muuten on myös MIPS:iä, ARM:ia ja DSP-prossuja tullut ohjelmoitua. CISC on aina CISC, vaikka olisi DSP.

Vierailija
8/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki assember on nykyäänkin ajankohtainen, mutta vain decompilereiden yhteydessä.

Vain?  Katso vaikka Linuxin lähdekoodista hakemisto arch/x86/include/asm

Vierailija
9/9 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v taisin kätöstellä zilogia, vähän myöhemmim x86sta, sitten mc680x0 paljon ja opiskeluiden aikana taisi olla edessä viiden eri MCU:n säätöä.

Mutta enpä juuri koodia ole vääntänyt vaikka ICT-hommissa onkin. Senkin edestä kyllä debuggannut toisten tekemisiä ja sanonut "tossa vika, korjaappa näin..." - ns systeemiajattelijana on saanut valita tekemisensä eikä koodaajan homma todellakaan ole se valinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme