Muutto edessä espooseen. Mihin sinä muuttaisit? Vinkkejä kehiin
Eli kesän aikana pitäisi suunnata pk-seudulle ja espoossa olisi molempien työpaikat. Haulla löytää vinkkejä, mutta samoja aueita joko kehutaan maasta taivaaseen tai sitten haukutaan. Yksi tällainen on Soukka. Tapiola vaikutti kivalle, mutta menisi ehkä liikaa rahaa asumiseen. Westendistä ei saataisi kovin isoa taloa, joten sen voi unohtaa. Mites Mankkaa, Olari, Matinkylä?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Mieluusti yli 100m2 ja 4h. Budjetti noin 400000€, mutta voidaan venyttää jos löytyy unelmatalo
Noilla spekseillä voit rajata ulos kaiken Länsiväylän eteläpuolelta ja Kehä II:sen sisä (itä)puolelta. Eli sitten riippuen siitä, missä päin Espoota teillä on ne duunit, suosittelen rantaradan tai Turuntien vartta länteen.
Ehkä oli oletettavampaa, että ap on mainitsemallaan budjetilla liikenteessä kuin jollain 600-800 000. Aika harvalla on varaa asua kehä kakkosen sisäpuolella Länsiväylän varrella eikä kaikilla kyllä ole haluakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman budjettia menee aika haastavaksi suositella. Mutta esimerkiksi tuo Soukka. Rannassa mahtavia taloja ja kivaa merenläheistä aluetta. Mutta haluatko maksaa 300-600t€ asunnosta ja sitten naapurissa kaupungin kerrostaloja?
Tapiola ja Mankkaa on kivoja, mutta Mankkaalla tarvii kyllä kahta autoa. Olari ja matinkylä omasta mielestä aika "huonoja" alueita.
Matinkylä on kuin tuo Soukan esimerkkisi, ainoastaan että sielä on paljon enemmän kalliita asuntoja. Eli jos rahaa löytyy niin eikun 1-2 miljoonan euron kämppä rannasta. Vain tuon vanhan ostoskeskuksen lähellä ja tiistilässä on hieman hämärämpää meininkiä, mutta vanhempia alueita remontoidaan jatkuvasti. Myös vanha ostari puretaan ymmärtääkseni jossain vaiheessa.
Soukassa on taas vain rannassa mukavan oloisia alueita. Kävin katsomassa sieltä asuntoa toivoen, että meininki olisi muuttunut niinkuin Olarissa. Harmikseni asunto oli kauheassa kunnossa ja viereisten parvekkeella poltettiin pilveä ja kaljoiteltiin päivän valossa. Asunnonvälittäjillä oli silti metro lisä hinnassa sillä 100k täysin pommista kaksiosta (ei koskaan remontoitu rakentamisen 60-luvulla jälkeen) tuolta alueelta oli aivan liikaa.
Olari on mielestäni aika hipsteröitynyt. Jo suuri osa kerrostaloista on rempattu ja alue on todella puhdistunut. Myös laitapuolenkulkijoiden määrä on vähentynyt. Toki ostari vetää heitä puoleensa, mutta olarikin on iso alue, josta suurin osa on hyvää.
Espoonkeskus on oikeastaan aika menetetty tapaus jos haluaa rauhassa asua. Vaikka siellä asuneena voin sanoa, että on mainettaan parempi paikka. Kyllä silti kylmäsi lähteä rapusta ulos ja väistellä maassa olevaa neulaa kerran. Toki sen ympärillä on ihan viihtyisiä pientaloalueita, jos ei siis halua vartavasten kerrostalossa asua.
Sori, mutta sain mielikuvan sinua jahtaavasta neulasta =)
Espoonkeskuksen "menetetty" alue on minun mielestäni muutama irrallinen kortteli Kirkkojärvellä, virastokeskuksen vieressä ja Suvelassa. Kaikki muu ympäröivä on ihan tavallista. Ja noita ongelmakortteleita taitaa olla muuallakin. En toki tiedä, koska ei ole omakohtaista kokemusta yhdessäkään ongelmalähiössä asumisesta.
Juuri tätä tarkoitin. Sanoin, että ympäröivät pientaloalueet ovat mukavia. Espoon keskus mielikuvana tuo minulle tuon Espoontorin ympäristön ja Suvelan automaattisesti. Asuin Espoontorin lähistöllä siis pari vuotta. Neulojen lisäksi spurgut ja muut nistit vanhat ja nuoret toivat myös väriä. Valehtelisin, jos sanoisin ettei iltaisin pelottanut kävellä junasta pois yksin. Ja olen mies lähes 30 v. Kerran vaimon kanssa löydettiin varmaan alle 14 vuotiaspikkutyttöi aivan sekaisin alkoholista yms kovissa vatsakivuissa ja soitettiin ambulanssi. Nämä on asioita mihin en ikinä entisessä Espoo kuplassa ole sitä ennen törmännyt, enkä itseasiassa sen jälkeenkään kun muutin etelämpään Espooseen takaisin.
Minä vuonna tämä oli? Itse olen asunut Entressen vieressä tällä vuosikymmenellä rakennetuissa taloissa ja tuntuu ihan eri todellisuudelta. Toki en ole junankäyttäjä vaan kuljen autolla. Mutta olen kyllä lenkkeilijä, joten liikuin muuten jalkaisin ympäristössä.
Noin 3 vuotta sitten. Juna-asemalla. Ja Espoontorin ympäristössä. Itsekkin kävin lenkeillä mutta suuntasin joko ympäri juna-aseman tai sitten etelään ja keskuspuistoon. Tosi hyvät lenkkipolut kyllä alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/12940596
Siinä. Case closed :)
AP: Tää ei ole yhtään hassumpi. Toi tie vieressä vähän mietityttää että onko se kovinkin vilkas? Mutta pitää varmaan käydä katsastamassa itse tuo alue. Ja miksi alapeukkua? Ensimmäinen joka ehdotti jotain konkreettista :(
No se on tuo vuokratontti, minkä takia alapeukutin. Pientaloa ei kannata ostaa vuokratontilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Mieluusti yli 100m2 ja 4h. Budjetti noin 400000€, mutta voidaan venyttää jos löytyy unelmatalo
Noilla spekseillä voit rajata ulos kaiken Länsiväylän eteläpuolelta ja Kehä II:sen sisä (itä)puolelta. Eli sitten riippuen siitä, missä päin Espoota teillä on ne duunit, suosittelen rantaradan tai Turuntien vartta länteen.
Ehkä oli oletettavampaa, että ap on mainitsemallaan budjetilla liikenteessä kuin jollain 600-800 000. Aika harvalla on varaa asua kehä kakkosen sisäpuolella Länsiväylän varrella eikä kaikilla kyllä ole haluakaan.
No kyllä täällä aika monella näyttäisi olevan varaa asua, aamuruuhkista päätellen. Ja mä nyt en ekana ala arvioimaan mulle tuntemattomien ihmisten varallisuutta, oletan, että tietävät mihin ovat tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/12940596
Siinä. Case closed :)
AP: Tää ei ole yhtään hassumpi. Toi tie vieressä vähän mietityttää että onko se kovinkin vilkas? Mutta pitää varmaan käydä katsastamassa itse tuo alue. Ja miksi alapeukkua? Ensimmäinen joka ehdotti jotain konkreettista :(
No se on tuo vuokratontti, minkä takia alapeukutin. Pientaloa ei kannata ostaa vuokratontilla.
Ja olihan tuo ihan ap:n budjetin ulkopuolella. Lisäksi liian vähän makuuhuoneita.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla hinnalla saa Espoon peruslähiöistä (esim. Saunalahti, Kauklahti, Mankkaa, Lippajärvi, Sepänkylä, Järvenperä, Leppävaara...) asunnon etenkin, jos ei aivan uutta ole etsimässä (joitakin yksittäisiä uudiskohteita lukuunottamatta) mutta Westend, Tapiola ja Haukilahti eivät tuohon budjettiin mahdu noilla kriteereillä.
Muuta helsinkiin jos haluat kaupunkiin tai kirkkonummelle jos haluat nähdä metsiköitä. Molemmista pääset helposti töihin espooseen. Hölmöintä olisi laittaa kaikki rahat johonkin epämääräiseen välimuotoon.
Suosittelisin katsomaan Nöykkiö, Tillinmäki, Latokaski. Auto tosin on hyvä olla olemassa jo isommassa kaupassa käyntejä varten. Laaksolahtea myös ehdotettiin toiselta puolelta Espoota, mikä olisi minunkin suositukseni sieltä suunnalta. Kerrostalo-alueista kallistuisin varmaan Olarin suuntaan.
Olariin, Piispankylän puolelle ns. Ala-Olariin. 400 000 budjetilla pitäisi irrota varsin kiva perheasunto. Lähellä hyvät päiväkodit ja koulut, Ison Omenan palvelut ja tuleva metro n. kilometrin päässä. Olarin asukaspuisto on lapsille tosi mukava. Hintataso vielä paljon kohtuullisempi kuin esim. Tapiolassa tai aivan rannan tuntumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä täällä aika monella näyttäisi olevan varaa asua, aamuruuhkista päätellen. Ja mä nyt en ekana ala arvioimaan mulle tuntemattomien ihmisten varallisuutta, oletan, että tietävät mihin ovat tulossa.
Olen huomannut, että monet muualta pk-seudulta tulevat olettavat, että Espoo on ihan kuin Vantaa. Eli suht halvalla kämppiä ns. lähiöistä ja pientaloalueilta pelloilta. Ei tajuta, että täällähän on rantaviiva täynnä yli miljoonan euron kämppiä ja edes rantojen ulkopuolella ei jäädä kauas tuosta. Pohjois-Espoossa pääsee sitten hiukan halvemmalla, mutta liikeenneyhteydet ovat heikommat (pois lukien yksityisautoilu) ja palvelut ovat vähäisemmät.
Olarissa on myös rivitaloja ja omakotitaloja ns. Ala-Olarin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että monet muualta pk-seudulta tulevat olettavat, että Espoo on ihan kuin Vantaa. Eli suht halvalla kämppiä ns. lähiöistä ja pientaloalueilta pelloilta. Ei tajuta, että täällähän on rantaviiva täynnä yli miljoonan euron kämppiä ja edes rantojen ulkopuolella ei jäädä kauas tuosta. Pohjois-Espoossa pääsee sitten hiukan halvemmalla, mutta liikeenneyhteydet ovat heikommat (pois lukien yksityisautoilu) ja palvelut ovat vähäisemmät.
Toisaalta Espoo on pullollaan myös syntyperäisiä asukkaita, joilla ei heilläkään ole käytössään miljoonabudjettia ja aika selkeä kuva kotikaupunkinsa ominaisuuksista ja alueiden hintatasosta ja henkisistä eroista.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En muuttaisi Espooseen, koska se ei ole kaupunki vaan rykelmä lähiöitä. Mutta noista mainitsemistasi muuttaisin Tapiolaan, koska siellä on sentään kulttuuripalveluja. Ja eikös julkinen liikenne toimi Tapiolaan aika hyvin? Auto tosin sielläkin on hyvä olla, jälleen yksi osoitus siitä että Espoo ei ole kaupunki.
Muuttakaa jommankumman työpaikan/ palveluiden/ lasten koulujen lähelle, se helpottaa arkeanne.
Mitä se vaikuttaa sun olemiseen ja elämiseen käytännössä ettei Espoolla ole varsinaista keskustaa?
Jos haluat, että negrut ei varasta veitsellä uhaten lapsesi kännykkää, tai raiskaa sinua illalla, niin.
Niipperi, mankkaa, Järvenperä, nöykkiö, tapiola, west-end, haukilahti, kattilalaakso, laajalahti, pohjoistapiola, laaksolahti.
Jos tykkäät tageista ja ammuskelusta tai haluat kasvattaa lapsesi kestämään iskuja, niin espoon keskus, soukka, suvela, matinkylä, olari, kivenlahti, leppävaara. Toki näissä on asuinpaikalla mikrovaihtelua, mutta koulut on keskitysleirejä.
Sitten on loputon määrä sellaisia maaseutumaisia syrjäkyliä minkä viihtyvyys riippuu siitä, että onko YH-säätiö, Espoonkruunu tai TA-asunnot rakentanut alueelle kuinka paljon. Kauklahti, karhusuo, mankki, viherlaakso ... jne.
Jos haluat asua urbaanisti, mutta rauhassa mamuilta, niin Tapiola lienee ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelisin katsomaan Nöykkiö, Tillinmäki, Latokaski. Auto tosin on hyvä olla olemassa jo isommassa kaupassa käyntejä varten. Laaksolahtea myös ehdotettiin toiselta puolelta Espoota, mikä olisi minunkin suositukseni sieltä suunnalta. Kerrostalo-alueista kallistuisin varmaan Olarin suuntaan.
15v Tillinmäessä asuneena voin sanoa, että täällä ei pärjää ilman KAHTA autoa. Ja mitä kuuntelin tuttuja Latokasken puolelta, niin metro tekee sen, että sielläkin on ruvettava miettimään kahden auton loukkua. Mutta itse tykkään, autoilu ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan tuppaa olemaan niin, että kiva lapsiperhelähiö on kymmenen-viidentoista vuoden päästä täynnä teinejä - ja siitä viisi-kymmenen vuotta eteenpäin kahden asuvia aikuisia, tulevia eläkeläisiä.
Että jos joku on nyt vähän levottomampi, niin kyllä se siitä rauhoittuu. Ja kierto alkaa jossain vaiheessa taas alusta.
Mitä vanhempi alue, sitä sekalaisempi väestön ikärakenne.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat, että negrut ei varasta veitsellä uhaten lapsesi kännykkää, tai raiskaa sinua illalla, niin.
Niipperi, mankkaa, Järvenperä, nöykkiö, tapiola, west-end, haukilahti, kattilalaakso, laajalahti, pohjoistapiola, laaksolahti.
Jos tykkäät tageista ja ammuskelusta tai haluat kasvattaa lapsesi kestämään iskuja, niin espoon keskus, soukka, suvela, matinkylä, olari, kivenlahti, leppävaara. Toki näissä on asuinpaikalla mikrovaihtelua, mutta koulut on keskitysleirejä.
Sitten on loputon määrä sellaisia maaseutumaisia syrjäkyliä minkä viihtyvyys riippuu siitä, että onko YH-säätiö, Espoonkruunu tai TA-asunnot rakentanut alueelle kuinka paljon. Kauklahti, karhusuo, mankki, viherlaakso ... jne.
Jos haluat asua urbaanisti, mutta rauhassa mamuilta, niin Tapiola lienee ainoa vaihtoehto.
Ootko ikinä edes käynyt Espoossa? Tai yhdessäkään noista alueen kouluista? Oma poika kävi 4v Kivenlahdessa koulua, ei kyllä kukaan lyönyt kertaakaan, ei ole tägejä seinillä eikä kukaan ammuskellut ketään.Ja aika monen tutun lapsi käy koulua Matinkylässä, en oo kuullut moista juttua sieltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En muuttaisi Espooseen, koska se ei ole kaupunki vaan rykelmä lähiöitä. Mutta noista mainitsemistasi muuttaisin Tapiolaan, koska siellä on sentään kulttuuripalveluja. Ja eikös julkinen liikenne toimi Tapiolaan aika hyvin? Auto tosin sielläkin on hyvä olla, jälleen yksi osoitus siitä että Espoo ei ole kaupunki.
Muuttakaa jommankumman työpaikan/ palveluiden/ lasten koulujen lähelle, se helpottaa arkeanne.
Tuliko yllätyksenä, että jotkut asuvat lähiössä ihan omasta valinnastaan? En ainakaan itse halua kaupunkiin, mutta maalla asuminenkin olisi vähän raju ratkaisu.
Arvaat varmaan, että olen stadilainen. Olen asunut mm. seuraavissa lähiöissä: Herttoniemi, Puotila, Kannelmäki, Munkkiniemi ja Pihlajamäki. Keskustassa tai kantakaupungissa en ole asunut kuin pieniä pätkiä (kuukausia korkeintaan), enkä asu nytkään. En kaipaa keskustaan asumaan, mutta haluan, että ympärilläni on kaupunkimainen rakenne ja kulttuuri, joku ajatus keskustasta, lähellä hyvät palvelut ja toimiva joukkoliikenne.
Olen asunut puoli vuotta Vaasassa ja opintojen jälkeen vuosia Tampereella, molemmissa ihan keskustassa. Se oli hyvä ratkaisu junantuomalle, jolta puuttuu kaikki sosiaaliset verkostot paikkakunnalla. Espoossa ei keskustaa ole. Jos haluat nähdä meidän levysasteilla erämaan, mene Otaniemen ristiin ja pyörähdä ympäri: et näe muuta kuin monikaistaisia autoteitä ja korkeita lasitorneja. Et yhtäkään pankkiautomaattia, kahvilaa, et edes yhtään Alepaa. Ei mitään mitä ihmiset arjessaan työn lisäksi tarvitsevat. Matkalla voit vilkaista Lehtisaarta, rikkaiden ghettoa. Päätien varressa taitaa olla yksi kauppa ja yksi kahvila. Taloja ympäröivät muurit.
Vierailija kirjoitti:
Tapiola voi olla riski nyt kun metro aloittaa joskus sen liikennöinnin. Mankkaa mukavan kaukana siitä, joten sitä porukkaa ei satu sille alueelle. Sama tapahtuu niittykummun, matinkylän ja kivenlahden kanssa.
Siinä aito espoolainen. Anna mä arvaan: äänestätte kokoomusta, perheessä kolme autoa, Helsingissä käynti jännittää.
Hinta on 20% enemmän kuin sanoit, että teillä on varaa ja toi ei ole talo. Se on rivari ilman omaa pihaa. Jos puolen miljoonan euron asunto partsilla on se mitä haette, sitten se avaa ihan uudestaan tuon Länsiväylän eteläpuolenkin mahdolliseksi asuinalueeksi...