Ssri (Escitalopram) + liikunta = ei unta yöllä
Onko muilla ssri-lääkkeiden syöjillä samaa ongelmaa? Eli liikunta lisättynä lääkitykseen vie yöunet. Oletteko löytäneet ratkaisua tähän ongelmaan?
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Lopeta lääkitys, ne on ihan myrkkyä sun elimistölle- Niiden vaikutus saattaa olla kiihdyttävä joillain ihmisillä, ei ihme jos uni ei tule. Lääkäri varmaan sanoisi että lopeta liikunta. Järki käteen näissä asioissa.
Oletko itse sitten lääkäri, kun kehotat noin vaan lopettamaan lääkityksen? Nyt järki käteen.
AP, mihin aikaan otat escitalopramin? Itse otan aina aamulla aamupalan jälkeen, en ole huomannut että vaikuttaisi uniin. Menen maksimiannoksella 20 mg/pvä. Mikä on annostuksesi?
Onko sillä vaikutusta mihin aikaan päivästä liikut? Itse kun söin tuota lääkettä, niin ei kyllä juuri huvittanut liikkua tai tehdä sen puoleen mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta lääkitys, ne on ihan myrkkyä sun elimistölle- Niiden vaikutus saattaa olla kiihdyttävä joillain ihmisillä, ei ihme jos uni ei tule. Lääkäri varmaan sanoisi että lopeta liikunta. Järki käteen näissä asioissa.
Oletko itse sitten lääkäri, kun kehotat noin vaan lopettamaan lääkityksen? Nyt järki käteen.
AP, mihin aikaan otat escitalopramin? Itse otan aina aamulla aamupalan jälkeen, en ole huomannut että vaikuttaisi uniin. Menen maksimiannoksella 20 mg/pvä. Mikä on annostuksesi?
En, mutta tiedän noiden lääkkeiden haittavaikutukset. Esim lihominen, aineenvaihdunta menee sekaisin, aivokemia menee sekaisin, seksuaalisuus menee sekaisin jne. Tietenkin lopettaminen tehdään vähitellen. Uusimmat tutkimukset tuovat esiin näiden lääkkeiden lumevaikutukset ja haittavaikutukset. Alkaakin paljastua että emme tarkalleen tiedä miten nämä lääkkeet vaikuttavat aivoihin. Erittäin pelottavaa. Ja ihmisille syötetään näitä, vaikka ei olisi tarpeen. Tutkikaa asiaa.
Se liikunta niitä unia vie. Lääke toimii piristeenä ja se sotkee nykkumiset.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä vaikutusta mihin aikaan päivästä liikut? Itse kun söin tuota lääkettä, niin ei kyllä juuri huvittanut liikkua tai tehdä sen puoleen mitään muutakaan.
Aivan, koska nämä lääkkeet tekevät ihmisestä tunteettoman zombin, joka jaksaa käydä töissä, mutta jolla ei ole mitään sisäisesti rikasta elämää.
Otan lääkkeen heti herättyäni, n. 7 aikaan, ja annokseni on 15 mg. Yöunet ovat siis enimmäkseen ihan ok ilman tuota liikuntaa. Liikkunut olen lähinnä iltapäivästä, klo 15-17 alkaen. Aamulla liikkumista en ole vielä kokeillut, eikä se kauhean hyvin työssä käynnin kanssa sopisikaan yhteen. Mietin vain, että onkohan tuo lääkeannos yhdistettynä liikuntaan liian suuri?
Ap
Tuo kyseinen lääke sai minut sekaisin viikon sisällä, näin kamalia painajaisia, maha oli sekaisin, en uskaltanut lähteä ulos, ahdistuin. Sitten oli pakko lopettaa. Onneksi lopetin ja koska nuo tuovat kuulemma feikin, tunteettoman olon, sekä lihottavat. Näin olen kuullut tutuilta.
En ensinnäkään ymmärrä miksi minulle määrättiin tuollaista mielialakuuria paniikkihäiriöön, koska paniikkihäiriöön on omat lääkkeensä joita otetaan tapauskohtaisesti, tarvittaessa.
Hei kaikki lääkekammoiset, kiitos vaan neuvoistanne, mutta en nyt tarvitse noita "Lopeta lääkkeet, ne ovat täyttä paskaa" -neuvoja. Lääkkeet toimivat minulla hyvin, veivät masennuksen pois, eivätkä tehneet minusta tunteetonta zombia tai sohvaperunaa. :)
Ap
Eikös noiden rinnalle määrätä usein myös jotain nukahtamislääkkeitä ainakin alkuun, kun voivat boostata olon liian pirteäksi iltaisin? Siis ennen kuin lääkkeen vaikutus tasaantuu ja lääke alkaa toimimaan kunnolla.
Saattaa toki olla että olen ihan väärässä mutta muistelisin jostain näin lukeneeni.
Vierailija kirjoitti:
Otan lääkkeen heti herättyäni, n. 7 aikaan, ja annokseni on 15 mg. Yöunet ovat siis enimmäkseen ihan ok ilman tuota liikuntaa. Liikkunut olen lähinnä iltapäivästä, klo 15-17 alkaen. Aamulla liikkumista en ole vielä kokeillut, eikä se kauhean hyvin työssä käynnin kanssa sopisikaan yhteen. Mietin vain, että onkohan tuo lääkeannos yhdistettynä liikuntaan liian suuri?
Ap
Kannattaa olla yhteydessä lääkäriin! :) Masennuslääkkeet voivat omasta alttiudestaan riippuen aiheuttaa hyperaktiivisuutta, lisäksi nyt valon määrä on lisääntynyt todella paljon. Lääkäri luultavasti säätää lääkeannosta, mutta ei kannata tehdä omin päin lääkemuutoksia.
Te pelottelijat: hävetkää.
Juttelen kyllä lääkärin kanssa kun tapaan hänet seuraavan kerran. :) Olisiko muilla kokemuksia? Onko liikuntaan tottunut ajan myötä? En siis ole vielä kauan sitä harrastanut, koska masennus vei kaiken jaksamisen. Escitalopramia olen nyt syönyt nelisen kuukautta.
Ap
Eiköhän näitäkin ole jo luettu. En käsitä miksi lääkekammoisten vitamiineilla itseään hoitavien pitää tulla näihin ketjuihin kertomaan mielipiteitään. Itse mieluumnin lääkitsen itseäni ja elän hyvää elämää NYT enkä jossain toisessa elämässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, lue tämä: http://akukopakkala.fi/piilotettu-kansansairaus-ssri-riippuvuus/
Liikunta virkistää sinua. Kyllä se menee ajan kanssa ohi kun totut uuteen rytmiin. Liikkua kannattaa mahdollisimman aikaisin sen virkistävän vaikutuksen vuoksi.
Minulla ei ole kyllä ollut mitään sivuvaikutuksia. Yli kaksi vuotta käyttänyt, lähes koko ajan maksimiannoksella. Ihanaa seksiä, rakkautta, nautin työstäni, joka on henkisesti melko raskasta elämäniloa piisaa, en ole lihonut enkä laihtunut. Olen myös joskus surullinen ja väsynyt, normaali ihminen. Puoli vuotta olen nyt käynyt myös psykoterapiassa;sekin hyvä.
Eiköhän se ole psyykenlääkkeiden kanssa sama kuin muidenkin lääkkeiden kanssa: kaikille ei sovi ja kaikkia ei paranna. Eihän sytostaattejakaan jätetä käyttämättä, kun ei nekään kaikkien syöpiä paranna ja myrkkyjähän sekin on.