Kävin työhaastattelussa toimistotyöhön ja multa kysyttiin suhtautumista seksuaalivähemmistöihin??
Ihan perus toimistoduunia, työtä joka ei liity millään tavalla kenenkään seksuaalisuuteen. Miksi ihmeessä tuollaista kysytään??
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaana sattuu olemaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, on tärkeää, että henkilökunta pystyy suhtautumaan heihin yhtä asiallisesti kuten kaikkiin muihinkin väestöryhmiin.
Vaikuttaako asiakastilanteeseen jotenkin asiakkaan aeksuaalinen suuntautuminen? Onko tarkoitus keskustella mitä asiakas omien vällyjensä välissä puuhaa? Mulla ollut homo pomona. Ei mitään eroa muihin pomoihin. Puhui avoimesti esim. kun puoliso leiponut pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaana sattuu olemaan seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä, on tärkeää, että henkilökunta pystyy suhtautumaan heihin yhtä asiallisesti kuten kaikkiin muihinkin väestöryhmiin.
Luuletko että joku työhaastattelussa suoraan sanoo että en seksuaalivähemmistöjä hyväksy? Tuollaisilla kysymyksillä ei varmisteta mitään. Kyllä minäkin joudun töissä teeskentelemään vaikka mitä monienkin asioiden suhteen, pidän mielipiteeni ominani töissä ollessa vaikka vapaalla en.
Mitähän tuo "vapaalla en" tarkoittaa? Kuvitteletko, että jos esim. kirjoittelet sosiaaliseen mediaan vaikkapa eri väestöryhmiä halventavia kirjoituksia, niin työnanatajasi ja työnanatajasi sidosryhmät eivät yhdistä sitä millään tavalla siihen "korrektiin" ammatilliseen minääsi?
No en ole tuo keneen viittasit, mutta kyllä mulle tarkoittaa vapaalla olo muutakin kuin sosiaalista mediaa. Esim. sanon kyllä keskusteluissa vapaalla, että en kannata "liiallista" rokottamista (en jaksa tässä nyt avata sen tarkemmin mitä tarkoitan, mutta siis puhun kyllä asiasta kavereideni kanssa ja ihan työpaikalla työkavereidenkin kanssa), mutta työssäni asiakkaille suosittelen kaikkia rokotteita mitä yleinen suositus on ja osaan kertoa niistä monipuolisesti ja ilman omaa mielipidettä. Ei ole tarvetta mitään halventavia mielipiteitä kirjoitella, tai ylipäätään halventaa toista eri mieltä olevaa, vaikka en aina ole samaa mieltä yleisen mielipiteen kassa. Usein tuntuu, että ne on nämä suvaitsevat jotka ovat oikeasti kaikkein halventavia, kuten tässäkin keskustelussa voi havaita.... Ja mistä te tiedätte mikä oli tuon kysymyksen "oikea vastaus"? Eikö tuommoinen ympäripyöreä kaiken hyväksyvä ole juuri se mikä kuulostaa ulkoa opitulta? ;)
Kristitty voisi vastata esim. että mielestäni jokainen ihminen on yhtä arvokas, vaikka en itse hyväksykään heidän elämäntapaansa.
Samalla voitaisiin kysyä miten suhtaudet ylipainoisiin? maahanmuuttajiin? alkoholisteihin? jne. kohta kukaan ei enää pääsisi töihin :D Noiden kaikkien kanssa joudun työni puolesta olemaan tekemisissä homojen lisäksi, kaikkiin suhtaudun työni puolesta asiallisesti.
Ensinnäkään tuo ei ole varsinaisesti mikään kysymys ellei tarkemmin määritellä, että mitä sillä tarkoitetaan. Toisekseen kysyisin haastattelijalta, että miten tuo kysymys liittyy työtehtävään. Jos hän ei osaa vastata, niin kehottaisin häntä pitämään haastattelun asiallisena. En minä ala kenenkään pillin mukaan hyppimään sellaisissa asioissa, jotka eivät kuulu työhöni. Minulla on poliittisista asioista omat mielipiteeni, eivätkä ne liity millään tavoin työtehtäviini.
Jos työpaikka menee sivu suun, niin menköön. En minä halua olla töissä sellaisen ihmisen alaisuudessa, joka arvottaa ihmisiä sen mukaan miten he suhtautuvat johonkin ihmisryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään tuo ei ole varsinaisesti mikään kysymys ellei tarkemmin määritellä, että mitä sillä tarkoitetaan. Toisekseen kysyisin haastattelijalta, että miten tuo kysymys liittyy työtehtävään. Jos hän ei osaa vastata, niin kehottaisin häntä pitämään haastattelun asiallisena. En minä ala kenenkään pillin mukaan hyppimään sellaisissa asioissa, jotka eivät kuulu työhöni. Minulla on poliittisista asioista omat mielipiteeni, eivätkä ne liity millään tavoin työtehtäviini.
Jos työpaikka menee sivu suun, niin menköön. En minä halua olla töissä sellaisen ihmisen alaisuudessa, joka arvottaa ihmisiä sen mukaan miten he suhtautuvat johonkin ihmisryhmään.
Yleensä noilla enemmänkin testataan miten haastateltava reagoi kysymykseen kuin että se olisi joku oikea kysymys arvotatteko ihmisiä samalla tavalla. Tuo "en minä ala kenenkään pillin mukaan hyppimään" antaa hyvän vastauksen. Sitä vaan ei yleensä saa kunnollista vastausta jos kysyy, miten hyvin pystyt tekemään annetut työtehtävät pyydetyllä/sovitulla tavalla. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako asiakastilanteeseen jotenkin asiakkaan aeksuaalinen suuntautuminen? Onko tarkoitus keskustella mitä asiakas omien vällyjensä välissä puuhaa? Mulla ollut homo pomona. Ei mitään eroa muihin pomoihin. Puhui avoimesti esim. kun puoliso leiponut pullaa.
Ei saisi vaikuttaa, enkä niin itse väittänytkään. Mutta valitettavasti monella tässäkin ketjussa mielipiteensä esiin tuoneella henkilöllä se vaikuttaa heidän omaan käyttäytymiseensä muita ihmisiä kohtaan. Eli ahdasmielinen, seksuaalivähemmistöt itselleen uhkaksi kokeva ihminen saattaa tuoda tämän taipumuksensa esiin tilanteissa, joissa hänen pitäisi kyetä käyttäytymään ammattimaisesti ja edustamaan työnantajaansa. Tietääkseni harvempi yritys haluaa tulla tunnetuksi siitä, että heidän työntekijänsä kohtelevat syrjivästi ja epäasiallisesti yrityksen viiteryhmiä.
T. kommentoimasi
Vierailija kirjoitti:
Kristitty voisi vastata esim. että mielestäni jokainen ihminen on yhtä arvokas, vaikka en itse hyväksykään heidän elämäntapaansa.
Mutta tämäkään ei ole nykyään hyväksyttävä vastaus. Kristityiltä hyväksytään ainoastaan vastaus "homous on upea juttu!" ja pitää toivottaa vielä Jumalan siunaukset päälle. Ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla voitaisiin kysyä miten suhtaudet ylipainoisiin? maahanmuuttajiin? alkoholisteihin? jne. kohta kukaan ei enää pääsisi töihin :D Noiden kaikkien kanssa joudun työni puolesta olemaan tekemisissä homojen lisäksi, kaikkiin suhtaudun työni puolesta asiallisesti.
Uskoisin, että esim. hoitoalalla noita saatetaan kysyä ja "hyvin" tai "asiallisesti" voi olla aika tyhjä vastaus...
Mulle tulee mieleen, että työyhteisössä on joku/joitain avoimesti sukupuolivähemmistöön kuuluva ja työyhteisön toimivuuden vuoksi sinne ei haluta ihmistä, joka ei pysty suhtautumaan työkavereihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! Nyt löytyi paljastava mutta sallittu kysymys, jolla voin välttää kristittyjen sekopäiden palkkaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä noilla enemmänkin testataan miten haastateltava reagoi kysymykseen kuin että se olisi joku oikea kysymys arvotatteko ihmisiä samalla tavalla. Tuo "en minä ala kenenkään pillin mukaan hyppimään" antaa hyvän vastauksen. Sitä vaan ei yleensä saa kunnollista vastausta jos kysyy, miten hyvin pystyt tekemään annetut työtehtävät pyydetyllä/sovitulla tavalla. ;D
Ei se anna kyllä mitään vastausta. Kyseinen henkilö voi olla joko jäärä tai sitten asiallinen tyyppi, joka odottaa asiallisuutta myös vastapuolelta. Toisaalta mikä vain ihmistyyppi voi vastata periaatteessa mitä tahansa jos olettaa sen olevan tuossa tilanteessa järkevää.
Typerillä kysymyksillä haastattelija antaa itsestään huonon vaikutelman. Jos oikeasti osaavaa tyyppiä ollaan palkkaamassa, niin siihen ei ole varaa. Itselleni työhaastattelu ei ole pelkästään omien kykyjeni esittelyä, vaan siinä missä hän arvioi minua, niin minä arvioin häntä. En ota työtä vastaan jos hän ei miellytä minua. Olettaen siis, että hän olisi tuleva esimieheni tai muuten korkeassa asemassa yrityksessä.
Miten tuo kysymys kertoo, että kuinka hyvin tekee annetun työtehtävän, kun se ei liity millään tavoin työhön? Sama kuin pyytäisi ottamaan suihin ja jos ei tee sitä, niin ei ole pätevä hoitamaan annettuja tehtäviä.
Mulla on hyvinkin eriäviä mielipiteitä ja tunteita ja työhaastatteluissa/töissä puen roolin päälleni. Olen siis aivan erilainen ihminen kuin oikeasti olen. Ei sitä muuten pärjäisi ellei esittäisi tietynlaista.