Velat
Itselleni on tullut yllätyksenä, miten paljon ihmiset sylkee omia ennakkoluulojaan veloille. Peruskysymys on, että etkö/miten et pidä lapsista? Äitiys ja lapsista pitäminen on kuitenkin kaksi eri asiaa, ja musta on jotenkin tosi loukkaavaa että oletetaan, että olen heti joku epäihminen, jos en ole äiti. Lisäksi asiaa ei vain tunnuta uskovan sellaisena kuin se on; en halua lapsia. Se ei tarkoita sitä, että minua pelottaa lasten hankkimisen raskaus, tai että en ymmärrä että lapset ovat pieniä vain hetken yms. Tuntuu samalta, kun joku ehdottaisi dementikon hankkimista. "Se on raskas vaan hetken, antaa tosi paljon, kuolee kuitenkin." Ja oikeastaan mielummin hoitaisin vanhaa ihmistä, kuin hankkisin omaa lasta.
Tuntuu, että jos ei halua lapsia niin on pakko olla ihminen joka ei ymmärrä jotain ihan päivänselviä itsestäänselvyyksiä. Ihan kuin olisin päättänyt olla haluamatta lapsia. Se ei ole mikään päätös. Samalla tavalla kuin sinä et ole päättänyt olla haluamatta syvänmerensukeltajaksi tai teurastajaksi tms. On täysin juurikin luontevaa ja rauhallista olla haluamatta niitä lapsia, koska mitään muuta ei ole koskaan osannut edes ajatella. Lähinnä ympäristön outo suhtautuminen tuottaa niitä negatiivisia viboja.
Minä pystyn luottamaan ystävieni harkintaan, kun he ovat raskaana, että sitä juuri haluavat. En osoita mahaa, ja sano, että oletko varma ettet kadu? Tällaisia kysymyksiä minä saan kuitenkin kuulla, ihan kuin olisin jotenkin älyllisesti rajoittunut ymmärtämään omien halujeni seuraamuksia.
Kommentit (36)
Minusta vastuuta on se että en hanki lapsia.
Huolehdin ehkäisystä, käyn töissä turvatakseni oman ja vanhempieni tulevaisuuden sitten kun he ikääntyvät niin että eivät kykene huolehtimaan itsestään.
Vastuullisuutta on se, etten pamahtele holtittomadti paksuksi, vaan tiedostan asian etten tahdo olla äiti, enkä jaksaisi vaipparallia tai sitä että joutuisin olemaan koko elämäni sydän syrjällään lapseni turvallisuuden yms tähden.
Se on vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ongelmaa asian suhteen jos velat eivät teeskentelisi välittävänsä Afrikan nälänhädästä yms. ja yksinkertaisesti myöntäisivät olevansa laiskoja, itsekkäitä, epäkypsiä ja kykenemättömiä ottamaan vastuuta.
MIKÄÄN ei ole itsekkäämpää, kuin oma lapsi. Se on täysin omien halujen ja tarpeiden alhaisinta tyydytystä. Adoptoi, niin voit puhua jotain kypsyydestä ja vastuusta. Muu on koti- ja nukkeleikkiä.
NO huh, mitä katkeraa kiukkua! Olet varmaan todella ongelmallisesta perheestä lähtöisin kun noin inhottaa lapset ja suvun jatkaminen.
Jos lapset, eli ihmiset ja sinunkin tulevat ripulivaippasi vaihtajat kun makaat kuolaavana dementikkona vanhainkodissa, ällöttää, ja ovat mielestäsi itsekkyyden hedelmiä, niin mietipä hetki omaakin olemassaoloasi. juuri niin. Sinäkin olet ihan samanlainen itsekkyyden ruumiillistuma mitä näet kanssaihmisissäsi.
Teepä vaikka tulevalle sukupolvelle palvelus, ja lakkaa kuluttamasta luonnonvaroja. Helpoten onnistuu kun lakkaat hengittämästä!
Minä voin sillä aikaa nauttia perhe-elämästä, ja opettaa rakkautta, toisten ihmisten kunnioittamista ja yhteisöllisyyttä lapsilleni, jotka muuten ovat maailmalle paljon arvokkaampia tietoineen ja taitoineen, kuin kaltaisesi elämässä luovuttanut katkera ihmisvihaaja ikinä. :)-peace
[/quote]
MIKÄÄN ei ole itsekkäämpää, kuin oma lapsi. Se on täysin omien halujen ja tarpeiden alhaisinta tyydytystä. Adoptoi, niin voit puhua jotain kypsyydestä ja vastuusta. Muu on koti- ja nukkeleikkiä.[/quote]
Mikään ei ole itsekkäämpää kuin pelkkä itseään varten eläminen. Se on alhaisinta omien halujen ja tarpeiden tyydytystä. Vain säälittävää on kotileikkiä ilman leikkikavereita ja päämäärää.
Myös työssäkäyminen on itsekästä. Rahan haaliminen on omien halujen ja tarpeiden alhaisinta tyydytystä.
Samaa voi sanoa myös: talon omistamisesta, parisuhteessa elämisestä, koiran omistamisesta, syömisestä, seksistä, kakalla käymisestä, yksityisyrittäjyydestä, yhteiskunnan jäsenenä elämisessä, uusien vaatteiden ostamisesta, ulkomaanmatkoista, hengissä pysymisestä etc. etc.
Eli melkoisen naurettava on väitteesi, näethän.
Jokainen vela on ollut myös lapsi. Miksi velalla on oikeus elää jos se lapsi on pahin ympäristörikos? Miksi velan äiti ei ole hoitanut osuuttaan ja jättänyt lisääntymättä.
Vielä voi pelastaa maailman...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään ongelmaa asian suhteen jos velat eivät teeskentelisi välittävänsä Afrikan nälänhädästä yms. ja yksinkertaisesti myöntäisivät olevansa laiskoja, itsekkäitä, epäkypsiä ja kykenemättömiä ottamaan vastuuta.
MIKÄÄN ei ole itsekkäämpää, kuin oma lapsi. Se on täysin omien halujen ja tarpeiden alhaisinta tyydytystä. Adoptoi, niin voit puhua jotain kypsyydestä ja vastuusta. Muu on koti- ja nukkeleikkiä.
Eli mielestäsi ainoa oikea tapa tuoda uusia ihmisiä tähän maailmaan on lapsen tekeminen ja hylkääminen adoptoitavaksi joillekin lasta haluaville? Trolololl.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisin päättänyt olla haluamatta lapsia. Se ei ole mikään päätös. Samalla tavalla kuin sinä et ole päättänyt olla haluamatta syvänmerensukeltajaksi tai teurastajaksi tms.
Ahaa, sinä et olekaan oikea av-vela. Av-velat painottavat nimenomaan sitä, että lapsettomuus on päätös. Jos esimerkiksi joku sanoo olevansa 30-vuotias eikä vielä halua lapsia, hän ei ole vela, koska ei ole päättänyt vakaasti tätä asiaa.
Tietenkin he sinun aloituksesi luettuaan antoivat yläpeukkua, koska olivat sillä hetkellä unohtaneet tämän vaatimuksen, mutta kyllä kohta tulee joku toinen aloitus, jossa päätöksen tekeminen nostetaan vela-aatteen tärkeimmäksi tekijäksi.
Suomessa on syntyvyys laskussa. Eli tulevaisuudessa huoltosuhde työikäisten ja huollettavien (vanhukset, työkyvyttömät etc) välillä tulee kasvamaan niin, että työikäisten työtaakka ja verotus kasvaa. Ja peruspalvelujen hinnat nousevat, ja esim. vanhustenhuollon laatu heikkenee entisestään.
Ja tässä kohtaa velojen itsekkyys alkaa konkretisoitua. Yhteisöllisyyden puute. Ei ymmärretä sitä, että elämme kaikki samassa veneessä ja omat valinnat vaikuttavat muihinkin tässä yhteiskunnassa. Jos ei halua osallistua tulevaisuuden rakentamiseen, niin ei voi vaatia mitään erityiskohteluakaan.
Eli ehdotan, että velat (jotka ovat kieltäytyneet lasten, eli tulevien työntekijöiden tekemisestä) sijoitetaan vanhuksina hoitokoteihin, joissa vapaaehtoisvoimin toimiva henkilökunta käy lahjoittamassa aikaa ha resursseja heidän huoltamiseensa.
Vielä reilu tonni jäljellä opintovelkaa,kohta se on onneksi poissa.
Melkein kymppitonni oli yhteensä, ulkomaanvaihdot yms nieli rahaa mukavasti. Eikä kaduta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Höh, luulin että tää on velanmaksuketju.
Mä myös. Luulin että nyt jutellaan jostain pikavippiveloista. Mutta ei näköjään sitten..,
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on syntyvyys laskussa. Eli tulevaisuudessa huoltosuhde työikäisten ja huollettavien (vanhukset, työkyvyttömät etc) välillä tulee kasvamaan niin, että työikäisten työtaakka ja verotus kasvaa. Ja peruspalvelujen hinnat nousevat, ja esim. vanhustenhuollon laatu heikkenee entisestään.
Ja tässä kohtaa velojen itsekkyys alkaa konkretisoitua. Yhteisöllisyyden puute. Ei ymmärretä sitä, että elämme kaikki samassa veneessä ja omat valinnat vaikuttavat muihinkin tässä yhteiskunnassa. Jos ei halua osallistua tulevaisuuden rakentamiseen, niin ei voi vaatia mitään erityiskohteluakaan.Eli ehdotan, että velat (jotka ovat kieltäytyneet lasten, eli tulevien työntekijöiden tekemisestä) sijoitetaan vanhuksina hoitokoteihin, joissa vapaaehtoisvoimin toimiva henkilökunta käy lahjoittamassa aikaa ha resursseja heidän huoltamiseensa.
Syntyvyys laskee, mutta Suomeen muuttaa muista maista lisää ihmisiä. Olisko lapsen parasta saada itselleen vanhemmat, jotka eivät häntä olisi halunneet, mutta tehneet, jotta Suomi saa veronmaksajia? Itse olen vanhempien lapsi, joita ei oikeastaan edes kiinnostaneet omat lapset. Kaikkien ihmisten ei todellakaan pidä lisääntyä. En itsekkään halua lapsia enkä ala väkisin niitä tekemään. Se olisi väärin lasta kohtaan.
Perustetaanko lastenkoti jonne nämä pakko lapset laitetaan, hoidetaan ja kasvatetaan uusiksi veronmaksajiksi. Vai hoidatko itse kaikki?
Miksi kaikki luulee, että velat vihaa lapsia?
T. vela, joka on perhepäivähoitaja
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta mitä Afrikassa tapahtuu. Siellä köyhät lisääntyy ja siitä tehdään muiden ongelma. Ihan niiku Suomessakin. Suomessa se ulottuu myös työelämään asti. Sitä kun yksi päättää tehdä lapsen, niin se vaikuttaa moneen duunariin. Muiden pitäs ymmärtää ja olla osallistumassa yhden työkaverin perhe-elämään. Lomat, saikut, työvuorot, tarhat, lasten koululomat jne. Eli silloin se, joka on päättänyt lisääntyä on laiska, itsekäs, epäkypsä ja kykenemätön ottamaan vastuuta. Koska jos näin ei ole, niin miksi lapselliset tuo ongelmiaan muiden harteille. He, jotka lapsia tekee, niin lapset hoitakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tässä kohtaa velojen itsekkyys alkaa konkretisoitua. Yhteisöllisyyden puute. Ei ymmärretä sitä, että elämme kaikki samassa veneessä ja omat valinnat vaikuttavat muihinkin tässä yhteiskunnassa. Jos ei halua osallistua tulevaisuuden rakentamiseen, niin ei voi vaatia mitään erityiskohteluakaan.Eli ehdotan, että velat (jotka ovat kieltäytyneet lasten, eli tulevien työntekijöiden tekemisestä) sijoitetaan vanhuksina hoitokoteihin, joissa vapaaehtoisvoimin toimiva henkilökunta käy lahjoittamassa aikaa ha resursseja heidän huoltamiseensa.
Syntyvyys laskee, mutta Suomeen muuttaa muista maista lisää ihmisiä. Olisko lapsen parasta saada itselleen vanhemmat, jotka eivät häntä olisi halunneet, mutta tehneet, jotta Suomi saa veronmaksajia? Itse olen vanhempien lapsi, joita ei oikeastaan edes kiinnostaneet omat lapset. Kaikkien ihmisten ei todellakaan pidä lisääntyä. En itsekkään halua lapsia enkä ala väkisin niitä tekemään. Se olisi väärin lasta kohtaan.
Perustetaanko lastenkoti jonne nämä pakko lapset laitetaan, hoidetaan ja kasvatetaan uusiksi veronmaksajiksi. Vai hoidatko itse kaikki?
Aika vähän Suomessa on lapsia joita kukaan ei halua. Ihmisluonteelle tyypillistä kun on rakastaa jälkeläisiään. Harmi, etteivät juuri sinun vanhempasi niin tehneet.
Moni tuntemani vela onkin kotoisin hieman etäisestä, tai jopa haitallisesta perheestä, eivätkä ole koskaan oikein päässeet henkisesti kasvamaan lapsivaiheestaan käsittelemättöminen äiti/isä-suhdekuvioiden takia. Heille on jäänyt päälle yksin olemisen ja hylkäämisen kokemukset, ja rakastava perhe, yhteisöllisyys ja sukulaissuhteet ovat heille vieraita asioita. He pystyvät kyllä kiintymään esim. koiriin, sillä ne eivät tuota pettymyksiä siinä missä läheiset ihmissuhteet.
Kaikkien ei todellakaan pidä lisääntyä, mutta fakta on, että lapsissa on tulevaisuus. Ja lasten tekeminen ja niiden kasvattaminen rakkaudella on yksi tehokkaimpia keinoja vaikuttaa tulevaisuuteen ja tehdä maailmasta parempi paikka. Kaikki eivät todellakaan ole soveltuvia vanhemmiksi, mutta ihan turha ulista, että lapsettomuus omasta tahdostaan olisi jokin sankariteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta mitä Afrikassa tapahtuu. Siellä köyhät lisääntyy ja siitä tehdään muiden ongelma. Ihan niiku Suomessakin. Suomessa se ulottuu myös työelämään asti. Sitä kun yksi päättää tehdä lapsen, niin se vaikuttaa moneen duunariin. Muiden pitäs ymmärtää ja olla osallistumassa yhden työkaverin perhe-elämään. Lomat, saikut, työvuorot, tarhat, lasten koululomat jne. Eli silloin se, joka on päättänyt lisääntyä on laiska, itsekäs, epäkypsä ja kykenemätön ottamaan vastuuta. Koska jos näin ei ole, niin miksi lapselliset tuo ongelmiaan muiden harteille. He, jotka lapsia tekee, niin lapset hoitakoon.
No byhyy. Miksi kuvittelet lapsettomana olevasi oikeutettu saamaan jotakin erityiskohtelua? Jos haluat kuulua yhteiskuntaan, sinun pitää joustaa ja ottaa huomioon muutkin ihmiset. Lapsiperheet ovat yhteiskunnan tulevaisuuden rakentajia, joten on ihan selvää että vanhempien työvuorot, lomat etc. menee sen mukaan mikä on lapsille parasta. Jos olet lapsille niin katellinen, niin muuta vanhempiesi luokse tai metsään asumaan niin saat elää juuri niin kuin haluat.
Mitä väliä sillä on, mitä muut ajattelee? Miksi tästä pitää tehdä näin iso asia?
Ja kyllä minäkin ihmettelen, millaisessa seurassa ne ihmiset oikein liikkuu, joille suoraan tullaan kritisoimaan lapsettomuusvalintaa. Ei nykypäivänä kukaan fiksu ihminen enää utele toisen vauvanteko suunnitelmista.
Suomi ei tule ikinä selviämään veloistaan.