Miksei sunnuntailisiä poisteta?
Maailma muuttuu, muututaan mukana, eiks je? Voitaisiin jo luopua arki- ja viikonloppurutiinista.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi joillain ammattiryhmillä (kuten hoitajat) palkka muodostuu hyvin pitkälle lisistä. Silloin täytyisi myös palkkoja muuttaa.
Siis miten niin pitäisi palkkoja muuttaa? Että saataisiin sama palkka kuin ennenkin ja ne, jotka eivät tehneet ennen sunnuntaitöitä saisivat vielä suuremman palkan? Mitä järkeä tuossa nyt sitten olisi, työ olisi jatkuvasti kalliimpaa kuin ennen?
Tarkoituksenahan olisi nimenomaan pienentää työvoimakustannuksia eli saada palkkoja alemmas poistamalla tarpeettomat lisät. En minäkään saa mitään sunnuntailisää jos avaan työläppärin sunnuntaiaamuna ja jatkan viikolla kesken jääneitä töitä.
Voiko joku ihminen oikeasti olla noin älyttömän tyhmä? Et selvästi tiedä, että hoitajien peruspalkka on todella pieni, ja siihen tulevat lisät ilta-, yö- ja vklptöistä mahdollistaa sillä palkalla pärjäämisen ilman yhteiskunnan tukea. Hoitajat tekevät varmasti tuplasti tärkeämpää työtä kun sinä läppärisi kanssa.
t. Opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi joillain ammattiryhmillä (kuten hoitajat) palkka muodostuu hyvin pitkälle lisistä. Silloin täytyisi myös palkkoja muuttaa.
Siis miten niin pitäisi palkkoja muuttaa? Että saataisiin sama palkka kuin ennenkin ja ne, jotka eivät tehneet ennen sunnuntaitöitä saisivat vielä suuremman palkan? Mitä järkeä tuossa nyt sitten olisi, työ olisi jatkuvasti kalliimpaa kuin ennen?
Tarkoituksenahan olisi nimenomaan pienentää työvoimakustannuksia eli saada palkkoja alemmas poistamalla tarpeettomat lisät. En minäkään saa mitään sunnuntailisää jos avaan työläppärin sunnuntaiaamuna ja jatkan viikolla kesken jääneitä töitä.
Ensinnäkin sinulla kyse on siitä että JOS avaat.. Eli sinun ei ole pakko avata sitä läppäriä sunnuntaina vaan voit tehdä sen myös maanantaina! Ei mullekkaan makseta jos avaan jouluna työsähköpostin ja luen niitä, mutta minun ei ole mikään pakko tehdä sitä!
Sopiiko sulle että otat tiistain vapaapäiväksi ja meet sunnuntaisin töihin samalla palkalla? Vai haluatko ennemmin olla sunnuntait vapaalla?
Lopetetaan samalla vittu kaikki ja ruvetaan loisiksi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se läppäri perjantaina töihin ja saat vapaan viikonlopun grillata ja kännätä. Niin muutkin tekee.
Betoniraurottaja
Mä en liikuta su eväänikään työpaikan suuntaan ellen saa siitä tuplakorvausta.
Mielestäni tässä on kyse siitä, kuinka paljon ihmisten hyvinvoinnin kannalta tärkeitä asioita (perhe- ja muut ihmissuhteet, terveys) ollaan valmiita uhraamaan kapitalismin eteen.
Lapsille on tärkeää, että koko perhe voi viettää yhdessä aikaa ilman, että vähintään toinen vanhemmista on töissä. Kaikille on tärkeää tavata ystäviä ja sukulaisia, mikä on hankalaa, jos yhä useampi on töissä eri aikoihin. Työn ja vapaa-ajan rajojen sekoittuminen on jo nyt ongelma työelämässä jaksamisen kannalta, joten kuinka tilanne paranee sillä, että kaikista viikonpäivistä tehdään mahdollisia työpäiviä.
En ymmärrä tätä selitystä, että maailma muuttuu ja meidän on muututtava sen mukana, koska mehän voimme itse valinnoillamme vaikuttaa siihen miten se maailma muuttuu. Ei kaikkiin juttuihin ole pakko mennä mukaan vain siksi, että näin nyt kuuluu tehdä koska tämä on tulevaisuutta, koska eihän se ole jos siitä ei sellaista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo lisähomma suurinongelma. Mielestäni sunnuntailisät joutaa historiaa mutta peruspalkkaa nostettava lähes samalle tasolle.
Sunnuntain pitäisi olla viikon paras kauppa- ja kulutus- ja ulkonasyöntipäivä mutta harva palvelu on auki..blaah!
Kunpa herättäisi nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikks sä olet tyhmä ja teet ilmaiseksi töitä, muiden ei tarvitse olla yhtä tyhmiä kuin sinä. Jos töitä on niin paljon ettet saa niitä viikolla työaikana tehtyä, olet joko huono organisoimaan töitäsi tai sulla on niitä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän luovut. Minä en ainakaan uhraisi viikonloppuja töissä ilman että siitä saa ylimääräistä rahallista korvausta.
Minkä ihmeen takia et tekisi töitä? Viikonloput ovat päiviä siinä missä arkikin.
Viikonloput ovat siitä erityisiä päiviä, että lapset eivät ole koulussa ja mies ei ole töissä, joten se on perheen yhteistä aikaa enkä luovu siitä ilman asiallista korvausta.
Suosittelisin miettimään alanvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti sun tilalle löydetään joku joka tekee.
Ihan vapaasti voi kukin halutessaan luopua. Minä en. Siinä vaiheessa, jos näin käy, en tee enää viikonloppuisin työtä.
Ei viikonloppu ole sama kuin arki. Jos minä olen viikonloppuna töissä, se tarkoittaa sitä, että aina vain on vähemmän aikaa olla lasten kanssa. Sitten kun on viikolla vapaata, lapset ovat koulussa. Kyllä toden totta saa työnantaja kaivaa kuvettaan siitä hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti sun tilalle löydetään joku joka tekee.
En ole tuo jolle kommentoit mutta minun työpaikkaan on jo nyt vaikea saada sijaisia sunnuntaina.
Joo. Luovutaan vaan.
Mutta siinä vaiheessa alan kans elämään samaa rytmiä kun normaali ihmiset. Otan kaikki hiton pyhät saikkua. Hittoakos mä viikonloppuja, äitenpäiviä jouluja ja juhannuksia paska hommassa ja pikku liksalla uhraan. Sama se mulle on.. pitäkää pyhänne sitten.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Luovutaan vaan.
Mutta siinä vaiheessa alan kans elämään samaa rytmiä kun normaali ihmiset. Otan kaikki hiton pyhät saikkua. Hittoakos mä viikonloppuja, äitenpäiviä jouluja ja juhannuksia paska hommassa ja pikku liksalla uhraan. Sama se mulle on.. pitäkää pyhänne sitten.
Sama. En tee viikonloppuja enää jos siitä maksetaan sama palkka kun arkipäivistä. Muut ihmiset on vapaalla / ulkona ja itse töissä, ainakin on saanut parempaa palkkaa tähän asti. Ja joo mulla on viikolla vapaapäiviä, mutta ei silloin ole mitään tapahtumia jne niinkuin viikonloppuisin.
Sitten pitää saada kieltäytyä sunnuntaitöistä. Mulla on kaks sunnuntaita töitä kuukaudessa ja siedän sen vain sen takia, että se näkyy tuloissa. Haluaisin minäkin olla harrastuksissa, tapahtumissa, juhlissa jne. mutta en voi, koska olen myynyt sen ajan työantajani käyttöön kelpo korvausta vastaan.
Toinen ajatusmalli: jos kerta sunnuntai on päivä muiden joukossa, pitää kaikilla aloilla ottaa sunnuntaivuorot käyttöön ja järjestää niitä aiemmin viikonloppuisin järjestettäviä tapahtumia, harrastuksia, juhlia myös ma-pe, jotta saadaan tämä asia tasapainoon. Kyllä mulle sopii, että lapset käy koulua sunnuntaisin ja menen koiranäyttelyyn vaikka tiistaina.
Mun palkka on ilman lisiä 1700€ / kk BRUTTO. Heti näkyy palkassa jos ei ole tehnyt sunnuntaivuoroa. Lisät on muutenkin naurettavan pienet alallani, nyt jää käteen (vero% 15) noin 1300-1500€ kuukaudessa riippuen juurikin sununtaivuoroista, siitä kun maksaa vuokran (650€) ja matkakulut (100€) ja muut pakolliset laskut eipä jää paljon elämiseen rahaa. Poistetaan toki sunnuntailisät matalapalkka-aloilta!
Onko tosiaan niin että ainoa keino tukea yrittäjyyttä Suomessa on viedä sunnuntailisät vuorotyönraatajilta?! Saisi jokainen koittaa vuoden verran tehdä vuorotyötä ja tulla sen jälkeen kertomaan olisiko valmis ilman lisiä huhkimaan sunnuntaisin. Kyllä ne yrittäjyyden tukikeinot pitää löytyä muualta kuin matalapalkka alojen työntekijöiden kukkarosta. Todella harmitti aamulla kuunnella kuinka oma lemppari radiojuontaja harmitteli sitä ettei hän perheensä kanssa löydä sunnuntaisin Helsingin keskustasta avoinna olevaa kahviota, koska harvalla yrittäjällä on varaa pitää sunnuntaisin puljujaan auki. Itse tein vuorotyötä 7 vuotta lapsien ollessa pieniä ja todella paljon mielummin minäkin olisin kierrellyt kahviota perheen kanssa, mutta kun ei edes lisien kanssa löydy tekijöitä tunneille, niin mitenhän olisi ollut ilman niitä? Lisät on pieni korvaus esim. perheen kanssa menetetystä ajasta. Yrittäjyys Suomessa tehty kalliiksi ja hankalaksi, mutta lisien poisto nipistää vääriltä henkilöiltä. Pahin ongelma on se että perseellään istumalla saa enemmän rahaa, kuin rehellisellä työnteolla. Olisiko kuitenkin järkevintä puuttua nuorten aikuisten toimeentulotukia vuosi tolkulla nostavaan sohvaperuna ryhmän aktivointiin, eikä antaa keppiä työtä tekeville?
Nim. Entinen vuorotyöläinen, nykyinen pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Koska viikonloput eivät vieläkään ole päiviä siinä, missä muutkin.
Heti kun ihan jokainen firma verovirastosta lähtien pyörii seitsemänä päivänä viikossa, niin lisistä voidaan luopua. Sitä ennen lisät ovat korvauksia siitä, että muut tekee töitä, kun suurin osa on viettämässä vapaa-aikaa kaikenmaailman tapahtumissa ja perheensä kanssa.
Juuri näin!! Ja tietty kaikki päiväkodit myös auki yms.
Mä en missään nimessä haluaisi tehdä viikonloppuna töitä. Onneks mun ei tarvitse. Mä haluan että mun työaika on aina sama, arkena aamusta iltapäivään. Olen jopa valinnut alani sen mukaan, että tämä toteutuu aina suurella todennäköisyydellä. Ymmärrän todellakin että viikonloppuvuorot vituttaa, vaikka olisikin ihan tietäen valinnut sellaisen alan, jossa näitä vuoroja joutuu tekemään. Jos viikonloppulisät poistetaan, täytyy kuukausi/tuntipalkan nousta yhtälailla. Ja siltikin, kuka sitten haluaa tehdä launtaina ja sunnuntaina töitä, jos joka päivältä saa saman palkan, kun näiltä "huonommilta" päiviltä? Valitettavasti tietysti aina tekijä löytyy, joka ilolla ottaa työn vastaan, olivat vuorot mitkä tahansa, ja krantut mahdollisesti menettävät työnsä.
Mikäs palstapoliisi tänne ilmaantui? Tämä on mielenkiintoinen aihe, saa avata vaikka kuinka monta ketjua.