Mistä johtuu jatkuva löysävatsaisuus?
Ihan sama syönkö kasviksia tai kuitupitoista ruokaa niin sama tulos näkyy pöntössä.
Kommentit (3)
Mulla ainakin ensin katsottiin just keliakia ja jotkut vakavammat taudit rajattiin pois jollain bakteeri ym. testillä, en muista.
IBS oli diagnoosi lopulta. Aina löysällä, just esim. kahvi ja leipä pahentaa entisestään.
Siis puhutteko nyt ihan kunnon ripulista vai vain löysähköstä ulosteesta? Omani on yleensä jälkimmäistä, tosi pehmeää tavaraa ja olen ollut siitä ihan iloinen, sillä muutama sukulainen kärsii pahasta ummetuksesta ja se se vasta kauheaa on. Muistan kuitenkin joskus katsoneeni telkkarista jotain terveysohjelmaa, jossa sanottiin, että terve uloste on sellainen kiinteä makkaramainen pötkö. No, mulla ehkä kerran, kaksi kuussa... Olen laktoosi-intolerantikko, mutta muuten kaikkiruokainen enkä kärsi vatsakivuista tms.
Onko sinulla maha kipeä? Toki kannattaa keliakian mahdollisuus tutkia, koska löysävatsaisuuden lisäksi sillä on muitakin vaikutuksia, kun ravintoaineet eivät imeydy! Myös muuta ruoka-aina allergiat voivat oireilla noin, esim. maitoproteiiniallergia, joten voisit kokeilla maidotonta ruokavaliota, oletan, että olet laktoosi-intoleranssin huomioinut? Niin mitä siellä pöntössä näkyy tuloksena? Tuleeko ruoka sulamattomana ulos eli näkyykö pöntössä sulamattomia ruokia, esim. vaikkapa porkkana, jos olet sitä syönyt? Mahan kuivattamiseen voi käyttää myös kuitua, esim. leseistä, vaikka usein ajatellaan, että niitä käytetään ummetuksen hoitoon (jolloin käytetään lisäämään ulostemassaa), mutta löysämahaisuudessa auttaa sitomalla nesteitä.