Fysiikka on vain yhtälönratkaisua
Olen nyt kunnolla itseopiskellut useamman kurssin lukion fysiikkaa. Nyt olen käynyt teoriat kunnolla ja ymmärrän ja muistan kaavat. Ennen kun olin laiskempi ja oikeastaan kuuntelin vain tunneilla, oli tehtävät hankalia ja jouduin pohtimaan ja sitä kautta ymmärtämään teorian asioita ja keksimään itse kaavoja. Nykyään vain poimin tehvän arvot ja sijoitan ne kaavaan. Tuon jälkeen vain asioita enempää ajattelematta ratkaisen kaavan ja saan oikean vastauksen. Tuntuu vähän ontolta.
Olenko hakoteillä?
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole Maolia?
? On kyllä. Ja miksi alapeukkuja?
Mielestäni kannattaa miettiä että mitä ne kaavat oikeasti tarkoittaa ja miksi ne ovat sellaisia kuin ovat. Ei arvosanojen vuoksi (vaikka auttaa se siihenkin), vaan siksi että sillä tavalla pystyy ihan oikeasti alkamaan ymmärtämään sitä, että miten maailma toimii. Itsekään en nähnyt asiaa näin vielä lukioaikoinani, enkä siksi saanut fysiikan opiskelusta läheskään niin paljoa irti kuin olisin voinut (vaikka sainkin oikein hyviä arvosanoja).
Suosittelen myös käyttämään muutakin aineistoa kuin vain niitä oppikirjoja. Esim. hyviä Youtube-kanavia ovat Veritasium ja Minutephysics, vaativat tietysti että englanti on riittävästi hallussa.
Eikö sulla ole Maolia?