apua aloittavalle juoksulenkeilijälle! mitä eroa on lenkkeillä tasapphjaisissa kengissä?
Onko mitä vaikutuseroa lenkkeillä kengissä joissa kanta samalla korkeudella päkiän kanssa kuin tavallisilla lenkkareilla joissa kanta korkeammalla kuin päkiä?
Kummat kiinteyttää enemmän peppua vai onko eroa?
Kommentit (8)
Nyt en ymmärrä kysymystä. Voisitko esimerkiksi linkata esimerkkien mukaiset lenkkarit?
Pepusta en osaa sanoa mitään,mutta tasapohjaisilla vaimentamattomilla kengillä aloittelija saa koipensa kipeäksi.
Mulla ainakin tulee akillesjänteet kipeiksi tasapohjaisissa kengissä. Millaiset edes olisivat tasapohjaiset lenkkeilyyn sopivat kengät?
Juoksukengissä toi tarkottaa ns. droppia eli kannan ja päkiän korkeuseroa. Pepun kiinteutymisen kannalta droppi on ihan samantekevä. Takavuosien "kiinteyttävät" keinukengät olivat myös ihan höpönöpöä ja altistivat kiinteän hanurin sijaan lähinnä nilkkavammoille tekemällä askelesta epävakaan. Vaimennukseen droppi ei myöskään vaikuta. Korkeakantaisessa kengässä voi olla tosi ohut vaimennus päkiän alla ja tasapohjaisessa kengässä paksu vaimennus koko mitalta.
Dropilla on eniten väliä, jos sulla on jalkavaivoja. Esimerkiksi omalla kohdalla juoksin isodroppisilla kengillä (korkeahko kantapää), kun mulla oli plantaarifaskiitti (jalkapohjan jänteen tulehdus, korotettu kanta helpottaa rasitusta ja kipua), mutta terveenä juoksen suht litteällä kengällä, koska musta juoksutuntuma on niillä parempi ja tukevampi.
Loppupeleissä droppi on maku- ja juoksutyyliasia. Jos kenkä on hyvä juosta, se on sulle passeli dropista viis.
http://www.runnersworld.com/running-shoes/does-a-shoes-heel-to-toe-drop…
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin tulee akillesjänteet kipeiksi tasapohjaisissa kengissä. Millaiset edes olisivat tasapohjaiset lenkkeilyyn sopivat kengät?
Esimerkiksi tällaiset: https://runrepeat.com/ranking/rankings-of-newton-low-drop-running-shoes
Jos ei ole jalkavaivoja ja on rullaava, kimmoisa askel, kantapää ei osu maahan edes täysin lättäpohjaisessa kengässä, jolloin lättäpohja voi olla mukavampikin, koska kantakoroke sotkee jalan mukavaa juoksuasentoa.
Mä sanoisin ihan mutu-tuntumalla, että "tavalliset" lenkkarit on aloittelijalle jotenkin helpommat, kun askel alkaa heti rullata ja kengillä voi olla jopa helpompi juosta kuin kävellä :) Itselläni ainakin meni näin, nykyään käytän välillä lättämallisempiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin ihan mutu-tuntumalla, että "tavalliset" lenkkarit on aloittelijalle jotenkin helpommat, kun askel alkaa heti rullata ja kengillä voi olla jopa helpompi juosta kuin kävellä :) Itselläni ainakin meni näin, nykyään käytän välillä lättämallisempiakin.
Se riippuu ihan tyypistä. Jotkut ihmiset ovat kimmoisia ja juoksevat luonnostaan päkiävoittoisesti tai jopa vähän varpaillaan hyppien. Rullaavuutta juoksussa ei tietty ole silllonkaan, mutta korkea droppi ei auta asiaa, vaan päkiästä voimakkaasti vaimennettu lättäpohjakenkä voi olla parempi.
Iso droppi ei myöskään tarkoita automaattisesti rullaavuutta. Esimerkiksi addulla on paljon malleja, joissa on iso droppi, mutta ainakin mun jalkaan tosi töksähtävä tuntuma. Vastaavasti esim. Hoka one onella on useimmiten tosi tasainen pohja, mutta poikkeuksetta tosi rullaava muotoilu, jolla on helpompi juosta kuin kävellä, jos on yhtään kanta-astuja.
5
otsikossa virhe, tasapohjaisissa