Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkärit hoi! Saako kyytabletteja käyttää allergian hoitoon?

Vierailija
26.03.2017 |

Kärsin pahoista ruoka-aine allergioista. Täysin sallittuja ruoka-aineita on vain muutama, eivätkä esim. viljat kuulu niihin. Kyläreissuilla ja matkoilla joudun syömään viljatuotteita (koska muuta minulle sopivaa ruokaa on harvoin saatavilla ja voin syödä vain niin sanottuja lämpimiä ruokia). Ensiksi niistä tulee kutinaa ja nivelkipuja ja vuorokauden kuluttua silmienympärysiho alkaa turvota ja punoittaa. Jos altistus jatkuu tuo turpoaminen pahenee päivä päivältä, kunnes silmäluomet saa hädin tuskin auki. Altistuksen loputtua turvotus laskee muutamassa päivässä ja nahka hilseilee irti. Allergialääkkeet tai protopic voide eivät tähän reaktioon auta. Ainoa millä olen huomannut olevan vaikutusta ovat kyytabletit. Olen ottanut puolikkaita tabletteja joka toinen päivä.
Tiedän, ettei kortisoni ole terveellistä, mutta onko vaihtoehtoja?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko mikään muu vilja paremmin kuin vehnä? Entä esim teff?

Mitä ruoka-aineita voit syödä? Jos kerrot niin voitaisiin porukalla ideoida sinulle eväitä ja vaihtelua ruokavalioon. Ja ehkä ehdottaa jotain uutta kokeiltavaa ruoka-ainetta.

T. Perheen äiti jonka perheessä 5 allergista ja kaikilla eri allergiat eli mielikuvitusta joutuu käyttämään ruuanlaitossa ja leipomisessa. Tänäänkin käytiin kylässä ja syötiin kylässä sitä mikä sopi ja lisänä oli omia eväitä.

Vierailija
22/25 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan syödä lihaa, kanaa, lehtisalaattia, paprikaa, oliiviöljyä, mustikoita ja seuraavia vihanneksia pehmeäksi keitettynä: porkkana, kaali, sipuli. Muutamat tavalliset mausteet sopivat.

Ulkomailla ruokailun järjetäminen ei välttämättä ole mitenkään helppoa. Englantia ei osata monessakaan paikkaa ja jos keittiössä on vain yksi parila, en voi syödä sillä tehtyä ruokaa. Kala, äyriäiset, muna ja kaikki mahdolliset siemenet ja pähkinät ovat minulle tappavan vaarallisia. Pähkinän tai kalan jäämiä ei saa ruoassani olla.

Muutamat reissut olen hoitanut trangian kanssa. Silloinkin joudun syömään usein makaronia, koska matkailen välillä paikoissa, joissa ei ole kunnon kauppoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi jättää matkat väliin.

Vierailija
24/25 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jättää matkoja väliin. Mukana on iso arsenaali lääkkeitä ja kaksi epipeniä.

Vierailija
25/25 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla ei usein kaupan antimista ole mitään käsitystä siitä, sopivatko niiden ainesosat minulle vai ei. Englanninkielisiä tuoteselostuksia on harvoin tarjolla. Viimeisimmällä ulkomaan matkalla näin koko reissussa kaksi sellaista kauppaa, joissa myytiin tuoretavaraa. Yhtään sellaista kauppaa en nähnyt, josta olisi saanut tuoretta lihaa. Makkaroita tms. oli tarjolla, mutta niiden sisällöstä ei mitään käsitystä.

Ulkomailla ruoan tilaaminen on aina iso riski. Koskaan et voi tietää päättääkö kokki maustaa annoksen pähkinää sisältävällä mausteella, paistaa ruoan kookosöljyssä tai onko edellisessä paistetussa ruoassa ollut kananmunaan tehty kuorrutus tai onko parilalla ollut minun annostani ennen kalaa. Sellaisen ihmisen, joka ei ole allerginen on vaikea ymmärtää tätä. Edellisessä reissussa tapasin yhden keittiöihmisen joka osasi englantia. Hänet sain ymmärtämään mitä haluan ja sain kana annokseni kohtuullisen turvallisesti.

Yleensä menen kylään maha täynnä. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.