Narsisti työyhteisössä
Mitä ihmettä tässä tilanteessa tulisi tehdä?
Eli kyse on työkaverista joka ei ole esimieheni, mutta joka on tiimimme vetäjä.
Aloitin uudessa työpaikassa puoli vuotta sitten. Ihmettelin heti alkuun kun tämä henkilö (kutsutaan vaikka Tiinaksi) kertoi ivallisen sävyyn toisesta tiimimme työntekijästä (Jaanasta) joka stressin vuoksi jäi pidemmälle sairaslomalle. Eli Tiina paljasti heti kaikki luottamukselliset keskustelut mitä oli käynyt Jaanan kanssa. Ihmettelin jo heti alussa, että nämä asiat ovat luottamuksellisia juttuja, jotka eivät minulle kuulu.
Tiina on erittäin temperamenttinen, äänekäs ja puhuu jatkuvasti itsestään. Jos kerron jotain, hän kääntää asiat aina itseensä tai kiinnostus juttuihini loppuu samantien. Hän haukkuu paljon muita ihmisiä työyhteisössämme. Hän haluaa ottaa työtehtävistäni sen viimeisen väännön itselleen, josta saa kaiken kunnian. Eli minä teen työt, Tiina ottaa kunnian.
Ihmetystä herättää se miten Jaana menee mukaan siihen miten Tiina haukkuu muita. Eräs Tiinan halveksunnan kohde on kolmas työkaveri joka on Jaanan hyvä ystävä vuosien takaa. Lopputulos on se, että jopa Jaana (jonka ystävää haukutaan) menee mukaan tähän touhuun.
Jaanan mukaan Tiina on suurin syy sille, että hän paloi loppuun. Silti Jaana hännystelee ja mielistelee Tiinaa.
Mitä ihmettä teen? Menenkö puhumaan esimiehelle, joka on meidän kaikkien esimies. Tiina on tosin tehnyt itsestään korvaamattoman esimiehellemme. Olisiko asia hyvä ottaa puheeksi firman HR-tyyppien kanssa. Itse olen vielä Tiinan kirjoissa jalustalla, sillä hän tarvitsee työpanostani, mutta uskon että se on vain ajankysymys ennenkuin tilanne muuttuu.
Kommentit (35)
Sitten otat puheeksi jos kiusaaminen alkaa kohdistua sinuun. Pysyttele tiukan neurtaalina ja ulkopuolisena ja etsi samalla uutta työpaikkaa itsellesi.
Luottamusmies.
Toi on aika paha jos menee puhumaan toiselle alaiselle toisen alaisen asioista.. Siitä vaan pyörät pyörimään.
Näissä on se ongelma, että narsistin kanssa on ihan turha yrittää selvittää mitään. Jos valitat johonkin, niin joudut hänen hampaisiin heti. Hän ei muuta käyttäytymistään. Esimiehilläkin on usein korkea kynnys puuttua pahasti vinksahtaneiden touhuihin. Joko on luovittava joukossa miten osaa/pystyy, mutta myös uuden työpaikan etsintä on suositeltavaa.
Kannattaa lähteä työpaikasta. Narsistin kanssa ei voi koskaan voittaa ja hän puhuu kaikki puolelleen. Uutena tulokkaana joudut erittäin todennäköisesti hänen hampaisiin. Jos joku on jo joutunut sairaslomalle hänen takiaan, niin se kertoo kaiken.
Meillä narsisti savusti minut mukaan lukien 4 ihmistä ulos firmasta. Nämä ovat yleensä hyvin taitavia puhujia ja manipuloijia, joten vastaan pyristely on ihan turhaa ajanhukkaa. Työntekijänä tämä tapaus ei ollut kummoinenkaan, teetti omat työnsä muilla, saikutteli eikä tullut toimeen juuri kenenkään kanssa.
Kuulostaa ihan entiseltä työpaikaltani, onko työyhteisösi sairaalassa?
Työnteko nyt on luonnostaan itsekästä ja vain omaa persettä ajattelee puuhaa, joten en oikein ymmärrä mitä siinä valitat, kun olet tiedostamattasi samanlainen narsisti kuin muutkin työssäkäyvät ihmiset.
Tuo mitä kerroit on tuon työpaikan "pelisäännöt". Itse en lähtenyt tuohon mukaan, esim. Toi takanapäin mustamaalaus, ja sain tuntea sen nahoissani. Näki ihmisistä senkin kirkkaasti läpi milloin olin itse ollut räävinnän kohteena. Tuosta tulee ihan valheellista paskaa lopulta, kun ei heillä ole mihin tarttua. Ruotivat jotain sun ilmettä tai jotain miks ei se häivy täältä, v.ttu.
Tuossa nyt ei ole mitään uutta naisvaltaisella työpaikalla. Kannattaa mielummin ottaa se ennakko-oletus, että kun poistut huoneesta, puheet kääntyvät sinuun.
Juoruamiseen ei kannata millään tasolla osallistua. Joka kerran kun joku alkaa puhumaan jostain kolmannesta henkilöstä, toteat vain lyhyesti ai jaa, ihanko totta, yhdestä korvasta sisään toisesta ulos. Koska jos osallistut "Tiinan" kanssa esim "Jaanan" puimiseen, Tiina kyllä muistaa mainita siitä Jaanalle sopivassa yhteydessä.
Ainoa keino selviytyä narsistin pihdeissä, on olla reagoimatta ja antamatta sille mitään väylättävää. Tosin kyllä itse lähtisin, harva työpaikka niin hyvä on, että parempaa ei muka löytyisi.
Helpolla pääset jos työpaikalla on vaan narsisteja. Psykopaatit on paljon pahempia, ne sotkee sun elämän ihan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keino selviytyä narsistin pihdeissä, on olla reagoimatta ja antamatta sille mitään väylättävää. Tosin kyllä itse lähtisin, harva työpaikka niin hyvä on, että parempaa ei muka löytyisi.
Ei ole keinoja selviytyä narsisteista. Mutta pitkä välimatka auttaa.
Lähde pois. Tuosta ei hyvää seuraa.
Entisessä työpaikassa osa pisti vastaan luonnehäiriöiselle esimiehelle. Annettiin kirjallisenakin palautetta ylemmälle johdolle, kuinka hän vaikeuttaa työntekoa. Lopulta irtisanouduimme samaan aikaan - edes tämä ei ole herättänyt pomoporrasta. Käytännössä parhaat työntekijät lähti kerta heitolla, samalla osa asiakkaista ja hän sai palkata tilalle itselleen mieluisammat alaiset. Olisi pitänyt lähteä vaan aikaisemmin. Vieläkin ahdistaa, kun muistelen tuota työpaikkaa ja hirviöesimiestä. Niin joo, ja minäkin kuuluin enimmäkseen koko ajan esimiehen "suosikkitiimiin".
Joo, olen hakemassa uutta työpaikkaa. Kun se varmistuu, otan asian puheeksi HR:n ja esimiehen kanssa. Esimies on aivan sokea Tiinan käytökselle.
Yritän pitää hajurakoa Tiinaan.
Ihan kamala tilanne. Odotan vaan sitä päivää kun kura lentää minun suuntaan.
Tämä tyyppi ei tule kenenkään muun kanssa toimeen kun pomoportaan, osaa voidella ja näytellä niin hyvin. Pelottavaa!
Ap
Ja vielä se häiritsee suunnattomasti kun tämän hetkinen tilanne on se että Tiina mielistelee minua Jaanan aikana. Eli jän puhuu siihen sävyyn, että sä olet niin hyvä ja näistä hommista ei tulisi yhtään mitään ellet olisi täällä. Ja tämä tietysti kaikki tehdään Jaanan aikana ja näen miten Jaanan ilme valahtaa koska tuo on suora piikki hänelle. Lisäksi Jaana on kuin varjo itsestään eli muuttunut todella epävarmaksi. Olen tuntenut Jaanan jo vuosia, työskentelin eri tiimissä aiemmin.
Mua niin oksettaa ja kuvottaa tämä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä se häiritsee suunnattomasti kun tämän hetkinen tilanne on se että Tiina mielistelee minua Jaanan aikana. Eli jän puhuu siihen sävyyn, että sä olet niin hyvä ja näistä hommista ei tulisi yhtään mitään ellet olisi täällä. Ja tämä tietysti kaikki tehdään Jaanan aikana ja näen miten Jaanan ilme valahtaa koska tuo on suora piikki hänelle. Lisäksi Jaana on kuin varjo itsestään eli muuttunut todella epävarmaksi. Olen tuntenut Jaanan jo vuosia, työskentelin eri tiimissä aiemmin.
Mua niin oksettaa ja kuvottaa tämä tilanne.
Eikö se Jaana lähtenyt sairaslomalle? Mistä sä puhut?
Up