En käsitä, miksi ihmisillä jotka eivät maksa veroja pitäisi olla oikeus terveydenhuoltoon, sosiaalietuuksiin ym.
Miksi ihmisellä, joka ei tee mitään tämän yhteiskunnan eteen pitäisi olla oikeus hyötyä vuodesta toiseen toisten tekemän työn hedelmistä? Tätä en yksinkertaisesti kykene ymmärtämään.
Ihmisiä ei kuulu rangaista ilman hyvää syytä. Miksi heitä sitten tulisi palkita tyhjästä?
Kommentit (36)
Huoh... taas näitä arvon kokoomus trolli propaganda paatoksia.
Ensinnäkin jokainen suomalainen on maksanut veroja elämänsä aikana ja
maksaa niitä koko ajan mitä erilaisin tavoin. Työttömät ja eläkkeellä olevatkin maksavat. Jos toki harrastat verojenvälttelyä ja kepulikauppaa niin se on eri asia. Mutta kaikki ketkä eivät harrasta verojenvältteyluä kyllä maksavat. Vaikka olisi työtön.
Sinäkin AP joka olet ns. ahkeroinut lampaana olet nauttinut ns. ilmaisista hedelmistä elämäsi aikana. Turha viisastella ja olla muka jotenkin parempi kun sinä olet yhtä syyllinen "vapaa-ajeluun" kuin soimaamasi työttömät yms.
Systeemi on sellainen kuin se on ja mikä saa sinut kuvittelemaan että juuri sinun
rahasi menevät jonkun tukemiseen? Mitä jos sinulle kerrotaankin että ne eivät mene. Valtion budjetista työttömien yms tukemiseen eli sosiaalisiin avustuksiin rahat tulevat eniten rikkaiden verotuksesta ja muusta kuin työstä verotettavista tuloista. Eli esm. Nalle Wahlroosin kaltaisten tuloista ne "TODELLISET" kulut katetaan ja sitten muista veroista joita jokainen maksaa vaikka olisi työtön.
Mä taas tuppaan miettiin, että mielelläni mä mun keskikokoisesta palkasta maksan veroja ja kannan korteni kekoon osaltani siihen, että meillä on täällä yhtäläiset oikeudet ja perusturva. Yhteisvastuullisuutta. Eikä sitä tiedä mitä tapahtuu, mä voin joutua työttömäksi tai sairastua koska vaan ja on rauhoittavaa tietää, etten silti menetä ihmisarvoani ja että yhteiskunta tarvittaessa tulee vastaan ja jopa kannattelee.
Joopa joo, sehän se vain on "annettavaa muille", josta voi maksaa veroja yhteiskunnalle. Palkkatyö, yrittäminen tai pääomiensa sijoittaminen.
Se ei ole mitään, että juttelee yksinäisen vanhuksen kanssa, tai hakee jalkansa loukanneelle naapurille kauppakassin. Eikä vapaaehtoistoiminta kansalaisjärjestössä, se että ottaa koiransa mukaan ja lähtee etsimään kadonnutta. Tai että edes poimii muutaman roskan päivittäin. Kaikki arkipäivän ystävällisyys ja avuliaisuus, yhtä tyhjän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tuista maksetaan veroja 20%
Taas näitä. Ennakkoveroa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työkyvytön. Mistä ihmeestä minä maksan veroja, kun saan vain pientä eläkettä?
Maksat työkyvyttömyys eläkeestäsi verot jos sitä saat. Maksat myös arvonlisäveroa kaikesta ostamastasi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työkyvytön. Mistä ihmeestä minä maksan veroja, kun saan vain pientä eläkettä?
Todennäköisesti maksat veroja eläkkeestäsi kuten eläkkeensaajat yleensä. Samoinhan esim työttömyysetuudet ja opintoraha ovat veronalaista tuloa. Aika pieni lienee aikuisväestössä niiden osuus, jotka eivät maksa veroja ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ihminen käy töissä ja maksaa veroja, niin ei kai ne tarvise sosiaalietuisuuksia. Ja varmaan puolella on laajennwttu työterveyshuolto, niin ei ne terveyskeskuksiakan kuormaita.
Tuliko mieleen, että veroilla maksetaan paljon muutakin kuin sosiaalietuudet. Esimerkiksi koulutus ja tieverkko, jotka kumpikin omalla tavallaan kovasti auttavat sinne töihin pääsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tuista maksetaan veroja 20%
Usein tuet käytetään kulutukseen ja sitä kautta maksetaan lisää veroa esim. alv. polttoainevero jne.
Ja kun vähävaraisilla on jonkin tasoinen ostovoima, se takaa ap. kaltaisille tekoporvareille työpaikan ja työnantajan palkanmaksu mahdollisuuden ja mahdolliset verovapaat osinko ja optiotuotot. Jolloin ap. voi taputella käsiään hymy suupielissä.
Eli loppupelissä vähävaraisten tuet valuvat kokonaisuudessaan ap. taskuun, erilaisina etuuksina esim. Kela korv.terv.hoidosta, maatalous- ja yritystuet, lasten päivähoitoon, harrastustoimintaan - ooppera, urheilu jne. avustukset sijoituskiinteistöihin jne.jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti maksat veroja eläkkeestäsi kuten eläkkeensaajat yleensä. Samoinhan esim työttömyysetuudet ja opintoraha ovat veronalaista tuloa. Aika pieni lienee aikuisväestössä niiden osuus, jotka eivät maksa veroja ollenkaan.
Näin.
Yksi omituinen juttu on muuten se, että pääomatuloista ei makseta kunnallisveroja. Jos elää pelkillä pääomatuloilla, voi kuitenkin käyttää kunnan palveluja. Toki useimmat kunnat saavat myös valtiolta tulonsiirtoja, mutta silti pääomatuloilla elävä on suhteessa kotikuntaansa melkoinen vapaamatkustaja.
Niin ap ja moni voi tykönään itse miettiä, että mitäs jos et olisikaan lapsena saanut nauttia vanhempiesi elintasosta eikä kouluttautua tai saada terveydenhoitoa yms. meidän yhteisten varojen kustannuksella? Missä olisi tänään, jos olisi pitänyt köyhänä kasvaa ilman mitän apuja ja tukia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisellä, joka ei tee mitään tämän yhteiskunnan eteen pitäisi olla oikeus hyötyä vuodesta toiseen toisten tekemän työn hedelmistä? Tätä en yksinkertaisesti kykene ymmärtämään.
Ihmisiä ei kuulu rangaista ilman hyvää syytä. Miksi heitä sitten tulisi palkita tyhjästä?
Kieltäisit siis pikkulapsilta terveydenhuollon?
Kaikki muuthan tässä yhteiskunnassa maksaa veroja.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä silloin kun on kyse henkilöstä, joka on ikänsä tehnyt pimeitä töitä. Esimerkkinä eräs sukulaiseni, jolla oli oma yritys. Suurimman osan töistä teki pimeänä ja kiersi veroja ja muita maksuja minkä vain ehti. Omaa eläkettäkään ei viitsinyt kerryttää. Lopulta tyyppi kyllästyi töiden tekoon ja heittäytyi sosiaalitukien varaan. Töitä ei aio enää hakeakkaan, mutta ilmaiset rahat kelpaa. Itse sanoo että on tukensa "ansainnut" olemalla 30 vuotta työelämässä. Mutta kun ei ole ansainnut, kun on tahallaan jättänyt verot maksamatta!
Työkyvyttömät ovat sitten eri asia.
Millä logiikalla verojen maksaminen on ainoa tapa hyödyttää yhteiskuntaa? Minä keksin monia muitakin, kuten vapaaehtoistyö, vaikuttaminen ja välittäminen. Kolmas sektori vastaa ihan älyttömästi tämän maan hyvinvoinnista, mut sitähän ei kukaan muista ollenkaan. Häpeäisit, ap!
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä, mutta väännetään kuitenkin: verojen koko idea on robinhoodmainen "otetaan rikkailta, annetaan köyhille". Modernissa länsimaisessa kulttuurissa tällä turvataan yksilön ihmisarvo taustasta riippumatta sekä yhteiskuntarauha, jossa köyhän ja epätoivoisen ei tarvitse käyttää väkivaltaa henkensä pitimiksi eikä rikkaan tarvitse käyttää rahojaan muureihin ja henkivartioihin suojellakseen itseään ihmisiltä, joilla ei ole mitään saavutettavaa eikä menetettävää.
Tämä!
Tämän ap:n mielestä sinun ei varmaan kuuluisi saada eläkettä lainkaan, kun et ole sitä työlläsi itse kustantanut. Eikä siis kenenkään vammaisen tai sairaan kuuluisi saada perustoimeentuloa valtiolta, jos ei pysty maksamaan veroja. Ja jos saat vammaisen lapsen tai lapsesi sairastuu, maksat itse kaikki kustannukset. Samoin jos itse sairastut tai puolisosi. Lopetetaan myös kaikki julkiset koulut, päivähoito, sosiaalipalvelut ja terveydenhuolto. Oisko sitten kivaa ja kaikki paremmin? Kaikkihan me olemme aina ja pelkästään oman onnemme seppiä, eikö?
Hommahan ei kuitenkaan toimi noin enkä usko että aloittajakaan on sitä loppuun asti ajatellut.