Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa enää laskujani maksettua

Vierailija
25.03.2017 |

Hei! Ulosottoon on mennyt jo suurin osa laskuista, poislukien vuokra, vesi, sähkö, puheliittymä, kännykän osamaksu, opintolainan kuukausilyhennys ja visan kuukausiyhennys. Olen ansiosidonnaisella päivärahalla, joka olisi bruttona 1200 euroa, josta tililleni kuitenkin saan vain 680 euroa verojen ja ulosoton jälkeen.

En enää saa kuukausittain maksettua Visan kuukausilyhennystä joka on 60 euroa ja mietinkin, mitä tapahtuu jos en maksa sitä? Meneekö se samoin perintään ja ulosottoon kuin muut laskut esim. sairaalalaskut ja osamaksut? Mitä kaikkea voi seurata, voiko pankki esimerkiksi sulkea verkkopankkitunnukseni?

Osaisiko kukaan neuvoa. Ja kyllä, tiedän että olen sotkenut asiani pahasti, mutta tiedän myös ettei näin olisi käynyt jos en olisi ensin sairastunut vaikeasti fyysisesti, minkä jälkeen iski vaikea masennus ja jouduin työelämästä pois. Kiitos jos jaksoit lukea!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalamaksuista voi sopia sairaalan kanssa pienen kuukausilyhennyksen. Etkö saa mitään tukia.

Vierailija
2/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä ihmisiä jotka sotkevat raha-asiansa. En kertakaikkiaan. Minullakin on masennusta, välillä pahempana ja välillä voin paremmin. Silti en ikinä liiku missään rähjäisen näköisenä ja haisevana ja maksan laskut aina. Ja jos joku epäilee, että masennukseni on vain lievää alakuloa, niin olen usein ajatellut itsemurhaa. Silti hoidan asiani mahd. hyvin ja luottotietojani en aio ikinä sössiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensimmäiseksi otat yhteyttä ulosottoon ja keskustelet tosta lyhennyksestä. Lain mukaan ulosotto saa ottaa vain 1/3 tai ei mitään asiakkaan tuloista, jos on vaikka toimeentulotuella. Neuvottelet taukoa myös opintolainan lyhentämiseen, voi olla että saat perusteltua myös sen, ettei tarvitse loppulainaa maksaa takaisin. Irtisanot luottokorttisi ja teet itsellesi pikavippieston. Hae toimeentulotukea ja jos saat sieltä edes yhden sentin miinuspuoleisen laskelman, niin voit viedä lääkärilaskut ja reseptit sosiaalitoimistoon, josta saat maksusitoumuksen muihin resepteihin.

Noilla pääset alkuun.

Vierailija
4/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Ulosottoon on mennyt jo suurin osa laskuista, poislukien vuokra, vesi, sähkö, puheliittymä, kännykän osamaksu, opintolainan kuukausilyhennys ja visan kuukausiyhennys. Olen ansiosidonnaisella päivärahalla, joka olisi bruttona 1200 euroa, josta tililleni kuitenkin saan vain 680 euroa verojen ja ulosoton jälkeen.

En enää saa kuukausittain maksettua Visan kuukausilyhennystä joka on 60 euroa ja mietinkin, mitä tapahtuu jos en maksa sitä? Meneekö se samoin perintään ja ulosottoon kuin muut laskut esim. sairaalalaskut ja osamaksut? Mitä kaikkea voi seurata, voiko pankki esimerkiksi sulkea verkkopankkitunnukseni?

Osaisiko kukaan neuvoa. Ja kyllä, tiedän että olen sotkenut asiani pahasti, mutta tiedän myös ettei näin olisi käynyt jos en olisi ensin sairastunut vaikeasti fyysisesti, minkä jälkeen iski vaikea masennus ja jouduin työelämästä pois. Kiitos jos jaksoit lukea!

1) Ihan ensimmäiseksi: soita kaikki velkojat läpi ja sovi maksuajan pidentämisestä.  Myös ulosottajalle pitää soittaa. 

2) Täytä Kelan sivuilta toimeentulohakemus. Varaudu pitkään ja hankalaan lomakkeen täyttöön, mutta mieti, että joskus se voi jopa kannattaa - jos nimittäin saat toimeentulotukea. Olemassa olevat sairaalalaskut edistävät toimeentulon saamista. Ole siis huolellinen liitteiden suhteen: laita kaikki tarvittavat liitteet hakemukseen mukaan. 

3) Hanki itsellesi edullisempi veroprosentti verotoimistosta. Et mainitse, paljonko saisit käteen ilman ulosottoa, mutta hyvin usein veroprosentti on ihan liian korkea saatuun etuuteen nähden. 

Verkkopankkitunnuksia tuskin menetät sen takia, että tulosi ovat ulosotossa. Muistelen, että aikaisemmin luottotiedoton ei voinut saada verkkopankkitunnuksia eikä pankkikorttia, mutta muistelen myös, että tähänkin on tullut muutos. Tietäisit varmaan itsekin, onko sinulta on mennyt luottotiedot.

Tässä parin vuoden takaista tietoa, millaisia vaikutuksia luottotietojen menetyksestä seuraa. 

http://www.taloussuomi.fi/lainat-ja-vipit/luottotietojen-menetys-eli-maksuh%C3%A4iri%C3%B6merkint%C3%A4

Ja vähän tuoreempaa tietoa samasta asiasta: 

http://www.ikassa.fi/usein-kysyttya/luottotietojen-menetys

Omat luottotiedot voi myös tarkistaa, mutta se maksaa joitakin euroja.

https://www.suomenpt.fi/luottotietojen-tarkistus/

Vierailija
5/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista. Osaisiko joku kertoa, mitä tuon Visan lyhennyksen kanssa käy? Luottokortti meni kiinni heti kun luottotiedot meni, eli lisää en velkaantua voi. Kysynkin siis vielä, voiko pankki sulkea verkkopankkitunnukseni jos Visan lasku jää maksamatta?

Vierailija
6/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos neuvoista. Osaisiko joku kertoa, mitä tuon Visan lyhennyksen kanssa käy? Luottokortti meni kiinni heti kun luottotiedot meni, eli lisää en velkaantua voi. Kysynkin siis vielä, voiko pankki sulkea verkkopankkitunnukseni jos Visan lasku jää maksamatta?

Ota yhteyttä luottokuntaan ja neuvottele pienempi lyhennyserä. 

Käsittääkseni  Luottokunta ja pankit ovat erillisiä yrityksiä eivätkä ne ole kytköksessä toistensa toimintaan. Tietysti voit vielä varmistaa tämän omalta pankiltasi. 

Verkkopankkitunnuksia ei oteta enää pois luottotietojenkaan menettäneeltä ihmiseltä. Aikaisemmin näin oli, mutta ei enää. 

Oletko menettänyt luottotietosi? 

Vierailija
7/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä ihmisiä jotka sotkevat raha-asiansa. En kertakaikkiaan. Minullakin on masennusta, välillä pahempana ja välillä voin paremmin. Silti en ikinä liiku missään rähjäisen näköisenä ja haisevana ja maksan laskut aina. Ja jos joku epäilee, että masennukseni on vain lievää alakuloa, niin olen usein ajatellut itsemurhaa. Silti hoidan asiani mahd. hyvin ja luottotietojani en aio ikinä sössiä.

Sanoisin että mitali on jo postissa.

Vierailija
8/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä pitää olla, että ostaa velaksi jotain muuta kuin asunnon? 

Vierailija
9/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sellainen, joka joutuu äkkiä ja yllättäen sairaalaan ja työkin menee alta. Jotkut kun eivät voi muuten tehdä isompia hankintoja kuin ostamalla Visalla tai osamaksulla, koska palkka on niin pieni.

Usko pois, kaikki eivät velkaannut omaa huolimattomuuttaan vaan olosuhteiden pakosta. Sitä sanotaan köyhyydeksi. Kaikilla ei ole isoja palkkoja eikä pienestä palkasta pysty välttämättä säästämään pahan päivän varalle. Äkilliset pakolliset menot saattavat syöstä vähävaraisen henkilön rahatalouden konkurssin partaalle. 

Esimerkiksi jos minun pyykinpesukoneeni nyt särkyisi, joutuisin ostamaan sen Visalla, koska palkkani on niin pieni. En siis ole ap, mutta muuten vähävarainen palkkatuloistani huolimatta. Säästämäänkään en ehtisi kohtuullisessa ajassa, sillä puhtaat vaatteet loppuisivat ennen kuin saisin sen parisataa säästettyä palkastani. Ilman pyykinpesukonetta en tule toimeen, sillä tarvitsen puhtaita vaatteita päivittäin. Vaatevarastoni ole niin iso, että pärjäisin viikkoakaan pesemättä välillä pyykkiä. Pesuloitakaan ei ole lähettyvillä.

Vierailija
10/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minulta ei viety verkkopankkitunnuksia (Nordea), kortti toki muuttui Visa Electroniksi. Kaikki muut asiat ovat hoituneet kuten ennenkin paitsi että matkavakuutuksen saan vain ja ainoastaan Eurooppalaisesta. Ja tietysti uuden vuokra-asunnon löytäminen olisi haastavaa, mutta siinäkin eräs tuttuni onnistui vaikka ei ollut luottotietoja.

Vierailija
11/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nordea hoitaa luottokortit itse,ei luottokunta.

Muista pankeista en tiedä.

Vierailija
12/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nordea hoitaa luottokortit itse,ei luottokunta.

Muista pankeista en tiedä.

Nyt oli kysymys Visa-velasta ja nettipankkitunnuksista. Myös Nordean kortin Visa-palvelu on saatu Luottokunnalta. Tässä tapauksessa ap ei voi käyttää Visaa enää, koska  luottoraja on täynnä.

Pankkikorttina korttia voi kuitenkin käyttää ihan tavallisesti. Se on selvä. 

Vierailija
14/17 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pankki sulje verkkopankkitunnuksia, miksi sulkisi? Ei ainakaan minulta. Pankkikortinkin sain pitää yhdessä pankissa (sinne tosin tulee vain lapsilisä). Luottokortti menee varmasti maksamattomana ulosottoon, mutta se ei vaikuta verkkopankkitunnuksiin millään lailla. Suosittelisin olemaan yhteydessä velkaneuvojaan, olisiko mahdollista päästä velkajärjestelyyn? Minulle se oli valtava helpotus, vaikka tiukkaa onkin. Ja oma asunto saatiin säilytettyä. Ilman velkajärjestelyä UO olisi vienyt kodin. Elämä ei lopu ulosottoon, vaikka siltä voi akuutissa tilanteessa tuntuakin. Velkaneuvojalle MARS!

Vierailija
15/17 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena n. vuonna1989 sössin raha-asiani. Oli pankkilakkoa, työttömyyttä, äitiyslomaa, sekä tietenkin yli varojen velaksi elettiin. Ei tajunnut, että jos tulot pienenee, pitää pienentää myös menoja. (=Et osta mitään muuta kuin ruokaa ja sekin halpaa.) Hain toimeentulotukea. Siellä neuvottiin, että anna kaiken mennä ulosottoon mahdollisimman nopeasti, koska ottavat kuitenkin 1/3 tuloista. Vasta sitten voivat huomioida laskut pakollisina menoina, tai siis sen mikä itselle jää; tuloina. Joka kuukausi olin itkemässä sossussa ja ruinaamassa rahaa. Meillä oli kaksi lasta. Jouduin selittelemään miksi mieheni ei ole saanut töitä yms. Molemmilla oli ulosotto päällä ehkä viisi vuotta, jonka jälkeen toiset viisi vuotta häiriömerkintä luottotiedoissa. Vuonna 2000 keväällä viimeinenkin häiriömerkintä poistui, molemmilla oli vakituiset työpaikat ja elämä taas edessä. Vois sitä ilon päivää! Koska tiesin saavani veronpalautuksia, otin saman suuruisen lainan ja lähdimme ensimmäistä kertaa etelänmatkalle viikoksi. Äkkilähtö kahdelta ihmiseltä maksoi 800,-. Sen jälkeen olen tiukasti hoitanut kummankin laskut ajallaan. Rahamme ovat käytännössä yhteisiä. Mutta jos olisin neuvotellut velkojien kanssa, olisin ehkä tuolloin säästynyt lyhyemmillä häiriömerkinnöillä? Kehotan hakeutumaan velkaneuvontaan. Jos heidän avustuksellaan saisitte yhden isomman takuusäätiön lainan, jolla voisitte maksaa kaiken muun pois. Olisitte vain yhteen paikkaan velkaa. Pankkitunnukset kuuluvat kaikille, niiden avullahan laskut maksetaan.   

Vierailija
16/17 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en käsitä kertakaikkiaan ketään, joka miettii itsemurhaa, mutta hoitaa silti raha-asiansa hyvin.

Minäkin olin päättänyt, etten ikinä talouttani sössi. Kuinkas kävikään, mun masennus taitaa olla vaan toisenlainen kuin sulla, eli olen sössinyt kaiken, myös talouden, ainoa mitä mulla on jäljellä on työ, sekin saattaa päättyä ensiviikolla, saadaan yt:den tulokset kuulla.

Ketään ei sitä paitsi kiinnosta sun käsittämiset asiasta kuin asiasta.

Vierailija
17/17 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi sellainen, joka joutuu äkkiä ja yllättäen sairaalaan ja työkin menee alta. Jotkut kun eivät voi muuten tehdä isompia hankintoja kuin ostamalla Visalla tai osamaksulla, koska palkka on niin pieni.

Usko pois, kaikki eivät velkaannut omaa huolimattomuuttaan vaan olosuhteiden pakosta. Sitä sanotaan köyhyydeksi. Kaikilla ei ole isoja palkkoja eikä pienestä palkasta pysty välttämättä säästämään pahan päivän varalle. Äkilliset pakolliset menot saattavat syöstä vähävaraisen henkilön rahatalouden konkurssin partaalle. 

Esimerkiksi jos minun pyykinpesukoneeni nyt särkyisi, joutuisin ostamaan sen Visalla, koska palkkani on niin pieni. En siis ole ap, mutta muuten vähävarainen palkkatuloistani huolimatta. Säästämäänkään en ehtisi kohtuullisessa ajassa, sillä puhtaat vaatteet loppuisivat ennen kuin saisin sen parisataa säästettyä palkastani. Ilman pyykinpesukonetta en tule toimeen, sillä tarvitsen puhtaita vaatteita päivittäin. Vaatevarastoni ole niin iso, että pärjäisin viikkoakaan pesemättä välillä pyykkiä. Pesuloitakaan ei ole lähettyvillä.

Ämpäreitä just jaettiin ilmaiseksi kun osti muutaman kilon tarjousappelsiineja, pienet pyykit pesee käsin halvemmalla kuin kone vie sähköä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme