Robotti-imuri - onko niistä mihinkään?
Kommentit (24)
Kyllä minä tykkäsin sitä pyöräyttää aina silloin tällöin, kun se vielä toimi. Johtoihin ja maton hapsuihin jäi kylläkin jumiin eikä tietenkään silleen nuole paikkoja kuin itse imuroiden, mutta kyllä sillä sai ihan siistin yleisilmeen:-). Pitäisi ostaa uusi, sitten kun raattii. Nyt työttömänä on aikaa heilua itse imurin varressa.
Meillä on iso eteinen, kaksi lasta ja kaksi koiraa. Mietin että auttaisiko tuon eteisen siistinä pitoon tai lasten huoneisiin.
Teen töitä kotona joten voiisin kyllä olla "lapsenvahtina" sille. 😂
Ap
Ehkä suurissa ja avarissa tiloissa. Mutta jokainen niistä jättää nurkat pyöreiksi. Mulla on 45 m2 kaksio, jossa suht paljon tavaraa. Mattoja ei ole. Tuolit piti aina nostaa pois tieltä, samoin kenkätelineet sun muut. Sängyn alle se ei mahtunut, eikä lipaston alle. Mulla on lemmikkejä, joista kertyy karvavillakoiria. Ne kun jäi just nurkkiin ja noihin alusiin, niin sieltä sitten kivasti pöllähteli ilmavirran mukana esiin. Ja itse olen sitä mieltä, että kun kerran siivotaan niin sitten siivotaan kunnolla myös kaikki aluset. Suurin hyöty siitä nyt ehkä oli pikasiivoukseen, jos ei ehtinyt kuin pikaisesti siistiä enimmät paikat ennen vieraiden tuloa. Mulla oli halpis Dirty Devil, ja se hajosi. Pyörä jumittui ja ohjelma meni sekaisin, ei kulkenut enää minnekään. Ei ole ikävä.
Neato ainakin on toimiva. Kynnysten yli ei pääse ja suunnilleen koko sisustus pitää suunnitella imurin mukaan, jos sellaisen hankkii. En suosittele, ellei ole laajaa, laakeaa, suhteellisen esteetöntä lattiapintaa puhdistettavana. Toisaalta motivoi pitämään yksiönkin lattiaa puhtaana tavaroista.
Meillä on se Neato robotti-imuri joka maksoi jotain 700€. On hyvä enkä vaihtaisi pois! Halvemmista tämä poikkeaa siten, että se skannaa imuroitavan alueen ja käy sen järjestelmällisesti läpi eikä poukkoile päättömästi ympäriinsä. Tunnistaa esimerkiksi legot, eläimen kakan jne eikä yritä imuroida niitä. Osaa myös päästää itsensä joistain jumeista irti, kiipeää itse matalien kynnysten yli jne. Saa siivottua nurkatkin koska robotti ei ole pyöreä. Tässä meidän imurissa on myös ominaisuus, että sen voi yhdistää verkkoon ja ohjata puhelimella, esim töistä voit puhelimen kautta laittaa sen imuroimaan ja robotti lähettää sinulle puhelimeen viestin kun se on valmis. Aivan mahtava vekotin, ainakin eläintaloudessa. Pölyä ja karvaa löytyy joka kerta imurin suodattimesta aivan hirveitä määriä. :)
Meillä siis kynnyksetön sadan neliön alakerta. Aakeeta laakeeta.
Ap
Mulla on sekä halpis-Vileda että kalliimpi Neato käytössä. Halpista käytän Helsinki-kaksiossamme joka meillä on töiden takia ja kalliimpaa käytän talviasuttavalla mökillämme Etelä-Savossa, jossa vierähtää usein viikonloppu- ja loma-ajat sekä koko ajan myös pidempiä jaksoja etätöiden ansiosta. Jälkimmäinen onkin meillä se kodiksi ajateltu. Molempiin olen tyytyväinen. Kaksiossa meillä ei ole mattoja joten Vileda toimii ihan hyvin, mökillä sen sijaan on hyvät räsymatot, joista ollaan leikattu hapsut lyhyiksi joten laite ei juutu niihin. Perheessä kaksi aikuista ja pieni koira sekä joskus vierailevat opiskelevat "lapset". Robotti-imurit pyörivät imuroimassa joka päivä, laitan päälle kun lähden työhön tai lenkille. Tavallisella imurilla imuroin noin kerran kuussa.
Olen tykännyt Neatosta. Ei tietty tee täydellistä jälkeä, mutta en tee minäkään tavallisella imurilla. Ylläpitosiivous hoituu tuolla oikein hyvin. Mahtuu sohvan yms. alle ja työskentelee kohtuullisen fiksusti ja järjestelmällisesti. Kodista on tietysti tehtävä imurille sopiva, ettei se takerru ohuisiin johtoihin tai hapsuihin.
Vierailija kirjoitti:
Neato ainakin on toimiva. Kynnysten yli ei pääse ja suunnilleen koko sisustus pitää suunnitella imurin mukaan, jos sellaisen hankkii. En suosittele, ellei ole laajaa, laakeaa, suhteellisen esteetöntä lattiapintaa puhdistettavana. Toisaalta motivoi pitämään yksiönkin lattiaa puhtaana tavaroista.
Minulla oli/on Neato. Näyttö lakkasi toimimasta, paloi vaan kaiken aikaa kirkkaana. Ohjelmoi siinä sitten. Sen jälkeen siitä väsähti akku. Nyt se on poissa silmistä vintillä.
Todellakin kannattaa satsata laatuun. Meillä jo vissiin neljättä vuotta Neaton robotti -imuri, enkä tyytyväisempi voisi olla. Akut vain on pitänyt vaihtaa kertaalleen, muuten ei ole ollut mitään ongelmia. Joka toinen päivä hurruuttelee. Juurikin lemmikkien ja niistä lähtevän karvan takia hommasin ja tutkin tarkkaan eri vaihtoehtoja. Neatoon päädyin siksi, että se pyrkii kulkemaan systemaattisesti huoneet läpi, eikä vain palloile summassa. Ja käy todella myös nurkat läpi. Toki välillä saattaa jäädä jumiin tuolien jalkojen väliin tai harja menee tukkoon kissojen lelujen takia (epäilemme sabotaasia), mutta se huutelee sitten aina apua ja kun tukkeumat poistaa, jatkaa se siitä mihin jäi.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä suurissa ja avarissa tiloissa. Mutta jokainen niistä jättää nurkat pyöreiksi. Mulla on 45 m2 kaksio, jossa suht paljon tavaraa. Mattoja ei ole. Tuolit piti aina nostaa pois tieltä, samoin kenkätelineet sun muut. Sängyn alle se ei mahtunut, eikä lipaston alle. Mulla on lemmikkejä, joista kertyy karvavillakoiria. Ne kun jäi just nurkkiin ja noihin alusiin, niin sieltä sitten kivasti pöllähteli ilmavirran mukana esiin. Ja itse olen sitä mieltä, että kun kerran siivotaan niin sitten siivotaan kunnolla myös kaikki aluset. Suurin hyöty siitä nyt ehkä oli pikasiivoukseen, jos ei ehtinyt kuin pikaisesti siistiä enimmät paikat ennen vieraiden tuloa. Mulla oli halpis Dirty Devil, ja se hajosi. Pyörä jumittui ja ohjelma meni sekaisin, ei kulkenut enää minnekään. Ei ole ikävä.
Electroluxilla on sellainen kolmikulmainen, joka siivoaa nurkat tarkkaan. Myynnissä ainakin Gigantin verkkokaupassa.
Minulla oli halvin iRobot roomba, ja se oli kyllä hyvä kun sen voi jätää pyörimään päivällä ja ainakin minun sängyn ja lipastojen alle se mahtui. Nurkat voi ottaa itse sitten imurilla, tosin itse olen niin suurpiirteinen, ettei nurkkien pieni pölyisyys häirinnyt.
Meillä on ollut lähes 15 vuotta. Kyllähän se auttaa ylläpitosiivoamisessa mutta imurin työalue täytyy ensin tyhjentää enimmistä huonekaluista. Esim. keittiöstä kannattaa nostaa tuolit olkkarin puolelle että imuri pääsee ruokapöydän alle. Meidän imurilta jää pöytien jalkojen ympäristö imuroimatta samoin kuin seinien reunat.
Meillä työpaikalla (pieni teollisuusyritys) Vileda siivoamassa kahvihuonetta, toimistoa ja pukuhuonetta. Lattiapinta on matoton ja selkeä ja imuri käynnissä joka päivä joten tekee ihan hyvää jälkeä. Konetta käyttelee sihteerimme, joka myös moppaa levymopilla perjantaisin nuo lattiat ja pyyhkii pölyt sekä laittaa kahvikupit koneeseen. Ei tarvita siivoojaa tuon laitteen ansiosta, sihteeristä paljon enemmän hyötyä.
No, tuo vähän riippuu kylä siitä imurin laadusta ja sitten siitä millainen asuntosi on.
Me rynnättiin vähän liian hätäsesti ostamaan omalle. Hinnakas se oli (+500e), mutta oma asunto tuotti ongelmia.. joka huoneessa todella paksut karvalankamatot, joten eihän tuo oikein toimi niiden kanssa, samoin meillä täällä vanhassa talossa on korkeat kynnykset.. on tuossa tuo kynnystoiminto.. välillä tuo imuri on sitä mieltä, että kynnys on seinä, eli yli ei pääse.. välillä menee yli, ja välissä sitten taas jää keikkumaan kynnykseen..
Toinen ongelma on, että meillä on paljon loukkuja imurille.. Välillä se jää esim. tuolinjalkojen väliin jumiin... surruttaa vaan itsepintaisesti eteenpäin, eli jumittaa vaan paikallaan, sillon pitää läppästä , jolloinka se tajuaa pakittaa.. Meillä on myös jotain johtoja ikävästi niin, että välillä imaisee sisäänsä, ja niistä se on sitten pelastettava... etenkin yläkerrassa toi imuri imaisee aina verhonreunan, ja jää roikkumaan siihen verhoon. Olis suoraan sanoen hirveä homma tehdä tästä kämpästä robotti imuri ystävällinen.. *huokaus* joten odottelen vielä 10 vuotta, kun tekniikka kehittyy.. jos siihen sitten tulis myös toiminto, joka tois mulle viinilasin tonne sohvanpohjalle..
Mutta jos sulla on paljon avointa tilaa, ei kynnyksiä, ohuet matot, ja vähän loukkuja, eikä lattioilla turhia johtoja, niin kyllä se sitten menee... Muussa tapauksessa, en suosittele.
Mitä akut maksavat ja kuinka hankalaa niiden vaihto on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Electroluxilla on sellainen kolmikulmainen, joka siivoaa nurkat tarkkaan. Myynnissä ainakin Gigantin verkkokaupassa.
Mulla on tää Electrolux ja siinä on hyvä pyörivä sivuharja yhdessä kulmassa. Sillä se sutii seinänvierustat ja jää huonekalujen jalkojen ympärille pyörimään ja sutii ne puhtaaksi. Ei mulla tavallista imuria olekaan, putsaan lattialistojen päältä pitkävartisella pölyhuiskalla ja sillä voi samalla putsata jos on jotakin koloja mihin imuri ei mahdu.
Itse ostin aikoinaan yli 15 vuotta sitten siihenaikaan kalliin Romban 300-400€ ja olen ollut ja olen edelleen siihen tyytyväinen. Mutta niinkuin täällä on mainittukin niin sohvan ja sängyn pitää olla sen verran korkea jotta imuri mahtuu näiden alta imuroimaan. Oi autuutta en ole 15 vuoteen joutunut sohvan tai sängynalusta itse imuroimaan ;) matot pitää kyllä olla hapsuttomat ja ei mitkään pitkät karvamatot. Keittiön pöydän jalkojen ympäriltä imuroi ihan jees vaikka joku siitä täällä protestoikin tuolit nostan pöydänpäälle nurinniskoin koska niiden tuolinjalkojen väliin romba kyllä jää vaikeuksiin, tosin mun oppi ajankanssa tulemaan sieltä itse pois ;) Kengät eteisessä on EI Hyvä juttu varsinkin nauhakengät niitä romba rakastaa....jatkuu...
Minulla testivoittaja iRoomba. Ihana! Kevyet räsymatot hapsuineen vaikeita, raskaat villamatot ei. Johdot täytyy nostella ylös. Nurkat jäävät siivoamatta. Muuten loistava. Ei jää jumittamaan, vaan kääntyy ympäri, jos jostain ei pääse. Ylittää kynnykset, sitkeästi punnertaa Wassily-tuolin jalan yli. Mahtuu sängyn alle. Niin söpö, kun mennä hurisee. Hiljainen. Pieni rikkaimuri tarpeen sohvia ja verhoiltuja tuoleja varten.
Varmaan laadukas (kallis) on hyvä. Meillä oli semmonen satasen maksava. Jäi aina yhteen mattoon pyörimään puoleksi tunniksi ja sitten lataukseen. Seuraavalla kerralla lähti taas sitä mattoa imuroimaan. Oli kyllä puhdas matto meillä!! 😅 Otettiin sitten se matto pois, niin pääsi imuri muuallekin... nurkkaan jynssäämään jotain olematonta, kunnes taas lähti lataukseen. Jouduin imuroimaan itse jälkikäteen.