Minulla on kevätsiivous menossa ja karsin ja järjestelen tavaroitani
Huomaan miten vaikeaa joistakin tavaroista on luopua, jopa ihan typeriin juttuihin on tunneside! Parinkin ylimääräiseksi käyneen pahvisen säilytyslaatikon kohdalla mietin, että kehtaanko heittää tätä roskiin, koska ne olivat jo yli parikymmentä vuotta vanhoja ja kulkeneet mukanani muutosta toiseen :D Tuskin kuitenkaan parin vuoden päästä harmittelen sitä, että heitin ne pois, mutta silti epäilyttää. Mitä jos...
Oikeastaan ymmärrän hamstraajia hyvin, ei varmaan tarvittaisi paljoa niin itsekin voisin olla tavarakasan alle hautautunut hamsteri.
Mikä on hassuin juttu jos itse et ole meinannut pystyä luopumaan vai pystytkö karsimaan tavaraa miettimättä asiaa sen kummemmin?
Kommentit (18)
Tyhjät valokuva-albumit. Ostettu 15v sitten kun lapset olivat pieniä. Ikinä ei ollut aikaa laittaa lasten kuvia albumiin. Kuvat ja albumit on varastossa odottamassa sitä aikaa. Olisikohan hyvä lahja antaa lapsille kun täyttävät 18v.
Mä en raaskis heittää tavaroita pois mutta tylsää niitä yksitellen yrittää myydäkään jollain 2 eurolla netissä.
Olen käymässä raivaamaan myös kun muutto edessä. Ihan hirveästi rojua ei ole, mutta uuteen asuntoon en halua yhtä paljon turhaa rojua viedä. Ilman miestä ja lasta karsiminen olisi helppoa, mutta nyt on heidänkin aarteita vaikka miten. Miehelläni esimerkiksi on pieni laatikollinen edesmenneen isoisän astioita ja vaatteita, joita hän ei aio ikinä käyttää ja joiden olemassaolon hän muistaa vain muutoissa, mutta sitä ei saa hävittää. Itselläni on lahjaksi saatuja koruja, jotka eivät ole tyylisiäni mutta ajattelen loukkaavani antajan muistoa niistä luopumalla -ehkä tyttäreni ne haluaa isompana (todennäköisesti ei). Sitten on muuta rojua: turhia kansioita, turhia kodinkoneita, miljoonia leluja, istumattomia/pieniä vaatteita, liikaa astioita, turhia petivaatteita... niitä ei olisi ollenkaan vaikeaa heittää pois, jos olisi edes vähän rikki, mutta nuo on täysin ehjiä ja toimivia. Huoh.
Ennen joulua heitin vihdoinkin pois joulutarvikelaatikoissani yli 40 vuotta kulkeneita, lahjaksi saatuja pieniä joulukoristeita, jotka eivät milloinkaan ole olleet käytössä. Joka joulu katselin niitä uudelleen mutta en raskinut hävittää. Kyllä ne tietyllä tavalla joulun tuntua toivat mutta enköhän jatkossa pärjää ilmankin.
Kierrätykseen tai suoraan roskiin lähtivät mm. kultalamelangasta virkattu, käpristynyt ja muotopuoli kuusenkoristeeksi tarkoitettu kukka, piippurassista väänneltyjä hahmoja ja minikokoisia sinisiä kuusenkäpykoristeita. Koko joukon kruununa tavaroistani poistui kuusenkoriste, mikä esitti joulupukkia vessanpöntöllä (!). Onnea vain sen uudelle omistajalle!
Vanhoista froteisista kylpypyyhkeistä on vaikea luopua. Ne ovat koppuraisia mutta ehjiä, ja vaikka haluaisin päästä niistä eroon, tuntuu pahalta heittää ne roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoista froteisista kylpypyyhkeistä on vaikea luopua. Ne ovat koppuraisia mutta ehjiä, ja vaikka haluaisin päästä niistä eroon, tuntuu pahalta heittää ne roskiin.
Vie ne löytöeläintaloon.
Keskeneräiset käsityöt! Sielyä löytyy puolivalmista pipoa, virkattua peittoa, kynsikkäitä ja tyynynpäällist.
Yleensä luovun tavaroista helposti ja olen raivannut vaikka kuinka, mutta nuo pitäisi suoraan heittää roskiin eikä niitä voi lahjoittaa keräykseen, ja siksi kirvelee enemmän.
Olen kuitenkin 100% varma etten koskaan saa niitä valmiiksi. Kankaat vein jo kierrätykseen pari vk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaa ne puoliksi, leikkaa pois koppuraiset kantit ja koristenauhat (suosittu 80-luvulla :-) ompele siksakki kankaan ympäri ja käytä lattiarätteinä. Sitten ei enää harmita heittää pois kun vielä 10 vuotta niillä siivoat.
Vaarin perintörahoilla ostamani nojatuoli, hyvä istuttava. Oli pakko luopua kun risa.
Nykyään poistan heti kaiken mitä en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen joulua heitin vihdoinkin pois joulutarvikelaatikoissani yli 40 vuotta kulkeneita, lahjaksi saatuja pieniä joulukoristeita, jotka eivät milloinkaan ole olleet käytössä. Joka joulu katselin niitä uudelleen mutta en raskinut hävittää. Kyllä ne tietyllä tavalla joulun tuntua toivat mutta enköhän jatkossa pärjää ilmankin.
Kierrätykseen tai suoraan roskiin lähtivät mm. kultalamelangasta virkattu, käpristynyt ja muotopuoli kuusenkoristeeksi tarkoitettu kukka, piippurassista väänneltyjä hahmoja ja minikokoisia sinisiä kuusenkäpykoristeita. Koko joukon kruununa tavaroistani poistui kuusenkoriste, mikä esitti joulupukkia vessanpöntöllä (!). Onnea vain sen uudelle omistajalle!
Meillä tuollainen olisi kunniapaikalla kuusessa :D
Vierailija kirjoitti:
Mä olen leikellyt noita palasiksi ja siirtänyt siivouskäyttöön. Froteekangas on oivaa hankaamista vaativaan puhdistukseen. Niistä voi myös ommella vaikkapa pesukintaita.
Katsokaapa TLC-kanavalta Superhamstraajat-ohjelmaa. Sitä kummasti katsellessa alkaa ajatus hiipiä raivaukseen ja miettii joka tavaran kohdalla, että tarvitsenko todella tätä 20 vuotta kaapissa ollutta, muutoissa mukana kulkevaa tavaraa/esinettä enää? Jenkkiohjelma ja se hamstraushan on sairaus, mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkaa ne puoliksi, leikkaa pois koppuraiset kantit ja koristenauhat (suosittu 80-luvulla :-) ompele siksakki kankaan ympäri ja käytä lattiarätteinä. Sitten ei enää harmita heittää pois kun vielä 10 vuotta niillä siivoat.
Käytän mieluummin mikrokuituliinoja pintojen pesemiseen. Ne kiinnittyvät paremmin mun lattiansiivouslaitteisiinkin.
Olen muuttanut niin monta kertaa, ettei mulle tuota mitään tuskaa heitellä kamoja pois. Olen pari kertaa myynytkin kaiken omaisuuteni, kun olen muuttanut ulkomaille. Yksi tai kaksi laatikollista seuraa, siinä on muutama kymmenen rakasta kirjaa, pari tärkeää esinettä, joitain vaatteita. En ole enää vuosikausiin kiintynyt tavaraan. Voisin hyvin esim. asua valmiiksi kalustetussa vuokra-asunnossa tai hotellissa, mulle ei omat kamat ole tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaapa TLC-kanavalta Superhamstraajat-ohjelmaa. Sitä kummasti katsellessa alkaa ajatus hiipiä raivaukseen ja miettii joka tavaran kohdalla, että tarvitsenko todella tätä 20 vuotta kaapissa ollutta, muutoissa mukana kulkevaa tavaraa/esinettä enää? Jenkkiohjelma ja se hamstraushan on sairaus, mutta kuitenkin.
Hamstraus on eri asia kuin tavaroiden säästäminen. Hamstraaja hankkii ylenmääräisesti tavaraa, oli se sitten tarpeellista tai ei.
Tee niin kuin parhaaksi näet.