Terveellistä, hyvää tarjottavaa lastensynttäreille?
Mitä olette tarjoileet ja mikä on mennyt kaupaksi? Kyseessä 8v synttärit. Olen kiitollinen vinkeistä :) Voi olla vähän vaikeamminkin valmistettavia herkkuja.
Kommentit (35)
Mitäs jos tekisit siitä herkusta ohjelmanumeron? Kaikki lapset saavat muffinin koristeltavaksi ja siihen saa laittaa oman maun mukaan kuorrutetta, hedelmiä, karkkeja ja strösseleitä päälle. Toimii myös jäätelöannoksilla. Keskittyvät siihen ja itsekoristeltua on hauska syödä!
Siihen ohelle sitten vaikka vesimelonipaloja, juurestikkuja ja dippiä, popcornia ja järkeviä määriä karkkia? Ei hirveätä määrää, vaan hauskaa.
T: lastensynttäreitä töikseen järjestävä
Miksi ei saisi olla myös terveellisiä herkkuja? Hyvä antaa lapsillekin esimerkkiä siitä, että terveellinen voi olla hyvää. Kaikkea kohtuudella!
Terveellisiä vaihtoehtoja ovat muun muassa
hedelmäsalaatti
hedelmävartaat (esim. mansikkaa, viinirypäleitä, banaania jne)
ruisleipähampparit, pihvi voi olla esim. kasvispihvi
sorbetti marjoista
uunijuurekset
ruisjauhoihin tehty pizza, jonka täytteet valittu valikoiden terveellisistä aineksista (tomaattia, oliiveja, herkkusieniä, ananasta, kesäkurpitsaa jne) ja juustoa, muttei liikaa
dippivihannekset
rahka (marjoja tai hedelmiä, maitorahkaa, vispikerman määrää voi vähentää, sokeria ei tarvitse välttämättä ollenkaan, jos on makea hedelmä)
täytetyt paprikat
kasvislasagne täysjyvä lasagnelevyistä, ja kohtuudella juustoa käyttäen
tortillat (täysjyvä) ja paljon kasviksia täytteenä
Jne.. vain mielikuvitus on rajana. :) Hyvä ap, että panostaisit terveellisyyteen. Itsekin tekisin niin, jos lapsia hankkisin.
Olisiko sipsien sijaan popparit kivoja, jos ne vielä laittaisi sellasiin pieniin muffinsivuokiin tai vastaaviin. Eri meloneita joihinkin hauskoihin koktailtikkuihin. Voihan tarjota ihan tikkujäätelöt tai mehujäät, jolloin annos on kohtuullinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla myös terveellisiä herkkuja? Hyvä antaa lapsillekin esimerkkiä siitä, että terveellinen voi olla hyvää. Kaikkea kohtuudella!
hedelmäsalaatti
sorbetti marjoista
uunijuurekset
ruisjauhoihin tehty pizza, jonka täytteet valittu valikoiden terveellisistä aineksista (tomaattia, oliiveja, herkkusieniä, ananasta, kesäkurpitsaa jne) ja juustoa, muttei liikaa
dippivihannekset
rahka (marjoja tai hedelmiä, maitorahkaa, vispikerman määrää voi vähentää, sokeria ei tarvitse välttämättä ollenkaan, jos on makea hedelmä)
täytetyt paprikat
Jne.. vain mielikuvitus on rajana. :) Hyvä ap, että panostaisit terveellisyyteen. Itsekin tekisin niin, jos lapsia hankkisin.
Lasagnea lastensynttäreillä? Mahtaa lapsesta tulla tosi suosittu....
Miksi pitää aina alkaa märisemään jos joku ei halua syöttää synttäreilläkään niille tenaville pelkkää sokeria? Se että sinä märisijä et osaa syödä juhlissa muuta kuin sokerilla kuorrutettua sokeria ei tarkoita etteivätkö nykylapset osaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hedelmäsalaatti
sorbetti marjoista
uunijuurekset
dippivihannekset
täytetyt paprikat
Lasagnea lastensynttäreillä? Mahtaa lapsesta tulla tosi suosittu....
Ei hyvää päivää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokerittomia karkkejahan on vainka kuinka. Esim. irtokarkkeina. Viipaloituja hedelmiä tai hedelmä vartaita? Niitäkin voisin dipata johonkin, esim rahkaan tai jugurttiin.
Itse ainakin annan lapseni mielummin syödä sokeroituja karkkeja, kuin makeutusaineilla makeutettuja...
Lisäksi monet noista ei sokeri korkeista aiheuttaa laksatiivisia vaikutuksia eli sen sijaan että yksi lapsi oksentaa saattaa moni paskoa housuihinsa.
Jos karkkien jne määrä pelottaa niin jokaiselle lapselle oma itse tehty karkkipussi jossa on pieni määrä karkkia ja sitten muuta tarjottavaa mitä saa ottaa vapaasti
Vierailija kirjoitti:
Muutama konjakkiryyppy olisi paikallaan : )
Drinkkibaari suklaaputouksen viereen. Veikeitä nimiä ja värikkäitä juomia. Ikimuistoiset synttärit. Baileysdippi.
Mun mielestä voisi hyvin olla terveellisiä herkkuja, yllä oli jo monia hyviä ehdotuksia.
En kuitenkaan ymmärrä, miksi sen lisäksi haluat tarjota sekä kakkua, suklaata, karkkia että sipsejä. Tuossahan on jo ihan hirveä määrä erilaisia tarjoomuksia eikä noiden päälle lapset enää mitään terveellistä syö.
Miksi karkkien pitäisi olla terveellisiä? Sokerittomia makeisia ei kannata missään nimessä tarjota lapsille. Niitä kun syö vähän reippaammin, onkin loppupäivän vatsanväänteissä ja ripulissa.
Tee hieno kakku, sen lisäksi yhtä sorttia pientä makeaa ja muut syömiset terveellisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli 7-vuotisjuhlat ja perus herkkuja oli tarjolla.
Muut söi normaalisti herkkuja ja meni sen jälkeen leikkimään. Yksi tyttö istui koko kaksi tuntia pöydässä ja söi. Välillä kävi jossain mutta aina palasi takaisin. Oli kuulemma ollut huono olo koko illan. No ihan varmasti olikin. Vanhemmat rajoittaa herkkujen syöntiä ja kerrankin kun sai syödä niin ei osannut lopettaa.
Laita hedelmiä ja kasviksia dipattavaksi?
Tosin jos kuitenkin on tavallisiakin synttäri herkkuja niin veikkaan että jos siellä sokerihiiri on vieraana niin hän skippaa ne kasvikset ja vetää karkit ym naamaan.Mun kokemus tuosta on se, että yhtä lailla sellaiset joiden herkkujen syöntiä ei rajoiteta saattavat vetää niitä karkkeja sun muita herkkuja napaansa kauheita määriä, ainoana erona se, että heille ei tule huonoa oloa siitä. Mun yks kaveri aina selittää kuinka heillä aina karkkia esillä, eivätkä lapset siksi syö niitä niin kauheasti. Silti aina jos jossain vaikka kakkua tarjolla, niin skippaavat ruoan ja pyytävät lisää jälkkäriä. Karkkiin ja sokeriinhan tulee riippuvuus, joten mitä enemmän sitä syö, niin sitä enemmän elimistö sitä vaatii.
Itse uskon siihen kultaiseen keskitiehen. Meillä lapset saavat jälkiruoaksi aina pienen määrän jotain makeaa, esim. suklaapalan, ja mielestäni se on aika hyvin estänyt sellaiset överit tilanteissa, joissa herkkuja on saanut vapaammin. Mutta ei ole aukoton tuokaan systeemi. Seiskaluokkalainen poikamme vietti päivän yksin ja koska olin hankkinut hänelle mm. epäterveellisen roiskeläppäpizzan ja isälleen limsa on jostain syystä tosi tärkeää pizzan kanssa, niin poikahan oli käynyt ostamassa puolentoista litran limsapullon ja vetäissyt sen illan aikana. Olin aika yllättynyt. Eli kyllä noita mässäyshimoja voi tulla silloinkin, jos herkkuja on saanut säännöllisesti syödä. Eipä siinä kai voi oikein muuta kuin jatkaa sitä linjaa, että herkut kuuluvat elämään, niitä ei pidetä demoneina, mutta määrää vaan täytyy rajoittaa. Luulen, että ihmisten elimistöt reagoivat aika eri tavoilla, kehittävät riippuvuuksia eri tavalla tms., joten jos näkisin synttäreillä lapsen syömässä jatkuvasti, en välttämättä heti osoittaisi vanhempia syyttävällä sormella. Voi olla, että jos tällaisen lapsen kotona höllennettäisiin linjaa, lapsi ei alkuhuuman jälkeenkään pystyisi hillitsemään itseään vaan ne herkut maistuisivat aina vaan paremmin, vaikkeivat kiellettyjä enää olisikaan. Tämäkin kai on asia, jossa vanhemmat usein tuntevat lapsensa parhaiten.
Hyi tylsät pippalot, jättäisin menemättä.
Vierailija kirjoitti:
hedelmäsalaatti
sorbetti marjoista
uunijuurekset
dippivihannekset
täytetyt paprikat
No kun moni meistä on kerennyt kokeilemaan terveellisempiä tarjottavia ja huomannut, että ne ei tavallisilla lyhyillä lastenkutsuilla mene kaupaksi. Lapset ovat niin täpinöissään, että suurinosa ei malta kuin napostella. Kakunpalatkin jäävät monella puolisyötyinä lautaselle. Popparia, keksiä ja karkkia syövät jonkinverran ja sitten on jo kiire leikkimään. Samoin jätski ja mehujää on aina suosittua. Itse olen muutamana vuonna askarrellut kaikenlaisia hienoja tarjottavia, säästän ne kuitenkin jatkossa sukulaisten juhliin. Karkin määrää voi rajata helposti.
Jos itse järjestäisin synttäreitä, laittaisin tyyliin tällaiset tarjottavat:
- hedelmiä coctailtikussa (kokemukseni mukaan esim. mansikat menee lähes aina kaupaksi, samoin vesimeloni ja tuore ananas)
- popcornia
- valkosuklaapähkinöitä tms (ei paljoa "terveellisempiä" kuin karkit, mutta kokemukseni mukaan lapset ei syö noita yleensä yhtä hirveitä määriä kuin karkkia, koska pähkinät on aika täyttäviä. Ei tule niin huono olo).
- jotain itseleivottua, esim. marjapiirakkaa paloina tai mustikkamuffinsseja (valmiiksi paloiksi laitetut menee paremmin kaupaksi kuin kakku, ja itse leivottuna saa pidettyä sokerimäärän kohtuullisena)
Tuommoinen kuulostais minusta hyvältä, siinä on naposteltavaa ja silti makeita ja hyvänmakuisia juttuja. :) en kuvittelisi että noista tulis hirveän helposti huono olo, jos mustikkamuffinssit/marjapiirakka ei olisi överisokerista.
Marjaista hyytelöä, meillä ainakin uppoaa, eikä tarvii sokeria.
Vesimelonipizza, löytyy googlaamalla (jos teillä ei ois perinteistä kakkua niin ehdottaisin melonikakkua, googlaamalla löytyy tämäkin ihanuus). Värikäs, kevyt ja kiva.
Mokkaruutuja kesäkurpitsasta, lapset ei huomaa eroa, muttei tule niin paljon nopeita hiilareita, mistä voi tulla paha olo.
Yllä oli mainittu jotain ihania hedelmävartaitakin, mahtava idea! Rahkadippi (jos tuntuu, että dippiä tarvitsee) voisi toimia tämän kanssa :)
Ihanaa, että on muitakin, jotka koittavat vähentää sokerihöttöä lapsilla ^-^
Samaa mieltä. Nuo lettukestit ovat ihan hyvä idea myös, mutta luulen että tällä kertaa pitäydytään muissa tarjoiluisssa. T. Ap