Kilpirauhanen, Thyroxin pahensi arvoja ja oireita
Sain thyroxin reseptin puoli vuotta sitten ja olen syönyt sitä lääkärin antamien ohjeiden mukaan. Tänä aikana oireeni ovat kuitenkin menneet vain pahempaan suuntaan ja samoin labra-arvoni (TSH16 T4v 10). Luulen, että lääkäri nostaa annostusta seuraavaksi, mitä en uskalla tehdä, koska saan thyroxinista jo nyt sydänoireita, unettomuutta ja vatsan sekaisin. Minulla on siis vajaatoiminnan ja liikatoiminnan oireita sekaisin, taustalla autoimmuuni tulehdus. Lääkäri on yleislääkäri, joka kuvittelee tietävänsä mitä on tekemässä ja ei suostu laittamaan lähetettä erikoislääkärille. Mikä avuksi?
Kommentit (37)
Siis oikeestiko pitäisi mennä ruokaterapeutille ynnä muille erikoislääkäreille jos on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta? Mulla ollut tli 10v. Arvot ok paitsi vasta-aineet koholla. En mä ole muualla käynyt kuin terkkarilääkärillä :(
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeestiko pitäisi mennä ruokaterapeutille ynnä muille erikoislääkäreille jos on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta? Mulla ollut tli 10v. Arvot ok paitsi vasta-aineet koholla. En mä ole muualla käynyt kuin terkkarilääkärillä :(
Millainen sun olo on? Jos on oireita, niin kannattaa mennä. Mut jos tuntuu ok:lta eikä valittamista, niin sit ei tarvine.
Et voi käyttää 0,5 mg.
Ne ovat mikrogrammoja eivät milligrammoja.
Annoksesi on alhainen noille arvoille.
Varaa aika,endokrinologille, käy sitä ennen vaikka Cityterveydessä mittauttamassa omaan piikkiin ferritiinit ym
Pääsee otattamaan ilman lähetettä ja on edullista
Niiden tulosten kanssa sitten sinne endolle tai sisätautilääkärille
Ei tk osaa hoitaa
Kyllä minä nyt melkein sanoisin tekeväni virallisen valituksen, jos noilla arvoilla ei endokrinologille lähetettä anneta! Nyt kova kovaa vastaan ap, ihan pakko on antaa lähete!
No ei ole mikään pakko antaa lähetettä.
Eihän tuo TSH ole edes kovin korkea.
Annos on liian matala.
Itselläni TSH oli 98,5 kun vajis todettiin
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä nyt melkein sanoisin tekeväni virallisen valituksen, jos noilla arvoilla ei endokrinologille lähetettä anneta! Nyt kova kovaa vastaan ap, ihan pakko on antaa lähete!
Ongelma tuon lääkärin kanssa on juuri se, että hän ei tosiaan tiedä mitä on tekemässä ja ei millään suostu myöntämään sitä. Hänen mielestään esimerkiksi väsymykseni ei voi johtua kilpirauhasesta, koska arvot eivät ole vielä "niin huonot" ja vasta-aineet ovat "no, voi voi, eipä sille mitään voi". Vaikuttaa siltä, että koko tyyppiä ei yhtään voisi vähempää kiinnostaa vointini tai hoitoni. Mutta mitään lähetettä minnekään tai lisätutkimuksia hän ei suostu myötämään, koska ei kuulemma ole mitään muuta tehtävissä tai tutkittavissa. Nyt on aika hänelle taas varattuna, mutta ihan suoraan sanottuna ei huvittaisi edes mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuon lääkärin kanssa on juuri se, että hän ei tosiaan tiedä mitä on tekemässä ja ei millään suostu myöntämään sitä. Hänen mielestään esimerkiksi väsymykseni ei voi johtua kilpirauhasesta, koska arvot eivät ole vielä "niin huonot" ja vasta-aineet ovat "no, voi voi, eipä sille mitään voi". Vaikuttaa siltä, että koko tyyppiä ei yhtään voisi vähempää kiinnostaa vointini tai hoitoni. Mutta mitään lähetettä minnekään tai lisätutkimuksia hän ei suostu myötämään, koska ei kuulemma ole mitään muuta tehtävissä tai tutkittavissa. Nyt on aika hänelle taas varattuna, mutta ihan suoraan sanottuna ei huvittaisi edes mennä.
Kysy käynnilläsi, saisitko lääkäriltä potilaskirjaukset, lääkemääräykset, kaikki kirjallisena, sulla ei ole kopiokonetta kotona ja tarvitset paperit potilasasiamiestä varten..
5-10% kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavista potilaista ei hyödy Thyroxiinista eli oireita on lääkityksestä huolimatta.
T3-hormonilääke auttaa silloin mutta lääkäriä joka tätä kirjoittaisi, saat etsiä kyllä kauan.
Valvira pitää huolen ettei potilaat saa hoitoa. Kyllä, juuri näin päin.
Lääkärit jotka ovat määränneet t3-hoitoa, ovat jopa menettäneet oikeuden hoitaa kilpirauhaspotilaita.
Monet potilaat ovat menettäneet paljon rahaa etsiessään lääkäriä jolta saisi avun.
Osa käy hakemassa lääkkeet ulkomailta.
Minä olen myös tässä tilanteessa ettei Thyroxin auta annosnostoista ja oikeasta ruokavaliosta huolimatta.
Ferritiiniarvo, D-vitamiinitaso ja seleenin saanti on kunnossa. Laaja verenkuva ok.
Kilpirauhanen ei vaan toimi eikä apua siihen saa.
Moikka! Kuulostaa todella ikävältä vaivalta, tuohonkin kannattaa kokeilla monia eri keinoja,
itselläni on ollut yksi tuote mikä on osoittautunut käytössä todella toimivaksi. Voin jakaa tähän vielä linkin,
koska itselläni se on toiminut.
Voin suositella tätä tuotetta teille kaikille. Alhaalla linkki mistä voi käydä tilaamassa.
Moikka! Kuulostaa todella ikävältä vaivalta, tuohonkin kannattaa kokeilla monia eri keinoja,
itselläni on ollut yksi tuote mikä on osoittautunut käytössä todella toimivaksi. Voin jakaa tähän vielä linkin,
koska itselläni se on toiminut.
Voin suositella tätä tuotetta teille kaikille. Alhaalla linkki mistä voi käydä tilaamassa.
Lääkitys on aivan liian matala. Sitä pitäisi nostaa 6 vk välein (samalla labrat). Terveillä t4v on 15-20. TSH saa lääkkeellä olla liki nollaa. Raudat pitää hoitaa kuntoon, ferritiini 100 väh. (Crp alle 3).
"saan thyroxinista jo nyt sydänoireita, unettomuutta ja vatsan sekaisin. Minulla on siis vajaatoiminnan ja liikatoiminnan oireita sekaisin, taustalla autoimmuuni tulehdus"
Onko se ylipaino ainoa "vajaatoiminnan oire"?
"Hänen mielestään esimerkiksi väsymykseni ei voi johtua kilpirauhasesta"
Vajaatoimintaväsymys on kuin ihanan rentoa teiniväsymystä viikonloppuisin ja jumittamista ilman, että saa mitään aikaan.
Liikatoimintaväsymys on duracellpupupu joka tärisee yöt hereillä, mutta ei silti pysähdy ennenkuin menee rikki väsymystä. Olo on etten tässä enää kauan elä muutenkaan.
Kumpaa sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdat lääkäriä.
Pyysin aikaa varatessa päästä toiselle lääkärille, mutta hoitaja totesi siihen vain, että pitää mennä tälle samalle hoitavalle lääkärille. Muuta vaihtoehtoa ei annettu.
Varaa aika yksityislääkäriltä, jos on varaa.
Kannattaa mennä asiantuntevalle lääkärille saamaan tarkka diagnoosi ja lääkitys. Onko otettu kaikki mahdolliset kilpirauhasarvot?
Nyt tuntuu ettei hoito ole kunnossa ja toimiva eikä hoitosuhde toimi sekään. Julkisella puolella sulla on oikeus vaihtaa lääkäriä terveysasemalla. Mutta sinun pitäisi melkein saada lähete endokrinologille. Jos et julkisella saa, sitten menet yksityiselle.
Ja silloinkun lääkärille pääsee, voi samalla kysyä lääkärin mielipidettä ruokavaliohoidosta. Olisi tärkeä saada ohjaus ravitsemusterapeutilta eli lähete sinnekin. Vähintään pitäisi tietää jodit, B-12, rauta, yms. perusasiat.
USA:ssa varsinkin Hashimoton thyreoidiittiin on saatu apua paleotyyppisellä ruokavaliolla. Autoimmuunioireita voi vähentää ruokavalio, jossa vältetään yleisimpiä allergeenejä ja tulehdusta lisääviä ruoka-aineita kuten viljat, kananmuna, palkokasvit, maitotuotetteet, pähkinät ja siemenet, koisokasvit sekä kahvi, alkoholi ja sokeri yms.. En tiedä onko tästä Suomessa tietoa julkisella puolella ja onko lääkäreillä mitään tietoa asiasta. Tämä ei ole siis lääkehoidon vaihtoehto vaan sen rinnalla toteuttava hoito.
Miten se toteutetaan riippuu diagnoosista ja onko ns. vuotava suoli ja/tai IBS. Jotkut noudattavat totaalista välttämisruokavaliota 4-6 viikkoa ja sitten lisäävät yhden ruoka-aineen kerrallaan testaten mikä sopii mikä ei. Toiset jättävät pois lähinnä viljat, sokerin, teollisen rasvan, yms.