Hoitovapaa ja yksityinen päiväkoti?
Onko mahdollista olla hoitovapaalla samaan aikaan, jos lapsi on osa-aikaisena yksityisessä päiväkodissa? Ilmoitin töihin aikoinani, että olen hoitovapaalla kunnes lapsi täyttää kolme lokakuun alussa. Nyt saisimmekin paikan yhdestä yksityisestä, mutta siellä olisi pakko aloittaa jo elokuun alussa, jotta saa paikan. Lapsi voisi aloittaa 20h/vko ja lokakuussa jatkaa 20-35h/vko, kun työt alkaa.
Vai pitääkö työnantajalle ilmoittaa, että lapsi meneekin hoitoon jo aiemmin? Voiko he velvoittaa tulemaan töihin jo aikaisemmin? Toisaalta sijainen on palkattu mun tilalle lokakuulle asti, enkä usko, että pystyisivät mulle muita töitä järkkäämään. Vai kuuluuko tämä hoitokuvio edes työnantajalle? Mieluusti totuttaisin lapsen pikkuhiljaa hoitoon ensin hetken aikaa vähän lyhyempää päivää.
Kommentit (4)
Voit olla hoitovapaalla, mutta et saada kotihoidon tukee ja yksityisen hoidon tukea samaan aikaan. Kannattaa myös huomioida, että jos oot yhä kotona ja lapsi yksityisessä hoidossa niin hänellä on suurempi varhaiskasvatusoikeus vasta sitten kun palaat töihin.
Tottakai voit olla kotona ja lapsi mennä hoitoon kun on kyse yksityisestä päiväkodista. Kotihoidon tuen saat normaalisti. Työnantajalle ei tarvitse ilmoittaa mitään.
Kysy työnantajaltasi, miten hän suhtautuu tuohon. Olet kuitenkin sieltä hoitovapaalla hoitaaksesi lasta. Todennäköisesti asia on ihan ok.
Nosto