Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaamisesta, auttakaa nyt opea!

Vierailija
22.03.2017 |

Minulla on kaksi muutaman tytön ryhmää (yläkoulu), joilla on kokoajan jotain kähinää. Kiusaamisesta on nyt raportoinut molemmista ryhmistä pari huoltajaa ja oppilasta. Minun silmiini tuo on molemminpuolista, enkä ole keskusteluissa saanut selville, kuka lopulta kiusaa ja ketä. Kyse on haukkumisesta, tuijottamisesta, some-viesteistä jne.

Olen jutellut jokaisen tytön kanssa. Heistä kaikki nimeää joitakin kiusaajia, mutta aina siitä eri porukasta. Olen puhuttanut koko luokan. Ei sen selvempää tietoa. Olen kutsunut huoltajat ja tytöt yhdessä keskusteluun. Kaikki huoltajat pitävät oman lapsensa puolta ja lopputulos oli ihan samanlaista riitelyä kuin tyttöjenkin kanssa.

Mitä mä nyt teen? Itse olen sitä mieltä, että tuossa ei ole edes kyse kiusaamisesta vaan riitelystä. Sanoin näin palaverissa ja nyt pari huoltajaa on sitä mieltä, että minua ei kiinnosta kiusaamisen selvittäminen... Pari huoltajaa on tosi ärhäköitä ja luulempa, että seuraavaksi tämä siirtyy johonkin some-keskusteluun tämäkin. Kun koulussa kukaan ei puutu kiusaamiseen.
Onko hyviä ideoita? Mistä mä nyt tunnistan sen kiusaajan? Uhreja on kyllä vaikka joka sormelle.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti et opeta äidinkieltä.

kokoajan = koko ajan

luulempa = luulenpa

Vierailija
2/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoita ne ryhmät ja pistä tekemään joku yhteen hiileen puhaltamista vaativa tehtävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä opettajaa, jota kiusaajat vie kuin pässiä narussa. Tietenkään sinä et huomaa mitään, koska et halua huomata. Sinulle on turha kertoa kiusaamisesta, koska asettaudut valmiiksi puolustuskannalle: tämä ei ole kiusaamista, tämä on riitelyä. Arvaapa kahdesti, salliiko opettaja riitelyn luokassaan? No ei salli, siihenkin pitää puuttua.

En ymmärrä puhuttelujasi ja palaverejasi, jos et kykene käyttämään yksinkertaisimpia keinoja kiusaamisen kitkemiseen. Entä jos avaisit silmäsi ja tajuaisit, että kiusattu puolustautuu ja sinulle se on riitelyä.

Vierailija
4/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kyse ole tästä keissistä ?

http://tyylikastapolitiikkaa.blogspot.fi/2017/03/normi-perjantai.html?m…

Hankala tilanne kieltämättä. Oletko pyytänyt esimieheltäsi apua asian selvittelyyn?

Vierailija
5/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

How about a keksitty story?

Vierailija
6/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koulussa ole kuraattoria, psykologia? Jäätkö tämän kanssa yksin? Kysy heiltä apua? tai reksiltä? Kuuluuko koulu Kiva-kouluun?

Vierailija
7/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeeko tytöt itse tilanteen ahdistavana vai miten koko tilanne edes tuli sinulle ilmi?

Vierailija
8/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit päätellä vanhemmista kuka on kiusaaja, sellainen lapsi kuin vanhempi.

Hyvä idea on erottaa porukat toisistaan ja pistää tekemään ryhmätöitä ihan kaksistaan parettain kunnes oppivat tulemaan toimeen.

Vierailija
9/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ope,

Olen ollut tällaisessa luokassa äitinä. Tilanne ei sinulle todellakaan ole helppo mutta pyydä apua rehtorilta JA kirjaa ylös kaikki mitä olet tehnyt selvittääksesi tämän ns kiusaamisen. Joku näistä tytöistä voi vielä 10 vuoden kuluttua ryhtyä käräjöimään asiasta koulua vastaan.

Omaa lastani ei syytetty kiusaajaksi mutta kaikki oppilaat ja huoltajat olivat tässä sopassa kuulijoina ja kuultavina. Oman tyttöni käsitys oli, ettei tapahtunut mitään mikä olisi 'kiusaamista' vaan muutaman 'äidin oman lelliprinsessan' valtataistelua ja tappelua pojista (jotka siis eivät olleet tässä mukana) ja kissatappelua - ja sitten taas toisena päivänä oltiin ihan bestiksiä.

Tilanne meni esim niin pitkälle että opettaja 'kielsi' näitä tyttöjä olemasta koulun ulkopuolella missään tekemisissä - harmi vaan että olivat samassa joukkueessa (missä ei ollut mitään keskinäistä rähinää..)

Kaiken kaikkiaan asiaa selvitettiin ja jankattiin ja siihen vedettiin mukaan eri tyttöporukoita ja kuka on kenenkin puolella on toisia vastaan... - oma tyttö valitsi viettää aikansa koulussa naapuriluokkalaisten kanssa ja valitsi myös aikanaan lukion sillä perusteella että pääsi näistä riesoista eroon.

- niin ja myös opettajat kiusasivat tässä luokassa. Esim se voitiin tulkita kiusaamiseksi että opettaja sanoi "ei voi olla totta ettet sinä ole taaskaan tehnyt kotitehtäviä" tai "kyllä kaikkien nyt jo yläkoulussa pitäisi tietää minä vuonna Suomi itsenäistyi" tms.

Erityisen usein kiusaaminen oli myös sellaista, että opettaja ei uskonut ettei tyttö voinut tehdä tänään sanakoetta tms koska hänellä oli kuukautiskivut tms.

Ei käyntimaksu opettajia kateeksi vaikka AP ei siltä ehkä tunnu niin kyllä siellä vanhemmissa (ja koululaisissakin) on niitä, jotka näkee asian samalla tavalla kuin sinä :)

Vierailija
10/10 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa !!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi