Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesäaikaan siirtyminen. Illalla vai aamulla valoisampaa?

Vierailija
22.03.2017 |

Selittäkää toopelle miten toi valoisuus muuttuu?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteenpäin tunti eli illalla pitempään valosaa.

Vierailija
2/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee luokkaan "helmiä sioille" jo....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi muistisääntö: pitkä kuin kesäilta.

Vierailija
4/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat vaikeita asioita.

Vierailija
5/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisköhän Facebook?

Vierailija
6/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eihän se auringonnousu- ja -laskuajan välinen aika muutukaan kelloa kääntämällä. Ideana on, että kun aurinko nousee aikaisemmin (keväällä) niin ihmisetkin nousevat aikaisemmin ja tällöin se "valoisa aika" tulee paremmin hyödynnettyä. Vastaavasti syksyllä nukutaan pidempään, kun aurinkokin nousee myöhemmin. Tällähän ei ole Suomen leveysasteilla edes teoreettista hyötyä kesällä tai talvella. Päivä on tällöin joka tapauksessa niin pitkä tai lyhyt, joten ei ole merkitystä valon kannalta nouseeko tuntia aiemmin vain myöhemmin.

Vierailija
7/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelloja siirretään aina kohden juhannusta.

Vierailija
8/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat vaikeita asioita.

Niin ovat, en helvetti millään ymmärrä miksi niitä kellonaikoja vatvotaan? Turhinta ikinä ja helvetin ärsyttävää.

Vierailija
9/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmä käteen. Siitä tässä ei ollut kysymys.

Vierailija
10/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin kerran opettaa blondille (ihan oikeasti tällä kertaa), että kelloja siirretään aina kohti lähintä kesää. Ei auttanut. Hänelle ei lokakuussa valjennut, että viime kesä oli lähempänä kuin ensi kesä.

Vierailija
11/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitais toi kääntely lopettaa jo. Mahtaakohan mun elinaikana sellaista päivää enää koittaakaan. Mä tykkään, että työssäkäyvältä menee valoisat illat ihan hukkaan kun aamula pitää kuitenkin herätä aikaisin töihin, oli valoisaa tai ei. 

Pystytäis vaan normaaliajassa. Niin aurinkokin olisi keskitaivaalla kahdeltatoista kuten kuuluisikin.

Vierailija
12/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitais toi kääntely lopettaa jo. Mahtaakohan mun elinaikana sellaista päivää enää koittaakaan. Mä tykkään, että työssäkäyvältä menee valoisat illat ihan hukkaan kun aamula pitää kuitenkin herätä aikaisin töihin, oli valoisaa tai ei. 

Pystytäis vaan normaaliajassa. Niin aurinkokin olisi keskitaivaalla kahdeltatoista kuten kuuluisikin.

Aurinko ei ole Suomessa koskaan kahdeltatoista keskitaivaalla.

Vierailija
13/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heitetään tällainen esimerkki.

Kelloja ei ole vielä käännetty kesäaikaan.

Aurinko alkaa laskea siinä vaikkapa kuuden kieppeillä illalla.

Seuraavana iltana, kun kelloja on siirretty tunti eteenpäin,

aurinko alkaakin laskea siinä seittemän kieppeillä illalla (entisen kuuden sijaan).

Sama aamuun. Jos nyt on valoisaa vaikkapa klo 7 aamulla,

niin kellojen kääntämisen jälkeen se valoisuus tuleekin vasta klo 8.

Vierailija
14/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl se ennen oli. Koulun oppikirjassakin neuvottiin käyttämään kompassin tapaan aurinkoa keskitaivaalla.

Vierailija
15/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se. Noin Joensuun pituuspiirillä silloin kun ollaan normaaliajassa. Länsi-Suomi on talvella vähän ja kesällä vähän enemmän väärässä ajassa, mutta ei niin paljon että aikavyöhyke UTC+1 olisi perusteltu.

Vierailija
16/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja meille toopeillekin muistutuksena, että aina kohti kuluvan vuoden juhannusta.

Ja valoisuusasia tuli jo moneen kertaan, mutta jos tuntuu ulkoa opitulta hokea itselleen, että illalla on valoisampaa, niin voi ajatella konkreettisesti kellonkääntösunnuntaina, että vielä lauantai-iltana klo 18.30 oli melko hämärää, mutta nyt sunnuntaina samaan aikaan on valoisaa ja vasta joskus 19.30 jälkeen on lauantaita vastaava hämäryys.

Vierailija
17/17 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on keskitaivas? Entä mitä muita osia taivaassa on?

Olen aina ajatellut että aurinko paistaa etelästä kahdeltatoista (paitsi kesäaikaan se vähän heittää).

Kesäaikaan siirtyminen on mielestäni aivan turhaa pelleilyä.

Samalla pitäisi oikeastaan siirtää koulut ja työpäivät alkamaan tuntia normaalia myöhemmäksi niin siitä kellojensiirtelypelleilystä ei olisi niin paljon harmia.