Toisitko raittiuden julki työhakemuksessa?
Onko raittiuden mainitseminen työhakemuksessa (ravintola-ala) korrektia?
Kommentit (20)
En mainitsisi hakemuksessa. Tulee ensimmäisenä mieleen, että sulla on joku syy sitä korostaa.
Työhaastattelussa siitä voi mainita, jos puheeksi tulee, mutta en sielläkään ensisijaisesti julistaisi asiaa.
Älä mainitse, kuulostaa kuivilla olevalta alkoholistilta.
En. En ole huomannut korrelaatiota alkoholinkäytön ja työsuorituksen laadun välillä. Itse asiassa, raittiiden joukossa on aika paljon myös vähän erikoista porukkaa. Joten ei.
En minäkään mainitsisi, vaikka raittius on kyllä hieno asia. Varsinkin ravintola-alalla tuntuu olevan alkoholin suurkuluttajia. Eipä sekään työnantajan asia ole, kunhan ei töihin vaikuta.
En todellakaan toisi. Kuten en toisi seksuaalista suuntautumista, uskontoa, automerkkiä tai varallisuuttanikaan.
No heti tulisi ainakin mulle mieleen että jaa onko sitten ollut jotain ongelmia vai miksi haluaa sitä korostaa. Hyvä juttu omassa elämässäsi tuo on mutta ei sitä tarvitse mainostaa.
En ole maininnut. Ei mielestäni kuulu työhakemukseen. (En tupakoi, ei siis ole kyse siitä!) Kohtahan siihen tulisi laittaa jo "muut" -kohtaan: kuparikierukka.
Eli ei, tupakointi ei kuulu työhakemukseen.
Jos työpaikkahaastattelussa kysyttäisiin, voisin vastata, vaikka kysymys onkin epäasiallinen. Kysykööt entiseltä työnantajalta, olenko hoitanut työni asiallisesti vai onko paljonkin krapula-aamuja.
Kuinka voi olla asiantunteva ja suositella vaikka viiniä, jos ei itse juo?
Eiköhän raittius (työaikana) oteta itsestään selvyytenä. Vapaa-ajalla se taas ei ole työnantajan asia.
Toisin julki säännölliset elämäntavat, koska se on totta, raittiudenkin näin että kohtuudella. Ei ole asiaton kysymys ei myös vastauskaan.
Ei tulisi mieleenkään, sellainen kuulostaisi juuri siltä että on taustaa alkoholiongelmaisena.
Jos hakisin Alkoon johonkin sellaiseen hommaan, jossa vastataan alkoholittomasta valikoimasta, niin mainitsisin. Muuten ehkä hieman erikoista.
Älä laita! Rekrytoin ihmisiä ja itse tunnen näitä raittiita ja absolutisteja, moni heistä muutenkin erikoisia tavoiltaan.
En mainitsisi työhakemuksessa, koska se tosiaan silloin tuntuu siltä että sitä yritettään korostaa ja näin voisi tehdä alkoholisti tai muiden aineiden käyttäjä, joka on ollut kolme viikkoa kuivilla. Toinen mikä tulee kans heti mieleen on se että jos kuuluu johonkin uskonlahkoon.
Työhaastattelussa voi mainita että ei käytä alkoholia tai muita päihteitä, kun silloin pääsee heti myös selittämään syitä siihen, jos toinen sitä ihmettelee tai haluaa lisäselvitystä.
Vierailija kirjoitti:
En. En ole huomannut korrelaatiota alkoholinkäytön ja työsuorituksen laadun välillä. Itse asiassa, raittiiden joukossa on aika paljon myös vähän erikoista porukkaa. Joten ei.
Joopa joo. Naapurin alkoholistilla vaihtuu aika tiuhaan työpaikat. Runsaasti viinan kanssa läträävillä sattuu ja tapahtuu. Työreissuilla voi hirttää ilalla ryyppy päälle ja seuraava päivä menee nukkuessa tai sitten asiakas huomaa että on kännissä, liikenteessä kun poliisi pysäyttää niin lähtee ajokortti kuivumaan jne.
Täydellinen ehdottomuus ei välttämättä kuulosta hyvältä. Usein ehdottomat ihmiset, asiassa kuin asiassa, koetaan hankaliksi ihmisiksi työtovereina. Jos taas työnantaja painottaa erityisesti tällaista seikkaa, tulisin epäluuloiseksi.
Työhaastattelussa kysyttiin suhdetta alkoholiin. Mainitsin totuudenmukaisesti ja ylpeänä kuuluneeni opiskeluaikana teekkarien raittiusseuraan. Haastattelijat jäivät katsomaan kysyvinä ja kertoivat sitten tietävänsä että teekkarien raittiusseuran tavoitteena on juoda kaikki alkoholi pois kiusaamasta muita.
Sain tietenkin tuon työpaikan.
Ei kannata mainita.