Voiko uskovainen (ev.lut.) syödä seitania?
Kysyn ihan tosissani. Mies osti paketin seitanleikettä. Maistoin viipaleen ja se on hyvää mutta harmittaa tuo nimi. Olen kasvissyöjä ja töissä seurakunnalla. Tiedän, että työkaverit kiinnittäisivät huomiota, jos tekisin eväsleivät makkaran näköisellä täytteellä. En voi valehdella, että se on kanamakkaraa.
Kommentit (23)
Ei taida olla Raamatussa jaetta jossa kiellettäisiin seitan nimisen ruoan syöminen :S
Pidän itseäni uskovaisena, mutta en millään keksi, miksi en voisi syödä seitania.
Eikös ne kasvissyöjät ole kaikki hippejä ja ateisteja ja ties mitä seitaninpalvojia. Nyt sellaiset eväät äkkiä ongelmajätteeseen ja kylpy vihkivedessä. Ehkä vielä pelastut.
Ev.lut. voi, mutta katoliset ja ortodoksit eivät missään nimessä!
Vierailija kirjoitti:
Eikös ne kasvissyöjät ole kaikki hippejä ja ateisteja ja ties mitä seitaninpalvojia. Nyt sellaiset eväät äkkiä ongelmajätteeseen ja kylpy vihkivedessä. Ehkä vielä pelastut.
Kaikki vegaanit on seitaninpalvojia, todisteena vegaanien kokkiohjelma:
!!Täällä kanssa uskova, itse ajattelen että jos joku ahdistaa niin en tee. Mutta joo, mistähän tuo nimi tulee? En ole kasvisruokiin niin paljon perehtynyt. Siunausta ja kaikkea hyvää! :)
Mä oon tehnytkin seitania, kuten moni ystävänikin. Osa heistä seurakunnan työntekijöitä :)
Wikipedia osasi kertoa, että 7. päivän adventistit ovat jopa suositelleet seitania ruokavalioon. Ja nimen seitan etymologiaa:
Etymology of seitan
The word seitan is of Japanese origin and was coined in 1961 by George Ohsawa, a Japanese advocate of the macrobiotic diet, to refer to a wheat gluten product created by Ohsawa's student Kiyoshi Mokutani. In 1962, wheat gluten was sold as seitan in Japan by Marushima Shoyu K.K. It was imported to the West in 1969 by the American company Erewhon.
Kiitos asiallisista vastauksista! En oikein tajua tuota alapeukutusta, koska kysyn tosissaan. Vai meinaako se, ettei suurimman osan mielestä ole ok tuota syödä. Olen vasta aloittanut työpaikallani enkä haluaisi mokata tällaisella jutulla. Kotona siis uskallan tuota syödä varmaan toisenkin kerran mutta en vaan haluaisi joutua käymään työkavereiden kanssa kahvipöydässä keskustelua, joka voi saada muut suhtautumaan minuun tai elämänvalintoihini epäillen. Kun se tuote kerran on tehty vehnästä yms eikä siinä ilmeisesti ole mitään saatanaan tai seitiin viittaavaa, niin miksi tuollainen nimi. Mielestäni tuo vie jo suuren osan potentiaalisesta asiakaskunnastakin.
ap, voisitko nyt selittää, miksi sinun mielestäsi uskova ei voisi syödä seitania? Kun minä en vain kerta kaikkiaan ymmärrä, mikä siinä voi olla kiellettyä. Sen takia olet varmaan saanut alapeukkujakin.
Ev-lut uskova
Seitan ryömii yöllä koristen telkkaristasi ja kääriytyy siunattuun leipätaikinaasi.
Et voi syödä seitania
Asiaa ihmetelleelle (14):
Jotkut tuntemani kristityt noudattavat vanhan testamentin ruokasäädöksiä. Esim ettei syödä jänistä, kamelia, juustohampurilaisia... Ruoka ei siis ole ihan yksinkertainen juttu. Tästä näkökulmasta kysymykseni ei mielestäni ole outo. Onhan tällä ruualla sielunvihollisen nimi. Varsinkin ajattelen kauhulla sitä, miten voisin jutella asiasta ulkomaalaistaustaisen työkaverin kanssa, kun ainoa yhteinen kieli on englanti.
Ap
Jos sitä ei mainita Raamatussa, ei voi syödä. Niinkuin ei voi käyttää nettiä ja av:kaan.
Miksei, jos jeesustakin syödään ehtoollisella.
Miksi VT kieltää juustohampurilaiset? Entä sein?
Papin pitää siunata se, ennen kuin sitä voi syödä. Jos ehdit jo maistaa, niin päästit seitanin sisällesi.