Miten parantaisin enkkuani, kun ongelma on sanavarasto, ei kansalaisopisto
Kansalaisopistoa olen kokeillut pariin kertaan, keskustelukurssia ja 4-tason kurssia. Toinen ope painotti matkailua ja kulttuuria, toinen kielioppia ja ääntämistä. Minun parhaat puoleni ovat juuri hyvä ääntäminen ja kieliopin hallitseminen, ainakin opettajani ovat antaneet tästä pisteitä hyvin. Mutta joudun jatkuvasti turvautumaan sanakirjaan. Miten saisin parannettua sanavarastoa niin, että jotain jäisi päähänkin? Olen parilla englanninkielisellä foorumilla, mutta en nyt viitsi ihan jatkuvasti niilläkään roikkua. Kirjeenvaihtokavereita en ole enää löytänyt näin aikuisiällä. Matkailuun ei tällä hetkellä ole aikaa, mutta vuoden päästä haluaisin osaisin puhuakin jotain, eli silloin lähden maailmalle.
Kommentit (9)
Seuraa säännöllisesti maailman menoa täältä:
Samaa mieltä ekan vastaajan kanssa, lue vaan reippaasti kirjoja jos ääntämys ja kielioppi on hallussa. Niitä kirjojakaan ei tarvitse sanakirjan kanssa lukea. Ei haittaa, jos et ymmärrä kaikkia sanoja. Hiljalleen ne tulevat uudestaan vastaan erilaisissa yhteyksissä ja alat hahmottamaan niiden merkityksen, vaikket välttämättä tietäisi tarkalleen mitä ne suomeksi tarkoittavat.
Vaikeaa on täälläkin. Meikä ääntää täysin pasfkasti englaniksi keskulteltaessa.
Etsi englanniksi kirja, jota olet lukenut suomeksi ja jonka tunnet hyvin. Itse luen ruotsiksi yhtä suosikkikirjaani, koska se on alkuperäiseltä kieleltä ruotsalainen. En osaa ruotsia oikein yhtään, mutta kummasti sitä tarttuu sanoja ja tajuaa seurata kirjan juonta, kun muistaa sen suurinpiirtein suomeksi! Suosittelen.
Sanavarastoa voi laajentaa vain opettelulla. Kirjan/uutisten lukeminen/kuuntelu on varmaan helpoin tapa. Kokonaisuus tulee selväksi, kun kertaa yksittäisiä sanoja sanakirjan avulla. Myös englanninkielisillä foorumeilla voi käydä keskusteluja, sanat jää paremmin muistiin, kun käyttää niitä aktiivisesti.
Miksi kansalaisopiston pitäisi olla sinulle ongelma?
Ei sanavarasto laajene millään kurssilla, ei mikään opettaja pysty kaatamaan niitä satona sinun päähän jos et itse jaksa opetella. Sanastoja vaan esille ja alat tankkaamaan niitä, kokeilet sitten muistatko ja jos et niin lisää harjoitusta jne. Muutama tunti päivässä niin vuodessa olet parantanut sanastoasi paljon.
Lue kirjoja englanniksi. Helppoa, halpaa (kirjastosta) ja mukavaa!