Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kehonkuvani vääristynyt vaiko vaatekaupat huijaavat?

Vierailija
20.03.2017 |

Tunnen itseni niin isoksi pökkelöksi. Sovittaessa aloitan aina koosta 40 ja liikun siitä sitten siihen suuntaan, mihin tarvitsee (liikkeestä riippuen). Olen aina pukeutunut koon 36-40 vaatteisiin, mutta viimeaikoina olen huomannut kokojen 34-36 istuvan parhaiten. Otan rekistä kyseisen koon vaatteen, ja katson, että onpas minimaalinen enkä usko vaatteen mahtuvan päälleni. Kuitenkin sen mahduttua, ja ostettuani vaatteen alan näkemään sen valtavana telttana. Termi vanity sizing on minulle tuttu, mutta miten tuota voidaan soveltaa vaatekokoihin, jotka periaatteessa pelaavat tuumakokojen mukaan?

Olen epäsopusuhtainen pituuteeni nähden. Minulla on lyhyet jalat ja iso perse sekä leveät hartiat ja liian isot rinnat. Jos vaikka rintani olisivat pienemmät, ehkäpä kokoa B, kokisin olevani hoikempi ja viehättävämpi.

Tuossa juuri kahlatessani vaatekaappiani läpi, huomasin omistavani HMltä kaksi melko samantyyppistä, tyköistuvaa mekkoa, joista toinen on kokoa 36 ja toinen kokoa 40. Molemmat istuvat sopivasti. Muilla samanlaisia huomioita?

Pahoittelut hieman rönsyilevästä tekstistä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kokoihin tullut jokin muutos kun maailmassa kasvaa isojen ihmisten määrä? Entinen M on nykyinen S tms.

Vierailija
2/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteiden koko on suurentunut viime vuosina, jotta lihavat olisivat tyytyväisiä, kun koko 40 meneekin päälle. Ennen käytin koko 36, nut menee 32, vaikka paino pysynyt samana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä vaatteita voi merkata oikeasti niillä tuumakoilla, ettei tarvitsis kenenkään miettiä? Tuo vanity sizing on niin markkinointitemppu, jota vain mielenvikaset arvostavat. Ketä vttua kiinnostaa onko vaatteesi kokoa XXL vai XXXL jos et mahdu normikokojen raameihin? Jos tiedät olevasi isokokoinen, tuleeko siitä parempi mieli jos vaaterätin koko sanoo sinun olevan kokoa S, vaikka todellisuus sanoo diabetes, sepelvaltimotauti ja asunnosta poistaminen hevosvaljailla?

Ois kiva vaikka ihan kaupan ovella taulukko, josta näkee minkä mittasia mitkäkin koot ovat. Todella raivostuttavaa arpoa ennen sovituskoppiin menoa, että onkohan tämä nyt sopiva vai teltta vai mitähän hittoa.

Vierailija
4/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Otan kauniista vaatteesta koon 40 joka näyttää olevan ihan valtavan suuri teltta ja otan koppiin koon 38. Se ei sitten menekään päälle, eikä mene edes koko 40 minkä haen seuraavaksi vaan sopiva onkin 42 ja näytän vaatteessa lihavalta ja vaate kauniin sijasta kamalalta.

161/82

Vierailija
5/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden koko on suurentunut viime vuosina, jotta lihavat olisivat tyytyväisiä, kun koko 40 meneekin päälle. Ennen käytin koko 36, nut menee 32, vaikka paino pysynyt samana.

Sama homma täällä, ennen oli koko 36 ja juuri ostin 32 farkut..

Vierailija
6/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huijaan itseäni nyt lihoneena niin, etten punnitse itseäni enkä katso peiliin. Kuvittelen edelleen olevani 10 kg kevyempi.

Vierailija
7/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koot ovat pienentyneet. Ainakin Zaran M vastaa S kokoa ja h&m:ssäkin pitää ottaa koko 40 vaikka normaalisti olen kokoa 38. 

Vierailija
8/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle menee aina koko S kuten on mennyt jo monta vuotta.

Vierailija
9/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta koot eivät ole hirveästi muuttuneet viimeisen 15 vuoden aikana ainakaan perusketjuliikkeissä. Poikkeuksena mainittakoon HM, jossa koot ovat musta alkaneet heitellä. Aiemmin ne ovat olleet johdonmukaisen suurehkoja, mutta nyt joudun ottamaan osasta vaatteita pienemmän ja osasta suuremman koon kuin yleensä.

Itse näkisin, että Zara on ainoa ketju liike, jossa ei ole ilmaa kokonumeroissa. Mä olen 74-kiloinen ja 176-senttinen ja käytän esimerkiksi henkkamaukassa ja lindexillä kokoa S, missä ei ole mitään järkeä. Mitäs ne pienet ihmiset sitten käyttävät, jos small-koko on varattu keskikokoisen naisen itsetunnon hivelyyn?

Teinikaupoissa on tosin aikamoista vanity sizingia. Olen ostanut bikbokista ja cubuksesta farkkuja. Olen isoperseinen ja paksujalkainen koko 40, mutta noissa liikkeissä mun farkkukokoni ovat S ja 27". :o

Vierailija
10/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää vaatekoot myös. H&M:llä sovitin juuri yhtä kynähametta kokoa 42, joka oli todella tiukka makkarankuori, en pystynyt liikkumaan tai kumartumaan. Sen jälkeen kävin Aleksi13:ssa ja sovitin housuja koossa 36, jotka olivat täydellisesti sopivat. Tilasin myös Zalandosta kahdet housut, molemmat kokoa 40. Toiset olivat liian suuret, toiset taas liian pienet, vaikka malli oli samankaltainen. En todellakaan tiedä, mitä vaatekokoa olen.

11/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot ovat selkeästi suurentuneet. Ennen käytin kokoa 38, nyt 34-36. Tilasin juuri xs-kokoisen naisten neuleen, se oli niin iso, että mahtui L-kokoiselle miehellekkin :D Olen mielestäni ihan M-kokoa enkä tosiaan S-XS mutta minkäs teet kun väestö lihoo.

Minulla on esim.  äitini vanha kynähame 80-luvulta, kokoa 42. Se on minulle oikein sopiva, vyötäröstä jopa tiukka. (vyötärönympärykseni on 70cm)

Vierailija
12/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HM on kyllä oudommasta päästä. Jakuissa käytän kokoa 46 (!!!) vaikka muissa merkeissä olen johdonmukaisesti 38-40. Sama vauvan vaatteissa: 68cm käyttävä vauva (joka on siis 66cm pitkä) joutuu käyttämään HMn kokoa 76cm. Mitä järkeä?!

13/13 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni H&Mstä ovat juurikin päinvastaiset. '

Ostin vihreän takin parivuotta sitten koossa 34(sen halvan, lyhyen, kaksirivinapillisen perus villakangastakin mitä niillä on joka kausi monessa värissä) ja viimevuonna ostin samanlaisen vaaleanpunaisen koossa 34. Vihreä takki istuu kuin hansikas, vaaleanpunaista kokeilin montaa eri kappaletta koossa 34 ja silti se pussittaa.