Sikiön munuaisaltaan laajentuma
Rakenneultrassa tuli järkytys kun tyttövauvan toinen munuaisallas oli laajentunut, samoin siitä lähtevä tiehyt. Näky oli kuvissa selvä omaankin silmään. Toinen munuainen oli normaali ja ilmeisesti molemmat vielä tässä vaiheessa toimivat.
Pääsimme onneksi heti erikoislääkärin tarkasteluun joka kertoi että tässä voi käydä niin että asia ajan kanssa korjaantuu tai pahenee jolloin lapsi jäisi yhden munuaisen varaan. Muuten paikat käytiin huolella läpi ja kaikki ok. Nyt seurataan, kontrolli 4vkn päästä.
Päädyimme ymmärrykseen ettei kyse ole maailmanlopusta mutta en vain voi lopettaa itkemistä. Tuntuu hirveälle ettei esikoinen ehkä saisi parhaita mahdollisia lähtökohtia elämäänsä. Olen luonteeltani huolehtija ja ennen rakenneultraa en uskaltanut ostaa yhtäkään lastentarviketta tai kertoa töissä vastuullani oleville asiakkaille kun halusin varmistaa asioiden olevan hyvin. Nyt en tiedä mitä tehdä kun vatsa näkyy väkisinkin ja aiheesta puhuminen tuntuu tässä tilassa kamalalta. Tulevat viikot seuraavaan tsekkiin tuntuvat loputtoman pitkiltä.
Tiedän että tämä ei ole uutinen pahimmasta päästä mutta löytyykö vertaistukea auttamaan asian käsittelyssä ja mittasuhteuttamisessa.
Kommentit (5)
Kiitos kokemuksesta, onni että asia järjestyi teillä.
Yritin lopuksi kysellä voiko asiaa korjata lapsen synnyttyä jos ei oikene itsestään. Olin ymmärtävinäni että ei voisi vaan yhdellä munuaisella sitten mennään (toki muisti vähän sumea) mutta luin juuri aiemmista keskusteluista että osalla "tukosta" on avattu lapsen kasvettua ja munuainen pelastunut. Riippuuko sitten mistä laajentuma johtuu ja syökö munuaisen altaan pois. Olin poimivinani henkilökunnan puheista jotakin läpästä joka estäisi virtausta (?).
Ultrakuvassa tosiaan näkyi laajentuneen altaan lisäksi laajentuneena virtsarakkoon johtava tiehyt (?). Onko normaalia että tuo tiehytkin laajenee?
Ero toiseen munuaisaltaaseen näytti ultrakuvissa omaankin silmään hurjalle joskin ilmeisesti laajentunut munuaisallas oli 1mm liian iso viitearvoon nähden (kai 7mm jos normi olisi 6?).
Nostan jos löytyisi vielä tuoretta kokemusta....
Hei, miten teillä menee tytön kanssa? Minkälaisiin tutkimuksiin olette joutuneet?
Minun pojalla kans todettin noin 20 vuotta sitten samoin rakenneultrassa toisen munuaisaltaan laajentumaa. Ei ollut hirveän paha, mutta kuitenkin näkyi kuvissa. Kun lapsi syntyi niin muistaakseni kuvattiin uudestaan sen takia, josko olisi vielä loppuraskaudessa korjaantunut, mutta tilanne ei ollut muuttunut miksikään. Lääkäri totesi tuolloin, että jos ei mitään muita oireita tule ja koska lapsi oli muutoin terve niin ei tehdä muuta kuin seuraillaan tilannetta. Kävimme sitten vielä varjoainekuvauksessakin myöhemmin-oisko lapsi ollut jotain 3 vuotias ja tilanne oli edelleen sama. Seurannat lopetettiin sitten siihen eli tämän jälkeen ei ole ollut muita tutkimuksia.
Lapsella oli yökastelua aika pitkään (noin 5 vuotiaaksi asti) ja en ole varma oliko munuaisaltaan laajentumalla asian kanssa tekemistä. Sekin sitten onneksi aikanaan loppui. Nykyään on terve nuori aikuinen.