Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on totuus työllisyystilanteesta: matematiikka, tilastotiede ja tietojenkäsittelytiede (yliopisto)

Vierailija
20.03.2017 |

Todella ristiriitaisia kommentteja tulee näistä. Toiset sanovat, että opiskelijat revitään töihin jo opiskeluaikana, toiset taas, ettei töitä ole maisterinkaan suorittaneille. Mikä on totta ja mistä johtuu näin vastakkaiset mielipiteet? Kannattaako näitä lähteä opiskelemaan?

Yhteishaun vaihtoehtoja pohdin...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella hyvä ainakin matematiikalta, jos valitsee opintonsa järkevästi. Todella moni jättää opinnot kesken.

Vierailija
2/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella hyvä ainakin matematiikalta, jos valitsee opintonsa järkevästi. Todella moni jättää opinnot kesken.

Mitkä olisivat järkeviä valintoja`?

Vierailija
4/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noidenkin alojen sisällä voi opiskella todella erilaisia asioita. Itse olen valmistunut tietojenkäsittelytieteestä, lyhyenä sivuaineena matematiikka. Opintosuuntani oli ohjelmistotekniikka, joka tarkoittaa (oikeaa) ohjelmistojen suunnittelua, projektityöskentelyä, jne. Ei siis koodausta muuta kuin parin peruskurssin verran. Työllistyminen on ollut sekä itselleni että opiskelutoevereille todella tuskaista. Ohjelmistofirmat palkkaavat lähestulkoon pelkästään koodareita, eli koodaaminen on lähes ainoa entry-level homma. Managerit, käyttöliittymäsuunnittelijat, projektipäälliköt jne nostetaan sitten koodarien joukosta (jossa toki ei ole mitään järkeä, mutta näin ne tekee). Karkeasti arvioiden kymmentä koodauspaikkaa kohden haettavissa on vain yksi meikäläisen osaamiselle sopiva paikka. Ja hakijoita niihin on luokkaa 50-100.

Eli noiden alojen sisälläkin kannattaa katsoa tarkkaan mitä haluaa tehdä ja opiskella. Jotkut opintosuunnat työllistävät todella hyvin, toiset todella huonosti ("todella huonosti" toki suhteellisesti ilmaistuna, eihän meitä tietenkään voi joihinkin muinaisugrilaisen kansantanssin opiskelijoihin verrata). Itse en esim. tietojenkäsittelytiedettä suosittelisi jos haluat helposti työllistävän alan, jos et sitten valitse sitä koodaamisen linjaa ja toki lisäksi harrasta sitä aktiivisesti vapaa-ajallakin. 

Vierailija
5/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noidenkin alojen sisällä voi opiskella todella erilaisia asioita. Itse olen valmistunut tietojenkäsittelytieteestä, lyhyenä sivuaineena matematiikka. Opintosuuntani oli ohjelmistotekniikka, joka tarkoittaa (oikeaa) ohjelmistojen suunnittelua, projektityöskentelyä, jne. Ei siis koodausta muuta kuin parin peruskurssin verran. Työllistyminen on ollut sekä itselleni että opiskelutoevereille todella tuskaista. Ohjelmistofirmat palkkaavat lähestulkoon pelkästään koodareita, eli koodaaminen on lähes ainoa entry-level homma. Managerit, käyttöliittymäsuunnittelijat, projektipäälliköt jne nostetaan sitten koodarien joukosta (jossa toki ei ole mitään järkeä, mutta näin ne tekee). Karkeasti arvioiden kymmentä koodauspaikkaa kohden haettavissa on vain yksi meikäläisen osaamiselle sopiva paikka. Ja hakijoita niihin on luokkaa 50-100.

Eli noiden alojen sisälläkin kannattaa katsoa tarkkaan mitä haluaa tehdä ja opiskella. Jotkut opintosuunnat työllistävät todella hyvin, toiset todella huonosti ("todella huonosti" toki suhteellisesti ilmaistuna, eihän meitä tietenkään voi joihinkin muinaisugrilaisen kansantanssin opiskelijoihin verrata). Itse en esim. tietojenkäsittelytiedettä suosittelisi jos haluat helposti työllistävän alan, jos et sitten valitse sitä koodaamisen linjaa ja toki lisäksi harrasta sitä aktiivisesti vapaa-ajallakin. 

Oletko siis suorittanut maisterin tutkinnon? Kuulostaa huonolta, koodaamisen koen ihan ok hommaksi, mutta ehdottomasti en halua työskennellä koodarina vuosikausia, enkä toisaalta ole kiinnostunut koodailemaan vapaa-aikanani.

Vierailija
6/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis suorittanut maisterin tutkinnon? Kuulostaa huonolta, koodaamisen koen ihan ok hommaksi, mutta ehdottomasti en halua työskennellä koodarina vuosikausia, enkä toisaalta ole kiinnostunut koodailemaan vapaa-aikanani.

Kyllä, maisteriksihan tuolta tullaan. Voit todeta itse asian tutkimalla alan entry-level hommien tarjontaa. Vähissä on ei-koodaushommat. Ja itseasiassa muillakin kuin entry-tasolla, sillä kuten mainitsin, niihin muihin töihin monesti rekrytään talon sisältä joku koodari. Riippuu tietysti sijainnistakin, pk-seudulla voi olla parempi tilanne, mutta sinne en ole ikinä halunnut niin en ole ko. työmarkkinoihin tutustunut.

Jos koodaus kuitenkin on sulle yksi mahdollisuus ja siihen saa oikeasti kunnollista opetusta, niin voithan hankkiutua sen varjolla sisään jonnekin ja siitä yrittää siirtyä muihin hommiin. Mutta, työllistyminen koodariksikin voi olla heikkoa jos siihen ei oikeasti tunne paloa. Alalla kun on paljon niitäkin, jotka ihan mielellään koodaavat illat omia projektejaan, ja nämä menevät rekryissä heittämällä ohi leipä-koodareista. Kuitenkin jos tkt-alalle lähdet, niin kannattaa ehdottomasti hankkia myös jonkin alan businessosaamista - esim terveydenhuollon tai kaupallisen alan. Pelkkää yleispätijää harvoin palkataan, mutta esim. hyvän terveydenhoitoalan kompetenssin omaava pätijä saatetaan palkatakin esim. projektitöihin.

Vierailija
7/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, maisteriksihan tuolta tullaan. Voit todeta itse asian tutkimalla alan entry-level hommien tarjontaa. Vähissä on ei-koodaushommat. Ja itseasiassa muillakin kuin entry-tasolla, sillä kuten mainitsin, niihin muihin töihin monesti rekrytään talon sisältä joku koodari. Riippuu tietysti sijainnistakin, pk-seudulla voi olla parempi tilanne, mutta sinne en ole ikinä halunnut niin en ole ko. työmarkkinoihin tutustunut.

Jos koodaus kuitenkin on sulle yksi mahdollisuus ja siihen saa oikeasti kunnollista opetusta, niin voithan hankkiutua sen varjolla sisään jonnekin ja siitä yrittää siirtyä muihin hommiin. Mutta, työllistyminen koodariksikin voi olla heikkoa jos siihen ei oikeasti tunne paloa. Alalla kun on paljon niitäkin, jotka ihan mielellään koodaavat illat omia projektejaan, ja nämä menevät rekryissä heittämällä ohi leipä-koodareista. Kuitenkin jos tkt-alalle lähdet, niin kannattaa ehdottomasti hankkia myös jonkin alan businessosaamista - esim terveydenhuollon tai kaupallisen alan. Pelkkää yleispätijää harvoin palkataan, mutta esim. hyvän terveydenhoitoalan kompetenssin omaava pätijä saatetaan palkatakin esim. projektitöihin.

Ok, eli tietojenkäsittelytiede ei taida olla oikea valinta kohdallani, muuten kuin ehkä sivuaineena.

Kuulisin mielelläni vielä lisää kokemuksia, erityisesti matematiikan ja tilastotieteen osalta!

Vierailija
8/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikan opettajille ei ole töitä.

Vierailija
9/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat meistä ohjelmistotekniikasata valmistuneistakin kyllä koodataan. Ei kukaan ole yliopistosta valmistuttuaan mikään osaaja businessmaailmassa, olipa suuntautuminen mikä vaan, joten ihan sama se on mitä alalla tekee. Se täytyy kuitenkin käytännössä opetella nollasta ja poisoppia yliopistolla opitut haitalliset hömpötykset että on tarpeeksi tehokas. 

Itse tosiaa oon myös ohjelmistotekniikkaan suuntautunut, mutta koodaamaan lähdin heti valmistuttuani. Ja koskaan en ole vapaa-aikanani koodannut enkä lukenut mitään alaan liittyvää. Hyvin pärjää näin, kunhan käyttää sen työajan tehokkaasti tekemiseen eikä ole liian perfektionisti vaan pyrkii suoraviivaisiin ratkaisuihin.

Vierailija
10/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matematiikka kiinnostaa, niin lähde teknilliseen yliopistoon. Diplomi-insinööreillä on hyvä työtilanne.

Vierailija
11/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikan opettajille ei ole töitä.

Näin olen myös käsittänyt. Kenelläkään tietoa tilastotieteiljöiden työllistymisestä? Eniten olen kiinnostunut matematiikasta ja tilastotieteestä, joten tilastotiede pääaineena olisi mieluisa, jos töitä on. Tai matematiikka, jos matemaatikolle on muita töitä kuin opettajan.

Vierailija
12/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla kun on paljon niitäkin, jotka ihan mielellään koodaavat illat omia projektejaan, ja nämä menevät rekryissä heittämällä ohi leipä-koodareista. Kuitenkin jos tkt-alalle lähdet, niin kannattaa ehdottomasti hankkia myös jonkin alan businessosaamista - esim terveydenhuollon tai kaupallisen alan. Pelkkää yleispätijää harvoin palkataan, mutta esim. hyvän terveydenhoitoalan kompetenssin omaava pätijä saatetaan palkatakin esim. projektitöihin.

Ihan eri kokemukset 18 vuoden kokemuksella koodarina / koodaavana arkkitehtina. 

Ainakaan isoissa firmoissa ei tuollaisia illat koodailevia nörttityyppejä erityisemmin suosita. Tärkeämpää on että on tiimipelaaja ja monipuolinen. Nykyään kehittäminen on niin ketterää, ettei kukaan juurikaan pelkästään koodaa. Ainakin niissä työpaikoissa joissa olen itse ollut viimeisen 10 vuoden aikana on tarvinnut myös olla asiakaskontaktissa paljon, määritellä, suunnitella, jopa myydä (meillä on jokaisella tietty euromääräinen tavoite mikä pitäisi saada asiakkaalle lisämyyntiä esim. ehdottomalla laajennuksia tai parannuksia projekteihin). Monet niistä vanhanajan nörttigurutyypeistä olisivat ihan vääriä ihmisiä tällaisiin hommiin. 

Tuo businessosaaminen taas - no projektit vaihtuu koko ajan, eikä voi millään tietää minkä alan softaa teet seuraavaksi, joten aika turha mitään etukäteen opetella. Otetaan haltuun sitten kun tulee vastaan. Esim. itse olen tehnyt terveydenhuollon järjestelmiä, joukkoliikenteen paikkatietojärjestelmiä, pankin järjestelmää, jäsenrekisteriä ja ties mitä. Nimenomaan  mielestäni suurin kysyntä on sellaiselle joka ei pelkää uutta, vaan on valmis kylmiltään lähtemään tekemään uusilla tekniikoilla, uusilla projektimenetelmillä, täysin uusille toimialoille.

Vierailija
13/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matemaatikoille kyllä on jonkin verran töitä, mutta ei kukaan tule repimään yliopistolta. Minä valmistuin kuukausi sitten ja juuri sain työn. Työllistymiseen vaikuttaa myös sivuaineiden valinta ja erikoistumislinja. Matemaatikot työskentelevät vähn kaikenlaisissa paikoissa. Tässä on blogi, jossa HYn entiset opiskelijat kertovat työpaikoistaan

http://blogs.helsinki.fi/mathstat-toissa/

Vierailija
14/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos matematiikka kiinnostaa, niin lähde teknilliseen yliopistoon. Diplomi-insinööreillä on hyvä työtilanne.

Sitä on varmaan alettava miettimään. Kuitenkin kiinnostavin ohjelma olisi teknillinen matematiikka, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että tämän ohjelman taso on jotain ihan mielettömän vaikeaa, joten en tiedä selviäisinkö opinnoista. :/

Vierailija
15/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kovasti vastauksista 12 ja 13! Ehkä se tietojenkäsittelytiedekin on ihan hyvä valinta sittenkin, tuon tyyppinen työnkuva kuulostaa jo erinomaisesti toiveitani vastaavalta! Ja kiitos 13 linkistä, käyn tutustumassa :)

Vierailija
16/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on varmaan alettava miettimään. Kuitenkin kiinnostavin ohjelma olisi teknillinen matematiikka, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että tämän ohjelman taso on jotain ihan mielettömän vaikeaa, joten en tiedä selviäisinkö opinnoista. :/

Teknillinen fysiikka ja matematiikka on varmaan Aallon ohjelmista sisällöltään vaativin, mutta tekniikassa melkein joka ala on sitä, että sovelletetaan matematiikkaa käytännön ongelmiin.

Teknillisen fysiikan DI

Vierailija
17/17 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha-Antin tarina sai nyt kyllä innostumaan tästä niin kovasti, että taidan nyt kuitenkin vain hakea tuonne matemaattisten aineitten kandiohjelmaan ja koitan löytää sieltä sopivan kokonaisuuden itselleni. :)