Miksi, oi miksi tökit ostoskärryillä ja hengität niskaan kaupan kassajonossa?
Tilanne: joku on maksupäätteellä. Sen jälkeen kaksi asiakasta odottaa vuoroaan, itse olen viimeisenä ja hihna on käytännössä täynnä. Miksi sinun pitää siinä vaiheessa aloittaa ostosten tunkeminen väkisin hihnan päähän ja hengittää niskaani? Miksi et voi rauhassa odottaa, että hihna taas liikkuu riittävästi ja aloittaa tavaroidesi lataaminen vasta sitten? Lisäksi, minä jätän aina hajurakoa edellä olevaan, kun hän menee maksupäätteelle, enkä siirry eteenpäin, vaikka kuinka tulet iholle ja huokailet.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tökkijöihin en ole törmännyt vuosiin mutta hihnalle minun ostosteni väliin/työntelemään niitä ei kyllä pääse. Nostelen tavarani aina niin, että seison itse kärryn kapeammassa päässä ja hihnan päässä. Vedän sen kärryn pois tieltä vasta siinä vaiheessa kun laitan kapulan. Jos joku alkaisi niitä työntelemään pyytäisin odottamaan vähän. Tuollaista ilmiötä ei Tampereella ole omalle osalleni ainakaan sattunut.
Muuten sama, paitsi että minulla on yleensä kori, ja laitan siitä tavaraa hihnalle ihan siitä syystä että käytän sittarissa vedettäviä koreja, ja niiden jättöpaikka on sen verran kaukana hihnasta, että pakko olla siinä päässä. Ei yksikään mahdu tunkemaan tavaroitaan omieni joukkoon.
Todennäköisesti nämä nuoret jotka yrittävät tunkea ostoksiaan liian aikaisin hihnalle yrittävät saada muut ihmiset maksamaan heidän tavaransa. Sitten kiukutellaan kun ei saadakaan huijattua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole onnekseni törmännyt noihin tönijöihin. Tuollaisen toisen ostosten väliin omiaan hihnalle laittajan olen ällistyksekseni tavannut. En vain tajua, mikä siinä on ideana. Ei siitä voi olla sille häirikölle mitään hyötyä, vai kuinka? Hidastaa vain hommaa, kun niitä ostoksia joutuu sitten erottelemaan.
Minun tapauksessani kyseessä oli teini-ikäinen poika. Olin jo hyvän matkaa laittamassa tavaroita kärrystä hihnalle, ja mieheni oli toisessa päässä pakkaamassa niitä kasseihin, tehokasta toimintaa siis. Kärryssä oli vielä selvästi tavaraa jäljellä. Poika saapui kassahihnalle ja laittoi limsapullonsa ja karkkipussinsa keskelle ostoksiani. Katsoin niitä hämmästyneenä ja siirsin ne hihnan alun kiinteälle tasolle. Siis saattoiko tässä ajatuksena olla se, että olisin sitten nopeasti lisännyt hänen ostostensa molemmille puolille palikat ja päästänyt hänet maksamaan siinä välissä ja maksanut itse kahdessa erässä? Kuka niin tekee? Olisi sitten mennyt tyhjälle kassalle. Tai edes ilmoittanut, mitä on mielessä. Minullakaan ei nyt mitään älyttömästi ollut ostoksia jäljellä. No, muutaman sekunnin päästä poika siirtää ostoksensa taas minun tavaroideni väliin. Siirsin ne taas tasolle. Vielä kolmannen kerran hän ehti tekemään saman. Silloin pidin hänen tavaroitaan hetken käsissäni ja tuijotin häntä sen ajan, ennen kuin siirsin pullon ja pussin siihen korin tasolle. En edes sanonut mitään, olin niin pöyristynyt.
Jos nyt olisin samassa tilanteessa, niin olisin antanut limsan ja karkkien mennä omien ostoksieni mukana, maksanut, pakannut ja vienyt kotiin. Kyllähän ne meille olisivat maistuneet. Siinä olisi poika sitten mennyt hakemaan kaupasta uudet ja ehkä sillä kerralla miettinyt, mihin ne tunkee.
Aaaargh, minullekin on käynyt noin, ja silloinkin kyseessä oli teini-ikäinen poika! Hän laittoi oikein kapulan siihen hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä niin paljon tavaraa, ettei sitä voinut olla näkemättä, ja tökkäsi siihen perään ostoksenaan olevan mehupurkin. Hämmennyin, mutta nostin sitten kapulan ja purkin siihen päädyn tasolle jotta omat ostokseni mahtuisivat, mutta poika siirsi ne takaisin hihnalle. Ryhdyin sitten aina hihnan liikkuessa työntämään sillä kapulalla sitä purkkia taaemmas, kunnes tein sen hieman vauhdikkaasti ja purkki kippasi sen päädyn yli lattialle :D Ilmeisesti poika ei halunnut kuhmuista mehupurkkia, koska hän lähti kiukusta puhisten pois jonosta sen kanssa, hakemaan uutta tilalle kai. Uskomatonta! Mahtoiko olla sama poika? :D
Hehehe, sinnikkyys sama, mutta tapaukseni poika ei laittanut kapulaa eikä puhissut, vaan möllötti ilmeettömänä takaisin. Tosin en onnistunut viskomaan hänen tavaroitaan minnekään. Paikkakunta Turku. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole onnekseni törmännyt noihin tönijöihin. Tuollaisen toisen ostosten väliin omiaan hihnalle laittajan olen ällistyksekseni tavannut. En vain tajua, mikä siinä on ideana. Ei siitä voi olla sille häirikölle mitään hyötyä, vai kuinka? Hidastaa vain hommaa, kun niitä ostoksia joutuu sitten erottelemaan.
Minun tapauksessani kyseessä oli teini-ikäinen poika. Olin jo hyvän matkaa laittamassa tavaroita kärrystä hihnalle, ja mieheni oli toisessa päässä pakkaamassa niitä kasseihin, tehokasta toimintaa siis. Kärryssä oli vielä selvästi tavaraa jäljellä. Poika saapui kassahihnalle ja laittoi limsapullonsa ja karkkipussinsa keskelle ostoksiani. Katsoin niitä hämmästyneenä ja siirsin ne hihnan alun kiinteälle tasolle. Siis saattoiko tässä ajatuksena olla se, että olisin sitten nopeasti lisännyt hänen ostostensa molemmille puolille palikat ja päästänyt hänet maksamaan siinä välissä ja maksanut itse kahdessa erässä? Kuka niin tekee? Olisi sitten mennyt tyhjälle kassalle. Tai edes ilmoittanut, mitä on mielessä. Minullakaan ei nyt mitään älyttömästi ollut ostoksia jäljellä. No, muutaman sekunnin päästä poika siirtää ostoksensa taas minun tavaroideni väliin. Siirsin ne taas tasolle. Vielä kolmannen kerran hän ehti tekemään saman. Silloin pidin hänen tavaroitaan hetken käsissäni ja tuijotin häntä sen ajan, ennen kuin siirsin pullon ja pussin siihen korin tasolle. En edes sanonut mitään, olin niin pöyristynyt.
Jos nyt olisin samassa tilanteessa, niin olisin antanut limsan ja karkkien mennä omien ostoksieni mukana, maksanut, pakannut ja vienyt kotiin. Kyllähän ne meille olisivat maistuneet. Siinä olisi poika sitten mennyt hakemaan kaupasta uudet ja ehkä sillä kerralla miettinyt, mihin ne tunkee.
Aaaargh, minullekin on käynyt noin, ja silloinkin kyseessä oli teini-ikäinen poika! Hän laittoi oikein kapulan siihen hihnalle, vaikka minulla oli vielä kärryssä niin paljon tavaraa, ettei sitä voinut olla näkemättä, ja tökkäsi siihen perään ostoksenaan olevan mehupurkin. Hämmennyin, mutta nostin sitten kapulan ja purkin siihen päädyn tasolle jotta omat ostokseni mahtuisivat, mutta poika siirsi ne takaisin hihnalle. Ryhdyin sitten aina hihnan liikkuessa työntämään sillä kapulalla sitä purkkia taaemmas, kunnes tein sen hieman vauhdikkaasti ja purkki kippasi sen päädyn yli lattialle :D Ilmeisesti poika ei halunnut kuhmuista mehupurkkia, koska hän lähti kiukusta puhisten pois jonosta sen kanssa, hakemaan uutta tilalle kai. Uskomatonta! Mahtoiko olla sama poika? :D
Hehehe, sinnikkyys sama, mutta tapaukseni poika ei laittanut kapulaa eikä puhissut, vaan möllötti ilmeettömänä takaisin. Tosin en onnistunut viskomaan hänen tavaroitaan minnekään. Paikkakunta Turku. :)
Kertomani tapaus oli myös Turussa! Täkäläinen tapa teinipoikien keskuudessa? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertomani tapaus oli myös Turussa! Täkäläinen tapa teinipoikien keskuudessa? :)
Tämä oli keskivertoa varsinaissuomalaista eksoottisemman näköinen ja asioi Varissuolla. Tapahtui viime vuonna. :)
Minulle sattui aika hämmästyttävä juttu eräässä isossa marketissa, isossa kaupungissa. Ostoksia hihnalle laittaessani takanani tuleva erittäin hermostuneen oloinen vanhempi mies alkoi latoa mukaan omiaan, vaikka mulla oli vielä osa kärryissä. Kysyin ystäv. että voisiko odottaa vuoroaan? Ei vastannut mitään, vaan noukki pois maitopurkkejaan samalla tönien. Koukki ja veti, kun hihnalla eteni tavara. Ihan kyljessä kiinni.
Kassa katsoi minua hiljaa silmiin ja sanoi "Kiitos"! Kysyin, mitä tarkoitat. Vastasi, että "Arvaapa vaan onko asiasta infottu ja jatkuvasti saa samasta jankuttaa. Hienoa, että joku avaa suunsa. Tämä on niin jokapäiväinen juttu, että ärsyttää todella".
Yleensä henkilökunta välttää kaikkea "ikävää" eikä ota kantaa. Mutta tämäpä otti. Muistin isosti kiittää minäkin.
Edellisen kerran LIdlissä tuli mieshenkilö takaani ja työnsi kärryn mun päälle, kun halusi ohi. Aisa osui kylkeen. Sattui ihan oikeesti. En häntä nähnyt, kun ei selässä ole silmiä, joten olisi voinut pyytää siirtymään. Livahti nopeasti pois, enkä sentään tarvinnut ensiapua, joten en juttua alkanut tekemään ja valvontakameroita vaatimaan näytille. Seuraavalla kerralla teen rikosilmoituksen. Huomaan, että ihmiset alkavat nykyään olla yhä aggressiivisempia kaupoissa, parkkipaikoilla ym.
Vierailija kirjoitti:
Kassajonossa odottaminen on tuskaista puuhaa kun ennen omaa vuoroa ei oikein voi tehdä mitään. Minä ainakin käytän tuon ajan hyödyksi ja haluan varmistaa että edellä olevat toimivat ripeästi. Sen vuoksi voin joskus kevyesti tuupata jos jättävät liian ison raon eteen tai sitten ns. hengitän niskaan joka kanssa saa aikaan liikettä. Kapulalla voin vähän tiivistää edellisen ostoksia jos ne ovat kovin väljästi laitettu hihnalle.
En näe toimissani mitään väärää kun kyse ei ole pahantahtoisuudesta, olen ihan normaali uskovainen ja hymyilevä ihminen. Kummastuttaa tämän ketjun jyrkkä ja yksipuolinen mielipide!
Paljonko arvelet toimillasi säästäväsi aikaa? Aikamoista perseilyä sanon minä.
En halua haastaa riitaa enkä ole lääkäri, mutta psykopaatilta vaikutat.
Ne on AINA vanhempia eläkeikää lähestyviä idiootteja jotka tuuppii. Joskus joku perheellinenkin epähuomiossa on tuupannut kun nostaa taaperoa kärrystä pois ja toinen roikkuu hihassa. Mutta sellaisen systemaattisen, vittumaisen kärryillä työntymisen torppaan kyllä nykyisin heti.
Juuri vastikään S-Marketissa oli hapannaamainen vanha ämmä, joka ryhtyi puskemaan hitaasti kärryään minua päin vaikka minua edellinen asiakas oli vielä maksamassa. Seisoin välissä ja olisin tietysti joutunut kävelemään maksavan asiakkaan päälle. Otin tukevan asennon ja pidin kiinni kassasta, ja laskujeni mukaan kolmesti tuuppaisi se ämmä minua kärryillään ja sitten otin kärrystä kiinni ja työnsin sitä naiseen päin voimakkaasti, mutta hitaasti. Muijan ilme oli häijy kun noidalla, mutta katsoin kyllä tosi merkitsevästi enkä todellakaan hievahtanut. Kun tuli minun vuoroni maksaa, sama tapahtui uudestaan. :D Siinä vaiheessa sanoin sille: Hei nyt ihan oikeasti... :D
Tilanne päättyi rauhallisesti kun kassalla oleva henkilökin katsoi paheksuvasti sitä muijaa.
En kykene ymmärtämään, miten noin idiootti-ihmisiä on enkä kyllä sitäkään, miksi tuohon tunkemiseen ei uskalleta puuttua. Minua ei jumankauta tönitä..
Luin eilen tätä keskustelua, ja sitten juuri tänä aamuna kaupassa käydessäni joku mies ensin tunki jonossa ihan kiinni seisomaan vaikka kuinka merkitsevästi sohin häntä korilla, sitten ostoksiani latoessani kurotti takaani limsapullonsa hihnalle ennen kuin olin saanut koriani edes puoliksi tyhjäksi, ja lopuksi vielä kortilla maksaessani tuli ihan kylkeen seisomaan setelit kädessään ikään kuin hänen ostostapahtumansa jotenkin nopeutuisi siitä, että hän ojentelee rahoja kassalle ennen kuin minä olen edes saanut maksettua omia ostoksiani.
Teki mieli sanoa, että lue sinäkin AV:ta, niin opit käyttäytymään.
Minäkin olen tähän ketjuun jo kommentoinut, ja juuri tänään sain asiaan liittyen uuden kokemuksen.
Asioin yleensä vain kyläni pienessä ruokakaupassa, mutta oskus harvoin myös muissa kaupoissa. Tänään asioin poikkeuksellisesti oikrin suuressa S-Marketissa, jonka jonot olivat tietysti aivan eri luokkaa kuin vakituisessa kyläkaupassani.
Jonotus onnistui kaikilta aivan siivosti, mutta minä itse tulin useampaankin kertaan tönäisseeksi edelläni olevaa ostoskorillani. Nolotti, ja nolottaa edelleen, mutta kun henkilö ei noteerannut tuuppimistani millään tavalla, niin en kehdannut sitten hänen olkansa yli ruveta anteeksipyyntöjäkään huutelemaan. Jonossa vain oli todella paljon ihmisiä ja jos emme olisi jonottaneet tiiviisti, niin jono olisi ulottunut kaupan vastakkaiselle seinälle asti. Ja kaikkialla oli niin paljon enemmän melua ja melskettä kuin mihin olen tottunut, niin minun tuli katseltua paljon ympärilleni siinä samalla, kun odotin jonon etenemistä. Siinä kääntyessäni korini tuli pari kertaa osuneeksi edessä seisovan pohkeisiin.
Tiedän, etten ole samanlainen ilkimys kuin nuo tahallaan tuuppijat, mutta jäi silti ikävä olo toisen tönimisestä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen tähän ketjuun jo kommentoinut, ja juuri tänään sain asiaan liittyen uuden kokemuksen.
Asioin yleensä vain kyläni pienessä ruokakaupassa, mutta oskus harvoin myös muissa kaupoissa. Tänään asioin poikkeuksellisesti oikrin suuressa S-Marketissa, jonka jonot olivat tietysti aivan eri luokkaa kuin vakituisessa kyläkaupassani.
Jonotus onnistui kaikilta aivan siivosti, mutta minä itse tulin useampaankin kertaan tönäisseeksi edelläni olevaa ostoskorillani. Nolotti, ja nolottaa edelleen, mutta kun henkilö ei noteerannut tuuppimistani millään tavalla, niin en kehdannut sitten hänen olkansa yli ruveta anteeksipyyntöjäkään huutelemaan. Jonossa vain oli todella paljon ihmisiä ja jos emme olisi jonottaneet tiiviisti, niin jono olisi ulottunut kaupan vastakkaiselle seinälle asti. Ja kaikkialla oli niin paljon enemmän melua ja melskettä kuin mihin olen tottunut, niin minun tuli katseltua paljon ympärilleni siinä samalla, kun odotin jonon etenemistä. Siinä kääntyessäni korini tuli pari kertaa osuneeksi edessä seisovan pohkeisiin.
Tiedän, etten ole samanlainen ilkimys kuin nuo tahallaan tuuppijat, mutta jäi silti ikävä olo toisen tönimisestä.
Ärsyttävimpiä ovat nimenomaan juuri ne, jotka eivät tajua tuuppivansa, koska eivät kiinnitä ympäristöönsä huomiota. Pisteet kuitenkin sinulle siitä, että tajusit hävetä käytöstäsi.
En ole ikinä kokenut tuollaista tuuppimista. Te olette varmaan niitä, jotka haaveilee jonossa ja pitää 10 metriä turhaa hajurakoa maksavaan asiakkaaseen, vaikka vähempikin riittäisi? Jos seuraavilla on paljon ostoksia tai kiire, niin kyllä se vaan voi nopeuttaa asiointia, kun pääsevät latomaan ostoksiaan ajoissa ja sitten kaivamaan lompakon ja kortin valmiiksi esille ennen omaa vuoroa. Oletteko kenties niitä, jotka alkaa vasta kassan tervehtiessä etsiä lompakkoa ja vingutatte bonuskortin vasta kun kaikki tuotteet on piipattu? Se hidastaa turhaan jonoja. Miksei ostoksia voisi alkaa laittaa jo samaan aikaan hihnalle kuin edellinenkin, jos katsoo paljonko edellisellä on tavaraa korissaan ja arvioi tarvittavan tilan jättäen kapulan eteen sopivasti tilaa vielä edelliselle?
P.s. En tunnusta olevani tökkijä, koska käytän aina ostoskoria.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kokenut tuollaista tuuppimista. Te olette varmaan niitä, jotka haaveilee jonossa ja pitää 10 metriä turhaa hajurakoa maksavaan asiakkaaseen, vaikka vähempikin riittäisi? Jos seuraavilla on paljon ostoksia tai kiire, niin kyllä se vaan voi nopeuttaa asiointia, kun pääsevät latomaan ostoksiaan ajoissa ja sitten kaivamaan lompakon ja kortin valmiiksi esille ennen omaa vuoroa. Oletteko kenties niitä, jotka alkaa vasta kassan tervehtiessä etsiä lompakkoa ja vingutatte bonuskortin vasta kun kaikki tuotteet on piipattu? Se hidastaa turhaan jonoja. Miksei ostoksia voisi alkaa laittaa jo samaan aikaan hihnalle kuin edellinenkin, jos katsoo paljonko edellisellä on tavaraa korissaan ja arvioi tarvittavan tilan jättäen kapulan eteen sopivasti tilaa vielä edelliselle?
Niskaanhengittäjä ilmoittautui. MENE KAUEMMAS MINUSTA SAATANA!!
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus tökkäsin tuollaista kärrytönijää takaisin. "Horjahdin" taaksepäin, jolloin osuin takanaolevan kärryihin (jotka olivat kirjaimellisesti perseessäni kiinni) ja kärrytökkijä horjahti myös. Eipä tökkinyt sen jälkeen :) aion käyttää samaa kikkaa joka kerta kun joku urpo luulee jonon liikkuvan nopeammin jos vähän tökkii.
Tätä mäkin kokeilen seuraavaksi. Pakko tunnustaa, että olen ollut paljon ilkeämpi. Kerran takana oleva tökki kärryillä takapuoltani jatkuvasti ja kun minulla oli vielä uusi valkoinen takki päällä, niin otti kyllä hermoon. Käännyin ja pyysin (yli ystävällisellä äänellä): "Voisitko lopettaa tuon perseeni tökkimisen kärryilläsi, kiiiitooos". No loppui kyllä. Mutta jotenkin ihastutti tämä sinun "vahinko" enemmän. Tulee kivat kiksit kun tyhmät eivät tajua että teen sen tahallaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joskus tökkäsin tuollaista kärrytönijää takaisin. "Horjahdin" taaksepäin, jolloin osuin takanaolevan kärryihin (jotka olivat kirjaimellisesti perseessäni kiinni) ja kärrytökkijä horjahti myös. Eipä tökkinyt sen jälkeen :) aion käyttää samaa kikkaa joka kerta kun joku urpo luulee jonon liikkuvan nopeammin jos vähän tökkii.
Tätä mäkin kokeilen seuraavaksi. Pakko tunnustaa, että olen ollut paljon ilkeämpi. Kerran takana oleva tökki kärryillä takapuoltani jatkuvasti ja kun minulla oli vielä uusi valkoinen takki päällä, niin otti kyllä hermoon. Käännyin ja pyysin (yli ystävällisellä äänellä): "Voisitko lopettaa tuon perseeni tökkimisen kärryilläsi, kiiiitooos". No loppui kyllä. Mutta jotenkin ihastutti tämä sinun "vahinko" enemmän. Tulee kivat kiksit kun tyhmät eivät tajua että teen sen tahallaan :)
Mä aina kiellän kuuluvasti nylkyttämästä, kun ei edes tunneta. Kaikki kääntyvät takuuvarmasti katsomaan ja yleensä kärrynylkky ymmärtää pyytää anteeksi tai edes punastua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niskaanhengittäjä ilmoittautui. MENE KAUEMMAS MINUSTA SAATANA!!
Yhtä hyvin sinut voi mieltää kupeksijaksi... ;-) LAITA VAUHTIA PERKELE!! :-D
Tökkijöihin en ole törmännyt vuosiin mutta hihnalle minun ostosteni väliin/työntelemään niitä ei kyllä pääse. Nostelen tavarani aina niin, että seison itse kärryn kapeammassa päässä ja hihnan päässä. Vedän sen kärryn pois tieltä vasta siinä vaiheessa kun laitan kapulan. Jos joku alkaisi niitä työntelemään pyytäisin odottamaan vähän. Tuollaista ilmiötä ei Tampereella ole omalle osalleni ainakaan sattunut.