Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rajaako taloyhtiölaina mahdollista myyntitappiota?

Vierailija
19.03.2017 |

Harkitsen tässä asunnon ostoa, ja mietin, että miten seuraava kuvio mahtaa mennä.

Ajatellaan, että asunnon myyntihinta on vaikkapa 40 000 euroa, ja velaton hinta on 200 000 euroa, eli yhtiölainan osuus on 160 000 euroa. Jos maksan omalla rahalla vain tuon 40 tonnia, niin minulle jää hoitovastikkeen lisäksi rahoitusvastike. Miten käy siinä tilanteessa, jos asuntojen hinnat romahtaisivat? Jos vaikka 5 vuoden päästä myyn asunnon ja sen velaton hinta olisi tuolloin vain 100 000. Olisinko minä silloin itse ottanut takkiin 100 000, vai olisiko tappio minun osaltani rajattu tuohon 40 000 euroon?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se yhtiölaina mihinkään katoa, jos et sitä maksa. Sitä on jäljellä se määrä mitä et ole maksanut osaltasi, vaikka asunnon arvo olisi 0€.

Vierailija
2/3 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se yhtiölaina mihinkään katoa, jos et sitä maksa. Sitä on jäljellä se määrä mitä et ole maksanut osaltasi, vaikka asunnon arvo olisi 0€.

Yhtiölainahan siirtyy kaupan yhteydessä uudelle omistajalle, eli kyllä se vanhalta ostajalta "katoaa". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletetaan aluksi ettei yhtiölaina lyhene tuona aikana. Nythän velaton myyntihinta olisi -60 000. Joutuisit laittamaan tuon 60 000 euroa asunnon kylkeen että pääsisit siitä eroon. Vaihtoehtona olisi taloyhtiön konkurssi (epätodennäköinen) tai myynti vironpoikien bulvaanille.

Tuo on karua todellisuutta jossain böndellä. Kukaan ei ota paskaa kerrostalohuoneistoa ristikseen edes ilmaiseksi. Yhtiövastiketta joutuu maksamaan aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä