Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu tämä kirjoitusvirhe?

Vierailija
19.03.2017 |

Miksi ihmiset kirjoittavat toimia (toimija), haltia (esim. auton haltija), vartia, opettaia (opettajia), tarjoilia, kolhia (kolhija), palvelia jne.

Mistä tämä johtuu? Itse olen järkeillyt sen niin, että jostain syystä ihminen luulee j:n käytön murteeksi ja korostaa sitten netissä kirjakieltä. Samalla asialla selittyisi 'enään'; sitte on murretta, kirjakielellä sitten.

Onko paikalla ihmisiä, jotka kirjoittavat ylläolevasti?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan sarjaan menee "koittakaa ymmärtää". Aika koittaa, päivä koittaa. Po. Koettakaa ymmärtää, mutta se kuulostaa murteelta. Itseasiassa "koettaa" on huono verbi, pitäisi sanoa "yrittäkää"

Vierailija
2/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa suomessa (esim. kymmeniä vuosia vanhat lehti-ilmoitukset ym.) näkee tuota kirjoitusasua, joten voisi ajatella että käytäntö on ollut pitkään horjuva. Kielitoimisto tms. on sitten päätynyt suosittelemaan j:llistä muotoa.

Korva ei myöskään sano selvästi, kumpi olisi oikea muoto, koska I ja J ovat niin lähekkäiset äänteet. Kouluissa on vuosikymmenien ajan hoettu "tekijännimessä on aina J" juuri tästä syystä.

Pyrkimys kirjoittaa "ei-murteellisesti" saa usein aikaan hassuja tuloksia. Eräs vanhempi rouva käytti sitkeästi muotoa "dollaattori" uudesta apuvälineestään, koska hänen kotiseutunsa murteessa D korvautuu usein R:llä ja rollaattori tuntui siksi murteelta, jota hän ei halunnut käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi monet kirjoittavat allright kun tarkoittavat alright? Ja wellcome kun tarkoittavat welcome?

Keskustelupalstoilla usein näkee noita virheitä, ja aina ne ovat suomalaisten tekemiä. Jotenkin hävettää, tuntuvat niin junttimaisilta.

Vierailija
4/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan sielu ei kyllä kirjoita "opettaia"!

Vierailija
5/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan usein työteksteihin "ohjaustyhmä" kun pitäisi kirjoittaa "ohjausryhmä". Varmaan jotain alitajuista... 😀

Vierailija
6/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi monet kirjoittavat allright kun tarkoittavat alright? Ja wellcome kun tarkoittavat welcome?

Keskustelupalstoilla usein näkee noita virheitä, ja aina ne ovat suomalaisten tekemiä. Jotenkin hävettää, tuntuvat niin junttimaisilta.

All right.

Vierailija
7/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitan aina seitsämän vaikka se oikeasti vissiin kirjoitetaan seitsemän.

Vierailija
8/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan sielu ei kyllä kirjoita "opettaia"!

Selaa Facebookin kaupunkiryhmiä alkajaisiksi :D Tämä sana on ihan oikeasta keskustelusta bongattu. "Tarvittaisiin lisää opettaia alakouluille".

AP

Vierailija
9/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja already luonnollisesti kirjoitetaan allready, kuinkas muuten.😅

Vierailija
10/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
11/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, kun kerran osaat kirjoittaa oikeinkin?

Näitä murteellisuuksia on kiva lukea esim. FB-päivityksissä. Isommalle tai vieraammalle yleisölle kirjoitettaessa kannattaisi minusta käyttää yleiskielen kirjoitusasuja. Ne on ihan yhtä nopea näppäillä kuin murteetkin. Itse asiassa nopeampi, jos on automaattinen tarkistus päällä.

E ja Ä sekoittuvat kyllä monilta. Esim. "kyynerpää".

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitan aina seitsämän vaikka se oikeasti vissiin kirjoitetaan seitsemän.

Vierailija
12/12 |
19.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset jaksaa tälläkin palstalla aina korjailla toisten tekstiä, oli aihe mikä tahansa? Onko se joku syndrooma? Vai onko täällä puolet äidinkielenopettajia? Ja olen asia tätä todesta ihmetellyt, niin kauan kuin olen palstaillut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan