Astmaatikot hoi!
Minulla todettiin muutama vuosi sitten raskauden aikainen astma. Jouduin sairaalassa päiväksi osastolle, jossa sain kortisonia kankkuun, spiralla lääkettä hengitettäväksi ja kotiin ison kortisonikuurin sekä Pulmicortia ja Ventolineä. Myös PEF-mittaus oli kuvioissa mukana. Lääkärin mukaan keuhkot kuulostivat " hirvittäviltä" puolen vuoden yskimisen jälkeen. En varmaan olisi muuten mennyt vielä tuolloinkaan lääkäriin, mutta sain yöllä ilmeisen klassisen astmakohtauksen, enkä meinannut pystyä hengittämään ulos ollenkaan vaan kurkusta kuului vain vinkunaa, ja tuo pelästytti minut tarpeeksi että varasin ajan lääkärille.
Nyt tapauksesta on tosiaan jo muutama vuosi. Lääkkeet lopetin kuukausi sen jälkeen kun ei ollut oireita, tai siis pahoja oireita. Kuitenkaan en kestä vieläkään pakkasta, pölyä ja pienenkin flunssan jälkeen mulle jää yskä " päälle" .
Tänään menin lääkärille, kun yskä tuntui repivän keuhkot riekaleiksi. Diagnoosi oli taas sama: keuhkot pihisevät, uloshengittäminen on työlästä ja yskä ei lopu, eli taas astmalääkkeet kehiin, samoin antihistamiinit pitää aloittaa ja antibioottikuuri myös. Ilmeisesti tää mun astma on nyt sitten pysyvää laatua? Itseä vain hämmentää se, että minkälaisten oireiden tullessa pitää ottaa avaavaa lääkettä? Itse kai siedän ihan liian huonoa oloa ja viimeksikin otin lääkettä vain silloin kun tuntui etten pysty enää kohta hengittämään. Nuo pakkasella yskimiset ym. olen ottanut vain epämukavuutena. Nyt ei jostakin syystä tehdä PEF-seurantaa. Toisaalta tiedän, että en pystyisi edes kunnolla puhaltamaankaan, kun pienen hönkäisyn jälkeen yskin keuhkoni pihalle. Jatkossa on edessä spirometria, onko kenelläkään kokemusta siitä? Millainen tutkimus on kyseessä?
Toivottavasti joku " konkari" ehtii kommentoida!
Kommentit (3)
ellei sitten ole kyse tosi pahasta astmasta. Mutta periaatteesa näin: jos henkeä ahdistaa tai yskittää, ota avaavaa. Jos joudut ottamaan avaavaa lääkettä usein (monta kertaa päivässä, useana päivänä viikossa) tarvitset säännöllisen hoitavan lääkkeen eli yl. kortisonia. Jos pakkanen tai rasitus aiheuttaa yskää/hengenahdostusta, kannattaa avaava lääke ottaa jo ennen altistumista k.o. asialle.
Hoitamattomana astma vain pahenee, hyvillä lääkkeillä keuhkot saavat mahdollisuuden toipua ja astmakin saattaa helpottaa. Älä siis arkaile lääkkeiden käyttöä äläkä lääkärissä käyntiä.
Siinä puhalletaan hoitajan ohjeiden mukaan sellaiseen suuttimeen, joka on liitetty tietokoneeseen ja tietokone sitten piirtää puhalluskäyrän ja laskee joitakin arvoja, joista voidaan päätellä onko astma, keuhkoahtaumatauti tms. ja esim. astman vaikeusaste.
Itsellä puhkes raskauden aikana astma kolme-neljä vuotta sitten ja otan joka ilta ehkäsevää (pulmicort, sympicort), koska tiedän että jos jätän ottamatta, selviän muutaman päivän, mutta sitten en keuhkojen vingunnalta saa nukuttua. Mulla on myös avaavaa (buventhol) mutta sitä tarvin selkeesti vähemmän, koska kohtauksia ei ole ollut kolmeen vuoteen, otan sitä kuitenkin aina silloin tällöin. Tiedän, että astmani on tullut jäädäkseen, en vain ole saanut aikaiseksi että hakisin virallisen lausunnon, jotta saisin lääkkeeni halvemmalla...