Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä muualta Savoon muuttaneita?

Vierailija
18.03.2017 |

Olen asunut nyt kahdella paikkakunnalla Savossa. Ensin viihdyin ihan hyvin, luonto oli kaunis ja säät hyvät. Väillä huomasin kyräilyä, mutta ajattelin sen olevan normaalia. Mitä pidempään täällä asun, sen enemmän ahdistaa. Luontoarvot ovat toissijaisia: pihoilla poltellaan roskia ja susia ammutaan hyvällä omallatunnolla. Myös suhtautuminen ihmiseen perustuu siihen, mitä tämä on tehnyt elämässään ja miten hyvässä asemassa on. Vieraspaikkakuntalaiseen suhtaudutaan epäillen. Olen asunut Etelä-Suomessa ennen tätä ja tuntuu, että vittumaisuudessaan savolaisille vetää vertoja korkeintaan lahtelaiset. Olenko kokemukseni kanssa yksin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan! Havaintosi kyräilevistä savolaisista on tismalleen oikea. Savolaiset ovat kieroja, ahneita, aggressiivisia kaiken sen lupsakkuuden alla. Erittäin tarkka on huomiosi siitä, miten ihmisiin suhtaudutaan: koko ajan tiedustellaan mikä ammatti, ja mikä asema sen myötä yhteisössä. Se, mitä ihminen on tehnyt elämässään, määritellään Savossa tarkoin. Oletko ns. kunnon tyyppi vai mikälieoutolintu...

Inhoan savolaisia. Savolaisten piällysmiesmäisyys, takanapäin puhuminen, ihmisten jakaminen hyvä-paha, hyvä-huono -akselille, kamala kommunikointitapa, missä ei sanota MITÄÄN SUORAAN. Tämä on rasittavaa. Kun kysyy esim.  "pääsettekö ensi viikonloppuna kahville", niin vastaus on joko a) "pittää kahtoo" b) se on vaikea kysymys.

Maineeltaan savolaiset ovat maalaistomppelin eli juntin ja muka rehvakkaan lupsakkuuden välimaastossa. Paskanmarjat, ne mitään mukavia tai leppoisia ole. Erittäin huumorintajuttomia, itselle ei osata nauraa, mutta muille sitäkin enemmän. V-mäisyys kukoistaa kyllä.

Perusajatus on: "mitähän taka-ajatuksia tuollakin on". Kyräily ja epäluuloisuus kukoistavat.

Kuopiolaiset ovat oma porukkansa. Kuopiossa on esim. oma ryhmänsä sellainen "hienosteleva nainen", joka puhuu yleiskieltä s-kirjainta sihauttaen, häivyttäen tarkoin savonmurteen. Mutta oi voi - kyllä sen kuulee. Kuopiolaiset naiset pukeutuvat perinteisesti kyllä aika hyvin kaupungille lähtiessään, eipä silti. Siitä pisteet.

Voisin jatkaa kuopiolaisista pitkään. Olkoon.

Vierailija
2/20 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ne on idässä samaa sakkia. Niin savolaiset kun esim pohjois-karjalaiset. Mukamas lepposaa sakkia, pas#kan vi#ut. Kyräilijöitä,epäilijöitä ja aevan helvetin kateelista väkeä joka kaikessa pohtii vain omaa etuaan.

Ja tosiaan ei pohjois-karjalainen ole savolaista häävimpi. Onko siellä Venäjän rajan kupeessa ollut aina niin kova puute kaikesta, että ovat kehittyneet tuollaiseksi, en muutakaan selitystä keksi. 

Miehet ovat pääsääntöisesti äärijuntteja ja usein myös juoppoja ja ihan perus sosiaalisilta taidoiltaan liki kyvyttömiä. Eivät tiedosta itse tuota ja aina kun se leipäläpi aukeaa, niin kanssakeskustelijalla pullistuu verisuoni päässä joko ärsytyksestä tai myötähäpeästä.

Sinällään se todella järkyttävä itä-murre on hyvä asia, monet eivät kykene opettelemaan kunnolla Suomea vaikka idästä muualle suuntaavat  ja täten nämä itä-ukot ja akat tunnistaa läpästään.

Itsellä tuollainen lupsakka pohojois- karjalaane työkaverina....tzemppiä muille joilla sama kohtalo, naapurina, kollegana, tms. lähipiirissä itä-väestä kärsivä.

Putinille joutas antaa kyllä slice rakkaasta Suomineidosta tuolta suunnilta.

Mulukkutalkoot ois piätettävä notta noista piästää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut nyt kahdella paikkakunnalla Savossa. Ensin viihdyin ihan hyvin, luonto oli kaunis ja säät hyvät. Väillä huomasin kyräilyä, mutta ajattelin sen olevan normaalia. Mitä pidempään täällä asun, sen enemmän ahdistaa. Luontoarvot ovat toissijaisia: pihoilla poltellaan roskia ja susia ammutaan hyvällä omallatunnolla. Myös suhtautuminen ihmiseen perustuu siihen, mitä tämä on tehnyt elämässään ja miten hyvässä asemassa on. Vieraspaikkakuntalaiseen suhtaudutaan epäillen. Olen asunut Etelä-Suomessa ennen tätä ja tuntuu, että vittumaisuudessaan savolaisille vetää vertoja korkeintaan lahtelaiset. Olenko kokemukseni kanssa yksin?

Eikös se ole tuollaista vähän kaikkialla? Varsinkin mieheen suhtautuminen.

Luontoarvojen suhteen olet varmaan oikeassa, vaikka tietysti tuossa pitää varmaan huomioida ympäristön vaikutus; kaupungissa on vaikeampi rikkoa erilaisia ympäristölakeja ja -säädöksiä vaikka haluaisi ja jätehuolto ym. pelaa itsestään.

Vierailija
4/20 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samanlaista se on muuallakin suomessa: Oulussa paikalliset lahkolaiset palkkaa ja puhuttelee vain uskonveljiään ja muut on etelän variksia joille ei tarvitse edes sanoa päivää. Helsingissä taas sitten pyörii piirit mihin pääset vain jos teet orgaanista savenvalantaa valaiden laulua kuunnellen tai vastaavasti olet jyrki kataisen kaltainen liero joka tekee mitä vain kunhan jokaisessa kvartaalissa tulee enemmän rahaa.

Vierailija
5/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolaiset, hyrrr.

Vierailija
6/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään pitäisi yleistää, mutta myös minulla on paljon huonoja kokemuksia savolaisista. Olen muualta Pohjois-Savoon muuttanut. Olen itse ollut ystävällinen ja ymmärtäväinen muita kohtaan (näin minulle ovat muut sanoneet), mutta kieroilua ja epäystävällisyyttä täällä on riittänyt. Itsekin olen huomannut, että ainakin Kuopion seudulla ja lähikunnissa itselleni tärkeät ympäristöarvot ovat valitettavasti toissijaisia.

Vierailija
7/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin 10 v Pohjois- Savossa ja ihan samat kokemukset. Uteliasta, ahdasmielistä sakkia ja tittelit tosiaankin tärkeitä pikkupaikkakunnalla. Savolaisuus olo tärkeää ihmisessä myös.Lisäksi kolmekymppiset elivät kuin viisikymppiset, talojen ja pihojen kilpavarustelua.

Vierailija
8/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut monella paikkakunnalla Hesasta Ouluun ja sillä välillä. Nyt kuopiossa n 10v.paras paikka josta en muuta pois. Perussavolaiset taitavat olla hakusessa ja oikeaa savonmurretta saattaa kuulla torin seudulla , kun aidot iäkkäämmät savolaiset kokoontuvat

Joka puolella Suomea riittää varmaan valitusta jos on sen tyypin ihminen et kuppi on aina puoliksi tyhjä. Mulle se on puoliksi täysi: )) ihana Kuopio ja leppoisa ilmasto vesineen, kylmät metotuulet puuttuvat.

Viihtyminen on eniten kiinni omasta asenteesta.

Vierailija
9/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taasko yksi juupas eipäs väittely parhaista ja huonoista paikkakunnista ? Katsokaa peiliin hyvät ihmiset- jos uskallatte.

Vierailija
10/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit juuri pohjalaisia. ;) Väittäisin, ettei ole heimoliitännäistä.

Vierailija
11/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat Savossakin erilaisia, Savossa on vihreiden ehdokkaita siinä missä vihreiden äänestäjiäkin. Savosta löytyy suoraselkäisiä, rehellisiä ja hyvää tarkoittavia ihmisiä siinä kuin ilkeämielisiäkin ihmisiä.

He jotka sanovat "itselle ei osata nauraa" tarkoittavat juuri että tekevät pilkkaa savolaisista mutta samaan hengenvetoon ihmettelevät miksi savolaiset tekevät pilaa muista??? Itse en harrasta muiden ihmisten pilkkaamista mutta en toki pidä siitäkään että muut pilkkaavat minua. Pitäisi olla niin ettei pilkkaamiselle ole tarvetta mutta yhdessä nauretan asioille joista ei ole vahinkoa kenellekään...

Perheet ovat erilaisia ja Savosta löytyy lämpimiä perheitä yhtä lailla kuin muualtakin. Moni ulkopaikkakuntalainen tulee Savoon sillä asenteella että tässä tultiin näyttämään mallia tyhmille maalaisjulleille kuinka pitää elää joten ihmekö jos vastaanotto on vähän nuiva?

Jokaisella paikkakunnalla on oma kulttuurinsa ja omat ihmistyyppinsä ja ryhmänsä mistä pitää sitten löytää se oma ryhmä. Moni savolainen paikkakunta on mennyt pilalle kun sinne on näitä etelän ihmeitä siunaantunut. Eikö olisi märinän sijaan parempi vain muuttaa takaisin sinne mistä on tullutkin? Valittaminen siitä kuinka inhottavia kokonaiset heimot ovat on pikkuisen liioiteltua ollakseen uskottavaa.

Et sopeutunut, ei kokonainen heimo ole viallinen, sinä et vain sopeutunut joukkoon. Se on ihan OK. Savolaiset voivat sitten märistä toinen toisistaan ja tehdä luonnollista sopeumaa suuntaan jos toiseenkin. Syntymästä asti kun on kasvanut tiettyihin tapoihin ja tiettyihin piireihin niin silloin on se lämmin perhepiiri ja ystävät valmiina. Sitten kun tulee mualta ja yrittää luovia maailmanomistajana rikkomaan tuota kuviota niin voi tulla takapakkia. Kannattaa siis olla vaatimaton eikä luulla itsestään liikoja. Ikävä kyllä totuus noille jotka luulevat olevansa parempia kuin savolaiset niin savolaiset eivät ehkä tykkää teidän asenteesta.

Vierailija
12/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa on kyllä todella kaunista, paljon järviä ja niin edelleen. Kulttuuri on silti paikalleen jämähtänyttä Kekkoslovakian aikaista.

Vierailija
13/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaessani työt Pohjois-Savossa muualta muuttaneena minun oli aluksi vaikeaa saada selvää savon murteesta. En tuntenut entuudestaan yhtään savolaista. Kun sanoin, että anteeksi nyt en ihan ymmärtänyt, minulle monesti naureskeltiin eikä heti selitetty, mitä tarkoitettiin. Kyse oli kuitenkin tärkeistä työasioista. Ilmeisesti savon murteen osaaminen kuuluu yleissivistykseen. LOL

Vierailija
14/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas maristaan kun ihmiset on erilaisia. En minäkään ymmärrä pääkaupunkiseudun tai turkulaisten murretta ja mielestäni molemmilla seuduilla ihmiset on mielestäni tylyjä, ikävää seuraa ja tekevät ohareita jatkuvasti. Ei ole savolaiset sen huonompia.

Vierailija
15/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista se on pohjois pohjanmaalla. 7v siellä asuin ja luojan kiitos pääsin pois. Ystäviä ei saanut mistään, selän takana juoruttiin ja monenlaista kiusaa tehtiin. Sinne ei porukkaan hyväksytä muuta kuin jos sinne on syntynyt. Lisäksi pitää olla lestadiolainen ja keskusta puolueen jäsen. Muutin pois ja elämä on aivan erilaista nykyään.

Vierailija
16/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on sitten varmaan vain käynyt huono tuuri savolaisten suhteen...

Vierailija
17/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesta työpaikasta on Savosta kokemusta ja no... enpä sano mitään...

Vierailija
18/20 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten valitetaan työttömistä, miksi he eivät muuta toiselle puolelle Suomea työn perässä.

Vierailija
19/20 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa harvinaisen typerää keskustelua - ahdasmielistä porukkaan valittavat omasta epäonnistumisestaan ihminsinä ;-) toi eka kirjoittaja siis ja muut tukijat

Vierailija
20/20 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaessani työt Pohjois-Savossa muualta muuttaneena minun oli aluksi vaikeaa saada selvää savon murteesta. En tuntenut entuudestaan yhtään savolaista. Kun sanoin, että anteeksi nyt en ihan ymmärtänyt, minulle monesti naureskeltiin eikä heti selitetty, mitä tarkoitettiin. Kyse oli kuitenkin tärkeistä työasioista. Ilmeisesti savon murteen osaaminen kuuluu yleissivistykseen. LOL

Savossa naureskellaan myös niille syntysavolaisille, jotka eivät tajua mitä joku tarkoittaa. Ei siis liity mitenkään siihen, että olet muualta muuttanut.

Muualle muuttanut tätini teki yhä tuota 7kymppisenä. Ajattele minkä nautinnon voi toiselle tuottaa viikkokausiksi vain sillä että ei tajua. Toinen siellä onnessaan puristelee käsiään yhteen, hykertelee, keroo naapureilleen ja tuttavilleen hauskana juttuna kuinka toinen ei tajunnut ja ajattelee olvansa toista viisaampi - ainakin tässä asiassa. Ei kai sellaisesta voi suuttua? Köyhillä on niin vähän asioita, joista voi olla hyvillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme