Meksikolainen teemailta - Ruokaehdotuksia?
Ei ole kyseessä dinner partyt mutta illanvietto jossa ruoka on tärkeämmässä osassa kuin juoma. Nyt kaipaisin ehdotuksia menusta, mitään en ole vielä suunnitellut.
Ja pliis, ei "tortilloita". Tortilla on raaka-aine josta tehdään monia hyviä ruokalajeja mutta ne suomalaisten suosimat kana/jauheliha+kurkku -viritelmät ei tähän kuulu.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyseessä dinner partyt mutta illanvietto jossa ruoka on tärkeämmässä osassa kuin juoma. Nyt kaipaisin ehdotuksia menusta, mitään en ole vielä suunnitellut.
Ja pliis, ei "tortilloita". Tortilla on raaka-aine josta tehdään monia hyviä ruokalajeja mutta ne suomalaisten suosimat kana/jauheliha+kurkku -viritelmät ei tähän kuulu.
Puhut nyt suomalaistuneesta texmex-ruoasta, et meksikolaisesta ruoasta alkuunkaan.
Miten olisi googlen käyttö? Tuhansia reseptejä pienellä hakemiseen menevällä vaivalla varsin monelle maistuvien tortillojen morkkaamisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut nyt suomalaistuneesta texmex-ruoasta, et meksikolaisesta ruoasta alkuunkaan.
Miten olisi googlen käyttö? Tuhansia reseptejä pienellä hakemiseen menevällä vaivalla varsin monelle maistuvien tortillojen morkkaamisen sijasta.
Ap varmaan tarkoittikin että suomalaistunutta texmexiä ei tähän keskusteluun tule? Itse olen ollut opiskelijavaihdossa Texasissa ja eihän siellä ole ruokalajia nimeltä tortilla, vaan burritoja, quesadilloja, tacoja softina ja hardina... olettaisin että meksikossa sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap varmaan tarkoittikin että suomalaistunutta texmexiä ei tähän keskusteluun tule? Itse olen ollut opiskelijavaihdossa Texasissa ja eihän siellä ole ruokalajia nimeltä tortilla, vaan burritoja, quesadilloja, tacoja softina ja hardina... olettaisin että meksikossa sama.
Aina voi käyttää sanaa fajitas, niin jopa on autenttista. Kai sinne väliin voi laittaa vaikka alligaattoria, niin ei ole suomalaistunutta.
Käytä mielikuvitustasi ja aistejasi. Testaile rohkeasti mausteita. Tee pieniä testiannoksia.
Helsingissä on meksikolainen ravintola Maya. Googlaapa niiden ruokalista. Hyvää ja muutakin kuin tortillaa...
Meksikolaista suklaata (on kyllä aika hurjan makuista), tequila shotteja, churroja, tamales, maissintähkiä (street corn), tamales, maissisalaatti, maissileipä, manicotti, meksikolainen riisi, mansikka margarita, quacamole, salsa, kalaa, lihaa ja kanaa. Ja tietenkin cerveza
tee joku keitto sisäelimistä ja kielistä
Vierailija kirjoitti:
Katspatso?
Gazpachohan on espanjalainen ruoka, en mä sitä välttämättä Meksiko-teemaan laittais.
Guacamolen ja salsan kanssa kannattaa tehä ite maissitortilloista nachoja, tulee paljon parempia kun ne kaupan valmiit. Ja tietysti salsa ja guacamolekin kannattaa tehdä ite.
Mustia papuja käytetään paljon Meksikossa, niistä voisi tehdä jonkun keiton/muhennoksen, on myös siitä hyvä, jos illallisporukassa on kasvissyöjiä. Ja kannattaa sen perus punaisen salsan ohella kokeilla myös salsa verdeä.
Meksikolainen ceviche on ainakin hyvää alkupalana. Patojahan siellä syödään paljon, pavut, lime ja korianteri on isossa roolissa.
Taidan tehdä nachoja seuraavaksi:)
Resepti varmaan jostain löytyy. Meksikolaiset käyttää myös vehnäjauhoja riippuen missä päin Meksikoa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Taidan tehdä nachoja seuraavaksi:)
Resepti varmaan jostain löytyy. Meksikolaiset käyttää myös vehnäjauhoja riippuen missä päin Meksikoa ollaan.
Maustettuja broilerinuijia tai vaikka halsteribroileri grillissä (siis itse maustettuna, vähän jerk tyyliin), riisiä ja mustapapukastiketta. Chimichurri kastiketta. Meksikolaista ( ja monen muunkin maan) perusruokaa. Tuo papusoosi on hyvää!
Jengi vastailee yli kaksi vuotta vanhaan ketjuun. Oletan kyseisen teemaillan menneen jo.
Miten maissijauho voi olla Suomessa niin kallista? Onhan tämä kumma paikka? Onko maissjauhoille laitettu joku tulli vai mikä niissä maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Maustettuja broilerinuijia tai vaikka halsteribroileri grillissä (siis itse maustettuna, vähän jerk tyyliin), riisiä ja mustapapukastiketta. Chimichurri kastiketta. Meksikolaista ( ja monen muunkin maan) perusruokaa. Tuo papusoosi on hyvää!
Jerk-seos on Jamaikalta.
Katspatso?