Minulta poistettiin tiistai-iltapäivällä viisaudenhammas ja eilisaamusta olen ollut kuumeessa
Voiko se olla tulehdusta? N. 38 astetta. Kipulääkettä olen ottanut koko ajan, joten kivun kanssa pärjää hyvin. Asun Helsingissä ja mietin että pitääkö nyt lähteä jonottamaan päivytykseen vai odottaisiko vielä pari päivää meneekö ohi.
Kommentit (18)
Jos ei oo flunssaa, niin ainakin soittaisin päivystykseen.
Mee illalla, seuraa, laskeeko kuume.
Mene lääkäriin. Vai onko flunssan oireita, nuhaa ja yskää? Voihan tuo periaatteessa nimittäin olla flunssaakin. Mutta jos pelkkää kuumetta niin mene lääkäriin. Ja aika nopeaan, parempi saada tulehdus heti kuriin. Mitä kauemmin se muhii niin sitä hankalampi hoitaa.
Olisi hyvä tietää, oletko muuten ollut sairas? Ainoastaan kuumetta, ja sitä 38 astetta? Oletko jatkuvasti syönyt kipulääkkeitä? Jos näin, niin ota yhteyttä päivystykseen.
Soita hammaslääkäripäivystykseen ja kerro tilanne. Voi olla että saat antibiootit puhelinreseptinä lähimpään apteekkiin.
Mene päivystykseen. Voi olla että tarviit antibiootit.
Yleensähän viisaudenhampaiden poistosta saadaan antibioottikuuri kylkeen ihan varmuuden vuoksi. Et ilmeisesti ole tällaista saanut?
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän viisaudenhampaiden poistosta saadaan antibioottikuuri kylkeen ihan varmuuden vuoksi. Et ilmeisesti ole tällaista saanut?
Eikä saada. Mä sain 2 buranaa
Siis olen syönyt paracetamolia 1g x 3, koska muuten kipu on pahempi. Buranaa en saa syödä. Yskä tuli samaan aikaan kuumeen kanssa eilen aamulla. En ollut aiemmin kipeä.
Ap
Siis heti sen operaaion jälkeen aloitin paracetamolin ja vielä on sen verran kipua että olen ottanut.
Ap
Tulehduksen merkithän ovat kaikille tutut: kipu, punoitus, turvotus ja kuume. Mutta jos yskä on tullut samaan aikaan niin selvä flunssahan se on.
Jos yli 24h kuume yli 38 astetta tai pahenevat kivut, niin lääkäriin.
No nyt pomppas...aikuisella ja myös lapsella kuumetta seurataan ensin kotona 3 vrk:tta (täyteen) ja vasta sitten jos kuume ei laske on syytä mennä lääkäriin. Nämä ohjeet siis perusterveillä olleet voimassa Suomessa jo vuosikymmeniä. Nämä uusavuttomat taitaa täyttää kaikki päivystykset, jos joka vaivasta heti ravataan antibioottia kyselemässä eka vuorokauden kuumeen jälkeen. Suurin osa kuumeistahan laskee 4:n vuorokauden aikana itsestään kun oman elimistön vastustuskyky pääsee vauhtiin. Tsemppiä tautisille ja sairaille! Älkää antako hysteerikkojen ohjailla vaan lepäily kotona on parasta hoitoa 😀
Vierailija kirjoitti:
No nyt pomppas...aikuisella ja myös lapsella kuumetta seurataan ensin kotona 3 vrk:tta (täyteen) ja vasta sitten jos kuume ei laske on syytä mennä lääkäriin. Nämä ohjeet siis perusterveillä olleet voimassa Suomessa jo vuosikymmeniä. Nämä uusavuttomat taitaa täyttää kaikki päivystykset, jos joka vaivasta heti ravataan antibioottia kyselemässä eka vuorokauden kuumeen jälkeen. Suurin osa kuumeistahan laskee 4:n vuorokauden aikana itsestään kun oman elimistön vastustuskyky pääsee vauhtiin. Tsemppiä tautisille ja sairaille! Älkää antako hysteerikkojen ohjailla vaan lepäily kotona on parasta hoitoa 😀
Ei koske erityistilanteita ja vasta tehty toimenpide muuttaa tämän tilanteen sellaiseksi.
Hammaslääkäri sanoi että herkästi päivystykseen jos nousee kuume toimenpiteen jälkeen ja ajattelin, että ei minulla varmasti nouse yms, mutta nousi vaan. En minä muuten hätkähdä pienestä, mutta viisaudenhampaan poiston takia pitää ottaa vakavasti.
Ap
Onko turvotusta tai suun avaamisvaikeuksia? Menisin kyllä herkästi päivystykseen. Jos tulehdus alkaa laskea suun pohjaan tai kaulalle, tila voi olla hengenvaarallinen. Ainakin jos turvotusta niin mene.
Sullahan on selkeät ohjeet hammaslääkäriltä :) niiden mukaan on nyt päivystyksen paikka. Tottele vaan kiltisti. Kivempi olo itselläkin, kun ei tarvitse arpoa onko joku major tulehdustila kehittymässä.
Miten se turvotus ja punoitus, onko pahentuneet poiston jälkeen?
Onko koko poski turvonnut?
Kuumehan voi olla siitä yskästäkin. Kyllä normi aikuinen tohtii kotona seurata miten tilanne kehittyy ja onko poistokuoppa paranemaan päin.
Ääh en tiedä mitä teen.