Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

"Ex-vaimo kosti julmimmalla tavalla - pariskunnan erosta tuli karmiva sirkus" (http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005130625.html)

Ehkä vähän klikkiotsikko, mutta juttu käsittelee lähivanhemman tapaa vieraannuttaa lapsi etävanhemmasta. Usein lähivanhempi on äiti ja etävanhempi isä, ja jutussa todetaan vieraannuttamisen syynä olevan "patologinen viha lasten isää kohtaan".

Minua surettaa lukea tuollaista, sillä olen itse suvussani nähnyt vieraannuttamisen seuraukset. Enoni erosi vaimostaan n. 10v sitten ja ero oli riitaisa. Sen seurauksena ex-vaimo hitaasti, mutta varmasti vieraannutti serkkuni isästään ja koko isän suvusta. Ex-vaimo keksi kaikenlaisia syitä, miksi lapset eivät juuri silloin pääse isän luo, miksei just tänä jouluna sovi tulla mummin luo päivälliselle jne. Usein perusteli "välimatkalla", kun itse oli eron jälkeen nopeasti muuttanut 200km päähän lasten isästä. Mutta ex-vaimon sukulaisia saivat lapset tavata, vaikka heidänkin luo oli satoja kilometrejä. Lopulta naikkonen vei vieraannuttamisen entistä pidemmälle, kun väen vängällä muutti ulkomaille lapset mukanaan.

Kyllä toiset osaa olla itsekkäitä ja voivat tehdä mitä vaan, että tulisi eksälle kiusaa.

• ylös 3
  • alas 2

Kommentit (5)

Vierailija

No näytti tässä tapauksessa myös se ex-mies tehneen kiusaa lastensa kautta (lapset eivät päässet äitinsä kanssa ulkomaanmatkoille, kun isä esti passien saamisen).

Vierailija

Se "vääryyttäkärsivä" isä on aina näissä vieraannuttamis-huuhaajutuissa itse kohdellut lapsiaan siten,
etteivät nämä halua tavata häntä.

Jos hakkaa lasten äitiä, karjuu lapsille ja tönii näitä,
ei pysty olemaan juomatta viinaa, eikä kykene minkäänlaiseen yhteistyöhön lasten äidin,
sukulaisten, lapsen kavereiden vanhempien, eikä viranomaisten kanssa,
ei asiat ihan itsestään suju isän mielen mukaan.

Näitä uhriutuvia äidinvihaaja-isiä on Elatusvelvollisten Liitto ja Isät Lasten Asialla ry:n tapaiset roskaväkiryhmittymät täynnä.

• ylös 11
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En kyllä usko kaikissa vieraannuttamistapauksissa kyseessä olevan se, että päästään karkuun väkivaltaista isää. Jotkut ovat oikeasti vain ilkeitä ja valmiita siihen, että kaikin keinoin eristetään lasten isä heidän elämästään, koska jäi erossa jotain hampaankoloon.

Vierailija

Yksittäistapauksia. Siinä mielessä otsikko on täysin p*ska. 

Enempi kyllä kuulee näistä isistä jotka ei vastaa puhelimeen, peruu sovitut jutut, eivät ilmesty hakemaan lasta silloin kun olis oma vuoro pitää jne. 

Vierailija

Tuota vieraannuttamista voi tapahtua myös perheen sisällä vaikka eroa ei tapahtuisikaan. Jos äiti ei esim. luota isän osaavan hoitaa lapsia ym. Itse en ole puhunut juuri ollenkaan oman isäni kanssa ellei äiti ollut läsnä. Vähän jäi vieraaksi ihmiseksi. Toki aina silloin kun heitä tapaan niin yritän ottaa kontaktia ja puhua, mutta se tuntuu tosi omituiselta. Luottamuksellisista asioista en pysty puhumaan ollenkaan ja keskustelu tapa on muodollisen kohtelias. Olo on aina ollut kuin isättömällä.