Miten raskausajan diabetestä hoidetaan?
Sain sokerirasitustestin tulokset juuri (rv 26). Yksi arvo oli reilusti yli raja-arvon, eli ensimmäinen paastoarvo. Kaksi seuraavaa arvoa oli selkeästi alle raja-arvojen. Hoidoksi sain ainoastaan noudattaa ruokavaliota, ei verensokerin seurantaa, eikä minkäänlaisia kontrolleja. Onko tavallinen käytäntö?
Edellisessä raskaudessa minulle tehtiin kolme kertaa sokerirasitustesti, ja arvot oli aina kohdallaan. Silloinkin noudatin kuitenkin raskausajan diabeteksin ruokavaliota. Lapsi painoi syntyessään 4,6kiloa. Nyt mietin, tuleeko tästä vauvasta vielä isompi, kun sokeritkin on koholla. Olisin toivonut jonkinlaista seurantaa.
Kommentit (2)
kysyisin vielä,
kuinka usein verensokeria olisi jatkossa syytä seurata? Terveydenhoitaja sanoi, että hänellä ei ole ollut tapana seurata. Sairaalassa kuulemma hoidetaan seurannat, mutta sairaalaseurantaan olisi päässyt, jos olisi ollut vähintään kaksi arvoa koholla. Mikä siis minun kohdalla ei toteutunut. Nyt asialle ei tehdä mitään. Noudatan tietenkin ruokavaliota.
Olen normaalikokoinen (168/65), joten se ei ainakaan ole ainoa syy lasten suurikokoisuuteen.
ap
niin vauvakin on yleensä aika iso. Joskus ei selvästi saada syytä sille miksi vauva kasvaa kovin suureksi. Periaatteessa raskausajan paastosokerin nousua hoidetaan dieetillä, ja sokeriarvoja seurataan neuvolassa. Jos ne ovat neuvolan mittauksissa koholla, tehdään sokerikäyrä eli vuorokausiseuranta. Sen perusteella päätetään insuliinihoidon aloituksesta. Ilman kontrolleja ei kyllä voi jättää jos on ollut paastoarvo koholla. Silloin pitäisi äitiyspolilla ainakin 36 viikolla tehdä ultraan perustuva painoarvio.