Hannu tienaa elantonsa trollaamalla – "Varaa on matkusteluun ja muuhun kivaan!"
Pohjoispohjanmaalainen Hannu Mäkiaho nimittää itseään ammattitrolliksi. Ammattitrollin työnkuvaan kuuluu ihmisten provosoiminen internetissä. Monet tekevät tätä ihan ilmaiseksi, mutta Mäkiaho saa toiminnastaan rahaa. Miten ammattitrollaus eroaa tavallisesta trollaamisesta?
– Ammattimaisella trollauksella on selkeä päämäärä. Yleensä ihmiset trollaa netissä viihdyttääkseen itseään ja kuluttaakseen aikaa. Minä olen saanut tehtävän ylemmältä taholta enkä tee sitä vain omaksi ilokseni, Mäkiaho kertoo.
Keneltä Mäkiaho sitten saa tilauksia?
– Monet yritykset hyötyvät trollaamisesta. Lähes aina trollaamisen tarkoitus on mainostaa. Aloitan provon ja mainitsen yrityksen nimen tai tietyn tuotteen jossain sivulauseessa. Näin firma saa itselleen mainosta. Mitä useampi avaa provon ja kommentoi siihen, sitä enemmän yritys hyötyy. Ja sitä enemmän mulle maksetaan, Mäkiaho paljastaa.
Ammattitrollaus ei ole paljastunut suuren yleisön tietoisuuteen, vaikka trollaaminen yleisesti on lähes kaikille internetiä säännöllisesti käyttäville tuttua kauraa.
Lähes jokainen on joskus törmännyt provoon, mutta miten voi tietää milloin provo on yksittäisen ihmisen omaksi ilokseen tekemä ja milloin se on ammattilaiselta tilattu, maksettu keskustelunaloitus?
– Tarkoitus on tietysti sulautua muiden provojen joukkoon. En jätä mitään vihjeitä. Suurin osa netin provoista ei menesty, joten en voi olla keskiverto, vaan minun pitää olla muita parempi, sillä siitä mulle maksetaan. Jos olisin kuin kaikki muut, olisin huono työssäni, Mäkiaho summaa.
Mäkiaho kutsuu itseään taitavaksi trolliksi. Ennen ammattilaiseksi ryhtymistään hän käytti ison osan vapaa-ajastaan provojen kirjoitteluun. Hän kehittyi vuosien kuluessa niin taitavaksi ihmisten provosoimisessa, että sai lopulta yhteydenoton eräältä aloittelevalta yritykseltä.
Mäkiahoon yhteyttä ottanut yritys pyysi häntä kirjoittamaan uuden menestyvän provon ja mainitsevan siinä yrityksen nimen. Provon aiheen Mäkiaho sai itse päättää. Tärkeintä oli saada yrityksen nimi mahdollisimman monen ihmisen tietoisuuteen, eli provon täytyi saada paljon klikkejä. Yritys lupasi maksaa Mäkiaholle keskustelun avauskertojen mukaan.
– Pidin ehdotusta huvittavana. Luulin sitä jopa ensin vitsiksi, mutta ajattelin, etten voi hävitä mitään, joten suostuin. Yllätyin miten paljon rahaa provoni tuotti, joten halusin jatkaa samoja hommia ja aloin ottaa omatoimisesti yhteyttä yrityksiin, Mäkiaho muistelee.
Mäkiaholla on jatkuvasti asiakkaita, ja hän kirjoittelee provoja monta tuntia päivässä. Välillä tulee jopa kiire.
– Saan pitää lomaa milloin haluan, mutta rakastan työtäni niin paljon, että välillä unohdan pitää taukoa edes viikonloppuna, Mäkiaho naurahtaa.
(Jatkuu...)
Kommentit (29)
Tällä palstalla on eittämättä useita kymmeniä hänen tekemiään trolleja, koska tarjolla on niin paljon klikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on eittämättä useita kymmeniä hänen tekemiään trolleja, koska tarjolla on niin paljon klikkejä.
Juu, veikkaanpa jopa että tilatut trollit ovat viime aikoina lisääntyneet. Sen sijaan että olisivat ammattilaisia kuten tuo Hannu, niin tehtailevat lukuisia laimeita pikkuprovoja saaden muutaman euron/sentin kappale.
Provojen tilaajina on varmaan paljon eri aatteita kannattavia yrityksiä tai provojen halvasta vaikutelmasta päätellen ihan yksityishenkilöitäkin.
Lidlin mainonta on aika hyvin näkyvillä tällä sivustolla. Olisiko tässä ko. henkilöllä osuutensa.
Löysikö Hannu juuri ratkaisun nuorisotyöttömyyden kukistamiseksi? Milleniaalit on kuulemma hyviä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin mainonta on aika hyvin näkyvillä tällä sivustolla. Olisiko tässä ko. henkilöllä osuutensa.
Joo, tai joku hänen noob kollegoistaan.
Täälläkin oli tänään "hassu" eliittimamman päivän seurantaketju, missä brändejä ja nimiä tippui vähän joka viestiin.
Vierailija kirjoitti:
Löysikö Hannu juuri ratkaisun nuorisotyöttömyyden kukistamiseksi? Milleniaalit on kuulemma hyviä netissä.
Nyt vain kaikki kotiinsa väsyneet saamattomat nuoret tarttumaan tilaisuuteen. Lopettakaa se päämäärätön provoaminen ja alkakaa tehdä sitä maksusta!
Kånkenhullun henkilöllisyys just paljastui.
Ilmoitan aina, jos oletan kirjoituksen olevan mainos.
No hauskan sadun sinä kyhäsit, trolli.
Miten tälle alalle pääsee?
T. Vuosia taitojaan kehittänyt trolli
Trolloloo vaan avaukselle ja "hannulle".
Kaikkea mitä nettiin kirjoitetaan ei kannata uskoa.
Tämähän oli ihan hauska.
Vaikkakin Hannu Mäkiaho Porvoosta onkin kotoisin. :)
Joku keksi nyt päästään tän Hannun. Juttua ei löydy googlella. Eihän mikään yritys halua tuotteitaan yhdistettävän provoamiseen.
Mistä aloitus on kopsattu? Eli lähde.
No ainakin poliittinen trollailu on taloudellisesti kannattavaa, isot rahat kääri eurotrollit Trump fanien koijaamisella keksityiltä uutisilla.
Aloitus on provo. Kyllähän jokainen nyt hyvänen aika huomaa, jos joku tietty tuote mainitaan nettikeskustelussa ja mainosta epäillään välittömästi.
Puoluepropagandaahan täällä spämmitään jatkuvasti, enemmänkin "niitä muita" vastaan kuin omia kehuskellen. Tuskin noille siitä maksetaan paitsi sille porukalle joka on muutenkin puolueessaan töissä. Suuri osa on ilmaisia harrastelijoita.
(Jatkuu...)
Ammattitrolleja on tiettävästi hyvin vähän, vaikka trolleja internetissä riittää. Miksi suurta trollitarjontaa ei hyödynnetä enemmän, vaan yritykset kääntyvän mieluummin Mäkiahon puoleen?
– Voisin väittää olevani vain niin hyvä, mutta todellisuudessa en ole ainoa niin sanottu professional troll eli prolli. Meitä on muitakin, mutta he eivät astu julkisuuteen. Prolleja on siksi niin vähän, että yritykset eivät halua paljastua. Ne eivät uskalla ottaa yhteyttä kehen tahansa, vaikka taitoa olisikin. Minä olen alalla tunnettu, ja minuun luotetaan. En olisi saanut ensimmäistäkään yhteydenottoa, ellen olisi ollut erään sivuston pitkäaikainen ja rehtinä tunnettu käyttäjä, Mäkiaho perustelee.
Mäkiaho ei halua tarkkaan kertoa, paljonko hän saa palkkaa työstään, mutta kertoo saamiensa korvausten olevan vaihtelevia ja riittäviä. Kuukausipalkka riippuu trollaajan taidosta ja ahkeruudesta.
– Varaa on matkusteluun ja muuhun kivaan, muttei tässä miljonäärejä olla. Vielä, Mäkiaho sanoo ja vinkkaa silmää.
Kun ihmiset kysyvät Mäkiaholta hänen ammattiaan, hän vastaa yleensä rehellisesti.
– Kun kerron työni, ihmiset luulevat sitä vitsiksi enkä rupea sen enempää heitä oikomaan. Tästä ammatista puhutaan harvoin. Ihmiset eivät tiedä, että tällaista on oikeasti.
Mäkiaho ei usko vaihtavansa alaa lähitulevaisuudessa.
– Voi olla, että joskus aikuistun, mutta kun sitä ei ole tapahtunut lähes 40 vuoden ikään mennessä, tuskin sitä tapahtuu koskaan. Yllätyn aina, miten tyhmiä ihmiset on internetissä. Mun ei edes tarvitsisi olla niin hyvä kuin olen, koska ihmiset menisi höplään vähemmästäkin, mutta haluan haastaa itseäni, Mäkiaho kertoo.
Mäkiaho suosittelee ammattitrollin uraa lahjakkaille ja luoville kirjoittajille. Työssä tarvitaan hyvää tilannetajua sekä ihmistuntemusta. Ammattia ei voi opiskella eikä välttämättä oppiakaan. Monella on taidot jo valmiina, vaikkei ole tullut sitä välttämättä koskaan ajatelleeksikaan.
– Jos aikoo ottaa yritykseen yhteyttä, kannattaa lähettää samalla näyttöä omasta osaamisestaan. Parasta on tietysti linkata aloittamiinsa provoihin, jotta yritykset näkevät suoraan miten hyvää mainostusta tilattu provo voisi potentiaalisesti tuottaa, Mäkiaho neuvoo.
Luottamuksen herättäminen yrityksissä on ensisijaisen tärkeää. Yritykset eivät koskaan palkkaa nimettömiä henkilöitä. Mäkiaho liittää aina nimensä ja puhelinnumeronsa viestinsä yhteyteen. Hänen nimellään on alalla hyvä maine.
Mäkiaho kertoo, että töiden saamisessa kaikkien tärkeintä on kuitenkin sinnikkyys. Hän kannustaa kaikkia ammattitrollin urasta haaveilevia yrittämään.
– Jos heti ei tärppää, ei kannata luovuttaa, vaan ottaa yhteyttä mahdollisimman moneen yritykseen!