Suuhygienisti, röntgenhoitaja vai bioanalyytikko?
Onko täällä ko. ammattien edustajia / alaa opiskelivia paikalla? Olen lähihoitaja ja haluaisin opiskella sosiaali- ja terveysalaa pidemmälle. Nämä kolme ammattia kiinnostavat eniten, saikuksi en halua. Minkälaista on opiskelu, itse työ ja mikä työllisyystilanne? Kaikki kokemukset otetaan vastaan!
Kommentit (26)
Olen bioanalyytikko-opiskelija. Mikäli sinua kiinnostaa näytteenotto, niin sitä pystyy tekemään myös lähihoitajana. Mikäli taas analytiikka kiinnostaa myös, niin bioanalyytikon opinnot ovat hyvä vaihtoehto.
Opintoihin sisältyy esimerkiksi kemiaa, biokemiaa, hieman fysiikkaa, anatomiaa ja biologiaa. Pänttäämistä ja ulkoa opettelua on oikeasti melko paljon, joten kiinnostus luonnontieteitä kohtaan ja hyvät pohjatiedot auttavat kovasti.
Pikkutarkkuutta tarvitaan luonnollisesti pipetoinnissa ja muussa käsityöskentelyssä. Työtilanne on ihan kohtalaisen hyvä tälöä hetkellä, joillakin alueilla on jopa pulaa. Toisaalta joitakin paikkoja annetaan sairaanhoitajille ja lähihoitajille ja se on huono juttu bioanalyytikkojen kannalta.
No palkkatilanteen kyllä jo tiesinkin, ei siinä mitään uutta. Olen yrittänyt miettiä jotain muutakin kuin tätä sosiaali-ja terveyslaa, mutta eipä sitä ehkä muutakaan osaisi tehdä. Työllisyys on tällä alalla kuitenkin kohtuu hyvä verrattuna moneen muuhu, ja se on tärkeää mulle (mutta ehdotuksia kyllä otetaan vastaan...). Lyhyiten sijaisuuksien tekeminen on käynyt todella kyllästyttäväksi.
Kaipaan työltä vähän enemmän kuin se mitä lähihoitajan työ antaa, ja lisäksi lukupäätä riittäisi jonkin verran. Saikun opintoja takana jonkin verran, mutta en halunnut tehdä niitä loppuum, koska työ jatkuisi käytännössä melkein samana kuin aikaisemminkin, palkka ei nousisi melkein yhtään mutta vastuuta tulisi hirveästi enemmän. Norjassa työskentely myös kiinnostaisi, mutta sinne päästäkseen pitäisi olla vähän "parempi" tutkinto :)
Kokemuksia vielä? Suuhygienisteille ilmeisesti töitä riittäisi, miten röntgenhoitajien tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Olen bioanalyytikko-opiskelija. Mikäli sinua kiinnostaa näytteenotto, niin sitä pystyy tekemään myös lähihoitajana. Mikäli taas analytiikka kiinnostaa myös, niin bioanalyytikon opinnot ovat hyvä vaihtoehto.
Opintoihin sisältyy esimerkiksi kemiaa, biokemiaa, hieman fysiikkaa, anatomiaa ja biologiaa. Pänttäämistä ja ulkoa opettelua on oikeasti melko paljon, joten kiinnostus luonnontieteitä kohtaan ja hyvät pohjatiedot auttavat kovasti.
Pikkutarkkuutta tarvitaan luonnollisesti pipetoinnissa ja muussa käsityöskentelyssä. Työtilanne on ihan kohtalaisen hyvä tälöä hetkellä, joillakin alueilla on jopa pulaa. Toisaalta joitakin paikkoja annetaan sairaanhoitajille ja lähihoitajille ja se on huono juttu bioanalyytikkojen kannalta.
Oon tykännyt verikokeiden ym. näytteiden otosta työharjoitteluissa ym.. Monesti hakevat ihan lähihoitajia labroihin töihin ja oon niihinkin yrittänyt hakea mutta huonolla tuloksella, kun tuota "oikeaa" työkokemusta labratyöstä ei ole kuin vain työharjoittelujen/opintojen kautta.
Jos oikeasti aiot Norjaan töihin niin sitten kyllä sairaanhoitajaksi! Paljon mukavammat työolosuhteet ja palkka 4000-5000e/kk. Ja samalla koulutuksella pääset, ei tarvitse Norjassa enää mitään opiskella.
Bioanalyytikoilla on ihan hyvin töitä. Röntgenhoitajan työ kiehtoo minuakin TODELLA paljon, mutta ilmeisesti hieman on töistä pulaa.. ? Röntgenhoitajan työ on kyllä todella mielenkiintoisen oloista, ja ennen kaikkea hoitotöistä mukavinta muutenkin. Suuhygienisteistä en tiedä mitään.
Todennäköisesti jokainen noista on ihan hyvä valinta.
Röntgenhoitajilla ainakin on lisätty paljon koulutuspaikkoja eikä valmistuneille tunnu töitä löytyvän. Jo koulutus on hankalaa, koska harjoittelupaikkoja ei ole tarpeeksi ja niinpä moni joutuu harjoittelemaan aivan eri puolella Suomea kuin missä asuu. En suosittele. Sairaanhoitajan tutkinnolla pääsisi Ruotsiin tai Norjaan töihin saman tien.
No totuus nyt vaan on se, että sairaanhoitajan tutkinto on se ylivoimaisesti kannattavin. Suuri työkenttä ja hirveästi erilaisia mahdollisuuksia, lyhyellä koulutuksella voi jatkokouluttautua esim. diabeteshoitaja, terveydenhoitaja, ensihoitaja, kätilö jossain 1-1,5 vuodessa. Ja ilman muuta parhaiten työllistävä.
Mun mielestä sulle voisi sopia:
Bioanalyytikko
Farmaseutti
Puheterapeutti
Sosionomi
Oletko miettinyt sosionomia?
Bioanalyytikoilla ainakin hyvä työllisyystilanne tällä hetkellä. Mä olen bioanalyytikko ja olen kyllä tykännyt. Tällä hetkellä työni on melko näytteenottopainotteista, pientä analytiikkaakin pääsee tekemään, lisäksi teen fysiologisia tutkimuksia, kuten spirometriaa, ekg:tä ja pitkäaikaisrekisteröintejä esim. verenpaineen vuorokausiseuranta. Aiemmin olin sairaalalabrassa ja siellä oli hyvin monipuolista analyytiikkaa, mutta sielläkin oli runsaasti näytteenottoa. Fysiologisia tutkimuksia en sairaalassa ollessa tehnyt.
Hammaslääkäri? Hammaslääkikseen ei ole ollenkaan mahdotonta päästä.
Ei nykyään löydy töitä Suomesta välttämättä kenellekään. Tiedän sairaanhoitajiakin, jotka tekevät jotain säälittävää sijaisuusrumbaa tai sitten töitä ei ole ollenkaan. Koulutusmääriä on lisätty aivan tolkuttomasti.
Minä kyllä lukisin ne sairaanhoitajan opinnot loppuun. Palkka on suht sama noilla muillakin. Sairaanhoitajan työt ovat kyllä monipuolisempia kuin muiden, siis paikkoja on enemmän ja monenlaisia.
Itse aloitin aikoinaan bioanalyytikon opinnot, mutta kyllästyin opintojen epävaativuuteen. Tuntui että olisi kuin leikkikoulussa. Lisäksi tuntui että itse työtehtävätkään ei tule useimmilla järin kiinnostavia olemaan. Vaihdoin sitten yliopistoon itse opiskelemaan biokemiaa.
Mutta kokemuksen perusteella sanoisin että kenenkään ei ainakaan tarvi pelätä bioanalyytikon opinnoissa sitä luonnontiede-, fysiikka- tai kemiapuolta. Se on ihan nakkia verrattuna lukion vastaaviin.
Minä opiskelen suuhygienistiksi. Työ on kivaa ja pikkutarkkaa. Yleisimmin hammaskiven poistoa. Toki muutakin, esim. tarkastuksia, pinnoituksia, valkaisuja jne, mutta pääosin sitä hammaskiven poistoa. Mielestäni on ihanaa, kun näkee heti kädenjäljen työssään.
Työergonomiaan tulee kiinnittää huomiota; selkä ja kädet ovat vaarassa.
Työllisyystilanteesta en vielä tiedä kovinkaan paljon. Harjoittelupaikat ainakin on kortilla.
Palkka voisi olla korkeampi .
Mol.fi ei ole koko totuus. Suurin osa paikoista on jo pedattu jollekin talon sisältä, mutta paikat on pakko laittaa hakuun. Toinen ääripää on sitten nämä paikat, joihin ei lopulta valita ketään tai hakua vain jatketaan ja jatketaan ilman perusteluita. Jos ilmoituksesta lukee "vakituinen" sosiaali- ja terveysalan työn kohdalla, suurella todennäköisyydellä et tule saamaan paikkaa.
Terveisin realisti
Musta tuntuu että kaikki röntgenhoitajat aina tykkää työstään ja on tyytyväisiä alavalintaansa :D
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään löydy töitä Suomesta välttämättä kenellekään. Tiedän sairaanhoitajiakin, jotka tekevät jotain säälittävää sijaisuusrumbaa tai sitten töitä ei ole ollenkaan. Koulutusmääriä on lisätty aivan tolkuttomasti.
Joo, mutta parhaimmasta päästä se silti on, jos työllistymistä miettii. Suuri todennäköisyys kuitenkin saada töitä, etenkin pk-seudulla. Lisäksi tuossa ammatissa on se hyvä puoli, että se antaa kelpoisuuden työskennellä kaikkialla Euroopassa ilman lisäkoulutusta.
Oi kun kivasti oli tullut vastauksia, kiitti :D
Sosionomia joku ehdotteli, sen perusteella mitä olen "vierestä" seurannut niin ei ole mua varten, vaikuttaa vielä vähän epäselvältä koko ala ja lisäksi tykkään tehdä käsilläni töitä, pelkkä sosiaali/ohjauspuolen työ ei ole mua varten. Koska tykkään tehdä käsin töitä en ole oikein innostunut yliopisto-opiskeluista.
Pitäisikö mun sitten vielä miettiä niitä saikun opintoja, jos saisin ne valmiiksi asti, varmaan kaikista loogisinta olisi mutta kun ei oikein riittäisi motivaatiota sinne suuntaan. Suuhygienisti kuulostaisi myös ihan hyvältä, onko täällä yhtään alan yrittäjiä? Yrittäjyys vois olla myös mielenkiintoista.
Olen kuullut röntgenhoitajan työstä niin paljon hyvää muilta, minkä takia se on kiinnostanut. Eniten epäillyttää aina se työllisyys, en halua kortistoon.
Työ on suhteellisen pienipalkkaista olitpa mikä vaan noista. Lähihoitajan on vaikea päästä paremmille työmarkkinoille ja siksi varmaan yrität jotain muuta kuin sairaanhoitajaksi? Virhe, suosittelen vaihtamaan alaa kokonaan huonon palkkauksen ja työaikojen vuoksi. Tai vaihtamaan maata? Olen koulutukseltani yksi noista mainitsemistasi.